2 juryleden, 1 proef, commetaar compleet anders.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

2 juryleden, 1 proef, commetaar compleet anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:44

ik had laatst wedstrijd, waar ik door 2 juryleden gejureerd werd.

ze waren het niet met elkaar eens,
wat ik t raarste vond was het afwenden , halthouden en 4 passen achterwaarts.

de 1e jury gaf een 5, met het commetaar, 4 passen!
de 2e jury gaf een 7 zonder commetaar,

ik heb de passen zelf ook geteld en het waren er 4,

ook waren ze het niet eens met de keertwending naar links,
de 1e jury gaf een 4
de 2e juryn gaf een 6

ook met de gebroken lijn in contragalop
de 1e jury gaf een 4
de 2e jury gaf een 7.

ik vond het zelf een hele goede proef, met maar hele kleine foutjes,
de 1e jury vond ik het commetaar eigelijk niet echt correct, maar vond het heel raar dat ze het totaal niet eens waren met elkaar,

wat kun je doen als zo'n jury het niet met elkaar eens is?
ze keken toch echt naar de zelfde proef.

Anoniem

Re: 2 juryleden, 1 proef, commetaar compleet anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:57

Ik denk verschil van inzicht.. Keertwendingen bijvoorbeeld is best lastig om te beoordelen omdat je op zoveel dingen moet letten.. Waarschijnlijk vond de een het best goed dus en de ander zag iets wat niet goed was.. Op de jurycursus hadden we tenminste ook wel vaak grote verschillen hierin.

Verder kun je er weinig meer aan doen dan na afloop van de rubriek op de jury afstappen en vragen om nog wat extra toelichting..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:00

De plaats van de jury is ook van invloed op de beoordeling, hoewel dat bij a.w. natuurlijk niet zou moeten maken. En inderdaad, wat Relaxed zegt, je kunt weinig anders dan om extra uitleg vragen, vragen waarom ze zo gepunt heeft. Tegen de beoordeling zelf kan niet geprotesteerd worden, je moet het doen met de punten die je hebt gekregen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:05

ja ik wilde de jury ook zoeken, want ik vond de 1e jury, heb ik 5 keer een 4 gehad, en bij de andere jury geen enkele keer,
ook vond ik de keertwendingen gewoon netjes,

alleen de jury was al weg.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:08

Heb je je proef op video? Want misschien was je gevoel anders dan het beeld..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:27

Nee mijn vader had overal foto's van, en ook van de keertwending en op foto zag t er erg goed uit,

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:28

Maar een foto is een momentopname, waarop niet goed te zien is of het spilbeen bijvoorbeeld stil blijft staan of niet. Dit soort dingen zijn wel de aftrekpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:30

Nee een foto zegt idd niks over de keertwending :n Hij hoeft 1 van zijn benen maar een fractie te laten staan of amper optillen en dan hoort het al een onvoldoende te zijn. Net als dat de keertwending te groot of teveel zijwaarts wordt gestapt..

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:16

Ach heb ik laatst ook gehad.... de ene gaf 173 punten en de ander 186 is een behoorlijk verschil en het commentaar was op veel punten ook erg verschillend. Nou heb ik bij die ene jury van 173 punten al vaker gestart en nog nooit een winstpunt gereden terwijl ik toch over het algemeen wat hoger in de 180 of begin 190 rijd....
Volgende keer beter denk ik dan maar.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:56

nouw bij mij was de ene jury dus 185 en de andere jury 168 das wel nog meer verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:24

Ach ja, zo heb ik is bij 1 jury 2e en bij de ander laatste gestaan met 20 pnt verschil.. oliebol happens en als je er niet tegen kan moet je niet dressuren.. :n

Wat wil je hier nu verder mee bereiken?

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:28

Je kan inderdaad naar de jury lopen achteraf.. Maar dit komt helaas vaker voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:42

Ik denk dat de plaats van de jury bepalend is geweest... ik heb in een kur voor het achterwaarts van de ene jury een 4 gehad en van de andere een 8, blijkbaar was er iets errug verkeerd wat de ene jury dus niet heeft kunnen zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:38

Zo had ik idd een keer een 8 voor mijn travers van de jury die recht voor me zat en een 4 van de jury bij C.. Zeg maar hoe het kan..?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:42

Relaxed schreef:
Ach ja, zo heb ik is bij 1 jury 2e en bij de ander laatste gestaan met 20 pnt verschil.. oliebol happens en als je er niet tegen kan moet je niet dressuren.. :n

Het kan zelfs in de Z op de Nederlandse.
Tussen 2 jury's zaten 30 punten verschil.

