ultieme uitdaging, wie weet leuke oefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

ultieme uitdaging, wie weet leuke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:58

OK.. de situatie;

ik geef sinds 1.5 jaar les aan een ( zeer) autistisch meisje.
dit meisje heeft altijd via een praktijk de sessies gehad, en is sinds kort buiten de praktijk bij mij begonnen. ( echt superleuk!!)
vanaf volgende week heeft ze 1.5 uur les ( inclusief op en afzadelen en poetsen etc),maar ik zit er een beetje mee dat we maar heel beperkt activiteiten met haar kunnen doen, en ik wil het wel uitdagend en veilig houden.

ze is op dit moment voor de 2de keer los, en dit gaat relatief goed.
de pony is een superbrave shetlander die geen stap verkeerd zet.
aan de hand kan ze nu draven en met 1 hand los.
lichtrijden of met 2 handen los wil ze niet.
stilstaan, sturen en tussen pionnen en balken slalommen wil ze ook, evenals balkjes lopen.
voor de rest zit de moeilijkheidsgraad erin dat ze niet zomaar iets doet en wil doen.
dit kost weken.. zo niet maanden om haar dit aan te leren zonder woede/paniek aanvallen.
lees: het met 1 hand los willen draven heeft mij zo'n 4 maanden gekost........

toch denk ik dat ze binnen haar mogelijkheden best variaties aankan ( los stappen, 1/2 figuren aanleren, enkele extreem laagdrempelige spelletjes)
dus de vraag; wie heeft er suggesties of ideetjes? enige eis is dat het mega laag qua niveau moet zijn, en ze hierbij niet een keuze hoeft te maken,w ant dit kan/durft ze niet.

ze heeft zo ontzettend veel plezier momenten, en heeft onwijs veel baat bij de lessen, dus je kunt snappen dat ik haar hierin zo goed moeglijk wil helpen en dit in haar tempo wil uitbreiden, zonder maandenlang finaal in de herhaling te vallen.

wie ooh wie helpt mij met leuke beginners oefeningen?

Zooist

Re: ultieme uitdaging, wie weet leuke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:48

Hoge pionnen neerzetten en om laten gooien met hand of voet. Is meestal echt een succes omdat het een 'dat hoort niet' oefening is.

Balken op de grond leggen in een vierkant en dan oefeningen doen als alleen voorvoegen van pony erin. Er helemaal in stilstaan, alleen achtervoeten erin, afstappen, balk opzij leggen, erin lopen en balk weer terug leggen.

Het letterspelletje, jij noemt de letters (of figuren bij de letters) en die moet ze aanraken en zelf naar toe sturen.

Succes!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:51

ik geef ook wel lesjes aan zulke kinderen, onwijs leuk om te doen :) wij rijden dan heel kort met de kinderen, meestal zitten ze er maar een kwartiertje op, dan is de concentratie bij de meeste gewoon op :j

Ik had laatst ook een meisje die niet durfde te gaan lichtrijden, ze durfde niet in haar beugels te gaan staan. toen hebben we het eerst in stilstand gedaan, durfde ze ook nog niet, toen heb ik haar been vastgehouden, en toen deed ze het :) dat ben ik gaan uitbouwen naar zelf staan, in stap staan, en toen in draf :) meisje kan nu lichtrijden :)
wat bij die kinderen ook nog wel eens helpt is dat je zegt: ik weet zeker dat je het kunt, anders liet ik het je niet doen :)

verder hebben we plaatjes in de bak opgehangen (eend bij E enzo ;) ), die hebben de kinderen zelf getekend, en die hebben we geplastificeerd en opgehangen in de bak. ze mogen dan zelf routes verzinnen, dan zeggen ze bijv.: ik ga van de eend naar de hond. ik zal je zeggen, je krijgt de prachtigste figuren :') soms verzin ik ook zelf een route, om ze al een heel klein beetje wegwijs te maken in de figuren :) ze hebben alleen nog geen flauw idee dat ze dat aan het rijden zijn :P

ohja, met 1 hand, als ze dat eng vinden, en er staat iemand aan de kant te kijken die ze aardig vinden, zeg ik ook nog wel eens, zwaai maar eens naar die, dan vergeten ze nog wel eens dat ze dan ineens met 1 hand zitten :P

het zijn allemaal kleine dingetjes, en lang niet alles werkt bij ieder kind :) het is gewoon ontzettend veel uitproberen :j alleen is dat lastig, aangezien het niet fout kan gaan, want dan klimmen ze er nooit meer op :n

En natuurlijk dat kind constant de hemel inprijzen, maar dat deed je vast al wel ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:56

Balken neerleggen als een soort van poortjes. Dan kan je er meerdere achter elkaar leggen en de bochten steeds moeilijker maken en/of smaller. Geen balk mogen aanraken.
Gewoon in stap, wordt ze daar fanatiek in dan aan de hand in draf, hopend dat ze het dan ook los en dus zelf wil proberen.
Succes

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:57

Leuk dat ze bij jou nu les krijgt. Wat vaak helpt is om een vaste basis te hebben. En daarin ook een onderdeel doet wat anders is. Bijvoorbeeld opstappen, klopje op de hals, gaan stappen, klopje op de hals en dan de variatialtijd bijvoorbeeld stukje draven of stukje staan in beugels, of een gymastiek oefening.

