Vakantie wat nu? afspraken lijst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Vakantie wat nu? afspraken lijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:02

Ik weet niet of het hier goed staan zit namelijk een beetje te twijfel tussen vsw of tao.
Heb maar gekozen voor tao.
Als het fout staat hoor ik het graag.
Maar hier mijn vraag.
De meeste van jullie zijn denk al op vakantie geweest.
Ik moet nog en wij gaan ongeveer over 2 weekjes.
Nu ga ik eigenlijk nooit langer dan 2 dagen weg.
Ben ook totaal geen vakantie mens maar goed is een cadeautje dus ja.
Komen we niet meer onder uit.
Maar goed we gaan nu dus 10 dagen weg.
Dus nu ben ik eigenlijk al een tijdje bezig om alles een beetje goed te regelen.
Voor me katten en fretten is alles goed geregeld.
Heb een klein briefje gemaakt met kleine punten zo als voer enz.
Maar goed voor me paardjes vind ik dit wat moeilijker.
Nu is mijn verzorg paard niet zo groot probleem.
Die is pas 2,5 dus dat is kwestie van elke dag lekker naar buiten en een schoon stalletje en een keertje een lekker borstel beurtje vind hij vast ook niet erg.
Voeren word van uit stal allemaal gedaan.
Maar nu komt mijn eigen paardje.
En ja daar maak ik me toch iets meer zorgen om.
Omdat ze toch de nodige punten heeft waar extra op gelet moet worden.
Nu kreeg ik van een stal genootje een tip om een soort van lijstje te maken zo dat de mensen die voor ze zorgen alles mooi bij kunnen houden en dat ze weten wie wat heeft gedaan.
Dit vond ik een super idee.
Maar nu kom het moeilijke hoe maak ik die lijst.
Ben er nu al verschillende aan het lijstje begonnen maar krijg het niet goed op papier.
Heeft misschien een van jullie een idee.
Of misschien wel een ander idee of eigen ervaring met een ander iets.
Ik hoor het graag.

Duhelo

Re: Vakantie wat nu? afspraken lijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:10

maak een dagschema voor jezelf
dus bv:
-smorgens 8 uur, voederen van paard. wat,hoeveel en hoe (bv 1 kg krachtvoer in voerbak, 2 wortels tussen hooi, hooi in hooinet, zoveel kg, etc)
-10u:paard buiten zetten
-18 u paard binnen halen
-18.15: paard voeren, wat, hoeveel, hoe, medicijnen

aandachtspuntjes: halster afdoen in stal,boxdeur goed sluiten want paard breekt uit, blabla ;)

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:21

Duhelo schreef:
maak een dagschema voor jezelf
dus bv:
-smorgens 8 uur, voederen van paard. wat,hoeveel en hoe (bv 1 kg krachtvoer in voerbak, 2 wortels tussen hooi, hooi in hooinet, zoveel kg, etc)
-10u:paard buiten zetten
-18 u paard binnen halen
-18.15: paard voeren, wat, hoeveel, hoe, medicijnen

aandachtspuntjes: halster afdoen in stal,boxdeur goed sluiten want paard breekt uit, blabla ;)

Nou voer en zo doen ze van uit stal.
Dus daar hoef ik me gelukkig niet zo mee bezich te houden.
Dat is allemaal super geregelt.
Wat het probleem eigelijk is dat ze dus IR heeft.
En tot nu toe gaat alles super.
Maar goed ik zie gelijk wanneer ik ze weer te veel suiker heeft.
Ook heeft ze de neiging heel snel af te vallen.
Dat gaat in eens heel snel zeg maar.
Dus daar maak ik me een beetje zorgen om zien ze dit op tijd.
Heb al foto gemaakt hoe het er uit ziet als ze te veel suiker heeft.
Ze krijgt dan van die bulte op haar schouder bladen en op haar bil.
Het probleem kom dan dan ze dan moeten kijken waar het aan ligt.
Bv nieuw hooi (ander hooi) of heeft ze iets ander gehad wat ze niet mag.
Volgende probleem is dan dat ze beweging moet hebben.
Maar ik wil eigelijk niet dat er met haar gereden word.
Longeren prima of vrij laten springen doe haar ook altijd goed.
Ze heeft verder zomereczeem.
Daar komt ook weer een hele hoop bij kijken.
Zie ze dit op tijd dat ik straks geen kaal paard heb dat soort dingen.

