paard onvoorspelbaar en geen aandacht, hoe dit op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

njiloj

paard onvoorspelbaar en geen aandacht, hoe dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:48

ik heb sinds 3 maanden een bijrijdpaardje,en hij is echt super, maar er zijn een paar dingen waar ik echt tegen aan loop. :\

Ik ben nu een keer of 6 wezen rijden met hem, maar ik durf nu niet goed meer met hem weg. Bij gebrek aan bak of ruimte, rijden we samen in het bos waar hij staat. Hij is met rijden superbraaf, goed op de hulpen en lekker voorwaarts.

Maar meneer schrikt van kabouters. Ik kan met een lang teugeltje langs de gekste dingen rijden, maar dan staat er opeens een boomstronk die er al jaaaaren staat, en meneer gaat aan de kletter. Ik krijg hem dan bijna niet terug. Het enige wat ik kan doen is hem met 1 teugel de bosjes intrekken, en hopen dat ie stopt.. daarna is hij niet meer te houden, hij loopt alleen maar te dribbelen, de "rem" is er niet meer, en ik heb het gevoel dat hij totaal niet meer doorheeft dat ik nog op zijn rug zit.

ik heb het idee dat hij te weinig vertrouwen in me heeft zodra ik erop zit.. De vorige verzorgster heeft ook verteld dat hij echt gevaarlijk en onvoorspelbaar is. Ik begin nu te begrijpen waarom.

Het grootste probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik zijn aandacht gewoon niet krijg. die oortjes staan alleen maar kaarsrecht naar voren, ook al ga ik op mn kop staan. op de grond heeft hij ook totaal geen aandacht voor je. Als ik hem uit de wei kom halen, komt hij wel aangelopen, maar zodra hij eruit is, is alles interessanter dan mij. Voornamelijk het gras, maar ook de fietser die langskomt, de hondjes die door het bos lopen, het vlindertje voor zn neus, de auto's, het plasje water enz... de ene keer is het alleen kijken, de volgende keer raakt hij van hetzelfde in paniek. Hij laat het wit van zn ogen zien, begint te rillen over zijn lichaam, en schiet er vandoor, of doet geen stap meer verder...

Ik wil graag met hem aan de slag, zodat we elkaar gaan vertouwen en we leuke dingen kunnen gaan doen. Maar ik krijg er nu een beetje de kriebels van.

van de 6 x rijden, is het 1 x goed gegaan. De andere 5 x is hij uit het niets aan de kletter gegaan. Hierdoor zit ik nu een stuk minder ontspannen. En hij voelt dit natuurlijk.

Hoe kan ik dit oplossen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:10

Dit paard is dus ervaren (succesvol) met zijn 'truuck' en daardoor gevaarlijk.
Of dit een karakterfout of een opvoedingsfout valt zo niet te zeggen.
Dat je bang bent is logisch, en in dit geval ook wijs.
Voorlopig toch rijden een omheinde omgeving lijkt mij heel verstandig.
Bij voorkeur samen met iemand die jou kan helpen om dit dier beter te controleren.
Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Geen buitenritten aan lang teugeltje, je geeft hem teveel tijd om dingen te verzinnen...

Kijk even hiernaar:

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Ik hoop dat je de Engelse taal machtig bent.

Als je in de bak geen problemen hebt en daar volledige controle hebt, ga dan ook met een buitenrit oefeningen met hem doen. Hou zijn aandacht vast. En als hij "schrikt" zet hem aan het werk.

