spelen of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

spelen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 10:58

ik heb een fjord van bijna 3.5 jaar en is heel erg speels. speelt vaak met de paarden.
we gaan dus ook soms met hem de bak om even met hem te spelen. nu deden we dat laatst
weer en lieten hem rennen maar wat doet meneer die gaat met zijn hoofd schudden en komt dan op je
af met zijn oren in je nek en als je dan wegloopt blijft hij dicht tegen je aanlopen maar wilt dus ook gaan bijten.
longeerzweep erbij maar daar geeft hij niets om komt gewoon op je af met oren in de nek.
dus ik nam het even over van mijn dochter want vond het geen goed gedrag, hij deed dit bij mij ook en wilde mij
bijten in mijn arm maar heb gelijk een jetser met de zweep gegeven hij ging wel weg maar probeerde het daarna weer
maar toen was de zweep wel eng.
Wat is dit voor soort gedrag? wil hij gewoon spelen zoals hij met de paarden doet of is dit gewoon heel erg dominant over
willen komen en kijken hoever hij kan gaan?
verder doet hij nooit een vliegkwaad en is zo mak als een lammetje.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:44

Is puur dominatie.
Hij ziet jou niet als leider.
Je kan het beste grondwerk gaan doen. en zorgen dat het paard respect krijgt voor je persoonlijke ruimte.

Staat hij wel met andere paarden??

liefmeisje21

Re: spelen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 12:36

daar dacht ik ook al aan en we zijn zeker bezig met grondwerk, lekker lopen aan de lijn en dan wil hij het liefst ook in je kruipen maar dan zetten we hem terug op zijn plaats. hij moet natuurlijk nog heel veel leren en denk dat hij ons wel als leider ziet maar dat hij nu ons beter kent toch dingen gaat uitproberen.
hij staat tussen andere paarden en speelt daar ook gewoon mee,hij is verder heel sociaal.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:52

huh dat is wel vreemd. dat is idd geen spelen meer!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:57

Dit is echt een teken van dominantie en hier moet je dus ook direct mee aan de gang wil je het corrigeren.
Zodra je voor hem wegloopt als hij op jou afkomt is dat voor hem het teken dat hij de baas is over jou.
Blijf dan ook ten alle tijden staan! (oke, tot in zekere zin, het moet wel veilig blijven). Ik zou me eens goed gaan verdiepen in grondwerk zodat hij gaat leren dat jij de baas bent. Tot die tijd, als hij zo op jou afkomt rennen, dan mag je hem best een flink wegjagen! Dat kan gevaarlijke situaties opleveren als ze door je heen denderen.
Dit zou ik nooit accepteren en dan mag je best een hard reageren. Geef hem dan wel meteen rust zodra hij weg is, zodat hij ook ziet dat als hij niks doet, jij ook niks doet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:03

Dat is niet vreemd, dat is (ongewenst) paardengedrag. Uitproberen hoe ver hij kan gaan, geduld en consequent terug bijven zetten. Ik ben niet van slaan maar die van mij heb ik toch echt laatst een rotschop verkocht toen mn jonge dame in een onbewaakt moment dwars door me heen denderde. (au!) Als ik een zweep in mn handen had gehad had ze die echt heel goed gevoeld. Je bent geen speelmaatje en jonge beesten moeten leren dat ze je ruimte moeten respecteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:08

Paard in volle galop met oren in de nek op je af is agressie. Niet toestaan...

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:59

Dit is inderdaad duidelijk geen spelen meer. Ik wil je adviseren om dit gedrag zo snel mogelijk de kop in te drukken, anders gaat het van kwaad tot erger en krijg je het er nooit meer uit. Laat het paard duidelijk merken dat jij de baas bent!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:03

Om eventuele ongelukken en aanvaringen te vermijden, ga grondwerk doen, en niet meer los in de bak met hem spelen voordat de verhoudingen rechtgezet zijn.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:51

ik ben niet opzij gegaan voor hem want toen hij op mij afkwam maakte ik mij groot en zij heel boos pas op, neeee en zwiepte met de zweep en toen draaide hij zich om en ging aan de andere kant van de bak staan. ik bleef verder zelf in het midden staan met de zweep gewoon laag en riep hem en jij kwam in een heel rustig stapje naar me toelopen en ik bleef gewoon staan totdat hij voor mij stond en zij beloonde hem door een beetje overdreven "goed zo" te zeggen. en dat hielp wel goed en liep daarna gewoon braaf met mij mee.
we zullen zeker dit even niet meer doen en wat meer in grondwerk gaan verdiepen want we waren daar al mee begonnen maar door het slechte weer was het weer iets afgezakt.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:02

liefmeisje21 schreef:
daar dacht ik ook al aan en we zijn zeker bezig met grondwerk, lekker lopen aan de lijn en dan wil hij het liefst ook in je kruipen maar dan zetten we hem terug op zijn plaats. hij moet natuurlijk nog heel veel leren en denk dat hij ons wel als leider ziet maar dat hij nu ons beter kent toch dingen gaat uitproberen.
hij staat tussen andere paarden en speelt daar ook gewoon mee,hij is verder heel sociaal.

Het lijkt mij in dit geval wel heel duidelijk dat hij de leiding over probeert te nemen.
Waarschijnlijk ziet hij het feit dat jij met hem wil spelen toch als een moment van zwakte van jou kant.
Hij is nu echt op een leeftijd dat er duidelijke grenzen moeten worden gesteld, anders kun je over een tijdje de wei niet meer in.

Je bent wel goed bezig door niet voor hem aan de kant te gaan. Zorg ervoor dat hij ook tijdens het verdere (grond)werk niet in jou persoonlijke ruimte komt.
Als je het consequent volhoudt om hem duidelijk aan te geven dat je niet van dit gedrag gediend bent, zal hij snel genoeg ophouden.
Heel veel succes met de opvoeding van je paard.