Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Hier een filmpje over de safe clip en de blocker/aussie tie ring.
Bij mij op stal hebben we de Aussie Tie ring, werkt heel goed.
http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY
En de Aussie Tie ring
http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE
Cassidy schreef:Je hebt je paardje nog maar net zeg je. Dus ze heeft nog niet geleerd om je als leider te accepteren. Dat moet groeien, daar moet je tijd aan besteden. Dat kun je doen door veel tijd met haar door te brengen, maar ook bijv. via grondwerk.
Een paard dat je zover heeft gekregen door paniekreacties helemaal niet meer vastgebonden te worden, heeft dat gevecht iig gewonnen. Ik zou daar wat aandacht aan besteden.
Ook stampen als je met haar bezig bent (en is het echt stampen of is ze vliegen aan het verjagen?) is een tegen van gebrek aan respect.
Mocht je een tip hebben hoe je je paard wel veilig vast kunt binden, zijn er twee oplossingen te koop: de safety clip en de Aussie Tie Ring. Daar kun je de weerstand zo van instellen dat het paard weg kan als hij echt ongecontroleerd gaat trekken. Want daar zijn paarden het meest bang voor: om vast te zitten en niet weg te kunnen.
Je hebt je paardje nog maar net, verwacht geen wonderen. Maar ga grondwerk doen. Verdiep je eens in Parelli?

Cassidy schreef:Dat ze naar je toekwam is een goed teken.
Maar onthoud dit: vriendjes worden, en op gelijk niveau met een paard staan werkt niet.
Jij bent de baas, en als jij dat niet voor hem kunt zijn, zal hij het zelf overnemen. En dat kan heel vervelend worden, en gevaarlijk zijn.
Dat betekend niet dat je moet slaan en schoppen of heel gemeen moet zijn, maar je moet wel streng zijn.
En hoe strenger jij bent, hoe meer ze vertrouwen in je gaat krijgen als leider.
Als je op de buik kunt aanraken met de hand, maar niet met de borstel, dan dien je daar aandacht aan te besteden.
Als je nu je zachtjes naar de plek toetast waar ze protest geeft, en iedere keer teruggaat naar een plek waar ze het wel accepteert, daar even gaat poetsen en dan weer teruggaat naar de plek waar je reactie kreeg, dan zul je zien dat je stukje bij beetje steeds verder kunt komen. Tot ze helemaal niet lelijk meer kijkt.
Heb je hulp? Waar staat je paard? Zijn er mensen in de omgeving die verstand hebben van paarden die je dingen voor kunnen doen en uit kunnen leggen?

Cassidy schreef:Nee hoor, daar hebben weinig paarden last van. Ze merkt alleen dat je onzeker bent. En Parelli gaat je helpen die onzekerheid vanaf de grond, en later ook in het zadel weg te halen...

Cassidy schreef:Tja...ze heeft je gewoon gigantisch in haar zak zitten.
Eerst flippen als ze vast wordt gezet, en dan lekker weglopen als ze ergens geen zin in heeft.
En lelijk kijken als je blijft komen.
Als je hier niet snel begeleiding bijhaalt, dan gaat het van kwaad tot erger.
Kun je haar niet tijdelijk even bij een manege neerzetten waar ze jou kunnen helpen om met de pony om te gaan?
Het is niet alleen het rijden, maar de verzorging is ook heel erg belangrijk, en kan gevaarlijk worden als de pony jouw niet als leider accepteerd.
staeltje schreef:het ligt echt enkel aan het borstelen!Cassidy schreef:Tja...ze heeft je gewoon gigantisch in haar zak zitten.
Eerst flippen als ze vast wordt gezet, en dan lekker weglopen als ze ergens geen zin in heeft.
En lelijk kijken als je blijft komen.
Als je hier niet snel begeleiding bijhaalt, dan gaat het van kwaad tot erger.
Kun je haar niet tijdelijk even bij een manege neerzetten waar ze jou kunnen helpen om met de pony om te gaan?
Het is niet alleen het rijden, maar de verzorging is ook heel erg belangrijk, en kan gevaarlijk worden als de pony jouw niet als leider accepteerd.

Cassidy schreef:Als jij je vader zo gek krijgt dat hij als paal gaat fungeren als jij je pony gaat poetsen, waarom niet.
Ik denk alleen niet dat hij dat voor de rest van zijn leven wil gaan doen, en het lost het probleem niet op.

Cassidy schreef:En als je dit niet goed aanpakt, komen er steeds meer problemen. Dan wil ze ineens haar box niet meer in (of uit) of de trailer niet meer op, verzin het maar.
ALs jij geen leider kunt zijn voor je paard, gaat ze het zelf invullen.
Dit is mijn laatste reactie in dit topic, ik heb je voldoende advies gegeven, en ik moet nu weg.
Succes ermee.
staeltje schreef:het zal moeten lukken rijden lukt perfect aan raken lukt perfect manen kammen lukt perfect hoeven krappen alles perfect buiten dat borstelen ik ben al redelmijk gevoelig en heb het altijd moeilijk om mijn paarden los te laten (:Cassidy schreef:En als je dit niet goed aanpakt, komen er steeds meer problemen. Dan wil ze ineens haar box niet meer in (of uit) of de trailer niet meer op, verzin het maar.
ALs jij geen leider kunt zijn voor je paard, gaat ze het zelf invullen.
Dit is mijn laatste reactie in dit topic, ik heb je voldoende advies gegeven, en ik moet nu weg.
Succes ermee.
_Esther_87_ schreef:Waarom wil je überhaupt een paard borstelen als het los in de weide staat? Zet haar gewoon ergens neer, al dan niet vast, en poets haar daar op die vaste plek. (poetsplaats, of voor haar stal of ergens buiten bv). Het is voor paarden lastig te begrijpen dat ze de hele dag mogen doen waar ze zin in hebben in 'hun' weitje, en dan ineens stil moeten blijven staan als jij met een borstel aankomt. Simpele oplossing is gewoon een vaste plaats nemen waar je haar neerzet (liefst niet op het gras) en je paard leren dat daar staan = stilstaan en op de baas letten.
Verder wil ik je ook aanraden begeleiding te zoeken, als je het al erg vind als je paard zijn lip omhoog trekt wil ik niet weten wat er gebeurt als hij eens echt zou dreigen...
_Esther_87_ schreef:Oja, en gewoon geduld hebben hoor. Ik ben een tijd geleden met mijn paarden verhuisd (twee paarden die elkaar al kenden, en ze kenden mij dus ook) en de ene is drie maanden van slag geweest...Paarden hebben tijd nodig om een verhuizing te verwerken en nieuwe mensen te leren kennen. Veel aandacht aan besteden en probeer een redelijk vast ritueel aan te houden bij wat je doet. Een paard houd van duidelijkheid, als ze weten wat ze kunnen verwachten zullen ze zich daar ook naar gedragen.
Het zou trouwens fijn zijn als je je berichten even door de spellingscontrole haalt, het is zo erg lastig om te ontdekken wat je precies bedoelt.