komt het goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

komt het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 00:45

Stel;

Bij een vreemd paardje weet je niet of zijn gedrag door foutief handelen is van de mens of dat hij echt wat mankeerd neurologisch.
Zeker dat de mens al paar keer fout is geweest en dat daar een gedeelte vandaan komt. Maar de rest zit ik wat mee.
Het is echt moeilijk uit te leggen, omdat ik niet speciefiek op dingen in wil gaan waar anderen het hier kunnen lezen. het gaat dus niet om een eigen paard van ons. Wij hebben zekf ruime ervaring en ik geef les, dus ben dagelijks bezig met paarden.

Toch vind ik het moeilijk te beoordelen of een paardje nog 100% goed kan komen en veilig! Paardje is niet oke behandelt, amar ik weet niet hoe dat de 5 jaren hiervoor was.
Zou het paardje echt ene kronkel kunnen hebben waardoor mensen moeite met hem hebben, ook al sta ik niet achter de werkwijze. Of is hij zo fout behandelt, dat hij een bepaalde houding heeft gevormd naar mens en andere paarden? Dit is overigens niet heel slecht tot je iets gaat vragen en dan komen er risico's bij.
Ook naar een ander paard hebben we hem zien omslaan van super lief, naar slaan. Kunnen ook andere factoren hebben gehad.

Kan hem moeilijk peilen, soms wel interesse, soms niet. Pakt een dingetje dat we probeerden heel snel op, maar de rest is al vaak verkeerd geprobeert en van daarvoor is onbekend.

Ben dus eigenlijk heel benieuwd naar ervaringen van mensen die hebben gezien dat een paard van tussen de 4 en 8 nog geheel kan omvormen tot paardje dat vertrouwen krijgt in de mens en 100% betrouwbaar is.
En van mensen die ervaring hebben met paarden die echt zomaar om kunnen slaan en bewezen een afwijking is dan. of evt door fokken en karakter echt zo is.

Ik ga altijd van het goede uit en geloof zelf dat de meeste paarden het eerste kunnen bij juist personen. Mar ivm veiligheid en risico's wil ik dus ervaringen. de rest evt per pb en alleen serieuze reacties zou mooi zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:49

Een beetje een warrig verhaal.
Maar ik kan een ding zeggen: niemand kan voorspellen of dit nog goed komt.
Daarvoor zou je het dier in bezit moeten hebben, en als enige ermee om moeten gaan.
En dan is het de vraag, voor wie wil je hem opknappen, voor jezelf of voor een ander?
Het kan best dat jij er op den duur geen problemen mee hebt, maar als je een ander ermee laat omgaan er ongelukken gebeuren.
Soms is een paard maar beter af met een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden.
Maar er zijn er veel - in mijn ogen teveel - die de stempel krijgen dat ze niet meer te redden zijn, en in kundige handen omslaan als een blad aan een boom en waar een ander een wereldpaard aan heeft.

Maar om daar iets over te kunnen zeggen, zul je hem uit de handen moeten zien te krijgen waar hij op dat moment inzit...

Voor een voorbeeld zal ik je een PB sturen....

superpony

Re: komt het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:32

Yep, denk zelf ook dat het goed mogelijk is, maar als een paardje ouder wordt en er al veel mensen mee bezig zijn geweest, loopt ie wel meer shade op.
Wij hebben wel paardjes goed gekregen, maar we zijn wat ouder en het gedrag is weer iets anders.
Ik wil niet het risico nemen dat je al ver bent met de juiste benadering en het paard door iets neurologisch zomaar omslaat. Fout aangeleerd gedrag en vertrouwen durf ik wel aan.

Ik heb je pb gelezen, dank je wel. Reageer later, moet nu lesgeven en naar de tandarts.

Abacab

Re: komt het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:57

In al die jaren dat ik al rondloop tussen de paarden heb ik nog nooit een paard met een steekje los meegemaakt. Ik ken wel heel veel mensen die roepen dat ze een paard hebben of hebben gehad met een steekje los, maar mijn mening is dat dat altijd aan het baasje lag.

Er zijn wel paarden die extreem dominant sensibel, ril of vlug en sterk zijn. Zo was de onlangs overleden Horse La Loi echt een horse from hell en ook Gribaldi was ik zijn jonge jaren een draak. Maar met de juiste ruiter komt dat altijd goed. Het gaat ook heel erg om de match, een geniaal paard stelt ook hele hoge eisen aan zijn berijder, deze moet het paard kunnen laten gehoorzamen zonder het te knechten of beledigen.