Vriendinnetje was niet zo heel blij kan ik je vertellen. :o

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:07

daantjuhhh schreef:
Relaxed schreef:

Of ze kan juist wel blij zijn dat één jury 30 punten te hoog zat?!

Ruiters geven vrijwel altijd de jury die het laagst zat het verwijt dat er niet goed gejureerd is. De kans is ook aanwezig dat de jury die hoger zat met de punten de proef overgewaardeerd heeft en dit wordt dan vrijwel nooit door de ruiters toegegeven.

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:11

dat had ik laatst ook.
Een goede proef,niks speciaals eraan maar gewoon netjes.
niet spectaculair.

154 en 185??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:13

talented schreef:
daantjuhhh schreef:

Of ze kan juist wel blij zijn dat één jury 30 punten te hoog zat?!

Ruiters geven vrijwel altijd de jury die het laagst zat het verwijt dat er niet goed gejureerd is. De kans is ook aanwezig dat de jury die hoger zat met de punten de proef overgewaardeerd heeft en dit wordt dan vrijwel nooit door de ruiters toegegeven.

Uuh.. bij de Nederlandse zitten er 3 jury's.

Nummer 1 en 2 waren vrijwel gelijkwaardig. (minimaal verschil van ik dacht 6 of 7 punten.)
Nummer 3 zat er zoveel onder.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:47

Er stond : "tussen 2 jury's zaten 30 punten verschil"! vandaar mijn reactie...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:50

xTweetyx schreef:
ja ik wilde de jury ook zoeken, want ik vond de 1e jury, heb ik 5 keer een 4 gehad, en bij de andere jury geen enkele keer,

dat vind ik nou echt niet correct: dat juryleden al weg zijn zodat je ze geen vragen meer kunt stellen. Ze behoren aanwezig te zijn! en verder is een verschil tussen het cijfer 4 en het cijfer 7 onacceptabel, ongeacht op welke plaats een jury zit en of ze een verschil in opvatting hebben over een oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:00

gummie schreef:
xTweetyx schreef:

dat vind ik nou echt niet correct: dat juryleden al weg zijn zodat je ze geen vragen meer kunt stellen. Ze behoren aanwezig te zijn! en verder is een verschil tussen het cijfer 4 en het cijfer 7 onacceptabel, ongeacht op welke plaats een jury zit en of ze een verschil in opvatting hebben over een oefening.

Allemaal leuk en aardig, 1e jaar dat ik jureerde bleef ik braaf wachten, maar er is nog nooit iemand bij me geweest in al die jaren.. :n Ik ga dus niet meer voor nop zitten wachten :n

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:50

gummie schreef:

Citaat:

De jury hoeft maar 30 minuten tot na de laatste start te blijven he, als jij daarna gaat zoeken, is het niet zo raar dat je ze niet kunt vinden...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:32

Relaxed schreef:
Allemaal leuk en aardig, 1e jaar dat ik jureerde bleef ik braaf wachten, maar er is nog nooit iemand bij me geweest in al die jaren.. :n Ik ga dus niet meer voor nop zitten wachten :n

Ik wel :j Sterker nog: ben wel eens teruggelopen toen ik ver achter me iemand iets hoorde opmerken over de jurering... Al die tijd niemand naar me toe gekomen, ga ik richting huis, vang ik commentaar op. Heb toen uitgebreid met die persoon gesproken en geloof het of niet: het was zelfs nuttig!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:38

kleinvosje schreef:
gummie schreef:

Citaat:

De jury hoeft maar 30 minuten tot na de laatste start te blijven he, als jij daarna gaat zoeken, is het niet zo raar dat je ze niet kunt vinden...

Ik zoek nergens naar hoor :) Maar gezien het vele commentaar en het onbegrip soms over juryrapporten zou het wenselijk zijn als juryleden lang genoeg blijven om ruiters en amazones te woord te staan. Daar staat dan tegenover dat amazones en ruiters die kans op een positieve manier zouden moeten aanpakken. Het mes snijdt aan twee kanten. Aan eindeloze discussies heb je niets op een wedstrijdterrein. Aan uitleg wel.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:41

ik was laatst mee als groom op de Overijsselse kampioenschappen. Mijn intructrice moest starten in de klasse Z1. Het was een goede proef zonder al teveel groffe fouten en zag er goed en zuiver uit. Bij de punten was het echter een vraagteken. Bij de ene jury 220, iet wat aan de hoge kant maar de andere jury gaf echter 185 punten. een verschil van 35 punten...waar de ene een 7 gaf, gaf de ander een 5. Zelfs bij het aan de hulpen staan gaf de ene een 8 en de ander een 5. daarna moest ze verder met het viertal dus heeft ze de jury niet meer kunnen spreken achteraf, alsof het zou helpen. Maar balen was het wel natuurlijk.