Met spoed meningen en ervaringen gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Met spoed meningen en ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:39

Hallo allemaal,

Twee maanden terug heeft mijn moeder een paardje gekocht. De 2-jarige Ollie (officiele naam Alwie) is een kruising Fries ruin. Hij meet nu ongeveer 1.55/1.60m. Toen hij bij ons op stal kwam te staan, stond hij alleen met mijn 7-jarige pony die ik al heb vanaf dat hij 2 is. Het was bij mij bekend dat mijn pony geen makkelijke was betreft andere paarden, doch rechtvaardig.
Na een kwartiertje was het eigenlijk rustig en stonden ze gemoedelijk te grazen op het land.

Nu sinds een maand zijn er oude stalgenootjes van mij bij mij op stal gekomen met hun ponys. De paarden konden elkaar allemaal al, behalve Ollie natuurlijk. Dit was ook te merken. Het ging allemaal vanaf moment 1 al goed. Ollie hechtte zich aan zijn leeftijdsgenootje: Fleem. Een shetlandruintje. Verder stond er nu een 4-jarige arabische merrie bij, een 11-jarige welsh-merrie en een 6-jarige KWPN ruin.

Sinds een aantal weken, 4 nu zeg ik zo even uit mijn hoofd, staan ze op de paddock, omdat het land te nat werd. Ze hebben een grote paddock zodat ze gezellig met zijn allen kunnen blijven staan. Ollie begon in het begin al een beetje venijnig gedrag te vertonen tegenover Fleem, maar Fleem, zo Shetlandachtig als hij is, gaf Ollie dan weer een klap tegen zijn borst of kaak en dan was het weer rustig. Ik dacht; die zijn gewoon aan het krachtmeten of iets dergelijks.

Wij hebben Ollie gekocht van een heel lief vrouwtje uit Berkhout. Zij vertelde dat ze altijd van alles met hem deed en dat hij eigenlijk alles al gewend was. Wandelen, vast staan, voetje geven, poetsen, de standaard dingen dus. Toen hij bij ons kwam, bleek dit al heel anders te zijn. Ollie had/heeft geen respect voor mensen en je moet maken dat je wegkomt als hij eraan komt, want meneer gaat niet aan de kant en kijkt niet uit :Y)
Ook heeft hij al meerdere malen de stroomdraden van de paddock gesloopt, omdat meneer ook maling heeft aan stroom/draad en zelfs houten hekken. De houten hekken lagen door de hele bak heen en meneer liep los over het erf. De volgende dag troffen we hem in de stallen aan, omdat de boer hem had gevangen.
Ik ben zelf wat afstandelijk geweest, omdat het het paard is van mijn moeder, maar met mijn moeder werkt het op deze manier niet. Dat wij bij Ol gingen kijken, was hij super lief, rustig en meegaand. Hier is helaas niets meer van over.

Na zijn akkefietje met de boer, gebeurde er vanavond iets ergers.

De 11-jarige Welsh-merrie van mijn stalgenootje had een tijdje apart gestaan omdat zij hoefbevangen was. Nu, nu ze weer van haar medicijnen af is en zich weer een beetje kan gaan bewegen, staat ze af en toe weer bij de kudde.

Ollie accepteert dit niet en zoekt constant ruzie met haar. Nou, de mensen die bekend zijn met Welsh-ponys, weten ook dat dit niet de makkelijksten zijn en Shirley liet duidelijk aan Ollie merken dat ze niet van zijn gedrag gedient is.
Ollie dacht: ik ben veel zwaarder dan jij, dus BOEM. Hij sprong in het begin tegen haar aan. Hieraan kon ze nog wel ontsnappen en na een tijdje ging het weer gemoedelijker.
Nu hebben vanavond mijn stalgenootjes Shirley uit de paddock getrokken, zwaar in paniek, omdat Ollie haar letterlijk naar de grond toe trapt en BLIJFT schoppen. Staat ze op en rent ze weg, rent hij achter haar aan en begint opnieuw.

Bij de andere ponys, op Fleem na, haalt hij het niet in zijn hoofd.

Ik vraag niet om commentaar, ik vraag om serieuze reacties. Mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt of mensen die weten wat je eraan kan doen. Natural Horsemanship is bij mij al uit den boze, omdat ik het idee krijg dat hij het syndroom van down heeft ofzo. NIETS krijg je erin en NERGENS heeft hij respect voor.

