Vlechten, roosjes of knotten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Vlechten, roosjes of knotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:13

Wat doen jullie met vlechten? Roosjes of knotten? En waarom?

Ik doe eigenlijk iedere keer roosjes maken en de voorpluk met naald en draad, vind ik persoonlijk erg
chique staan maar krijg er niet meer punten door dan een ander ofzo. (waar doe je het dan voor zou je denken)

Ik doe het voor mezelf.. maar waarom kiezen jullie ervoor?

Mijn paardje gisteren, voor de wedstrijd:
Afbeelding
voorpluk (manentop)
Afbeelding

Ik twijfel wel namelijk, besteed er best wel veel aandacht aan haar tiptop neer te zetten.. maar het kost een hoop
tijd en vlecht altijd op de dag zelf omdat ik het zonde vind als ze haar manen zou schuren en er plukken afbreken.

Zijn er uberhaupt bokkers die roosjes lelijk vinden?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:24

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:31

Ik maak knotjes met elastiekjes.
Vind roosjes mooier, maar ben er niet zo heel handig in,
en dan dat uithalen!!! Grrr, nee daar heb ik geen geduld voor :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:31

ik ben met elastiekjes wel heel handig.. ben in principe dan in 10 minuten klaar.. terwijl ik met roosjes
toch snel een half uur bezig ben, ze zitten allemaal even strak (knotjes) en even hoog.. dus dat is
het probleem niet..

Maar dat is het m juist.. het oogt zo strak.. de roosjes geven het wat.. ik weet niet.. net dat beetje extra.

Bij mn vorige deed ik dag van tevoren vlechten, als die lekker ging rollen en schuren maakte het niet uit
die had manen zat :+ (deze nieuwe ook wel maar niet zo dik als die van hem, deze heeft een wat langere
hals dus vandaar ook meer roosjes :P)

vorig paard met roosjes
Afbeelding

dat eruit halen valt best mee hoor... je pakt de roos aan de onderkant, trekt hem om en zet dan een
dun schaartje een paar keer tussen een draadje en dan trek je je vlechtje eruit. Dan je elastiekje
van je vlecht af, vlechtje eruit en als alles eruit is paar keer doorkammen, dan vallen alle touwtjes
er vanzelf uit. :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-08-11 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

neurrrrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:33

Ik vlecht ook altijd met naald en draad..
Vind het ook veel mooier :)
Maar ik doe de voorpluk altijd met een elastiekje, omdat mn paard een best dunne voorpluk heeft :(

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:35

Absoluut roosjes, maar mijn paard heeft zulke dikke manen dat het meer bloemkolen zijn :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:36

Deed ik ook bij de vorige hoor neurrrrr_ maar dat kwam ook omdat die nooit stil bleef staan.

Die duwde me altijd van het krukje af op zoek naar voedsel.. mn nieuwe paardje doet haar
hoofd speciaal voor me omlaag als ik op het krukje ga staan.. <3 Vandaar dat ik het bij deze
wel doe.. en het resultaat mag er zijn ook al is het geen haffie (die hebben dat moooooi!)

(ik heb stiekem een stuk derde oor mee naar voren laten groeien neurrrrr_ dat scheelt ook al
best een stuk, het hoofdstel ligt net een heel klein stukje op het vlechtje)

Afbeelding

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:40

Ik steek waarschijnlijk veel te vaak heen en weer :P
En ik wil dat het er vanaf de andere kant helemaal perfect uit ziet, en
dat lukt niet altijd. Met elastiekjes wel.
En idd, je krijgt er geen hoger cijfer voor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:43

Ja of je trekt ze te strak misschien? Ik haal ze er in het midden doorheen, dan 2x links, dan 2x rechts.
(voornamelijk onderin de roos), dan nog 2 x in het midden, 1x boven en 1 x onder en dan klaar.

Ik trek ze niet heel strak.. gewoon "aan" tenzij het een dikke vervelende vlecht is, dan zet ik hem in het
midden en aan de kant waar het laatste plukje onder het vlechtje heen springt ietsjes strakker.

Over het algemeen kan ik ze zo heel makkelijk ombuigen eigenlijk? En ze bewegen niet met rijden oid.

Afbeelding

Bij mij moeten ze ook perfect zitten hoor := Doe het rustig 3x over als t niet naar mn zin is.
Gelukkig is paardlief heel lief en braaf en geduldig en vind ze het gekriebel wel lekker :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-08-11 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:45

Ik moet het nog steeds leren, vind roosjes wel veel mooier :j
Ik vlecht nu met elastiekjes, ben ik wel snel mee klaar en na al dat oefenen mogen ze d'r zijn ook (moet ik eerlijk zeggen). Maar ik doe het altijd de dag vantevoren dus de volgende dag zijn ze een stuk minder mooi...

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:47

Ik kan geen roosjes maken dus bij mij zijn het altijd knotjes x)
En ik maak knotjes omdat ik het leuk vind om te doen! Niet voor meer punten ofzo...
Oh en de voorpluk laat ik los, dat staat iets stoerder vind ik...

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:49

Ik maak ook altijd roosjes, staat het mooist. Behalve als ik alleen moet springen, dan doe ik het snel met elastiekjes, voor het springen hoeft het toch niet supernetjes.

ts jouw voorpluk is echt supernetjes. Die doe ik wel altijd met elastiek, omdat mijn paard dr hoofd niet zo lang naar beneden wil houden:P, dan gaat het met stiek toch net iets sneller.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:50

ik vlecht ook wel vaker zonder wedstrijd.. gewoon voor een paar mooie foto's te maken zelf..
of gewoon omdat ik zin heb om te tuttelen.

Ik doe het vooral, zodat ze geen link legt tussen gewoon vlechten en lol hebben en wedstrijd rijden.

Dus zodat ze niet zo snel gespannen is en lekker relaxed blijft staan (helpt goed moet ik zeggen,
nu de spanning bij mij er nog uit := )

Loesvan het is ook best te doen als iemand haar omlaag houdt terwijl je invlecht, de naald en draad
erdoorheen is eigenlijk piece of cake.

Je maakt een knoopje in je pektouw, je vouwt je vlechtje 2 x dubbel en steekt onderin het "knotje"
dan recht naar boven in het midden. Heel losjes.. vooral niet strak trekken.. en dan paar keer heen
en weer in het midden en een paar keer links en rechts zodat je elastiekje er niet onderuit komt.
Dan nog 1x heen en weer in het midden en dan doe je onderaan je knotje eindigen en een stukje
touw afknippen :D

Het knotje zit helemaal niet vreselijk strak en er zit speling in maar dat zie je met rijden niet omdat
het vlechtje "zwaar" is.

Losmaken is ook zo gebeurd.

Ik heb gewoon een vreselijke knuffel.. als ik haar een kus op haar neus wil geven doet ze haar
hoofd omlaag en duwt ze haar voorhoofd tegen me aan zodat ik haar vast kan pakken om te knuffelen
(armen over haar ogen heen) en dat vind ze fijn. (lekker dier)

Op de foto van mijn voorpluk zie je maar 1 steekje duidelijk en dat was omdat ik dacht dat mn elastiekje
gesprongen was (daar moest ik m doorheen steken) Er zitten best wat steekjes in de vlecht zelf :)

Die zie je niet.

Ik vind het wel gaaf staan, zag het op bokt eens bij een aantal haflingers, zo'n dikke bloemkool op hun
voorhoofd. Prachtig vind ik dat. Dus ben zelf ook gewoon maar gaan proberen.. en met succes :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-08-11 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:51

Altijd roosjes!