Plaats van paarden in het verkeer, Poll

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is de ideale plaats voor ruiters op de weg?

Zoals het nu is, paarden gewoon op de autorijbaan
9 (8%)
Paarden moeten verkeerstechnisch gelijkgesteld worden aan fietsers
65 (58%)
Paarden zouden verkeerstechnisch gelijkgesteld moeten worden aan brommers
14 (12%)
Paarden zouden verkeerstechnisch gelijkgesteld moeten worden aan voetgangers
4 (3%)
Paarden zouden verkeerstechnisch gelijkgesteld moeten worden aan trekkers
3 (2%)
Paarden zouden altijd, overal in de berm moeten rijden
9 (8%)
Iets anders...
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 111

mick75

Plaats van paarden in het verkeer, Poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:15

Omdat er de laatste tijd flink wat ongelukken zijn geweest met ruiters, die deels te voorkomen waren geweest als paarden officieel een andere plaats op de weg zouden hebben. En omdat de wetgeving op zo'n beetje elk verkeerstechnisch vlak regelmatig aangepast word maar de laatste wijziging met betrekking tot paarden zo'n beetje afkomstig is uit de tijd dat auto's nog bijzonder waren en voorafgegaan werden door iemand met een rode vlag.

Het hedendaagse verkeer is enorm veranderd ten opzichte van 20 jaar terug, en al helemaal ten opzichte van 50 jaar terug. De wetgeving dat paarden op de autorijweg thuishoren is dan ook in mijn ogen ietwat achterhaald, en het lijkt me wel eens handig om te weten wat Bokkers, waarvan velen toch regelmatig buitenrijden, nou eigenlijk de meest ideale situatie vinden om verkeerstechnisch voor door te gaan.

Moeten paarden, zoals nu, gelijkgesteld worden aan motorvoertuigen? Dus zoveel mogelijk op de rijbaan? Is het fietspad niet een betere plaats, een voetpad, of de berm? Of een combinatie van dingen? Is een paard niet beter vergelijkbaar met een (brom)fiets dan met een auto?

Of heb je een heel ander idee? Ik zou zeggen: Brand los! Wat is volgens jou de meest veilige plek voor ruiters in het verkeer?

Judass

Re: Plaats van paarden in het verkeer, Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:18

Het idee aan gelijkstellen van fietsers bevalt me wel, maar als ik een (goede, nette) berm tegenkom rij ik daar het liefste in.
zou dat nog kunnen als fietser?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:46

Paarden zijn niet gelijkgesteld aan motorvoertuigen.... Als ruiter ben je bestuurder en gelden dus de regels voor bestuurders. :)

Ik ben als voetganger en ook als fietser een 'zwakke' verkeersdeelnemer dus 500+ kg paard graag elders - dat is precies de ratio van de regeling zoals die nu is. En ook de reden waarom die nooit is aangepast. Mooi op de rijbaan houden dus wat mij betreft.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:36

Klopt Elanor, ik heb het alleen even heel snel omschreven om vooral heel duidelijk te maken waar de plek op de weg van ruiters is.

Ik wil vooral een discussie opwekken over die vraag, waar zou een paard het beste thuishoren zodra je de stal ermee verlaat? Zodat de veiligheid van al het verkeer, inclusief dat van de ruiters zelf het beste gewaarborgd kan worden.

Dus diegenen die wel gestemd hebben, zouden jullie daar ook een argumentatie bij willen geven?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:39

Mij lijkt op een ruiterpad de meest ideale plaats :)*
Beetje apart dat die er niet bij staat.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:39

Ik ga met Judith mee en als er genoeg berm is dan rij ik daar het liefst! Weet ik zker dat ik niemand in de weg loop, alleen misschien een verdwaalde eend ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:42

Temeraire schreef:
Mij lijkt op een ruiterpad de meest ideale plaats :)*
Beetje apart dat die er niet bij staat.

Waar ik woon zijn geen ruiterpaden, als dat verplicht word heb ik een probleem :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:44

Die optie ruiterpad heb ik er bewust niet bijgezet, omdat het denk ik wel logisch is dat als er een ruiterpad is dat je daar rijdt. Lijkt me dus geen discussiepunt. Het gaat mij om de plaatsen waar geen ruiterpad is, en dat zijn nog altijd de meeste plaatsen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:49

Het fijnste is altijd nog een brede berm.
Maar die is helaas niet overal.
Dan liever op het fietspad dan op de autoweg.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:18

Normaal gesproken kies ik dan voor het fietspad, maar er zijn ook plekken waar ik dat juist niet doe. Er is bijvoorbeeld een viaduct waarbij het fietspad tussen een vangrail en het hek van het viaduct ligt, daar rij ik liever op de weg zodat ie niet 'opgesloten' zit als ie schrikt.

