Belgische wetgeving E-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Belgische wetgeving E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:36

Ik was even iets aan het opzoeken i.v.m. het E-rijbewijs en nu ben ik even verward.

"Met het rijbewijs B mag u ook een aanhangwagen met een MTM tot 750 kg aan uw auto hangen. Als uw aanhangwagen een grotere MTM heeft, heeft u een bijkomend rijbewijs E voor aanhangwagens nodig. Dit is alleen nodig als de MTM van het samenstel meer bedraagt dan 3500 kg én als de MTM van de aanhangwagen het gewicht van de lege wagen overtreft."
Bron: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... n_-_B_B_E/

Er staat eerst dat je een E-rijbewijs nodig hebt als je MTM van je aanhanger meer is dan 750 kg, maar dan de zin er na staat alweer een uitzondering op de zin ervoor. Hoe zit dat nu?

Onze wagen weegt leeg 1.558 kg en mag een MTM van 1.500 kg trekken, dan kom je samen aan een gewicht van 3058 kg. Hiermee zit nog onder de 3500 kg en de MTM van de aanhanger overtreft het gewicht van de wagen niet. Dus, volgens die zin zou je dan wel met B-rijbewijs mogen of niet soms?

Ik weet het even niet meer. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:29

Nope, je vergeet het laadvermogen van de auto erbij te tellen.

Dit stukje regelgeving is feitelijk hetzelfde als in NL. Lees dus even de FAQ bovenin dit hoofdstuk: [TAO] FAQ TAO

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:45

MTM van trailer moet lager zijn dan LEEGGEWICHT van de auto
MTM trailer + MTM auto moet lager zijn dan 3500 kilo
de auto van men vriend weegt ook leeg 1500 en iets en mag 1500 trekken. MTM van de wagen is 2180 dacht ik.
dus dat wil zeggen dat die auto maar 1320 kg mag trekken(met b rijbewijs).

Mijn wagen weegt 1210 leeg, mag 1400 trekken,maar met mijn rijbewijs mag ik max 1200 trekken