Alvast bedankt!

little_birdy

Re: Met spoed meningen en ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:45

direct uit de kudde halen,
en alleen zetten dit is geen normaal gedrag en zeer dominant
als hij alleen staat moet ie wel andere paarden kunnen zien

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:50

ponylies schreef:
direct uit de kudde halen,
en alleen zetten dit is geen normaal gedrag en zeer dominant
als hij alleen staat moet ie wel andere paarden kunnen zien

En dan? Is symptoombestrijding geen oplossing. Tja, ik ben geen expert maar zou me eerst eens op mijn hoofd krabben of het ik aan zou durven bij zo'n dominant dier. Je moet wel erg stevig in je schoenen staan namelijk. Als je besluit van wel dan moet je serieus gaan grondwerken, en ik zou hier zeker begeleiding in zoeken voor er ongelukkigen gebeuren! Voor wat betreft het kuddeprobleem, lastig. Heb je hem al eens bij een goede leider in gegooid? Een type die niet met zich laat spotten?

Voor wat betreft de karakterverandering. Het kan wel degelijk bij zo'n jong dier, dat hij bij zijn vorige eigenaar zeer stevig werd behandeld en zich netjes gedroeg. Het kan zo maar eens zo zijn dat jullie veel te soft en te weinig consequent met hem omgaan en dat hij hierdoor zijn kans ruikt. Het blijft een jong dier natuurlijk.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:58

Mijn pony, Moreno, is echt geen makkelijke. Hij laat ook absoluut niet met zich sollen en eigenlijk niemand uit de groep. Shirley ook niet, maar die kan hem gewoon niet handelen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:02

Hier hetzelfde 'probleem'bij een merrie die ik wilde introduceren in de mijn kudde.
Mijn bonte accepteert haar simpelweg niet.Hij blijft doorgaan ook langs de draad.Hij houd 'zijn'merries weg bij haar en jaagt haar weg.Het lijkt op verstoten.
Ik vertrouw op mijn ruin,hij doet dit met een reden echter heb ik deze nog niet ondervonden.
Ik zelf denk dat het te maken heeft met de lichamelijke/geestelijke gezondheid van het paard wat je bij de kudde wilt hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:03

In een opfok gooien met volwassen paardenmaat fokmerries, dan leert hij dat wel af.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:06

oeh getsie
tja als dat kleine ponytje van mij was had ik haar niet meer in die kudde gelaten
wil wel graag dat er nog iets overblijft van mn pony.. Afentoe hier en daar een trap is normaal maar zo tegen de grond gestamt te worden is gewoon hardstikke gemeen en hoor echt niet....

Ik weet niet wat je moet doen eigenlijk vind het wel het eerlijkst als jij je paard uit de kudde haalt
en meschien apart zet met een vriendje waar die goed mee kan ... Maarja aan de andere kant weet ik niet hoeveel land jullie ter beschikking hebben en of er iemand zich op offert om zn paard uit de kudde te halen zodat die met die van jou kan staan.....

Waar zit jij zelf aan te denken kwa oplossing??????????????

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:09

dat zou heel goed kunnen. shirley is net ziek geweest en staat nu net weer bij de kudde. toch neemt het niet weg dat het vervelende eigenschappen zijn.

wij hebben hem ook niet gekocht om constant een gevecht met hem aan te moeten, maar om plezier van hem te hebben. in de opfok gooien heeft geen nut, zoals ik al eerder vertelde zijn geen van de paarden waar hij bij staat makkelijk in de omgang.

hij moet zijn sporen echt verdienen, wil hij ergens komen. zowel de twee ruinen als de merrie houden hem flink in het gareel. het gaat hier om een uitspatting naar ons kleine shirley toe.

ik zit zelf te twijfelen of we ollie niet terug moeten brengen naar zijn vorige eigenaar, zoals afgesproken als bleek dat het niet ging. shirley is inderdaad uit de kudde gehaald @shilady :D maar het is niet de bedoeling dat we zoveel complicaties houden.

buiten het feit dat het kuddeprobleem opgelost zou zijn als ik ollie ( het paard van mijn moeder ) en moreno ( mijn pony ) bij elkaar zou zetten in 1 paddock, is daarmee nog niet het probleem van disrespect tegenover mensen opgelost. en ik wil niet opscheppen, maar ik heb al best veel ervaring met moeilijk op te voeden paarden en eigenlijk is het me altijd gelukt, maar ollie haalt simpelweg het bloed onder mijn nagels vandaan. ik heb niet het geduld voor hem en mijn moeder mist die ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:13

Dit is een paard dat helaas door de aanwezigheid van te kleine pony's zijn krachten heeft leren kennen. Donder hem gewoon tussen een stel kwpn of friezen merries en dan is dat gezeur zo afgelopen.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:15

het heeft zelfs geen zin om hem te corrigeren op zijn gedrag je kan het wel doen maar na een uur is hij het gewoon vergeten?!?! en als je het stroomdraadje tegen zijn borst aanhoudt gaat ie naar achter omdat het echt moet, zelfs dan is hij het na een paar dagen alweer vergeten en loopt zo weer door het draad heen.
vandaag was precies hetzelfde !
we corrigeerde hem met een zweepje en zelfs dan is hij niet onder de indruk!
en doet het zo nog 100 keer, terwijl er echt koeienstroom op staat.
wel snel antwoorden!!! aangezien dit echt een probleem is en shirley gewoon nu op stal moet staan omdat er een 2jarig ruintje de boel terroriseerd? hem in stal zetten heeft geen zin want hij heeft altijd al buiten gestaan bij het vrouwtje in berkhout. je kan hem wel op stal zetten maar dan trapt hij de hele stal kort en klein!
inderdaad @jolindaa het heeft geen zin om hem appart tre zetten met moreno hij vergeet het echt niet en doet het gewoon weer als ze ooit nog een keer bij elkaar staan shirley(mijn pony) en ollie

