Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

knollentuin schreef:hihi, same here, maar de term wordt al jaren in de gezondheidszorg gebruikt, vandaar ken ik m wel . maar het heeft er gewoon mee te maken dat je naar alle onderdelen \omstandigheden rond een situatie-casus bekijkt.
ik weet vast wie dat was...ja zo krijgt de term een andere betekenis ,denk ik..en niet de positieve.das jammer . want ik ben wel van mening dat t werkt, je hebt nu eenmaal somatische [lichamelijke] aandoeningen die vanuit psychisch onwelzijn voort kunnen komen eao BBreedveld schreef:Holistisch wil ook zeggen dat je je bedient van verschillende technieken en methodes en dat je kennis hebt van alternatieven. Dat 'geitenwollensokken' imago is dus niet helemaal onverdiend.
. Veel mensen vinden bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen al 'geitenwollensokken' dus in die zin slaat dat wel op mij. Als ik erbij vertel dat mijn oorspronkelijke beroep maatschappelijk werker is, is mijn 'geitenwollensokkenplaatje' voor veel mensen namelijk compleet 
BBreedveld schreef:Holistisch wil ook zeggen dat je je bedient van verschillende technieken en methodes en dat je kennis hebt van alternatieven. Dat 'geitenwollensokken' imago is dus niet helemaal onverdiend.
Op de holistische opleiding die ik heb gevolgd kregen we bijvoorbeeld naast rijles (klassiek en centered riding) ook vakken als TTEAM, vrij werken, longeren enzovoorts. En voor een vak als vrijwerken leerden we dan niet alleen over de methode van Monty Roberts, maar ook die van Hempfling, Irwin, Parelli enz..
Daardoor kan je toepassen welke discipline nuttig zou zijn in een situatie maar ook welke technieken uit vrschillende stromingen nuttig zouden zijn. Bij ons stond het zeg maar in het teken van een open mind en mixen &matchen zeg maar.
BBreedveld schreef:Zijn er op bokt nog meer holistisch instructeurs aanwezig? Ik zou graag eens van gedachte wisselen over graag gebruikte technieken, oefeningen en methodes.
Ben je meer ''van 1 leest en er nog wat bij' of werk je echt over de gehele linie holistisch? Hou je je met specifieke zaken bezig of ben je veelzijdig?
Onder holistisch versta ik in deze : gericht op het hele plaatje (dus bijvoorbeeld niet alleen de correctheid van de gereden oefeningen, maar ook het lichaamsbewustzijn van de ruiter, de voeding van het paard, de emotionele vaardigheden van de ruiter etc) en gebruikmakend van diverse methodes/stromingen.
Wie biedt?