Shetlander die eind augustus pas in de rui zit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Shetlander die eind augustus pas in de rui zit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 20:16

Hoi allemaal,

Ik wist niet precies waar ik deze vraag kwijt moest, vandaar dat ik het hier neer zet. Sorry als ik het bij de verkeerde neer gezet heb.

Hebben meer mensen een shetlander die eind augustus pas begint te verharen? Sind 1,5 week begint mijn shetlander pas te verharen, gelukkig is hij bijna uit zijn vacht omdat ik er iedere dag er op los borstel.

Gelukkig had mijn pony niet zo'n hele dikke vacht vanwege dat ik in de winter een deken om gedaan heb. (Dat doe ik omdat hij het jaar ervoor in de winter helemaal niet fit was en nu met een deken het super gaat en geen gezondheids klachten meer heeft).

Mijn shettie heeft een maand geleden een wormenspuit gehad, hij krijgt klein beetje kuil (Is er geen kuil dan krijgt hij hooi) met een handje brokjes. (pony brok)

Ter informatie: hij is hoefbevangen, dus ik heb hem niet zoveel in het gras. ik heb hem dagelijks buiten aan het spit of gewoon lekker los lopen dat hij wat kan rondscharrelen. in de nacht verblijft hij met mijn Crusado samen in stal.

Hebben meer mensen dit met hun shetlander? de meeste shetlander maken nu al wintervacht aan, en die van mij verhaart nu nog.. En wat kan ik voor volgend jaar het beste doen om deze grap te kunnen voorkomen? (ik scheer liever niet maar is het niet te voorkomen dan doe ik dat de volgende keer)

Groetjes, Arashah

Het is een shetlander van 16 jaar, oud beestje dus dan verwachte ik ook al dat hij wat moeilijker uit zijn vacht zou komen. Verder is het een slank beestje, heeft een klein buikje (maar dat is iets van shetlanders)
Laatst bijgewerkt door Arashah op 01-09-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Shetlander die eind augustus pas in de rui zit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:19

Hoe oud en hoe dik is/was de shetlander?

Kan ook zijn dat hij zijn winterjas al weer aandoet...

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:20

Ik heb een shet/fallabella die ook heel slecht door de wintervacht komt. Ik scheer hem dan altijd aan het begin van de zomer, anders heeft hij het in de zomer gewoon veel te warm.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:02

Verharen nu? Ja, heel normaal dat ze nu aan het verharen zijn om de zomervacht in te wisselen voor een wintervacht

Maar als ik het goed lees is jouw shet nu pas z'n oude wintervacht van vorige winter pas kwijt?!
Dat zou ik niet normaal noemen nee.
Normaal gesproken bij shetlander is het vaak op z'n laatst eind juni dat ze het laatste restje wintervacht kwijt zijn.
Heel enkele keer wat later als het een jaarling betreft maar dan is het alsnog uiterlijk half juli dat ze de wintervacht volledig kwijt zijn.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:07

mijn kleintjes zijn ook hun wintervacht nog aan het vervangen voor zomervacht en ondertussen ook al weer voor nieuwe wintervacht, ze zijn er ook niet helemaal mooi doogekomen dit jaar..
raar weer he!
eventueel kan een vitamine spuit helpen, heeft die van mij wel flink geholpen..

anj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:14

Mijn shet van 18 is ieder jaar pas half augustus door zn wintervacht heen. Hij heeft dat ong. 2 weken een zomervacht en begint dan alweer met zn nieuwe wintervacht. Dit jaar is hij eigenlijk niet eens door zn wintervacht heen en ik merk nu al dat hij ook weer aan het verharen is... zomervacht die je eigenlijk niet hebt gezien komt er dus al weer af. Ligt denk ik gewoon aan het weer.
Maak je geen zorgen, de natuur helpt en beschermt zich zelf! Dit gaat al die 18 jaar dat ik hem heb al zo!

cricket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:22

Ik geloof dat Cushings Disease dit ook kan veroorzaken, het slecht uit de vacht komen. Kun je laten testen door de dierenarts.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 13:42

Ziekte van cusching heeft hij niet, hij is verder helemaal gezond.

Dankjewel voor jullie reactie! Jullie hebben me kunnen helpen, ik hoef me geen zorgen meer te maken!

Hier kan een slotje op!