Beetje lastig dus om hier een eenduidig antwoord op te kunnen geven....

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:39

Waar het op dat moment het veiligste is, dus dit kan weg, fietspad, berm of zelfs de stoep zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:25

mick75 schreef:
Die optie ruiterpad heb ik er bewust niet bijgezet, omdat het denk ik wel logisch is dat als er een ruiterpad is dat je daar rijdt.

Sterker nog; dat is verplícht :)*

De plaats van het paard = ruiterpad tenzij dat er niet is en dan is het rijbaan.

Elanor heeft keurig uitgelegd waarom de wetgever het paard niet bij voetgangers/fietsers wil.
Dat is overigens helemaal geen oude aanpassing.

Het is niet aan de ruiter om te bepalen wat het veiligste ´is´ omdat deze een afweging maakt in eígen belang en dat van voetganger/fietser daarmee schendt.
Een paard hoort simpelweg van voetgangers/fietsers gescheiden te blijven in het belang van die twee veel kwetsbaarder groepen.
Aangezien de ruiterij zich hier massaal niet aan houdt en daar zelfs rechten aan ontleent, is stringenter handhaving m.i. noodzaak.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:55

Maar als je hier op een 80 km weg met je paard gaat rijden, omdat op het fietspad niet mag en er geen berm is.
Ik denk dat iedereen je dan voor gek verklaard, automibilisten seinen dat je van de weg af moet etc.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:02

Huertecilla schreef:
mick75 schreef:
Die optie ruiterpad heb ik er bewust niet bijgezet, omdat het denk ik wel logisch is dat als er een ruiterpad is dat je daar rijdt.

Sterker nog; dat is verplícht :)*

De plaats van het paard = ruiterpad tenzij dat er niet is en dan is het rijbaan.

Elanor heeft keurig uitgelegd waarom de wetgever het paard niet bij voetgangers/fietsers wil.

Het is niet aan de ruiter om te bepalen wat het veiligste ´is´ omdat deze een afweging maakt in eígen belang en dat van voetganger/fietser daarmee schendt.
Een paard hoort simpelweg van voetgangers/fietsers gescheiden te blijven in het belang van die twee veel kwetsbaarder groepen.
Aangezien de ruiterij zich hier massaal niet aan houdt en daar zelfs rechten aan ontleent, is stringenter handhaving m.i. noodzaak.

Je hebt absoluut gelijk, maar laten we het eens omdraaien: Op de rijbaan (alwaar men 50 km per uur of harder rijd wat ik nooit en te nimmer zal halen op het asfalt) zijn mijn paard en ik een veel kwetsbaardere groep, we hebben geen gordel, geen bumper, geen airbags, geen kreukelzone etc. Ik wil 1100 kilo auto graag ver uit de buurt houden van mijn 500 kilo paard... Bovendien heb ik geen spiegels, geen remlichten etc, ik voel mijzelf dus ook echt wel een 'gevaar' op de weg..

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:08

Het ligt helemaal aan de wegsituatie. De ene keer is het veiliger om op de rijbaan te lopen de andere keer is het prettiger om in de berm of op het fietspad te lopen. Een betere optie zou zijn om het de ruiter het zelf te laten bepalen wat voor hem, zijn paard en het overige verkeer op dat moment het veiligste is. ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:31

piecon schreef:
Het ligt helemaal aan de wegsituatie. De ene keer is het veiliger om op de rijbaan te lopen de andere keer is het prettiger om in de berm of op het fietspad te lopen. Een betere optie zou zijn om het de ruiter het zelf te laten bepalen wat voor hem, zijn paard en het overige verkeer op dat moment het veiligste is. ;)

Tsja, dat kan je aan sommige mensen wel overlaten maar aan 90% van de ruiters niet, net als aan de andere weggebruikers Als iedereen maar gaat rijden waar het hem op dat moment het fijnst en veiligst vind word het een zooitje...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:35

Piecon, dat lijkt me verkeerstechnisch de meest slechte oplossing. Dan krijg je werkelijk overal paarden, terwijl je dat niet overal moet willen. Er mogen best stukken berm/ gras/ natuur zijn waar het niet de bedoeling is dat paardenhoefjes vrolijk de boel komen omploegen.

