help ik krijg die ...pony niet te pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

help ik krijg die ...pony niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:32

van dat ...pony meen ik helemaal niet hoor het is een schat :D :D
maar van dat pakken wel helaas :(
hij staat nu al ruim 2 jaar lekker in de wei bij de opfok
en dit half jaar tussen de merrie,s (hij is al ruim 15 maanden een ruin hoor)
maar nu hij bijna 2,5 jaar is wil ik hem een halster om gaan doen
voor hem hier aan te laten wenen
en hem straks makelijker te kunnen pakken
maar het lukt me niet om hem bij hem om te krijgen
meneer loop gewoon weg en denkt bekijk jij het maar
ik hoef dat ding niet om
wie heeft er tips om hem toch zijn halster om te krijgen
let op ik ben maar met twee man daar en de andere paarden kunnen niet eerst uit de wei
dus dat is geen oplossing

Firebug

Re: help ik krijg die ...pony niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:44

hm.... Ik heb ervaring :=
Mijn pony laat zich ook altijd erg moeilijk pakken. Wat wij dan inderdaad vaak doen is eerst de andere paarden uit de wei, maar dat ging niet zei je.
Ik neem ook wel eens een emmer met brokjes mee. Dit werkt ook eigenlijk altijd wel maar lijkt me niet zo handig als hij in een grote groep met paarden staat.
Kun je niet eerst alle andere paarden aaien, knuffelen, eventueel een snoepje geven en zo, heel onopvallend, naar jouw paard toe lopen? Vaak willen ze dan ook wel geknuffeld worden en blijven ze toch staan. Als je erbij bent ook heel rustig blijven. Ik pak mijn pony altijd eerst vast aan zijn neus of om zijn hals en doe dan pas het halster om.
Oh, als je laag op de grond gaat zitten worden ze ook nog wel eens nieuwsgierig en komen ze kijken.

Hoop dat dit werkt, want het is echt heel vervelend als je je paard niet te pakken kunt krijgen!

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:42

ga op de grond zitten met een papiertje dat kraakt ofzoo daar worden ze heel snel nieuwschierig van ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:48

Als hij nog een half jaar in de kudde loopt zou ik hem geen halster omdoen, dat is vooral gevaarlijk :)
Als hij 's nachtsw op stal gaat tzt leert hij het snel genoeg. Rustige bewegingen maken, hem eerst aanraken overal op zijn hoofd en over zijn ogen enz. zodat hij gewend is aan de bewegingen die je maakt áls je een halster omdoet. Daarna lukt het meestal makkelijk.
Maak er iig geen strijd van, hij is nog zo jong, en ze leren het vanzelf. Ik zou dus nu tijd besteden aan aanraken van zijn hoofd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:51

Moeilijk joh, veel dingen die normaal werken (op de grond gaan zitten met een goed boek en eten en wachten tot 'ie een keer langskomt) vind ik eigenlijk te riskant in een kudde jonge paarden.

Ik denk dat je er gewoon veel tijd in moet steken. Iedere keer rustig zigzagend (dit is minder bedreigend) er op aflopen. Niet aankijken. Dan als je zo dichtbij bent als maar gaat, en het paard op het punt staat van ga ik weglopen of niet, je rug er naar toe draaien. Soms kun je dan nog een stap achteruit (richting het paard) doen, dit moet je zelf even aanvoelen.
Zo iedere keer bezigblijven, tot je er naast kunt staan. Mischien is het ook handig om jezelf wat interessanter te maken met bv een snoepje. Tot het moment dat je hem vast kunt pakken aan zijn manen, en rustig eerst een touw om zijn nek en dan een halster.
Beschaam dat vertrouwen dan niet door hem de eerste keer met halster om al uit de kudde te halen. Hij moet niet nu al de connectie mens met halster in de wei = werken = maken dat je wegbent. leggen.

Succes!

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:02

idd met brokken/iets anders lekkers lokken, geef hem ook soms iets lekkers en ga dan weer weg, zo leert die dat het niet altijd zo is dat die uit de wei moet als er iemand aan komt, en zal die eerder komen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:28

Heb je een middagje? :D Wat in de kudde gebeurt als een jong paardje 'stout' is, is dat de leidende merrie in een rustig tempo vaak dagen achter dit paard aan blijft lopen, waarbij zij het tempo en de richting bepaalt. Op een gegeven moment zie je dat het jonge paard ineens met zn neus aan de schouder van die merrie gaat lopen. Afhankelijk van het koppigheidsgehalte van het jonge paard kan dit van enkele minuten tot enkele dagen duren. Wij jij dus moet doen is rustig achter je paard aan blijven lopen waarbij jij ook tempo en richting bepaalt. Op een gegeven moment zul je zien dat ook jouw paard eieren voor zn geld kiest en achter jou aan wil gaan lopen. Op dat moment moet je hem belonen met iets lekkers, het moet wel heel leuk blijven om bij jou te zijn. Hou dit belonen met iets lekkers voorlopig vol elke keer als hij besluit om bij je te komen, je moet echt leuker zien te worden dat die kudde en die wei, en dat ben je niet zo snel in de ogen van een paard hoor ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 17:31