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:16

wat een probleem zeg....... :(:)
Ik heb een shet merrie gehad die er ook niet voor schroomde een paard van 185 in elkaar te
Mijn shet is daar toen enorm van opgeknapt......Ze heeft dat dagelijks moeten voelen....dat ze minder te vertellen had.
Ook sneu om te zien maar er was geen andere optie, achteraf maar beter ook.
maar helemaal weg is dat rare gedrag nooit geweest.
Mijn shet werd door haar vorige eigenaar ook in haar eentje een jaar op een landje gezet.
Ik vermoed dat daardoor dat verstoorde gedrag is gekomen.

Ik denk dat je ruin even flink op zijn nummer gezet moet gaan worden door soortgenoten. :=

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:19

Deze reacties zijn niet bepaald doordacht.

Ik kan hem wel bij een paar KWPN en Friezenmerries zetten en dan *hopen* dat hij zijn dominante gedrag afleert, maar het is nog altijd zo dat we in een groep staan met ponys van groot naar klein. Hij heeft nu al respect voor de grotere paarden, of dominantere paarden, want mijn pony is toch echt een heel stuk kleiner dan hij. Het gaat hier puur om het verstoten van 1 pony die ongeveer een week uit de kudde is geweest.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:21

hahhaha inderdaad beetje domme reacties aangezien hij het alleen maar bij shirley doet omdat ze ziek is geweest en 1 week uit de groep is geweest!!!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:21

Plus het feit dat ik hem moeilijk in elkaar kan timmeren om respect af te dwingen. Ja kan natuurlijk wel, maar is niet de manier waarop wij met paarden omgaan. Natural Horsemanship blijkt voor hem niet geschikt te zijn. Hij kan longeren, op de ''normale'' manier. Dat is de enige manier waarop je iets te zeggen hebt, enigzins dan.

Het dominante gedrag tegenover paarden is nog mijn minste zorg. Dit valt wel op een bepaalde manier op te lossen. Next subject: dominant gedrag tegenover mensen please.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:23

Uiteindelijk wordt hier dus geopperd om hem een tijdje bij een paard te zetten die helemaal niets tolereerd? Dat hij het dan uiteindelijk af moet leren om dominant te zijn tegenover andere paarden?

Ik heb een vriendin met zo'n paard, maar dan weet ik zeker dat hij alle hoeken van de bak en/of paddock gaat zien. Ik kan alleen niet helemaal begrijpen wat dit voor oplossing is? Uitleg?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:23

nou.....dan krijg je meer domme reacties denk ik ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:26

Ik zie zelf ook wel in dat dit niet het paard voor mij is hoor, ik heb niet het geduld om het hem bij te gaan brengen, omdat hij is zoals hij is. Gelukkig is het dan ook niet mijn paard. Is het een optie om hem weg te brengen en af te laten richten? Ik ben daar zelf ook niet zo thuis in, omdat ik het normaal allemaal zelf deed/doe :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:29

Ik zou het andere paard introduceren alsof het helemaal nieuw is. Dus even een weekje een draadje ertussen, dan op een plek met heel veel ruimte bij elkaar, dat dan afbouwen.

Dominant gedrag naar mensen? Zo'n dun bamboestokkie mee de paddock in, doet goed zeer kan ik je vertellen. Dan pakken, en wandelen maar. Gewoon ernaast en naar buiten. Weg van de kudde, en daar even de regels vertellen. Dus stilstaan, opzij gaan, etc.
Als je dit in een voor hem vreemde omgeving doet, zal hij minder praatjes hebben. Dan bouw je het rustig uit naar thuis, en zorg je dat deze pony gewoon met 1 heel consuquente persoon te maken heeft. Dus niet vier verschillende mensen die met hem in aanraking komen. Wie weet kan je zelfs dat afbouwen, maar goed, voor nu dus streng zijn.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:29

Ik zou haar weg pakken en bij anderen zetten. Ollie kan wel goed overweg met de rest zoals ik begrijp?

Mijn Quarter is ook geen makkelijke, heeft een keer een KWPN-er totaal aan gort getrapt. Hij trapte hem onderuit en bleef doortrappen en hard ook, het arme dier kon nog niet meer fatsoenlijk staan. Hoop dierenartskosten heeft de eigenaar gehad en een lange revalidatieperiode.

