S.O.S ! Paard om het minste buiten adem !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xiniee

S.O.S ! Paard om het minste buiten adem !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:34

Ik weet eeecht niet waar dit moet staan, dus sorry als het fout staat !

Mijn 7 jarige ruin is niet normaal snel buiten adem, of ik weet niet hoe ik het moet noemen.
Als ik nog maar opzadel, en erop wil kruipen zie ik dat mijn Bwp zijn neusgaten wat wijder staan en hij er lichtjes erdoor puft.
Als ik er dan op zit en na 5min stappen stil sta, ademt hij nog feller en voel ik hem lichtjes op en neer gaan van het ademen.

Enkel na springen of zwaar werk puft hij echt echt, wat ik ook niet normaal vind want hij puft vaak al na 3sprongen.
Zweten doet hij niet snel.

Maar als ik er niet op zit, aan de longe of zo puft ie vaak nooit als ik hem een 15-tal minuten longeer, maar bij vrijspringen puft hij dan weer snel.

En hij is ook gekeurd toen ik hem een jaar geleden kocht, en hij was hellemaal inorde.
Hij werkt totaal niet veel, heeft min 2dagen rust per weerk, ik rijd nooit langer dan 30min en spring max 1keer per 2weken.
Hij is wel verwaarloosd en ondervoed geweest, en miste dus 2jaar vitamen (of toch niet genoeg) en ook 2jaar niet bereden.
Dat zijn conditie niet top is vind ik normaal, maar hoe snel hij zo lichtjes puft is toch niet normaal ???
Of moet ik toch aan zijn conditie gaan werken ?

Wat kan dit zijn ????

Punz

Re: S.O.S ! Paard om het minste buiten adem !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:38

Ik wil niet vervelend doen, maar hier kunnen wij vanachter onze computer geen uitspraak over doen. Geen idee wat er aan de hand is. Kan van alles zijn, van gewoon geen conditie tot dampigheid, of iets anders onderliggend met dit als "bij symptoom". Ik weet ook niet of hij het al had vanaf het moment dat je hem kocht, of dat dit recent ontstaan is. Bokt kan je hoe dan ook hier denk ik geen antwoord op geven; gewoon even een deskundige naar je paard laten kijken..

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:38

Als je paard zo snel buiten adem is ,zou ik als warm weer is dus niet gaan rijden maar
Gaan rijden als het wat koeler is .
wat is zijn voerschema ?
en als je aan rijden bent gewoon af toe even een rondje stappen tussen door dat helpt ook vaak wel goed.
en als nog een tijdje je duurt even bloed onderzoek laten doen
het kan ook ijzer gebrek zijn maar dat moet je dan even laten onder zoeken in het bloed.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:42

Oke bedankt, wat is dampigheid ?

@Donniee13, ik rijd niet niet als het meer als 20-25graden is
Momenteel staan ze op een wei met niet te veel gras, en krijgen ze een schep per dag van cavalor en hebben ze altijd hooi tot hun beschikking.

En het duurt enorm lang voor dat hij bij het uitstappen niet meer puft, meestel zadel ik dan af en ga zo wat stappen aan de hand.
Als ik hem dan gewoon gerust laat is hij binnen de 2min normaal aan het ademen.
En dat doe ik, echt waar ik draaf niet vaak, veel stappen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:27

Haal er dan maar eens een DA bij.
Dit kan echt vele oorzaken hebben die wij zo vanachter een computerscherm niet kunnen raden.

Mogelijk heeft hij gewoon 'geen conditie', maar d'r kan net zo goed iets behoorlijk fout met hem zijn.
Dampigheid, hartproblemen, leverproblemen etc... kunnen dit net zo goed als gevolg hebben.
Dus ik zou denken 'better safe than sorry' ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:30

Oke, wat is dampigheid ?
En laat ik hem dan beter met rust tot er een dierenarts komt ?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:32

Wel handig als je even een DA laat luisteren. Toen ik bij mijn paard een standaard check liet doen, hoorde hij ook een ruis, toen ik hem 4 maanden daarvoor kocht had hij dat nog niet.

Ik was eerst helemaal in paniek, maar met een beetje gezond verstand is het goed te doen: niet in enorme warmte rijden, niet te intensief en goed luisteren of de klachten met de tijd erger worden.
Ik ben er nu veel geruster over omdat ik weet wat het is en het is makkelijk om er rekening mee te houden.

Succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:35

Xiniee schreef:
Oke, wat is dampigheid ?
En laat ik hem dan beter met rust tot er een dierenarts komt ?

Dampigheid bij paarden is een chronische longaandoening waarbij bindweefsel wordt gevormd in de longen en de elasticiteit van de longblaasjes af neemt.
Een dampig paard is te herkennen aan een slecht uithoudingsvermogen door een verminderde longfunctie, heftig pompende ademhalingsbewegingen en vaak hoesten door geïrriteerde keel en luchtwegen. Op sommige momenten ontstaat er neusuitvloeiing, doordat de overmaat aan slijm uit de longen wordt afgevoerd via de neus. Over het algemeen verergert dampigheid bij paarden langzaam aangezien de longblaasjes hun elasticiteit verliezen. Door het hoesten klappen er steeds meer longblaasjes waardoor het herstel steeds moeizamer zal verlopen.
Dampigheid bij paarden kan ontstaan door verwaarlozing van een virusinfectie of door en verkoudheid die niet goed behandeld is maar ook door voortdurende inademing van stof.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:35

Ik zou inderdaad ook een dierenarts naar hem laten kijken.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:37

Oke bedankt, ik ge morgen dan eens mijn DA bellen.

