Hoe lang nodig om aan elkaar te wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigoro

Hoe lang nodig om aan elkaar te wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 11:05

Hoi!
Ik heb een vraagje. Ik heb deze week een paard gekocht, hij is echt te gek :j

Hij heeft bij de vorige eigenaar altijd alleen op een wei gestaan, ik reed hiervoor bij mensen thuis met een verzorgpaardje.
Nu ik zelf een paard heb, heb ik hem gestald in een manege hier vlakbij.

Alles is dus helemaal nieuw voor ons allebei: we kennen elkaar niet, de pistes, de lesgevers, het leven in de manege...
Mijn paard lijkt zich redelijk goed aan te passen, maar reageert wel gespannen op de reacties van andere paarden, je merkt dat hij het niet gewend is om in kuddes te leven.
Ook ik moet nog aan hem wennen, het rijden voelt nog wat onwennig.

Hoe lang duurde dat bij jullie als jullie een nieuw paard hadden, eer jullie wat op elkaar ingespeeld raakten en het vertrouwen langs weerszijden groeide?

Angela

Re: Hoe lang nodig om aan elkaar te wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:33

Ik had na een maand een rotsvast vertrouwen in mijn nieuwe paard. Hij was als hengst in een nieuwe omgeving vrij heftig, maar na een maand was het koek-en-ei, behalve dat hij zelf nog wel heel onrustig was naar andere paarden toe. We hebben hem dan ook gecastreerd. Het onrustige is op de rijschool nog wel gebleven, al ging het rijden met andere paarden wel goed.

Hij is na 2,5 maand naar huis gekomen (bij mijn andere paarden), en daar ging het gelukkig zo goed dat ik hem de dag erna ook al bij de andere paarden in de wei kon zetten (daarvoor met een draad ertussen, met een dag dus echt bij elkaar).

Cathrine_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:34

ik denkt ook en maand ofzo, dan heb je de gelegenheid gehad om het paard te rijden en hem te leren kennen op veel verschillende manieren en je zal weten hoe hij reageert op verschillende dingen.
Paarden passen zeer gemakkelijk (de meeste paarden) en ik denk dat als de stal een goed rutine dat hij erg snel aan de nieuwe stal zal wennen.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:39

Ik heb maanden moeten wennen, en hij aan mij. Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je zelf bent. Ik ben niet zo'n dappere ruiter. Had alleen nog maar op een manege paard gereden en dan is een eigen, niet manege paard, ineens heel wat. Dmv goede begeleiding en een stal waar mijn paard zich heel erg op zijn gemak voelt, heeft het prima uitgepakt.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:01

Ik merk nu na 1jaar dat we pas n écht combinatie zijn!
We hadden wel eerder een band maar nu na 1jaar merk ik dat we allebei voor elkaar door het vuur zouden gaan. Ik kan alleen maar zeggen: Geef het de tijd en heb een beetje geduld :)

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:14

Ik heb echt wel even aan mijn nieuwe paard moeten wennen. Ik heb haar nu 7 maanden en merk dat we nu pas een combinatie worden. We vertrouwen elkaar beter. Ze stond ook 24/7 op stal en nu 24/7 in het weiland. Ook daar moest ze aan wennen. In het begin stond ze continu bij de draad te ijsberen, nu ook echt niet meer hoor! Ik weet nu wel zeker dat ik haar voorlopig niet weg doe, ik ben blij dat we nu zover zijn gekomen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:17

Norie schreef:
Ik merk nu na 1jaar dat we pas n écht combinatie zijn!
We hadden wel eerder een band maar nu na 1jaar merk ik dat we allebei voor elkaar door het vuur zouden gaan. Ik kan alleen maar zeggen: Geef het de tijd en heb een beetje geduld :)

Geldt voor mij hetzelfde.
Mijn andere paard heb ik nog geen jaar, maar merk ook dat we nog niet echt een combinatie zijn. Komt nog wel. Heeft tijd nodig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:19

in januari heb ik mijn nieuwe paard 1 jaar.
Hij wet me nog steeds te verassen.
Telkens als ik denk hem helemaal door te hebben verzint hij weer iets anders :')
Pas de afgelopen paar maanden zijn we een combi maar voor zijn karakter is er meer tijd nodig om dat te leren doorgronden

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:47

Het duurt echt even. Vaak lees je op marktplaats dat er geen klik met het paard is... kan natuurlijk ook, maar volgens mij zijn mensen ook wel eens te ongeduldig hoor...

Amigoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:23

Bedankt voor de reacties!

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:31

Dit klinkt misschien heel stom maar mijn paard heeft mij uitgekozen. We gingen bij hem kijken en hij keek me aan en die klik was er gewoon direct. Vanaf dag 1 was hij gewoon direct me beste maatje. Rotsvast vertrouwen in elkaar. Maar moet wel zeggen, hij is ook uitzonderlijk lief :D

Rijtechnisch gezien heeft het altijd tijd nodig. Dit ligt o.a aan niveau paard en ruiter en gewoon de dingen van elkaar leren (her)kennen.

Amigoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:51

Goed om te lezen dat het bij jullie ook een tijdje heeft geduurd eer jullie echt op elkaar ingespeeld waren! Ik ben helemaal gek op mijn paard maar soms voel ik me zo'n beginner op zijn rug! Het lijkt echt alsof ik alles opnieuw moet leren, zelfs eenvoudige overgangen lijken bij momenten weer moeilijk te verlopen.
Maar nu ben ik gerust, dat gaat blijkbaar bij iedereen zo :)
Hopelijk gaat het snel weer beter!