3 jarige 3 mnd onder zadel nu wegzetten tot eind februari

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

3 jarige 3 mnd onder zadel nu wegzetten tot eind februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:09

Vraag ik heb mijn tinkertje beleerd onder het zadel en is nu 3 maand 1 a 2 keer per week buitenritten mee gereden.
nu wil ik haar rust geven met rijden van september t/m februari zodat ze rustig kan verwerken en verder kan ontwikkelen.

hoe staan jullie daar tegenover?

wil het afwisselen met 1 keer per week weer wandelen buiten en de rest overdag staat ze in het land(zolang het weer het toestaat) en anders in de bak van 10.00 tot 17.00.

Anomien

Re: 3 jarige 3 mnd onder zadel nu wegzetten tot eind februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:18

helemaal niet mis mee. maar ga er niet automatisch van uit dat je er zo weer op kunt. Dus gewoon opnieuw aftasten.
En wat betreft bak: zorg wel voor voldoende ruwvoer en uiteraard een speelmaatje

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:22

ja prima om een paar nog even weg te zetten, alleen de winter is niet de ideale tijd ervoor vind ik persoonlijk, maar als je haar in de winter op het land kan zetten is het ook prima :j

moet ze op stal staan , dan is het beter haar wel gewoon in beweging en "werk" te houden en met werken doel ik dan niet perse op rijden ,maar idd wandelen, wat grondwerk, eventueel wat werken aan de lange lijnen en dergelijke

ik heb ook mijn 3 jarige vorige maand zadelmak gemaakt, 4 x erop gezeten en 2 x zelfstandig een rondje gestapt
nu heb ik hem weer lekker op het land "weggezet" tot oktober, en dan gaat hij op stal en gaan we weer verder.....

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:26

Ik heb het vorig jaar ook gedaan, heb tot oktober kunnen rijden en daarna heeft m'n 4 jarige een lange vakantie gehad tot maart en hij pakte het super op daarna. Hij stond alleen 's nachts op stal en overdag stond hij van 7.30 to 18 u buiten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:41

ze staat met andere paardjes in de bak en kom elke dag voor haar om lekker te poetsen, en dan 1 keer per week een wandeling van 30 min ongeveer.
nu staat ze nog op het land maar ja hoelang nog.

het beleren ging ook super .opstappen en wegrijden dus verwacht er in maart niet heel veel problemen .
maar denk dat het wel verstandig is haar terug te trekken.
zal vanavond laatste ritje maken en dan krijgt ze vakantie :o
kan nog lang genoeg van haar genieten en
maart is ze 3 jaar en 9 maand en dan wil ik haar 2 keer per week pakken puur buitenritjes.
lekker recht aan recht uit.

bedankt mensen voor je menig ;)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:00

Als jij denkt dat ze het nodig heeft vooral lekkker doen. jij kent jou paard het beste.
Dus ga op je eigen intuitie af.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:41

Mijn paard is nu van huis om beleerd te worden. Ze is nu 1,5 week van huis. Ze wordt 5 dagen per week een kwartiertje gereden en vanaf volgende week een half uurtje 3 a 4 dagen per week. Vinden jullie dat teveel? Waarschijnlijk blijft ze 4 weken van huis. Ik ben van plan haar 3 keer per week te gaan rijden. Natuurlijk in afwachting hoe het gaat. Ik wil graag wedstrijden gaan rijden in de loop van de aankomende winter.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:12

nyntje85 schreef:
Mijn paard is nu van huis om beleerd te worden. Ze is nu 1,5 week van huis. Ze wordt 5 dagen per week een kwartiertje gereden en vanaf volgende week een half uurtje 3 a 4 dagen per week. Vinden jullie dat teveel? Waarschijnlijk blijft ze 4 weken van huis. Ik ben van plan haar 3 keer per week te gaan rijden. Natuurlijk in afwachting hoe het gaat. Ik wil graag wedstrijden gaan rijden in de loop van de aankomende winter.

er staat niet bij hoe oud ze is....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:15

Zeker doen! Tinkers zien er al jong heel sterk uit, maar ook zij zijn nog lang niet uitgegroeid. Een tinker bij ons op stal is van haar 3e tot haar 4e ook nog flink gegroeid.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:21

als ik jou was zou ik wel 1 x in de week ofzo longeren zodat je zijn conditie op pijl houd

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:23

Goed plan, eindelijk iemand die hier eens goed over nadenkt.

Zou ik ook doen, inrijden wegzetten en na een maand of 3 week oppakken.
Hebben ze iets om over na te denken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:34

longeren ben ik op tegen voor een jong paard
even de eerste keer als ik er weer op ga vindt ik oke om te zien of ze protesteerd weer maar leiver geen longeren.
conditie hoeft ze van mij niet want heeft ze nu ook niet van 1 a 2 keer een klein ritje.
ik ga vanavond mijn laatste ritje doen en zet haar een half jaar weg
af en toe wandelen en lekker poetsen
de rest lekker paard laten wezen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:37

dit was ze voor het beleren toen was ze bijna 3 jaar
Afbeelding

dit was ze 3 weken terug
Afbeelding

je kan zien dat ze nog vol in ontwikkeling is dus 6 maanden rust is goed voor haar denk ik

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:17

Ze is 3 jaar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:23

ja in dat geval zou ik het persoonlijk teveel vinden.....zeker omdat alles er in een maand "ingepropt" wordt
en daarna eigenlijk al aan de bak moet, dat zou ik liever zien bij 4....