Uitgebreid grondwerk vooraf is misschien wel handig...

swaatje

Re: paard onvoorspelbaar en geen aandacht, hoe dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:41

Ga lekker met dat beest oefenen op een afgezet stukje weiland of bak als je die luxe hebt. Gewoon een schrik trail maken, hartsikke leuk om te doen ook. Beestje aan zn halster en een longeer touw meenemen ( vooral niet vergeten te vertellen dat je heeeeuuule enge dingen gaat doen met hem). En belonen belonen belonen als hij braaf met je mee over wapperend zeil loot ( brokje), langs een enge natte plek ( brokje), langs een bosje met takken ( brokje), over een hindernisje springen samen ( brokje), onder een paraplu durft te staan ( brokje)...etc... wat je maar invalt. Door met name positieve aandacht te geven aan GOED gedrag en negatief gedrag wat te sussen ( niemand houdt een paard van 600kg wat vol in de paniek schiet) leert hij ook nog eens beter te ontspannen en jouw als leider nog meer te vertrouwen. "Oja, zij geeft me brokjes als ik bij haar blijf en op haar let enzo... Ze slaat me niet en ze gaat ook niet schreeuwen naar me als ik toch al heel erg bang ben...Eigenlijk best een aardige meid. Die ga ik volgen..." Dat is een beetje wat je wilt bereiken met hem, toch?

Het gaat erom dat hij op jouw gaat letten ( aandacht) en jou leert te vertrouwen ten alle tijden... Dus ook als er een heel dorp aan kabouters voor z'n neus staat mag hij best even kijken maar uiteindelijk moet de aandacht weer terug naar jou!

Heel veel succes!
rian...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:11

bedankt voor jullie reacties.

ik ben al begonnen met schriktraining thuis, en dat gaat best goed. de vliegenspray mag gebruikt worden, terwijl hij voorheen al paniek had als hij dat flesje alleen nog maar zag.
@ senna: ik ga zeker eerst met hem in de paddock aan de gang. Ik heb een minibakje wat ik kan gebruiken. Groot is het niet, maar hier kan ik wel wat rij oefeningen doen.

@cassidyy: Het filmpje van Anderson is erg verhelderend. Hier ga ik ook zeker mee aan de slag. ik ben ook een beetje aan het lezen over Parelli. ook dit lijkt me heel zinvol. Helaas is er in zeeland weinig te vinden qua instructie op dit gebied.

@rhian: ik moet hem idd. zo gek zien te maken dat hij mij als leukste 'ding' gaat zien. Maar ik ben bang dat als ik dit met koekjes doe, dat ik voortaan zijn mobiele snoepautomaat word. En hij heeft al wel moeite met respect naar mensen toe.........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:58

Eddy Modde zit in Zeeland en is vroeger Parelli instructeur geweest. Hij woont in Oostburg. Nu heb ik begrepen dat hij in 2012 een sabattical jaar inlast, maar tot die tijd kan hij je gerust begeleiden bij je training.

http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 00:44

jammer genoeg woont/werkt hij meer dan een uur rijden van mij vandaan. (zeeland is klein, maar toch..)

Ik ga wel contact met hem opnemen, om te vragen of hij geen clinics houd of iets anders in die richting. Het lijkt mij een leerzame ervaring om hem aan het werk te zien, en wie weet heeft hij tips!

Ik ben begin dit jaar naar een clinic van emiel voest geweest, en ook dit vond ik erg intressant.

maar zo'n voorlichtingsmiddag vliegt om, en het valt niet mee om zoveel info in zo een korte tijd op te slaan. Maar ik voel zeker wat voor zo'n benadering! weer bedankt!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:53

Er is een instructeur, die bij je aan huis komt.
Die 24 uur, 7 dagen in de week, 365 dagen in het jaar, voor je klaar staat op de momenten dat jij dat wilt.
Die je niet ver van tevoren hoeft te boeken, die zelfs in het midden van de nacht, bij storm, regen of tropische temperaturen, voor je klaarstaat.
Die een vaste prijs heeft, zonder voorrijkosten.
Waar de cursussen ten allen tijde doorgaan, ongeacht het aantal deelnemers.
Wil je weten wie die instructeur is?
Zijn naam is Pat Parelli.
Hij komt bij je thuis via DVD, die je op de momenten die jouw uitkomen kunt bekijken.
Waar je desnoods ook instuctie on site kunt krijgen, of een clinic van kunt bezoeken.
Parelli heeft in Nederland de nodige gecertificeerde instructeurs rondlopen.
Die - bij voldoende animo - ook bij jouw op stal komen om een cursus te verzorgen.
Kijk maar even op www.parelli.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:57

Het is geen karakterfout, in wat jij beschrijft herken ik juist de charme van een vuurpaard.