Ik vind het ook absoluut niet veilig om zonder bescherming, want te paard heb je veel minder bescherming dan in de auto, op wegen te moeten rijden waar men heel erg veel harder rijd dan je met je paard kan, in voertuigen die veel groter, zwaarder en dus bij een onverhoopte botsing veel meer schade aanrichten. De resultaten daarvan zijn met enige regelmaat op de voorpagina te lezen, en dat is slechts een deel. En omdat het verschil zo groot is tussen een paard en een auto denk ik dat best eens met een nieuwe blik gekeken mag worden naar wat de beste plaats voor een ruiter op de weg is, bij afwezigheid van ruiterpaden natuurlijk.

En dan nog, ongelukken tussen paarden en fietsers/ brommers en dergelijke zijn veel minder vaak dodelijk voor een van beide partijen. Beiden hebben een hele goede kans er met wat schrammen, butsen en builen vanaf te komen of in een slecht geval botbreuken maar echt zwaar letsel bij een ongeluk tussen bijvoorbeeld een fietser/ brommer en een paard gebeurt niet heel vaak, terwijl bij een botsing tussen een ruiter en een auto de verwondingen bij ten minste een van de partijen niet zelden vele malen ernstiger zijn, en ook niet zelden dodelijk voor ruiter, paard en/of automobilist. Dat is ook iets waar best rekening mee gehouden mag worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:03

Huertecilla schreef:

Het is weldegelijk aan de ruiter om te bepalen wat de veiligste plek!!
Je bent als verkeersdeelnemer VERPLICHT om geen hinder te veroorzaken! Je handelen in het verkeer MOET hierop gericht zijn, ongeacht de keuze die je maakt.

Je MOET dus niet alleen als ruiter zelf bepalen wat de beste plek is, je MOET OOK rekening houden met de overige weggebruikers op dat deel van de weg, ongeacht wie of wat die weggebruikers zijn.

Veiligheid in het verkeer is er alleen wanneer men rekening houdt met elkaar; IEDEREEN, ALTIJD, ONGEACHT VERVOERMIDDEL!!!!

Er zal geen enkele agent het in z'n hoofd halen om een bon uit te schrijven wanneer jij over het fietspad naast de 80km-weg rijdt op een wijze die niet hinderlijk is voor het aanwezige fietsverkeer!

Klets heen waar je zin in hebt met je regeltjeskennis; de praktijk is weerbarstiger dan de theorie vanachter de PC.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:03

Ik ben het eens met ikke. In dit drukke landje kun je niet als een of andere kamikaze op een 80km weg gaan rijden met je paard. Het snelheidsverschil is veel te groot, automobilisten zijn niet berekend op een paard op de weg en je hebt niet de beschikking over alle veiligheid die een auto wel biedt.
Gelukkig heb ik hier geen last van. Ik moet 200m over een doodlopende weg om in het bos te komen.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:06

Nee Ikke, het is niet zoals jij dat stelt. Het zg. kapstokartikel, staat niet boven alle andere wettelijke regels, maar dient voor situaties waarvoor de wetgever geen wettelijke bepalingen heeft gemaakt.( om een gek voorbeeld te noemen. Als jij besluit om achterstevoren op je paard zittend, deel te nemen aan het verkeer, dan is dat door de wet niet expliciet verboden, maar door dit gedrag breng je andere verkeerdeelnemers in gevaar en is dit dus verboden [na oordeel van de rechter uiteraard]) Je kan namelijk niet voor alle denkbare situatie's regels maken.
Het is gewoon heel simpel:
* ruiters horen op het ruiterpad en bij het ontbreken daarvan op de rijbaan of in de berm. KLAAR !!
Als je dat niet wilt of te gevaarlijk vindt, dan moet je daar niet gaan rijden als ruiter. KLAAR !!
Het gaat er niet om of een agent je daar niet voor zal bekeuren, het gaat erom wat de rechter zal oordelen na een ongeval of wat de verzekering zal uitkeren aan slachtoffers na een ongeval, als bewezen wordt dat JIJ je niet aan de wet hebt gehouden. Je blijft maar doordrammen over wat jij wel goed of redelijk vindt. Iedereen heeft daar een andere mening over, dus hebben we daar een wet voor, die voor iedereen geldt. Als je niet tevreden bent met de wettelijke, aan jou toebedeelde, plaats op de weg, moet je de Tweede Kamer commissie Verkeer daarop aanspreken en niet HC.

De groeten !!
A3.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:27

Adrian, het gaat niet om hoe het IS, het gaat om een hypothetische situatie. Omdat de huidige situatie, dus op de weg, in de praktijk regelmatig tot ernstige problemen leid, wil ik een discussie over wat de beste situatie zou zijn, en mogelijk in de toekomst zou kunnen worden. Daarbij de veiligheid van alle weggebruikers in ogenschouw nemende.

