Nieuw in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezz93

Nieuw in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:44

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik heb mijn haflinger afgelopen woensdag verplaats naar een andere stal. Hier staan ze lekker de hele dag op het land. Dit land is ook echt immens groot. Als je paard achterin staat mag je 5 minuten lopen=p Natuurlijk erg fijn voor de paarden al die ruimte, ze staan er dan ook met een stuk of 20 op. Er zijn twee kuddes op hetzelfde weiland; die van de haflingers en een paar andere pony's en die van de rest van de paarden. Ze delen zichzelf dus in tweeën op maar staan allemaal op hetzelfde weiland. Mijn paard kan het over het algemeen heel erg snel heel goed vinden met andere paarden, meestal als ik hem verplaatst heb staat hij de volgende dag midden in de kudde.

Maar hier kan hij zijn draai nog niet echt vinden, hij staat steeds helemaal in zijn eentje soms wel honderd meter van de andere kuddes af, en hij lijkt zich gewoon alleen te voelen. Dit vindt ik voor hem dus heel raar aangezien hij altijd zo vriendjes maakt. Hij loopt nu de hele tijd met me mee in de wei (ik rijd ook wel eens andere paarden daar) dit is natuurlijk erg schattig maar het betekent wel dat hij in de wei niet echt een ander paard heeft om bij te zijn.

Ik zit er nu aan te denken om te vragen of hij eerst nog even in een wat kleiner groepje mag staan, want ik denk dat hij dan wat sneller aansluiting kan vinden (zo'n grote groep lijkt mij ook erg intimiderend). Maar hij zal na een tijdje toch echt met de rest van de paarden moeten staan, ivm de winter.
Maar aan de andere kant denk ik dat het nu misschien gewoon wat tijd nodig heeft en dat het vanzelf wel beter wordt na een tijdje.

Ik ga steeds met een schuldgevoel weg omdat hij me steeds zo zielig staat uit te kijken, dus wat vinden jullie? Moet ik hem in een kleiner groepje zetten of het nog wat tijd geven? Of hebben jullie nog een andere oplossing? Ik wil gewon graag dat hij zo snel mogelijk door de kudde geaccepteerd wordt.

Alvast bedankt=)

setteke

Re: Nieuw in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:46

Gewoon tijd geven, het kan wel een week of langer duren. Het is inderdaad heel zielig om hem zo te zien staan, maar hij vindt vanzelf aansluiting.
Succes ermee!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:47

Hij staat er nog maar 2 dagen, ik zou het echt nog even aankijken hoor, hij zal echt even moeten wennen..
Hij word niet gebeten of opgejaagd toch?

Ik zou het even zijn gang laten gaan en kijken of het bijvoorbeeld woensdag al verbeterd is..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:50

Wat verwacht je van 2 dagen? dat heeft gewoon tijd nodig

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:50

inderdaad wat setteke zegt... soms kan het even duren voor die t plekje vind waar die hoort... paarden zijn ook kudde dieren die vaak ook wel beetje rangorde hebben.. misschien moet hij even puzzelen of hij onderdanig wilt zijn of iets... als jij in een nieuwe groep komt met 20 andere, zal je ook even de kat uit de boom moeten kijken en wennen, is bij paardjes ook zo!
Ik zou het gewoon een week of 2 de tijd geven plaats van een dag of 2 :)

Wat ik ook wel eens deed was b.v. hooi geven in het weiland, dan gaan ze uiteindelijk bij elkaar staan en kan hij beetje wennen ook...

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 23:13

Hij wordt niet gebeten of opgejaagd er is genoeg ruimte, maar wanneer hij toenadering zoekt wordt hij weggejaagd. En ik weet dat twee dagen normaal best kort is maar voor zijn doen is twee dagen heel lang om te worden geaccepteerd, maar ik kijk 't nog wel aan het is niet zo dat ie in elkaar getrapt wordt ofzo, ze laten hem gewoon met rust.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:15

dan zou ik me niet te snel zorgen maken, hij kan best even "alleen" staan, vindt vanzelf wel aansluiting lijkt me :)

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:21

Als de kudde in twee delen zijn verdeeld vind hij ze draai wel. Geef hem 2 weekjes onze paarden hebben ook twee kuddea maar t duurt altijd even tot ze zijn rang hebben bepaald bij wie die hoort etc . Dat is in een vaste kudde altijd als je 10 paarden de zelfde dag neer zet gaat dit gelijk aan maar in een vaste kudde staat hij er alleen voor en dit gaat wel goed komen hoor!

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 18:48

Hij stond er zaterdag al iets beter bij ipv 100 meter van de kudde was het 20 meter. Hij vermagert wel een beetje dus dat wordt extra hooi geven, denk dat hij magerder wordt van de stres. Ik hoop dat het snel beter gaat, ik vind t echt zielig voor hem. Als ik morgen niet weer verbetering zie zet ik hem denk ik in een landje met minder paarden en hoger gras.

Nog bedankt voor de reacties!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:07

Dan heb je nog te kort gewacht... Misschien kan HIJ normaal t snel vinden met paarden, maar paarden moeten HEM ook accepteren en leren kennen.. ik vind dat je t snel opgeeft en je paardje gewoon een kans moet geven, zielig vinden is helemaal niet nodig !

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 09:00

Ik weet dat hij meer tijd nodig heeft maar hij werd erg mager en zag er erg slecht uit, daarom gaat hij naar een landje met meer gras

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:02

Heb je ook al geprobeerd eventueel de leider van de kudde te pakken, en jouw paardje en bij elkaar in de buurt poetsen? Dan wennen ze ook aan elkaar's geur etc

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:53

Is je Haflinger wel gewend geweest om in zo'n grote groep te staan? Als ze dit niet van jongs af aan gedaan hebben is het vaak erg moelijk om dit nog op latere leeftijd te leren. Ik ken dit probleem met name bij Haflingers, een echte gegronde verklaring heb ik daar nog niet voor, behalve misschien een vermoeden dat dit nu juist een ras is wat vaak aan huis gefokt wordt, dus merrie met veulen alleen, zonder andere paarden erbij. Zo leert een veulen in zijn inprentingsperiodes dat dit de kudde is: 2 paarden. Later zie je dan dat ze in grote groepen niet goed functioneren en altijd solitair aan de rand blijven leven. Zo'n paard doe je veel meer plezier door hem in een klein groepje van max 4 paarden te zetten, dan zie je ineens dat ze het daar wel goed doen.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 19:02

Hij staat nu in een kleiner groepje met een ander nieuw paard. Hij zag er al een stuk blijer uit. maar op een vorige stal stonden ze met zijn 10 en en dat ging wel goed. Maar ik ben blij dat hij blijer is=)

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:03

Ik zou hem gewoon nog even wat tijd geven. Mijn paard is laatst ook in een nieuwe kudde gekomen en die voelt zich af en toe ook nog niet echt thuis, maar het gaat wel steeds beter. Ik zou wel opletten of hij genoeg te eten krijgt en of hij het niet koud krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:16

Nog een week of 2 aanzien :)
Dan de volgende stappen :=