Soms klikt het gewoon echt niet en het is niet aan de mens om daar wat aan te doen, je kunt Ollie niet straffen daarom....waarom?.....het is gewoon natuurlijk gedrag in een kudde. Om verwondingen en ellende te voorkomen, gewoon uit elkaar halen. Als ze voldoende ruimte zouden hebben, kunnen ze nog vluchten van elkaar, maar dit kan nu niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:30

ik heb ongeveer het zelfde gehad.

bij mij stonde ze al langere tijd op de paddock,van de een op de andere dag besloot het ''liefje'' mijn hackney merrie niet meer in de groep te willen.
het begon direct na het buiten zetten en hij had doorgegaan tot op zeker de dood van de merrie.
paard was wel dominant maar dit had hij nog nooit laten zien.
bleek een klopper te zijn....met een extra kronkel in zijn kop.
wij hebben letterlijk een longeerzweep op hem kapot geslagen om de merrie er van tussen te krijgen.
had geen 2 minuten langer moeten duren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:31

pshirley schreef:
hahhaha inderdaad beetje domme reacties aangezien hij het alleen maar bij shirley doet omdat ze ziek is geweest en 1 week uit de groep is geweest!!!

Zo'n jong dier hoort zulk gedrag niet te vertonen.
Als je het het perse met mensenhanden wilt oplossen, doe je best.
Een stuk eenvoudiger is het om een jaartje in een grote groep te gooien. De kans is groot dat hij er een stuk normaler uitkomt. Uiteraard niet voor een weekje bij 1 paard.
Gewoon een kudde, dan leert hij horsemanship zonder dat jij met bamboestokjes aan de gang hoeft.
Maar blijkbaar is dat geen optie voor je.
Succes ermee dan.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:36

Ja het zijn vervelende ervaringen allemaal, wat ik zo lees.
@Gypsy dat is nou eens een nuttige reactie :Y)

Ik heb al besloten om morgen mijn eigen paardje even uit handen te geven en zelf met Ollie aan de slag te gaan. Vooral op het gebied met mensen vind ik het vervelend, want ik kan het gewoon simpelweg niet gebruiken om een paard met zulke simpele dingen al niet te kunnen vertrouwen.
Ik ga morgen flink met hem aan de slag qua grondwerken en kijken wat ik er uit krijg. Als ik helemaal geen vooruitgang boek, ben ik bang dat ik er toch voor kies om eens met mijn moeder om de tafel te gaan.

@Sizzle Je begrijpt het totaal verkeerd. Het gaat hier om twee verschillende problemen, niet om 1 enkele. Ik kan hem best in een enorme groep paarden gooien: de opfok. Ik durf er ook wel enigzins vanuit te gaan dat hij dan een stuk socialer eruit komt, op het gebied van paarden. Helaas biedt dit geen oplossing voor de omgang met mensen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:43

Reken maar dat het ook helpt voor mensen. Paarden op deze leeftijd met een dominant karakter zijn gewoon vaak dwars. Het feit dat hij blijkbaar al jong veel in handen is geweest helpt daar averechts bij.
Geef ze een opvoeding tussen de paarden en je hebt er als 2,5 jarige lang niet zo veel werk meer aan.
Mijn mening: laat de kleuteropstandigheid maar door moeders oplossen, de puberteit is dan lang niet zo dramatisch.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:10

jullie zitten nog in de termijn fase dat hij nog terug kan naar zijn vorige eigenaar, zoals ik tenminste begrijp,
en dat is wat ik dan ook aanraad., om hem terug te brengen.
het paard is immers heel anders dan de verkoopster had verteld.
er zijn nog zat leuke paarden te vinden waaraan je veel plezier beleefd, ook al klinkt dat best hard maar je hebt nu nog geen band met hem....

hij vertoont zulk raar gedrag, naar jullie en naar sommige andere pony's (ook nog eens de pony's van andere mensen),
en m.i. is niet alles te herstellen of te 'maken', bepaalde dingen zitten echt in het karakter of in de aard van een dier.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 00:21

@Marigold Dit idee had ik zelf ook, maar om het even vast te stellen, besloot ik het op bokt te vragen. Echter zijn hier de meningen zo verschillend. Ik wist wel al dat er hier op bokt velen reacties plaatsen zonder daadwerkelijk verstand van zaken te hebben, maar dat is altijd een beetje spitten naar de bruikbare reacties.

Ik kan er ook wel een aantal dagen heel intensief mee aan de slag gaan, maar uiteindelijk is mijn moeder de persoon die hem moet gaan begeleiden. Echter ontbreekt het haar aan ervaring om nu juist hiermee te kunnen dealen. Bedankt voor alle inbreng in elk geval!