En zo'n paard moet je liggen. Het zijn paarden die heeeeeeeelll veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel bevestiging nodig hebben (hem de hemel in prijzen bij ieder ienieminiestapje de goede kant op) en die een korte concentratieboog hebben.

Met mijn paard los ik dat als volgt op (hij mist ook zelfvertrouwen wanneer ik er op zit, zonder iemand voor of naast 'm waar hij op kan leunen. Ook na 2,5 jaar kan hij het soms op een "spoken" zetten): steeds laten weten dat je er bent. Laat je benen langs zijn vacht hangen, geef steeds kleine ophoudinkjes (mijn benen zijn hier, hier zijn mijn handen, ik vertel je wel wat je moet doen paard) Zie hem als een goudvis met een geheugen van 3 seconden, iedere keer opnieuw moet je zijn aandacht vragen. Praat met hem. En als het 'm te veel wordt zorg dan dat hij he-le-maal rustig is voordat je weer verder gaat.
Mijn paard is heel visueel ingesteld, hij wordt afgeleid door wat hij ziet. Dus door kabouters, gras waar het licht net verkeerd op valt, vliegers. Maar hij wordt ook meteen rustig wanneer je naast hem staat (o gelukkig, daar ben je) Hij is het ideale rittenpaard, zo lang hij achter een paardenkont aan kan hobbelen kun je iemand die nog nooit op een paard gezeten heeft er geblindoekt en achterstevoren op zetten. Ontdek dus waar jouw bijrijdpaardje weer rustig van wordt. Hij is niet gevaarlijk. Hij is heel gevoelig en heeft een gevoelige, kalme ruiter nodig.

Succes.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:49

hestejente schreef:
Het is geen karakterfout, in wat jij beschrijft herken ik juist de charme van een vuurpaard......
....en die een korte concentratieboog hebben.

fijn, kom ik met mijn ADD... :')

waarschijnlijk is mijn concentratie net zo slecht als die van hem!

maar ik ga er met volle moed tegenaan.

Ik ben door het stukje van Cassidy ook eens gaan lezen over parelli. Dit klinkt mij echt als muziek in de oren. Ik ga mij verder inlezen, en maar eens kijken of ik om te beginnen wat op marktplaats kan vinden. (lid worden is toch een flinke investering..)

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:57

Ik heb een beetje hetzelfde verhaal. Ook een 6 jarig paard altijd op het weiland gestaan, eerste tijd alleen waardoor hij erg vaak al van verre begint te hinniken als hij een paard ziet. Ik heb ook geen bak en in de wei is hij slecht te rijden omdat hij naar zijn vriendje wil (die dan in de stal staat)
We zijn al een paar keer naar het bos gegaan en dat is ook geen grote ramp. Hij durfde niet onder een boog door die over de weg staat (staat er al jaaaren, hij is er al heel vaak onder door geweest ..) De eerste keer stond ik dus middenop de weg omdat meneer in zijn achteruit ging en ik niks te zeggen had. In het bos is hij erg kijkerig en dribbelt vaak, schrikt uit het niets of gaat stilstaan. Er loopt altijd iemand mee voor hem waardoor hij wel meer wil maar daardoor luistert hij slechter naar mij. Ik heb ook even geen ideeën meer hoe ik het kan oplossen. Ik heb ook het idee dat hij mij niet vertrouwt. Dus ik ga even dit topic volgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:11

njiloj schreef:
hestejente schreef:
Het is geen karakterfout, in wat jij beschrijft herken ik juist de charme van een vuurpaard......
....en die een korte concentratieboog hebben.

fijn, kom ik met mijn ADD... :')

waarschijnlijk is mijn concentratie net zo slecht als die van hem!

maar ik ga er met volle moed tegenaan.