Ook gaat het niet over de kwaliteit van de gemiddelde boshobbelbuitenrijhobbyruiter, mocht die discussie ook weer oplaaien. Daarvoor zijn zat andere topics.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:00

Persoonlijk lijkt het mij dat er meer ongelukken gaan gebeuren als paarden gelijk worden gesteld aan fietsers of voetgangers.
Ik denk dat de huidige regel goed is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:09

Huertecilla schreef:

Ik ben het eens met wat je hier noemt, mi zou de positie van het paard als bestuurder ook niet veranderd hoeven worden.
Alleen is het wel zo dat wanneer je als ruiter langs een 80 km weg wilt je daar niet op het fietspad mag rijden terwijl je daar op de rijbaan een groter gevaar bent dan op een fietspad met brede berm.
Waar alle auto's 80 rijden ben je als paard/ruiter in de eerste plaats vaak slecht zichtbaar en is het verschil in snelheid enorm, daarbij ben je als paard/ruiter erg kwetsbaar in zo'n situatie.

Ik vind wel dat voor zulke situatie's een oplossing zou moeten komen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:23

Even mijn berichten uit het andere topic waarom ik stem op fietspad:
Sorro schreef:
Ariebren schreef:
Het verkeers regelement geeft aan dat een fietser eeen rijwielder is, dus langzaam verkeer.
Net zoal een voetganger.
Een paard met ruiter, aangespannen of aan de hand valt onder snelverkeer.

Dat is eigenlijk dus waar het al fout gaat, de indeling snel en langzaam verkeer.

Snorscooters, bromscooters, wielrenners gaan allemaal > 25km+ maar vallen allen onder langzaam verkeer en dienen het fietspad te gebruiken

Gemiddelde paard:
stap: 5- 7 km/h
normaal drafje: 12-15km/h
uitgestrekte draf: 15-20km/h
gewone galop: 20-25km/h

Raar dus eigenlijk dat wij snel verkeer zijn?

Sorro schreef:
Huertecilla schreef:
De genoemde term ´snelverkeer´ is al jaren buiten gebruik. Het gaat gewoon om onderscheiden van risico.
Een paard is geen gemotorsieeerd vervoer, maar ook geen kwetsbare verkeersdeelnemer zoals de fietser/voetganger.
Dat onderscheid is heel redelijk en logisch.

Ja maar, nee want logisch? :P een paard is idd niet gemotoriseerd vervoer, waarbij men zou denken gelijk aan fietser en voetganger.
Al het andere verkeer is namelijk wel gemotoriseerd. Tevens delen fietsers het fietspad met snorbrommers en buiten bebouwde kom ook met brommers.
Ook zijn we allen bestuurders met uitzondering van de voetganger:

Een bestuurder is in het verkeer iemand die een vervoersmiddel bestuurt.

In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 (RVV 1990) wordt in artikel 1 van het eerste hoofdstuk het begrip bestuurders voor het wegverkeer gedefinieerd als "alle weggebruikers behalve voetgangers" en een weggebruiker als "voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen". In het Belgisch verkeersreglement is de definitie van bestuurder: "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Over kwetsbaarheid kun je een leuke discussie hebben.
Definitie van Kwetsbaar = Gevoelig, Sensibel, Sensitief, Susceptibel, Teder, Teerhartig, Vatbaar, Week
Lijkt mij van allen van toepassing op paarden en hun bestuurders in het verkeer.

Naar mijn mening zouden paarden dus gelijk staan aan fietser, beide niet gemotorisserd, beide kwetsbaar.

Tevens uit een stukje over belijning van 80 KM wegen :
Onderbroken kantstrepen, maximumsnelheid is 80 km/u.
Onderbroken middenstrepen, inhalen is toegestaan in veilige situaties.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: auto's, vrachtauto's en motoren
Soms: landbouwvoertuigen en brommobielen
Géén: bromfietsen, fietsers en voetgangers

Onderbroken kantstrepen, maximumsnelheid is 80 km/u .
Doorgetrokken middenstrepen, inhalen is verboden.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: auto's, vrachtauto's en motoren
Soms: landbouwvoertuigen en brommobielen
Géén: bromfietsen, fietsers en voetgangers
Toch van de zotte dat je paard daar dus WEL moet lopen, notabene bromfietsen zijn er verboden.
Laatst bijgewerkt door Sorro op 29-08-11 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:25

Idem, gelijk aan fietsers.