Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
babs1992 schreef:waar ze 24 uur per dag binnen staan in de winter..
babs1992 schreef:ze kunnen er wel uit een paar uur in een padock maar je moet er dan bij blijven en verder er uit om te rijden enz.. maar hier gaat mijn vraag niet om!!
Arabesk schreef:babs1992 schreef:waar ze 24 uur per dag binnen staan in de winter..
Ik heb het maar even niet over het scheren.
Een paard wordt hartstikke ongelukkig van 24 uur per dag binnen staan!! En het is ook heel ongezond voor ze, dan hebben ze meer kans op kreupelheid, stalondeugden en koliek. Een paard is een dier dat hoort te bewegen.
Het hele etmaal op stal en één uurtje eruit voor de stapmolen en 's avonds een uurtje voor rijden is echt dierenmishandeling Je sluit je hond toch ook niet de hele dag op in de bench en dan 2x een uurtje per dag uitlaten en dan weer terug in de bench?
Ik zou een andere stal zoeken waar ze minstens 6 uur per dag buiten komen.
Baily12 schreef:dat kun je wel zeggen maar is de winter is de paddock bevroren en het weiland. Dan laat je een paard ook niet lekker dollen want je wilt niet dat ze hun benen breken
Arabesk schreef:Baily12 schreef:dat kun je wel zeggen maar is de winter is de paddock bevroren en het weiland. Dan laat je een paard ook niet lekker dollen want je wilt niet dat ze hun benen breken
Waarom? Mijn paarden staan 24/7 buiten ook als het vriest, nog nooit één been gebroken of een glijer. Als paarden te weinig buiten komen gaan ze gek doen als ze wél buiten mogen.
En om déze reden dan maar je paarden de HELE winter op stal houden is onzin. Hoe vaak vriest het hier nou, dat is hooguit een weekje.
je kan niet tegen de eigenaar van de manege zeggen ik doe nu me paard naar buiten omdat IK dat wil. En bij de meeste pensions moeten ze op stal blijven in ieder geval in mijn omgeving heb ik 4 maneges waarbij de allemaal 24/7 binnen moeten blijven.
Mijn fjord staat wel gewoon buiten, rij ook wel wedstrijden met dr, maar ook niet veel, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Ik vind het ideaal, geen gedoe met zweetdekens en opdrogen, gewoon een paar keer scheren en een deken dr op gooien, klaar
silber_k schreef:Ik scheer mijn haflinger ook elke winter. Als ik gereden heb en hij is niet geschoren dan moet hij uren lang opdrogen van het zweten tijdens het rijden. Dan is de kans dat hij ziek of verkouden wordt wel groot. Gewoon scheren dus droogt hij lekker snel op en wordt niet ziek. Je moet wel een deken op doen die de vacht natuurlijk vervangt. Een 300grams deken is genoeg als alle paarden binnen staan. Het zou dan ook niet zo heel koud zijn op stal.