shetlander in wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bietjah87

shetlander in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:49

hallo allemaal!

Mijn shetlander van 3,5 wordt 3-5 keer per week getraind(mennen,lange lijnen, longeren enz).

Nu is ze al bezig met het aanmaken van een wintervacht. Als ik haar nu ga trainen zweet ze al redelijk snel.

Mijn vraag is, is het handig om haar te scheren en dan op te bouwen met dekens? Ze wordt in de winter wel doorgereden namelijk, en anders heb ik straks een drijfnatte pony.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Arabesk

Re: shetlander in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:36

geen deken op, als ze daarna gewoon buiten blijven dan drogen ze snel genoeg op om niet ziek te worden. Mijn arab wordt ook superpluizig, maar het zweet ligt nooit op de huid, maar hangt aan het einde van de haren. Geen enkel probleem dus voor ze ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:40

Ga mee met Arabesk, tot op zekere hoogte.

Behalve als je paard niet meer lekker wil werken omdat ie het smoorheet heeft.
Dan zou ik rigoreus het scheerapparaat erover halen.
(mijn fjord toen die nog aan het werk was, werd in aug/sept al voor de 1e x weer geschoren,
nu ze niet meer hard aan het werk hoeft, scheer ik niet meer.
Maar zij was niet vooruit te branden als ze vond dat het haar te warm was.)
Overigens was ik wel weer zo gek, om dwaze modelletjes erop los te laten.
Dus benen, halve hals, hoofd en buik liet ik er aan zitten en zadel ook.
(dat stond met mennen dan wel weer apart, maar we gingen niet voor de mooi, maar wel voor de functioneel)
Moet er wel bij zeggen, dekens is enorm gedoe, zonder is veel makkelijker!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:41

Je kunt er dan ook een racestreep uitscheren

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:41

Dank jullie wel voor de reacties!

Voorlopig wacht ik het dan nog even af,mocht ze het nu echt veels te warm krijgen kan ik alsnog scheren.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:57

Arabesk schreef:

Maar als je zo'n stuk er vanaf scheert krijgt je paard het toch juist koud op die plekken, is dat dat niet schadelijk??
Mijn paard heeft nog nooit een wintervacht aangemaakt (door de dekens) dus ik weet er niet veel van, maar ik wil hem dit jaar ook voor het eerst zonder deken zetten dus ik lees even mee ;)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:51

Ik ga scheren :) Mijn shet is ook 3/4keer in de week aan het werk, maar zodra zijn vacht echt te dik wordt (hij krijgt serieus een vacht waar je 10 shetjes mee warm kan houden :P ) gaat hij eraf. Hij heeft dan echt geen fut meer om wat te doen. En als ik hem niet scheer, kan ik dus nauwelijks wat met hem doen, waardoor hij weer veelste zwaar wordt (hij wordt al dik als hij naar eten kijkt zo ongeveer..) en raakt hij al z'n conditie kwijt wat natuurlijk weer het risico hoefbevangen met zich meebrengt.. Dus die van mij gaat weer lekker kaal dit jaar :)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:52

Kim_Evendi schreef:
Arabesk schreef:

Maar als je zo'n stuk er vanaf scheert krijgt je paard het toch juist koud op die plekken, is dat dat niet schadelijk??
Mijn paard heeft nog nooit een wintervacht aangemaakt (door de dekens) dus ik weet er niet veel van, maar ik wil hem dit jaar ook voor het eerst zonder deken zetten dus ik lees even mee ;)

Dat lijkt mij dus ook.. In de zomer heeft hij ook geen dikkere of dunnere vacht op sommige plekken maar is ook alles gelijk.