Ik ben door het stukje van Cassidy ook eens gaan lezen over parelli. Dit klinkt mij echt als muziek in de oren. Ik ga mij verder inlezen, en maar eens kijken of ik om te beginnen wat op marktplaats kan vinden. (lid worden is toch een flinke investering..)

Het komt vast goed, dit paard moet je gewoon heel voorzichtig aftasten.

Voorbeeldje: vanavond dacht ik een rustig ritje naar het bos te maken, paard en ik hebben allebei veel stress dus ik dacht: even ontspannen. Niet dus... toen ik bijna halverwege was kon ik niet voorkomen dat hij zich omdraaide en als een bezetene terug galoppeerde, bijna door twee andere combinaties op het ruiterpad heen :o Ik weet inmiddels wel dat ik 'm dan het beste even kan laten uitrazen, als ik niks doe kalmeert hij vanzelf wel van wat hem dan ook onzeker heeft gemaakt. Ik weet ook - maar ik ben nu 2,5 jaar met 'm bezig- dat ik er NIET meer op moet gaan zitten, dus ik ben met 'm weer de kant op gelopen die ik op wilde - yup, het hele ruiterpad weer af - en rondje afgemaakt. Naast het paard. Eerst wilde hij niet meelopen, maar uiteindelijk ging het goed, en duwde hij met z'n neus steeds tegen m'n schouder of rug. Oftewel hij was blij dat ik 'm gered had :Y)

Een paard dat nieuw voor je is leren lezen kost tijd. Bij dit soort paarden moet je er ook nog eens op letten dat ze over een drempeltje heen moeten voordat ze voor je durven te gaan. Het belangrijkste is om heel geduldig en duidelijk te zijn. Lompere paarden lopen over je heen, vuurpaarden raken in de stress. Iemand moet er dus verstandig en rustig zijn, het is handig als jij dat dan bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 01:08

Het leerproces om om te leren gaan met een paard met een gebruiksaanwijzing, is drastisch in te korten als je de nodige expertise in de hand neemt.

Ik ben blij dat ik je door mijn tip over Parelli aan het denken heb gezet, en wilde er alleen dit aan toevoegen: als je behoefte hebt aan begeleiding, is ook die te krijgen. Zorg er dan alleen voor dat je een gecertificeerd Parelli instructeur in de arm neemt. Namen zijn te vinden via http://www.parelli.nl

En die flinke investering valt wel mee.
Savvy club is de eerste 30 dagen gratis....

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 01:20

Ik zou schriktraining proberen, proberen te zorgen dat je paard je gaat vertrouwen. En bij sommige paarden willen ''oortjes'' weleens helpen. (geen idee hoe die dingen heten) Edward Gal heeft ze ook bij Sisther. En ik zou ook letten op je eigen veiligheid. Als jij gespannen bent, voelt je paard dat en wordt je paard dat wellicht ook. Dus je zou bijvoorbeeld een bokriempje kunnen vastmaken aan het zadel, een speciaal vest kunnen aantrekken (airbagachtig ding) etc.. Misschien voel je je hierdoor wat minder onzeker/ gespannen? En eerst zorgen dat je je paard weer vertrouwt voor je naar buiten gaat! Succes!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 00:33

Ondertussen zijn we enkele maanden verder. Ik ben met bas veel bezig met grondwerk. Van de 7 games van parelli tot lekker longeren. Hij is helemaal nagekeken door de dierenarts, en de tandarts is langsgeweest. De tandarts zag wel flinke slijtage aan zijn kiezen van het bit, en daarnaast blijkt hij een erg kleine mond te hebben.( in het verleden werd hij gereden met een liverpoolstang met groeven...) Dus ik heb een sidepull voor hem aangeschaft.( het concept wijken voor druk zit er al flink in) daarnaast ben ik ook buiten het terrein aan het grondwerken geslagen. Tijdens het grondwerk heb ik de sidepull geïntroduceerd, en ben ik ook het zadel er op gaan leggen.( jaja, met een compleet gezadeld paard en mn carrotstick wandelend door het bos) dit ging zo goed, dat ik er op een gegeven moment zelfs opgestapt ben. We hebben alleen gestapt, maar het ging super!