Zou ook aanraden om haar bv de eerste tijd gewoon een kwartiertje aan de longe te houden. Kan ze de oefening eerst aan de longe oefenen en dan later nog een keertje los laten herhalen.
Leuke oefeningen zijn ook tijden het stappen een liedje zingen en bij een bepaald woord of bij het refein iets te doen. Bijvoorbeeld aandraven of juist halthouden.

Wat mij direct te binnen schiet qua spelletjes: Over balkjes stappen of draven die gewoon op de hoefslag liggen. Iets aan laten pakken en bij het volgende rondje weer terug laten geven bv borstels, zweepje zakdoek.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:08

Balkjes in een waaier leggen of in een zig-zag. Dan lijkt het voor haar weer heel wat interessanter.
En verder toch wel de standaarddingen denk ik. Met 1 hand het puntje van haar neus aanraken, met 1 hand de manen aaien. Je kunt haar ook proberen 1 oog dicht te laten doen (eng! geen diepte), of als dat lukt 2 ogen.
Zou ze zonder zadel durven rijden?
Voeten uit de beugels, 1 been strekken, andere been strekken. Allemaal vertrouwensbevorderende dingen.
Pasje achteruit?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 22:24

@ Japeloup: deze variant doen we al. dat is een soort doolhof idee he :j

@ Zooist: vooral die oefening met de pionnen omgooien past denk ik erg goed bij haar!
de vierkant balk met de oefeningen is al te "eng" denk ik... als het haar niet in 1X lukt, zal ze het nooit meer willen doen.

@ Caroltje: jij snapt inderdaad om wat voor kindje het gaat :j
het lichtrijden heb ik haar aangeleerd in stap dat ze appeltjes moet plukken waar ze net niet bijkan. dit doet ze al supergoed.
maar zodra je wil draven, wil ze alleen maar OF met de ogen dicht... OF in ieder geval fanatiek hobbelen en boobbelen.
daar haalt ze dek ik op dit moment haar plezier uit,maar na ruim een jaar vind ik het zelf wel tijd dat ze leert lichtrijden, ook met oog op de rug van de pony.
Loop je zelf weleens tegen niet willen lichtijdende kinderen aan die je bv niet hoeft aan te raken? hoe los je dat op nog tips?

het met 1 hand los kwam erin ongeveer in een situatie die jij beschrijft, wij hadden alleen een pannenkoekenhuis met gasten die naar haar gingen zwaaien :+

@ delerium: ogen dicht vind ze het fijnste wat er is, zelfs in draf doet ze het standaard :j. zonder zadel gaat prima, maar vind ze niet zo fijn zitten.
pasje achteruit.. mmmm denk niet dat ze die oefening qua hulpen gaat snappen, en de pony is erm.. niet zo hoog geschoold :+
( lees: het kan stappen los, en stilstaan en met ons ernaast draven, maar hij is gewoon belachelijk braaf waardoor hij er perfect voor is)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:31

Lowara schreef:
@ Caroltje: jij snapt inderdaad om wat voor kindje het gaat :j
het lichtrijden heb ik haar aangeleerd in stap dat ze appeltjes moet plukken waar ze net niet bijkan. dit doet ze al supergoed.
maar zodra je wil draven, wil ze alleen maar OF met de ogen dicht... OF in ieder geval fanatiek hobbelen en boobbelen.
daar haalt ze dek ik op dit moment haar plezier uit,maar na ruim een jaar vind ik het zelf wel tijd dat ze leert lichtrijden, ook met oog op de rug van de pony.
Loop je zelf weleens tegen niet willen lichtijdende kinderen aan die je bv niet hoeft aan te raken? hoe los je dat op nog tips?

het met 1 hand los kwam erin ongeveer in een situatie die jij beschrijft, wij hadden alleen een pannenkoekenhuis met gasten die naar haar gingen zwaaien :+

ik denk dat je mij hiermee bedoelt gezien het lichtrijden en het zwaaien :P
ik heb nog niet gehad dat een kind echt niet wil lichtrijden. We hebben nu wel een jongetje die hier nog niet mee bezig is, maar daarvan zijn we zo blij dat hij uberhaupt op een paard stapt dat we daar ook vooral geen druk op leggen :P
er zijn bij ons meerdere kinderen die niet lichtrijden. we laten die kinderen gewoon het zadel vasthouden. dan zitten ze na 2-3x meestal wel zodanig stil dat die kleine stukjes niet belastend zijn voor de pony :) het grote verschil is dat die kinderen niet komen om te leren paardrijden. ze willen gewoon lekker knuffelen en een beetje rondhobbelen. deze kinderen zullen dan ook nooit met de vraag komen wanneer ze nou eindelijk eens mogen galloperen ;)