Ik ben op zoek naar een goed boek over het gedrag van paarden, bedoeld voor een beginner. Ik wil leren het gedrag van een paard te begrijpen. Heeft iemand tips voor me? (Ik weet niet of dit de juiste plek is om te vragen, maar kon niet echt een geschikte plek vinden).
Mischien is het boek 'Paarden(f)luisteren' van o.a Annemarie van der Toorn iets voor je. Dit is 1 van de versies van het boek van Monty Roberts, een Paardenfluisteraar.
In het 1e deel van het boek word er over het leven van Monty Roberts verteld (Waar ook al leerzame feiten in voorkomen), en in het 2e del word verteld over een aantal basisregels bij de omgang met paarden. Ook word hierin verteld over de Join-up techniek.
Dit boek gaat vooral over de onderlinge verhoudingen in een kudde (wie de leider is b.v), en hoe je de lichaamstaal als mens kan nabootsen...
Nee hoor, ik ben net begonnen met paardrijden op de manege. Heb wel meteen een verzorgpaard gekregen, die ga ik nu samen met een ervaren persoon verzorgen.
Kijk of de bieb dan dit boek voor je heeft : De aard van het paard (een onderzoek naar evolutie, intelligentie en gedrag) van stephen Budiansky.
Er zijn ook leuke boeken die meer op trainingen ingaan, maar wat je daar mee kan/mag hangt van je begeleiding en de eigenaar af. Grondwerk met paarden, Inge Teblick Gedrag en training van paarden, Linda Tellington-Jones (hier staan ook zachte massagetechnieken in die makkelijk toe te passen zijn)
hophophophop
Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-11 17:58
Ha, dank je wel. Dat boek van Inge Teblick had ik al gereserveerd. Ik ga ook dat ander boek opzoeken. Ik krijg het nog druk.