Pff als ik me lijst zie heb ik echt zo iets kan ik dit eigelijk wel vragen.
En eerlijk is eerlijk liefst zal ik alles zelf doen maar ja kan nu ff niet anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:43

is er een persoon die specifiek komt kijken? dan kun je die persoon eens een dagje laten meelopen, aan de hand fvan de foto's tonen wat of hoe.
en dan maak je een herinneringslijstje
bv
-controleer iedere avond op eiwitbultjes, indien er bultjes aanwezig zijn het volgende doen (controleren van hooi, alles wat ze moeten doen om het te verhelpen)
-behandel zoveel maal om de zoveel dagen tegen het schuren met dit en dit product, op de volgende manier.

kwa beweging maak je gewoon in samenleg met de verzorger een schema op
maandag longeren X aantal minuten
dinsdag vrijspringen
woensdag vrij
etc.

kwa suiker en afvallen zou ik bespreken met de persoon die voedert.
Makkelijkste is dan 1 persoon die voert (en de suiker ed in de gaten houd) en 1 persoon die langskomt voor beweging en verzorging van het exceem.
kwa beweging: is het niet mogelijk om ze 10 daagjes vakantie te geven? dat kan imo geen kwaad, heb je ook geen vreemde mensen aan je paard ;)

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:26

Duhelo schreef:
is er een persoon die specifiek komt kijken? dan kun je die persoon eens een dagje laten meelopen, aan de hand fvan de foto's tonen wat of hoe.
en dan maak je een herinneringslijstje
bv
-controleer iedere avond op eiwitbultjes, indien er bultjes aanwezig zijn het volgende doen (controleren van hooi, alles wat ze moeten doen om het te verhelpen)
-behandel zoveel maal om de zoveel dagen tegen het schuren met dit en dit product, op de volgende manier.

kwa beweging maak je gewoon in samenleg met de verzorger een schema op
maandag longeren X aantal minuten
dinsdag vrijspringen
woensdag vrij
etc.

kwa suiker en afvallen zou ik bespreken met de persoon die voedert.
Makkelijkste is dan 1 persoon die voert (en de suiker ed in de gaten houd) en 1 persoon die langskomt voor beweging en verzorging van het exceem.
kwa beweging: is het niet mogelijk om ze 10 daagjes vakantie te geven? dat kan imo geen kwaad, heb je ook geen vreemde mensen aan je paard ;)

Dank je voor de tip.
Het lieft geef ik haar lekker 10 dagen vrij.
Maae als hij suiker te hoog is moet ze helaas bewegen.
Dat werkt het beste.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:16

en als je haar terugzet op krachtvoer, dan kan ze bijna niet teveel suiker binnen krijgen toch?

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 07:08

Duhelo schreef:
en als je haar terugzet op krachtvoer, dan kan ze bijna niet teveel suiker binnen krijgen toch?

Dit krijgt ze eigenlijk al bijna niet.
Ze krijgt alleen hooi en wat specialen muesli.
En senioren voer als ze weer dreigt om af te vallen.
Maar het hooi is meestal de boos doener.
Zo dra ze weer een nieuw pak hebben moet je altijd even op letten.

Gister avond weer begonen met me lijst.
Zijn 3 a4tjes geworden :o .
Dus dat moet ik nog ff proberen in te korte.
Gelukkig help me vriend er straks mee.
Een samenvating maken heb ik nog nooit gekunnen :o.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:24

anders mag je de lijst gerust hier eens plaatsen hoor ;)
ik maak wekelijks takenlijsten voor de jobstudenten op mijn werk, vandaar :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:21

hou er ook rekening mee dat als je met een lijst van 4 kantjes aan komt zetten bij de verzorgers dat die m al gauw niet meer willen verzorgen.... maak het ze niet té moeilijk.
Pak alleen de echt belangrijke dingen waar ze op moeten letten, 4 kantjes lijkt me voor een heel bijzonder paard.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:19

Ik herken het probleem, echter denk ik dat je echt even zoveel mogelijk los moet laten.

Ik heb de paarden aan huis staan en dan ook nog 2 honden en 5 poezen. Een van de paarden (helaas leeft ze niet meer) was jarenlang IR.
Ik zorgde altijd dat ik voldoende overjarig hooi had liggen, als ze daar dan eens een plakje teveel van krijgen is dat niet zo erg.
Ook vertelde ik altijd heel erg duidelijk dat teveel gras of brok e.d. haar dood zou worden. Dat komt over het algemeen wel aan bij de oppas.
Verder probeer ik het zo simpel mogelijk te houden, dus niet allemaal poedertjes of supplementen, tenzij ze daar natuurlijk absoluut niet zonder kan. Bij de meeste supplementen gaan ze niet dood als ze dat 2 weken niet krijgen.

Dit jaar heb ik voor het eerst een heel boekwerk/naslagwerk gemaakt met foto's. Foto's mooi geplastificeerd. Dit naslagwerk kan komende vakanties dan ook gebruikt worden.
Hierin staan ook namen en telefoonnr. van vrienden en dierenartsen. Ook vrienden die veel verstand van paarden hebben,.

En natuurlijk de mobiele telefoon, in dit soort gevallen werkelijk een uitkomst, want de oppas moet direct contact met mijn man of mij opnemen als er ook maar iets is.

Succes, loslaten is vreselijk lastig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel eens lekker vind om de zorg uit handen te geven.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:43

Duhelo schreef:
anders mag je de lijst gerust hier eens plaatsen hoor ;)
ik maak wekelijks takenlijsten voor de jobstudenten op mijn werk, vandaar :D

Mijn vriend is al mee aan het kijken.
Blijk baar heb ik heel veel dingen er dubbel in gestaan.
Zal zo even kijken of ik mijn lijstje hier kan plaatsen.
Zat ook een beetje te denken aan gewoon een stappe lijst of zo.
Die zijn meestal kort en makkelijk te over zien.

cissy schreef:
hou er ook rekening mee dat als je met een lijst van 4 kantjes aan komt zetten bij de verzorgers dat die m al gauw niet meer willen verzorgen.... maak het ze niet té moeilijk.
Pak alleen de echt belangrijke dingen waar ze op moeten letten, 4 kantjes lijkt me voor een heel bijzonder paard.

