Band tussen mijn paarden versterken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Band tussen mijn paarden versterken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:13

Hoihoi :wave:
De titel klinkt misschien raar,maar ik zou het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik heb 2 paarden thuis staan;een Oldenburger X Selle Français (Vodje) en een Shetlander (Angela).
Angela is erg onderdanig doordat ze vanaf haar eerste dagen tot haar 3e levensjaar alleen heeft gestaan (ze was flessenveulen waardoor ze dus ook geen opvoeding door een moeder heeft gehad,ze is door mensen opgevoed).
Vodje is juist wat dominant.
Nu is het "probleem" dat Angela "bang" is voor Vodje,niet echt bang,maar haar eigenlijk niet vertrouwd.
Enkele situaties waar het voor "problemen" zorgt:
-'s ochtends krijgen ze beiden een speciekuip met ruwvoer,als Vodje alleen al aankomt rent Angela gauw weg en gaat ze naar de bak van Vodje,soms gaat ze niet naar de bak van Vodje en krijgt ze dus niks te eten ('s avonds krijgen ze beiden wel een bak ruwvoer,als ze in de stal staan,dan staan ze apart van elkaar dus heeft Angela alle tijd om te eten).
Angela eet ook niet zo snel,waardoor Vodje haar bak veel sneller leeg heeft,en daarna dus verder gaat met die van Angela.

-Als ze naar de weide gaan,neem ik ze zo af en toe tegelijk mee,als ze uit de paddock komen moeten ze over een pad langs de stal van ong. 4 meter breed,dan moeten ze dus wat dichter bij elkaar lopen,dat vind Angela eng,ze blijft dan gewoon staan en wil niet meer vooruit,hetzelfde als we in de weide staan,Angela wil dan niet naast mij lopen,en gaat zo'n beetje aan de andere kant van de wei lopen. (meestal laat ik Angela dan los lopen,ze weet nl. precies naar welk vak ze mag als ik er met Vodje achteraan loop)

Dit zijn een paar voorbeelden van situaties waarbij het heel onhandig is,de tweede situatie is gewoon makkelijk op te lossen,maar ik vind het in de eerste en meerdere situaties gewoon erg vervelend voor Angela dat ze bijv. niets te eten krijgt. Ze kroelen ook nooit met elkaar,ik vind het echt jammer.

Ik wil proberen de band tussen mijn paarden te versterken,dat ze elkaar wat meer gaan vertrouwen.
Nu hoop ik dat er bokkers zijn die wat tips hebben om de band wat meer te versterken (bijv. spelletjes,o.i.d.)

Bedankt voor het lezen.
Ik hoop echt dat ik een paar goede tips kan krijgen.

Edit: de paarden staan nu bijna een jaar bij elkaar.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:29

Hoe oud is Angela? Ze is duidelijk niet gewend met andere paarden om te gaan, wat dat betreft is het al fijn DAT het samengaat. Ik kan me voorstellen dat het voor haar zelfvertrouwen goed zou zijn om met bv een jaarling Shetland samen te staan. misschien dat ze daar dominant over kan zijn en dus makkelijker contact durft te maken. Er zijn paarden die nooit meer met anderen samen kunnen omdat ze tijdens de leeftijd waarin paarden sociaal gedrag aanleren alleen hebben gestaan. Die paarden gaan zich dan agressief en asociaal gedragen naar andere paarden toe.

Anoniem

Re: Band tussen mijn paarden versterken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:04

Angela is 5 jaar.
Ze heeft eerder met verschillende Shetlanders gestaan (toen ik mijn paard nog niet had,stond ze met een Shetlander die ik in bruikleen had). Ze heeft op haar 1e/2e (weet niet precies meer) wel een aantal dagen met wat andere shets gestaan,maar die waren binnen nog geen week al verkocht.

Ze gaat heel makkelijk samen met anderen,past zich goed aan,maar is wat afwachtend/onderdanig. Ik had haar eerst met een 2 jarige ruin staan ,dat was ook een "kneusje",al stond die wel altijd al samen. Dat ging heel goed,ze aten samen uit een bak,kroelden en speelden samen. Ik zat te denken om hem er een tijdje bij te zetten,omdat ze het waarschijnlijk allemaal met elkaar kunnen vinden.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:41

jij kunt de band tussen jou paarden niet verbeteren dmv spelletjes. in een groep/ kudde word een rangorde bepaald door de paarden zelf. je hebt kwa aard 2 heel verschillende paarden bij elkaar staan en als ik het goed begrijp heb alleen hen bij elkaar staan er is dus niet echt sprake van een kude ??? is die mogelijkheid er wel ?? zo ja dan zou ik de groep wat groter maken, misschien kan Angela zich dan wat meer aansluiten bij een wat rustiger paardje en is er misschien een ander paardje die vodje eens op zijn plek zet als nodig. en anders angela samen met het paardje waar ze goed mee kan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:07

Ik heb de paarden aan huis waardoor het helaas niet mogelijk is een echte "kudde" te creëren.
Het is misschien wel een mogelijkheid om dat andere paardje erbij te zetten of een Shetlander,maar ik weet niet of mijn ouders dat willen.