Tot vandaag......

Vandaag gingen we longeren in het bos. Er ligt een klein bakje in het bos waar we vaak komen. Zo ook vandaag. Bas had zijn zadel op en sidepull aan, en ik was van plan om hem uit te stappen na het longeren. Zover is het alleen niet gekomen. Bij het instappen aan de longeerlijn ging hij er opeens in volle galop vandoor. Hij stapte heerlijk ontspannen, 1 oortje naar binnen gericht, koppie lekker laag, en opeens was ie aan de kletter. Ik hield het touw vast, en hij heeft me enkele meters meegesleurd over de grond voordat ik losliet. En zo zag ik mn paard verdwijnen over het ruiterpad...

Ik ben er achteraan gegaan, en vond onderweg eerst mn longeerlijn en even later mn nieuwe sidepull (kapot....) op het pad. Meneer zelf daarentegen vond ik terug bij stal. Rustig te grazen alsof er niets was gebeurd.

Ik heb hem zijn touwhalster om gedaan, en ben met hem teruggelopen het bos in. En we hebben gelongeerd.(hij was wel iets gespannen, maar geen gekke dingen gedaan)

Helaas heb ik wel flinke brandblaren op mn handen van het touw, en zit mijn pols nu in een spalk.(morgen naar het ziekenhuis, volgens de huisarts is mn pols of gebroken, zwaar gekneusd of een spier gescheurd. met mn pijnlijke pols heb ik hem zeker nog een half uur gelongeerd, dat had ik beter niet kunnen doen....)

wat ging er verkeerd? Was ik toch te snel/overmoedig?

Ga ik dit kunnen oplossen? ik geef niet zomaar op. We zaten op de goede weg. En mijn doel is nog steeds om straks lekker met hem naar buiten te kunnen.

Wat voor hoofdstel moet ik nu halen? Ik wil hem met grondwerk toch af en toe optomen. Zodat hij niet in de stress schiet als ik opeens met zn tuig aankom om te gaan rijden.

En waarschijnlijk lig ik nu ook ff uit de running, dus wat moet ik met hem doen op dit moment?

Het is een lang verhaal geworden...

Wie heeft er tips/ ideeën?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:36

ow ja, en wie heeft er goede tips om zelf goed ontspannen te blijven? het is natuurlijk niet de bedoeling dat meneer er de volgende keer weer vandoor gaat omdat ik een gespannen stuiterbal ben...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:11

Touwhalster om en daar mee gaan grondwerken/rijden. En trek de volgende keer handschoenen aan.

En als er een andere plek is dan die bak in het bos, daar even er op gaan zitten.
Heb je de One Rein Stop al gemonteerd? Kun je vanaf de grond mee beginnen.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:06

ik ben idd bezig met de installatie van de one rein stop. Maar deze is nog niet goed bevestigd. Ik ga wel zorgen dat deze er goed inzit voordat ik er weer op kruip.

ik werk normaal dus altijd met een touwhalster, maar omdat ik hem graag wat meer op zijn gemak wilde stellen met het tuig (als in: we gaan niet elke keer rijden als je dat spul ziet en aankrijgt, dus geen paniek en ontspan!) heb ik dat dus niet gedaan. Stomme fout die ik ook echt niet meer ga maken.

de handschoenen zijn gister avond nog besteld.. ;)

en rijden met een touwhalster heb ik ook aan gedacht. Heel stom, maar ik had een veiliger gevoel bij een sidepull (weet niet waarom, misschien omdat het meer op een "normaal" hoofdstel lijkt dan een touwhalster) dus heb ik die keuze gemaakt.
Ik ga wel eens even googelen op rijden met een touwhalster en kijken of dit halster daarvoor gebruikt kan worden.

met een beetje geluk is mn pols snel genezen. (is waarschijnlijk een flinke verrekking, maar met een beetje pech is het een scheurtje in een spier...)

Ik ga wel een klein stapje terug doen met het grondwerken. ik denk toch dat ik te snel heb willen gaan.

voor verdere tips sta ik zeker open!