Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Duhelo schreef:maak een dagschema voor jezelf
dus bv:
-smorgens 8 uur, voederen van paard. wat,hoeveel en hoe (bv 1 kg krachtvoer in voerbak, 2 wortels tussen hooi, hooi in hooinet, zoveel kg, etc)
-10u:paard buiten zetten
-18 u paard binnen halen
-18.15: paard voeren, wat, hoeveel, hoe, medicijnen
aandachtspuntjes: halster afdoen in stal,boxdeur goed sluiten want paard breekt uit, blabla
Duhelo schreef:is er een persoon die specifiek komt kijken? dan kun je die persoon eens een dagje laten meelopen, aan de hand fvan de foto's tonen wat of hoe.
en dan maak je een herinneringslijstje
bv
-controleer iedere avond op eiwitbultjes, indien er bultjes aanwezig zijn het volgende doen (controleren van hooi, alles wat ze moeten doen om het te verhelpen)
-behandel zoveel maal om de zoveel dagen tegen het schuren met dit en dit product, op de volgende manier.
kwa beweging maak je gewoon in samenleg met de verzorger een schema op
maandag longeren X aantal minuten
dinsdag vrijspringen
woensdag vrij
etc.
kwa suiker en afvallen zou ik bespreken met de persoon die voedert.
Makkelijkste is dan 1 persoon die voert (en de suiker ed in de gaten houd) en 1 persoon die langskomt voor beweging en verzorging van het exceem.
kwa beweging: is het niet mogelijk om ze 10 daagjes vakantie te geven? dat kan imo geen kwaad, heb je ook geen vreemde mensen aan je paard
Duhelo schreef:en als je haar terugzet op krachtvoer, dan kan ze bijna niet teveel suiker binnen krijgen toch?
.
. 
Duhelo schreef:anders mag je de lijst gerust hier eens plaatsen hoor
ik maak wekelijks takenlijsten voor de jobstudenten op mijn werk, vandaar
cissy schreef:hou er ook rekening mee dat als je met een lijst van 4 kantjes aan komt zetten bij de verzorgers dat die m al gauw niet meer willen verzorgen.... maak het ze niet té moeilijk.
Pak alleen de echt belangrijke dingen waar ze op moeten letten, 4 kantjes lijkt me voor een heel bijzonder paard.
maar ik snap wat je bedoelt het is gewoon dat ik heel moeilijk los kan laten.romeorowan schreef:Ik herken het probleem, echter denk ik dat je echt even zoveel mogelijk los moet laten.
Ik heb de paarden aan huis staan en dan ook nog 2 honden en 5 poezen. Een van de paarden (helaas leeft ze niet meer) was jarenlang IR.
Ik zorgde altijd dat ik voldoende overjarig hooi had liggen, als ze daar dan eens een plakje teveel van krijgen is dat niet zo erg.
Ook vertelde ik altijd heel erg duidelijk dat teveel gras of brok e.d. haar dood zou worden. Dat komt over het algemeen wel aan bij de oppas.
Verder probeer ik het zo simpel mogelijk te houden, dus niet allemaal poedertjes of supplementen, tenzij ze daar natuurlijk absoluut niet zonder kan. Bij de meeste supplementen gaan ze niet dood als ze dat 2 weken niet krijgen.
Dit jaar heb ik voor het eerst een heel boekwerk/naslagwerk gemaakt met foto's. Foto's mooi geplastificeerd. Dit naslagwerk kan komende vakanties dan ook gebruikt worden.
Hierin staan ook namen en telefoonnr. van vrienden en dierenartsen. Ook vrienden die veel verstand van paarden hebben,.
En natuurlijk de mobiele telefoon, in dit soort gevallen werkelijk een uitkomst, want de oppas moet direct contact met mijn man of mij opnemen als er ook maar iets is.
Succes, loslaten is vreselijk lastig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel eens lekker vind om de zorg uit handen te geven.