dianaw33 schreef:
Heb je een middagje? :D Wat in de kudde gebeurt als een jong paardje 'stout' is, is dat de leidende merrie in een rustig tempo vaak dagen achter dit paard aan blijft lopen, waarbij zij het tempo en de richting bepaalt. Op een gegeven moment zie je dat het jonge paard ineens met zn neus aan de schouder van die merrie gaat lopen. Afhankelijk van het koppigheidsgehalte van het jonge paard kan dit van enkele minuten tot enkele dagen duren. Wij jij dus moet doen is rustig achter je paard aan blijven lopen waarbij jij ook tempo en richting bepaalt. Op een gegeven moment zul je zien dat ook jouw paard eieren voor zn geld kiest en achter jou aan wil gaan lopen. Op dat moment moet je hem belonen met iets lekkers, het moet wel heel leuk blijven om bij jou te zijn. Hou dit belonen met iets lekkers voorlopig vol elke keer als hij besluit om bij je te komen, je moet echt leuker zien te worden dat die kudde en die wei, en dat ben je niet zo snel in de ogen van een paard hoor ;)

bedankt voor de tip hier heb ik wat aan

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:37

Een aansluiting op dianaw33.. ga alleen en niet met z'n tweeën. Dat is intimiderender en zo is het mij ook niet gelukt. En als hij dan bij je is veel kroelen knuffelen en aaien.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:43

:D ik kan me voorstelen dat het best veveelend is,maar je moet altijd geduld blijven houden!!!!!!!!!
probeer eens wortels of paarden snoepjes te geeven en dan kun je de beweegingen doen die je doet om het halster om te doen maar zonder halster!
:j dan kan hij inderdaad wenen aan de beweegingen en als dat een tijdje goed gaat kan je het met een alster doen en steeds als hij het goed doet geef je hem wat paarden snoepjes of een paar worteltjes en de amdere paarden/pony's ook naturlijk.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:45

Wat Dianaw33 vertelt werkt echt, we hebben hier een groep van 10 lopen en in mijn ervaring is dit de enige manier om het contact te maken. Zou het halster niet om laten in de groep, maar wel weer afdoen als je gaat. Het hoeft hier tegenwoordig maar een paar minuutjes, maar heb in het begin ook wel een halve dag gelopen :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:01

Ik oefen vanaf veulen regelmatig en ze krijgen ook regelmatig een halster om. Ik heb wel pony's gehad die dit hadden, die joeg ik in stal om ze daar een halster om te wurmen in een snelle beweging.

horziezcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:26

tsja, moeilijk geval dus! ik zou je aanraden om eens kuddedrag te gaan bekijken. In elk geval sluipen paarden nooit op elkaar af, dus dat zul je niet moeten proberen. Want hoe loopt een roofdier op zijn prooi af? inderdaad, sluipend. dan reageert zijn vluchtreactie. Dat zal zeker niet helpen! Gewoon resoluut als een leider op hem af stappen, en geef hem zijn zin niet! als het niet lukt, niet opgeven! drijf hem naar een hoek, grijp hem bij zijn voorpluk vast, blijf assertief. als je gefrustreerd of boos wordt, voelt hij dat en heeft hij er al helemaal geen zin meer in :) dus blijf proberen, geef niet op. succes! :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:44

moet wel even zeggen was er zondag en toen was hij een stuk beter te aaien en zo
kruipten nog wel weg als ik iets te veel bij hem deed
wat een poos terug niet zo was
dit gedrag is echt gekomen na dat hij tussen de merrie ,s is komen te staan
hier voor was hij echt heel rustig en kon ik ook gewoon alles met hem doen en dus ook een halster om doen
en met hem oefenen
flipten wel wat als hij uit de wei wert gehaald maar dat was na een minuut of 10 over (deze tijd stond hij even op stal )
eind deze maand komt hij in de winter wei met 4 andere ruinen te staan hoop dat het dan wat veranderd
kan het ook niet gewoon matsjo gedrag zijn door de merries
Laatst bijgewerkt door Martine op 08-09-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote verwijderd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:16

bello en love_shy: misschien via de pb discussie verder voeren?

@TS: jaa, je dacht toch niet dat ie z'n mooie dames ging achterlaten hè! :D
Ik zou er gewoon rustig op af lopen (nooit recht op een paard af lopen, dan jaag je ze weg met je lichaamstaal) en als het paard wegloopt, er rustig achteraan blijven lopen.