@Mika, mijn paard heeft geen last van stof, altijd op een wei met schuilstal gestaan, en heb hem nog nooit zien hoesten.
Ook neusuitvloeing heb ik nog nooit gezien.
Bedankt !

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:37

Xiniee schreef:
Oke, wat is dampigheid ?

Kort gezegd, is dat is een chronische aandoening aan de luchtwegen, een soort astma. (Maar ik zie dat mijn voorganger al een uitgebreid antwoord gegeven heeft)
Maar maak je nog niet meteen zorgen over zulke dingen.
Dit kan echt 101 verschillende oorzaken hebben.
Dus haal er gewoon een DA bij en dan weet je of er al dan niet iets mis is met je paard.

En tussentijd zou ik het inderdaad slim vinden dat je rustig aan doet met hem.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:40

Oke, allemaal heel erg bedankt !

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:40

Oei, laat hem eerst inderdaad maar even staan tot de DA is geweest.
Misschien heeft hij wel een infectie in de longen/luchtwegen...

Succes :(:)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:41

Ga je de adviezen opvolgen en je DA bellen? :)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:44

Belooft !
Wat een paarden liefhebbers hier zeg, beste voor het paardje dus meteen dierenarts :-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:45

Xiniee schreef:
Belooft !
Wat een paarden liefhebbers hier zeg, beste voor het paardje dus meteen dierenarts :-)

Dat lijkt me logisch, anders moet je niet aan een paard beginnen!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:48

Xiniee schreef:
Belooft !

De dingen die je noemt zijn nu ook wel dingen waar je bij paarden niet te lang mee moet aanklooien.
Soms kan je het jezelf wel permitteren om het een tijdje aan te kijken. Maar met dingen aan de luchtwegen moet je altijd erg voorzichtig zijn. ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:59

Oke, ik kreeg dit van een bokker die voor dierenarts studeerd;

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom jouw paard zo snel buiten adem is. Aangezien jouw paard een lange tijd niet heeft gereden en ondervoed is geweest, is het erg goed mogelijk dat het inderdaad zijn conditie is. Daarnaast geef je aan dat hij amper zweet. Hierdoor zal hij het sneller warm hebben en zijn warmte proberen kwijt te raken door sneller en zwaarder te gaan ademen. Het verminderde uithoudingsvermogen kan ook het gevolg zijn van een aandoening aan zijn hart of longen, maar dar zou ik in jouw geval nog niet vanuit gaan, omdat hij verder geen problemen lijkt te hebben. Ik zou beginnen met zijn conditie langzaamaan op te bouwen en te kijken of dit voldoende effect heeft. Mocht dit niet het geval zijn, of mocht je het niet vertrouwen, kan je altijd nog contact opnemen met een dierenarts. Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb en dat het snel beter met hem gaat. Ik hoor graag van je hoe het is afgelopen.

Dus ga morgen eens vragen aan mij DA, die Xin kent en vragen of ik ze moeten laten komen of niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:04

Maar dan nog is het handig om de dierenarts je pony na te laten kijken.
Die kan het hart en de longen controleren.
Als het inderdaad alleen conditie opbouw is, kan hij je ook advies geven hoe je dat moet doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:07

Half de wereld studeert voor DA
Dat wil niet zeggen dat ze er ook iets over weten. :+
Ik vind het gevaarlijk advies om te geven wanneer je een paard niet gezien hebt.
En behoorlijk onprofessioneel van een toekomstige DA om zulk iets te schrijven op basis van wat hier bekend is.

Hou het maar bij je eigen DA ipv een vituele. ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 00:08

Oke, maar ik denk wel dat ze gelijk heeft hoor.
Toch bel ik DA dan morgen even !

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:15

Beetje raar advies vind ik het wel.
Een dierenarts in opleiding kan toch niet zonder het paard te hebben gezien, al weten wat je paard mankeert en zeggen nog maar even te wachten met een dierenarts bellen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:17

Tja, mogelijk... mogelijk ook niet.
Maar stel nou dat hij iets heeft aan zijn hart, lever ... (verzin het maar) en jij gaat 'opbouwen'.
Dan kan je pas echt schade veroorzaken.
Ik blijf er dus bij dat dit gevaarlijk advies is om te schrijven over een paard op basis van enkele berichten op een forum.

Om dan toch maar eens een voorbeeld te geven.
Ik heb een paard gehad met een ernstige leveraandoening. En het duidelijkste symptoom was dat ze enorm snel moe of buiten adem was.
Zweette ook niet ofzo. En voor de rest zag je er helemaal niets aan. Glanzend in de vacht, dik genoeg etc...
Maar bloedwaarden die duidelijk een falende lever aangaven. (En nog niet zo'n klein beetje)
Had ik met dat paard bovenstaand advies gevolgd, had ik haar alleen maar meer gekweld en uitgeput.
Om maar even aan te geven dat er dus echt wel 101 verschillende oorzaken kunnen zijn.
De ene is al iets waarschijnlijker dan de andere. En misschien is er wel helemaal niks mis.
Maar ik ben op basis van jouw beschrijving wel van mening dat voorzichtigheid geboden is. ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 00:26

Oke, hoe is het afgelopen met dat paardje ?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:33

Xiniee schreef:
Oke, hoe is het afgelopen met dat paardje ?

Ze is nooit 100% hersteld jammer genoeg.
Maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Wat mijn paard overkomen is, valt onder de meer onwaarschijnlijke dingen. ;)
Ik schreef dit alleen als voorbeeld waarom ik dat advies dat je via pb gekregen hebt 'gevaarlijk' vind.