Paard bezweet na het rijden, dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Paard bezweet na het rijden, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 11:29

Ik heb net een paard met zomerexceem gekocht, die ik daarvoor al kende. Zij stond bij de vorige eigenaar elke zomer onder een exceemdeken, ik heb het deken direct uitgedaan en gebruik een productje voor de manen en staart waardoor ze niet of amper schuurt (in eerste instantie om haar schoftwonde te laten genezen). Nu merk ik dat ze sneller wintervacht begint aan te maken dan vorig jaar. Dit wordt mijn eerste winter met haar, dat ik moet kiezen wanneer ik welke dekens opleg enzo, daarom vraag ik mij af wat ik best kan doen als ze bezweet is na het rijden (buiten lang uitstappen, waarbij ze onder het zadel nog bezweet blijft). Als het frisjes wordt, leg ik waarschijnlijk een fleecedeken op, als het koud begint te worden, leg ik waarschijnlijk een staldeken op, en als het heel erg koud wordt, leg ik waarschijnlijk een staldeken met een fleecedeken als onderdeken op. (Hierop deed ze het vorige winter goed). Nu heeft een stalgenoot mij al gewaarschuwd dat het ongezond is om een deken op te leggen als haar rug bezweet is, omdat het vocht niet weggeraakt en dit dus koud blijft. Hoe doen jullie dat? Eerst een zweetdekentje op en dan dekens wisselen? Is dit niet te koud als het echt heel erg vriest? Of gelijk de dekens erop? Ik denk niet dat ik ze laat scheren, tenzij ze echt een véél dikkere vacht aanmaakt nu ze zonder exceemdeken staat, vorige winter viel haar wintervacht wel mee. Ze staat op stal in de winter.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:32

Ik kan je geen antwoord op je vraag geven. Wat ik wel merk bij onze paarden op stal is dat ze sowieso nu al beginnen met de wintervacht door het wisselvallige weer van de laatste tijd. Dus dat het wellicht niet perse ligt aan het feit dat ze nu zonder Edeken staat :)

Almeetje

Re: Paard bezweet na het rijden, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 12:26

Dat kan ook de reden zijn natuurlijk, ik heb nog enkele paarden gezien die wat dikker in het haar beginnen komen... Of een samenloop van omstandigheden natuurlijk.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:45

het wisselvallige weer en de dagen worden korter dus de paarden beginnen weer met het aanmaken van een wintervachtje. idd een zweet/ fleece deken op een bezweet paard doen en daarover nog een deken is niet goed, het vocht kan niet weg. een zweet/fleece deken is iets wat je na het rijden even op doet. is je paard na het rijden erg bezweet dan goed uitstappen op gegeven moment zijn de haren nog nat maar de huid niet meer. zelf gbruik ik geen dekens en zorg er gewoon voor dat ik haar in de winter niet in het zweet werk mocht dit toch gebeuren dan stap ik dus lang uit en evt even het zweetdeken op. mijn instructrice gebruikt zelf ook geen dekens maar zegt dat na de les een zweetdeken even op doen ook fijn is voor de spieren. je vraagt hoe het moet met een bezweet paard als het vriest, ik zou geen bezweet paard willen als het vriest, dan zou je als je dekens gebruikt de deken er na het rijden gewoon op kunnen doen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:01

Bedankt voor je reactie. Ik vrees dat dekens toch gaan nodig zijn, vorige winter had zij echt amper wintervacht, iets donziger als in de zomer, hoewel wij toch helemaal niet snel zijn begonnen met dekens opleggen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:05

Een paard regelt echt wel zelf zijn wintervacht.
Temperatuur en de hoeveelheid licht per dag is bepalend.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:16

het hoeft niet te zijn dat jou paard het koud zal hebben hoor omdat hij niet een heel dikke vacht krijgt, ga er maar vanuit dat de natuur zij werk goed doet en dat het voor jou paard genoeg is. mijn paardje krijgt nu ook al wat een dikkere vacht maar als de temperatuur echt ruim onder 0 gaat dan komt er nog wat wacht bij. als je de vacht toch wil verruilen voor dekens, dan is het erg belangrijk dit met beleid te doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:32

Ik wrijf haar op een koude dag meestal droog met een handdoek.
Als het lekker warm weer is zet ik haar gewoon weer buiten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:39

elk paard is anders de ene wordt teddybeer en de andere net een tikkeltje donsiger...

Als je toch wil afdekken, dan moet je na het rijden idd afdekken met een zweetdekenen wachten totdat de ruglijn zo goed als droog is vooraleer een stal of outdoordeken op te leggen...
ikzelf leg geen fleece meer als onderdeken, want dit geeft bij mijn merrie geweldige schuurplekken en zit ook helemaal niet prettig. Voor een losse avond/nacht kan het nog, maar niet permanent.

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:23

Sommige dekens zijn dusdanig ademend dat deze ook op een nog vochtige rug (niet kletsnat natuurlijk) kan worden gelegd, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft. Goed zoeken en dan vind je echt wat je zoekt.