Vodje alleen zetten doe ik niet,dan zouden er 2 paarden bij moeten komen,wat absoluut geen optie is (we hebben geen tijd om 2 paarden erbij te onderhouden en een geldboom voor meer paarden is er ook niet :Y) ). Vodje maakt als ze alleen is ook een enorm drama,ze wil altijd een soortgenoot in de buurt hebben.

Ik zat er zelf aan te denken dat andere paardje erbij te zetten,dat is een echte allemansvriend en kan het wrs ook goed met Vodje vinden (dat paardje staat tegenover mijn weide,Vodje en dat andere paardje staan altijd naar elkaar te hinniken,en hebben al eens reukcontact gehad toen hij hier nog stond.) Met Angela weet ik het zeker,omdat die al bij elkaar hebben gestaan.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:10

nee paard alleen zetten moet je nooit doen, hopen dat het beter gaat met het andere paardje erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:13

Ik zal het eens gaan overleggen.
Dit was mijn idee om ze wat dichter bij elkaar te brengen,aangezien ze het allebei met die ruin kunnen vinden zou het wel eens kunnen helpen.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:18

evt andere oplossing een geschikt paardje in stalling nemen, met een baasje die ook de handen uit de mouwen steekt, aangezien jullie eigenlijk geen tijd hebben om meer paarden te onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:29

Wij willen geen pensionpaard,mijn ouders hebben er bewust voor gekozen.
Er is wel tijd om 3 paardjes te onderhouden,omdat die ruin nog bijna niet getraind kan/mag worden,maar wij kopen een paard niet voor even,maar voor z'n leven,en als mijn zus,broertje,zusje en ik straks studeren moet mijn moeder alle paarden in haar eentje doen (Dat denkt zij iig) en daarom willen we er niet meer dan 1 bij :)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:35

heel reeel hoor, hopen dat alle 3 paardjes zich prettig gaan voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:42

Mocht dat niet zo zijn,gaat de ruin terug. :)
en zoeken we een andere oplossing.

Wat ik net toch zag <3
Angela heeft Zomereczeem,en Vodje had jeuk aan d'r hoofd,stond Vodje met haar hoofd langs de kont van Angela te schuren,Angela vond het helemaal goed! Dit is voor mij een stap in de goede richting :j

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:11

*\o/* *\o/* *\o/*

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:35

Hoe doet Vodje naar Angela? Wel gewoon "lief"? Het angstige/ onzekere/ onderdanige gedrag ligt echt bij Angela?

We hebben in de homeopathie middelen die dieren kunnen helpen die een slechte start hebben gehad.
Door middel van de middelen kun je zo'n diertje helpen in ontwikkeling waardoor ze "steviger" op de wereld komen te staan. Wellicht is dat een idee voor Angela.
Dan adviseer ik je contact op te zoeken met een goede klassiek homeopaat voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:40

Vodje is niet gemeen,ze schopt niet ofzo.
Ze doet maar al te graag de bakkenwissel,als ze dan aan komt lopen en Angela gaat niet snel genoeg weg doet ze haar oren in haar nek,dan is Angela al weg.
Ze doen wel lief tegen elkaar,als ik bijv. in de wei met Angela zit te knuffelen komt Vodje erbij,maar dan gaat Angela snel weg,terwijl dat (zoals ik het zie) niet de bedoeling van Vodje was,die wou gewoon kijken en ook een knuffel.

Het onzekere ligt echt bij Angela.
Klinkt goed,die homeopathie. :)

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:10

Ik zou inderdaad de ruin erbij zetten en kijken wat er gebeurd. Als ik het zo hoor, is het allemaal zo erg nog niet. Ik denk dat het, met een derde paard erbij, wel goed komt.

Laat je nog even weten hoe het uitpakt? Ik ben wel nieuwsgierig!

Succes ermee! :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:21

Ik zou ze gewoon even samen laten staan. Er komt vanzelf een band. Hoe lang staan ze nu al bij elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:59

Ze staan nu bijna een jaar bij elkaar :)

Het gaat al steeds beter!
Afbeelding

Ben nog wel aan het kijken om er een bij te kopen,waarschijnlijk een Shetlander. ik ben een beetje gek van shetjes :')