Richt hij een oortje/oog oid op jou (heeft aandacht voor jou) dan 2 stappen terugzetten en uitnodigen. Let hierbij op dat je ontspannen bent (vooral je buik). Aandacht weer weg? Dan weer rustig doorlopen. Ook als hij gaat draven of galopperen, gewoon in hetzelfde tempo door blijven lopen. Hij wordt dan moe, jij niet;)

Als hij uiteindelijk (bij het ene paard kan dit 5 min. duren bij de ander een paar uur) naar je toekomt even een kriebeltje en weer weggaan.
Paard moet eerst maar eens naar je toekomen (ipv zich laten pakken) voordat je meer wilt.
Dit een paar keer herhalen tot het geen probleem meer is en dán pas weer aan het halster denken.

Succes!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:55

Citaat:
@TS: jaa, je dacht toch niet dat ie z'n mooie dames ging achterlaten hè
!

Het is over het algemeen niet zo dat een ruin van die leeftijd al iets te vertellen heeft in een merriekudde. De merries zijn hoogstwaarschijnlijk degenen die hem vertelllen dat hij niet met jou meemag. Zo'n jong dier wordt meestal door merries 'geadopteerd' en verzorgd tot volwassenheid alsof het een eigen veulen is, maar dat betekent ook dat hij naar die merries luistert en niet naar jou. Het mooiste zou zijn als je uitpuzzelt wie de adoptiemamma is, en als je die gewoon mee kunt nemen, dan komt je paard vanzelf met haar mee.

Raav_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:22

Wat gebeurt er als je géén plan hebt en gewoon wat rond scharrelt in de wei?
en dus ook geen halster meeneemt?
Als hij na een tijdje snapt dat je niet altijd wat van hem wilt kan het heel goed zo zijn dat hij even komt snuffelen..(na een paar keer dan hè)
wat bij mijn paard hielp is drijven.. het weglopen 'overnemen'
blijven drijven totdat paard zoiets heeft van, ok ik snap het.. Ik wil nu graag bij je komen
soort join up eigenlijk..
succes!

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:28

emmertje biks meenemen.. als de andere paarden komen wat geven. hij kmt dan hoogstwaarschijnlijk wel.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:30

Emmertje biks, en dan halster in die emmer.. Het neus gedeelte zeg maar.. Als ie dan een hap neemt moet jij 'm alleen nog over z'n hoofd zien te krijgen!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:33

Het is goed wat iemand zei:
Ga niet met zn tweën. Ik moet ook weleens een eigenwijze shet uit het weiland halen en als er dan iemand mee is dan gaat ie extra zo hard rennen!
Ga op je hurken zitten en open je hand met wat lekkers. Kijkt hij naar je? Dat is goed. Doe heeel voorzichtig een stapje verder. Open weer je hand met wat lekkers en praat ook zachtjes tegen hem. Gebruik vooral veel geduld. Als je dichtbij genoeg bent ga je nog gewoon verder en laat je het hem opeten. Je kunt een halstertouw meenemen om even om zijn hals heen te doen zodat je wat meer grip hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Laatst bijgewerkt door Martine op 08-09-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:47

Rampshellie schreef:
Emmertje biks, en dan halster in die emmer.. Het neus gedeelte zeg maar.. Als ie dan een hap neemt moet jij 'm alleen nog over z'n hoofd zien te krijgen!

dan moet ik wel zorgen dat hij de genen is die zijn hoofd in de emmer doet hihihi

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:48

Bij je vandaan jagen,net zo lang tot de pony zelf naar je toe komt.Heb het toevallig vanmorgen weer moeten doen, werkt heel goed.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:37

marleen_usar schreef:
Bij je vandaan jagen,net zo lang tot de pony zelf naar je toe komt.Heb het toevallig vanmorgen weer moeten doen, werkt heel goed.

hoe pak ik dit aan met 10 a 15 merrie er om heen in de wei ????
dat wordt een beetje eng als ze allemaal gaan resen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:55

AnneBinky17 schreef:
emmertje biks meenemen.. als de andere paarden komen wat geven. hij kmt dan hoogstwaarschijnlijk wel.

Ik reageer hier toch even op.
Er zijn meerdere schrijvers die adviseren om met lok voer of snoepjes een kudde in te lopen.
Niet doen !!
Je hebt zo een hele groep paarden in je nek zitten en die gaan ruzie maken met elkaar wie als eerste wat te snoepen krijgt.
En in zo'n situatie heb je kans dat je omver gelopen wordt of zelfs per ongeluk getrapt wordt.

En Bello2005, de wijsheid komt met de jaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:03

Idd, niet met voer werken, om bovengenoemder reden.

En Bello2005, ergens hoop ik dat je een apart topic daarover opent, kunnen we er uitgebreider op ingaan.
We kunnen ook vragen of er een split kan komen, even een moderator vragen dan.
Ik ben het namelijk absoluut niet met je eens maar ga in dit topic daar niet verder op in.