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:26

Inderdaad , respect voor je !
Kom je niet vaak meer voor , iemand die écht erover nadenkt en niet meteen teveel van z`n jong dier wil .
Ik kan niet anders als toe - juichen , doen ! En vooral omdat je eigen gevoel dat ook zegt , jij kent jou`n paardje beter als wie dan ook .

Verder wou ik nog even mijn complimenten geven , damn wat een mooi paardje heb je :o .
En wat is ze mooi ontwikkeld in de tijd dat je haar aan het beleren bent !
Je hebt een prachtdier , wees er trots op !

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:36

nyntje85 schreef:
Ze is 3 jaar.

ik vind het wel kunnen eigenlijk.. ze moet ook rustig conditie opbouwen en dat kan niet door maar 1 x in de week te rijde (;;

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:37

Leuk om te lezen Dribbelkont en ik denk dat het heel goed is voor je paard!
Tinkers zijn vooral psychisch heel erg laat volwassen. Maar ook qua groei ed, moeten paarden de tijd hebben.
Die van mij heeft overigens 2 weken vakantie gehad en pas geleden nog een week. Ik merk zelfs dan al dat het daarna stukken beter gaan. Ik kon er zo weer op en ook direct naar buiten.

Ik ben van plan om hetzelfde te doen hoor, die van mij is 1 maand ouder :-) Ook in mei beleerd. 1 a 2 keer in de week rijden, soms 3e keer.

Of ik hem 100 procent rust geef weet ik nog niet zeker of hoe lang precies. Mijn paard was nl. best wel scheef en zit juist sinds hij gereden wordt erg lekker in zijn vel en is veel rechter en fanatieker geworden. (ook wat slanker) Ik rij ook alleen buitenritjes vooral stapwerk en meestal half uurtje. maar ik had je al eerder getroffen op Bokt waarin je toch wat langere ritjes maakt en ook best wel spannende ritjes zo nu en dan (de koeien haha).

Longeren met jonge paarden vind ik ook helemaal niets, de benen worden daarbij ontzettend belast en overbelasting komt veel voor. Lekker rechtuit en tempowisselingen. Daar worden ze veel sterker van. Longeren zie ik alleen het nut van in begin voor zadelmak maken, zo snel mogelijk naar buiten ermee!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:20

dankje wel sannexrebel.
je ben erg wijs met haar en ze is zo braaf onder het zadel en buitenritten doet haar niks
alleen beetje bang nog voor koeien maar is nu te doen.
verder bomproof.
mijn meisie heb ik vanavond nog even een ritje mee gemaakt en nu tot eind februari vakantie.
zal af en toe even met haar te wandelen zodat buiten niet onbekend blijft.
verder lekker genieten samen met poetsen en vertroetelen.

ja ze ontwikkeld zich super!! gaat denk ik breede dame worden. klein maar breed ;)
heb ik nog even tijd om de laatste 10 kilo´s eraf te werken want vindt me nog iets te zwaar voor mijn kleine meid. ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:23

Super.. laat nog maar lekker even uitgroeien,
Die van mij was 4,5 toen hij werd ingereden.
En je heb er later veel meer plezier van..

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:31

Mando schreef:
Super.. laat nog maar lekker even uitgroeien,
Die van mij was 4,5 toen hij werd ingereden.
En je heb er later veel meer plezier van..

wie zegt dat je een paard op 3 jarige leeftijd niet evenlang plezier hebt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:47

Esmeelover9 schreef:
nyntje85 schreef:
Ze is 3 jaar.

ik vind het wel kunnen eigenlijk.. ze moet ook rustig conditie opbouwen en dat kan niet door maar 1 x in de week te rijde (;;

conditie opbouwen kan op elke leeftijd........

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:49

Hier doe ik dat ook hoor :j Heb nu een 3 jarige tinkermerrie op visite om te beleren. Vandaag begonnen en meteen van helemaal niets gewend naar longeren met zadel/hoofdstel, erop en los stap/draf. Nu bouwen we dat uit, om de dag, in de komende 5 weken en dan gaat ze weer lekker naar huis en komt ze pas volgend jaar april terug om weer op te pakken. Die rust tussendoor doet zo enorm veel goed! En niet eens alleen bij jongere paarden heb ik gemerkt. Ook een volwassen dier (die in de sport loopt) hebben vaak baat bij een paar maanden 'vakantie'.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:53

Wat een prachtig ding! Je ziet inderdaad dat ze nog volop aan het ontwikkelen is, prima om haar nog even jong te laten zijn voor een paar maanden, in haar achterhoofd blijft wel hangen wat je nu met haar hebt gedaan, ik zie er alleen maar voordelen in! Ik zou inderdaad wel af en toe bezig met haar blijven, maar dat zei je zelf al. Nogmaals, prachtig paardje!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:56

dankje leonoor doe er dus erg goed aan.
zoe is nog steeds erg klein maar de breedte gaat erg snel nu en ze is nog maar 3 haha
vindt het niet erg een kleine breede tink. zal binnenkort weer even fotos maken winterwacht komt er al weer op ;)