Daar ben ik me heel erg van bewust.
Vandaar dat ik hier toch maar een tipic ben gestart.
Voor tips.
Het liefst van alles neem ik haar gewoon mee.
Maar dat gaat helaas moeilijk.
Voor mij is ze bijzonder ;) maar ik snap wat je bedoelt het is gewoon dat ik heel moeilijk los kan laten.
En omdat ik al een paar keer dingen mee gemaakt heb waar door ik het niet helemaal vertrouw.
Daar komt bij dat ik ook nog eens bordeline heb dus voor mij is zo iets nog moeilijk dan voor een ander.
Ik weet wel dat alles goed komt maar toch knaagt het van als ze maar niet dit als ze maar niet dat en zien ze dit wel en zien ze dat wel enz.
Daarom wil ik ook een lijst maken waar zo veel mogelijk is staat maar ook niet te veel waar door ik toch met een goed gevoel weg ga en ik de ander niet met een probleem op zadel wat eigelijk geen probleem hoeft te zijn.

romeorowan schreef:
Ik herken het probleem, echter denk ik dat je echt even zoveel mogelijk los moet laten.

Ik heb de paarden aan huis staan en dan ook nog 2 honden en 5 poezen. Een van de paarden (helaas leeft ze niet meer) was jarenlang IR.
Ik zorgde altijd dat ik voldoende overjarig hooi had liggen, als ze daar dan eens een plakje teveel van krijgen is dat niet zo erg.
Ook vertelde ik altijd heel erg duidelijk dat teveel gras of brok e.d. haar dood zou worden. Dat komt over het algemeen wel aan bij de oppas.
Verder probeer ik het zo simpel mogelijk te houden, dus niet allemaal poedertjes of supplementen, tenzij ze daar natuurlijk absoluut niet zonder kan. Bij de meeste supplementen gaan ze niet dood als ze dat 2 weken niet krijgen.

Dit jaar heb ik voor het eerst een heel boekwerk/naslagwerk gemaakt met foto's. Foto's mooi geplastificeerd. Dit naslagwerk kan komende vakanties dan ook gebruikt worden.
Hierin staan ook namen en telefoonnr. van vrienden en dierenartsen. Ook vrienden die veel verstand van paarden hebben,.

En natuurlijk de mobiele telefoon, in dit soort gevallen werkelijk een uitkomst, want de oppas moet direct contact met mijn man of mij opnemen als er ook maar iets is.

Succes, loslaten is vreselijk lastig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel eens lekker vind om de zorg uit handen te geven.

Heb je misschien een klein voorbeeld van je boekwerk?
Zo iets wil ik eigelijk ook maken.
Heb namelijk ook foto's verzamelt met belangrijke punten waar je aan kan zien wanneer je moet oppassen.
En dan welke stappe je moet onder nemen.
Alleen dit is dus zo lang geworden dat ik eigelijk niet kan maken om die bij haar stal te hangen.
En waarschijnlijk hebben ze het niet eens echt nodig.
Want als ze het gewoon doet is het alleen kwest van de belangrijke punten.
En dat valt op zich wel mee zijn maar iets van 5 punten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:17

Ik heb een mooie knalroze multomap gekocht bij de action en van die doorzichtige insteekmapjes.
Foto's gemaakt van alle poezen en paarden en daar de namen bij gezet.

Zoals ik al schreef ik probeer het voor de oppas zo makkelijk mogelijk te maken, maar toch zo dat de dieren er niet onder lijden.
Bijvoorbeeld: mijn IR merrie kreeg diverse supplementen en afgewogen voordroog kuil en heel beperkte weidegang. Als de oppas er was kregen de paarden allemaal hetzelfde als de IR merrie en dat was in dit geval overjarig hooi. Wel goed en fris hooi, maar het liefst van bijv. 2 jaar geleden.
Geef ik zelf op een dag dan nog 6 maaltijden, voor de oppas, die toch ook wel eens een tripje wil maken, schreef ik dan op 3 x per dag hooi voeren. Deze voerbeurten kunnen dan bestaan uit een dubbele portie hooi.
Ook weidegang werd geschrapt voor de dagen dat ik niet thuis was.
Ook heb ik wel eens een lint door de bak gedaan en de paarden 2 aan 2 gezet, zodat er voor de oppas meer rust was tussen de paarden (de ene is nogal een onruststoker).

En echt ik weet dat het niet makkelijk is, maar probeer een ander ook een stukje vertrouwen te geven. Ik zeg altijd: zet 10 paardemensen op een rij en iedereen doet het anders, maar dat betekent niet direct dat ze het verkeerd doen.

Succes ermee!