Wilt gewoon geen voetje geven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Wilt gewoon geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:28

Haai bokkers!
Ik heb een probleempje mijn pony wil gewoon geen voetjes geven, ik heb geen stuk brein meer hoe ik dit kan aanpakken? Gewoon zonder hoefkrabben het Leven doorgaan vindt ik niet leuk voor m'n pony, hebben jullie nog tips? Hahah, x lisa *\o/* .

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:28

Ik zeg altijd tegen de kindjes die ik les geef dat ze zachtjes tegen de 'schouder' van het paard moeten duwen, dan moeten ze hun gewicht verplaatsen en als je dan ook aan de hoef tilt, tillen de meeste paarden hun hoef uit reflex op. Moet je maar eens proberen :) Succes!

PippaLuca

Re: Wilt gewoon geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:29

Misschien helpt 't als je 'm kriebelt op z'n benen, als ik dat bij mijn pony doe, dan tilt ze d'r voet op,en dan hoef ik hem alleen nog maar te pakken.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:06

een paar tips:

1. het 'sokje' (plukje haar) onderaan de hoeven een beetje trekken.
2.tegen de schouder duwen, zodat het paard zijn gewicht verplaatst
3. ....

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:11

Jaa, kom nog maar met meer tips, hier ook een probleem. Wordt er helemaal spastisch van. Dit allemaal al geprobeerd, maar meneer loopt gewoon weg. Doet net of ie t niet snapt. Bind ik m vast wordt ie hangerig. Houdt iemand hem beet gaat het wel goed. Maar kan niet altijd vragen of iemand hem vast wil houden.. :(

martijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:16

als je met een hand het onderbeen vast pakt en dan naar beneden duwt zal je pony waarschijnlijk zijn been wel optillen, zo heeft mijn vaders pony het ook geleerd

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:28

Wat ook belangrijk is, is dat als je pony het dan een keer wel goed doet, om 'm dan te belonen met een snoepje of brokje of klopje ofzo.
Als ie echt niet wil, kan je misschien iemand hem laten afleiden met wat hooi ofzo, en dan z'n hoeven optillen als hij eet. Dan ervaart je pony het hoeven uitkrabben als iets leuks omdat hij eten krijgt. ;)

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:49

Hey, weet niet of het nog altijd niet lukt maar wou het toch zeggen.

Ik heb geen idee of het zou lukken met jouw paard, maar met mijn pony lukte het :D

Als je wilt dat ze haar linkervoorhoef opheft, ga jij daar staan. Iemand anders gaat aan de rechtervoorhoef staan. Die vraagt daar eigenlijk de hoef. Uit je vraag veronderstel ik dat ze zich eigenlijk verzet tegen de vraag om haar rechterhoef op te tillen dus ze gaat tegenduwen ( naar de rechterkant hangen met haar gewicht). Dan kan jij normaal gezien wel snel haar linkerhoef optillen. Hou die drie seconden vast en zet zachtjes terug neer en beloon alsof ze juist iets wonderbaarlijks heeft gedaan.

Hopelijk ben je er iets mee en nog veel succes!

Heike

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:10

privace schreef:
een paar tips:

1. het 'sokje' (plukje haar) onderaan de hoeven een beetje trekken.
2.tegen de schouder duwen, zodat het paard zijn gewicht verplaatst
3. ....

Sorry, ik wil niet gemeen ofzo doen, maar dan lichten de meeste pony's hun hoeven op omdat dat pijn doet als je ze aan hun sokken trekt!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:33

VSW-->OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:44

Even een quote uit een ander topic, scheelt weer tikwerk

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Ik heb er even een filmpje bijgezocht.

Kon het filmpje wat ik eerst wilde plaatsen zo snel niet vinden, maar deze komt aardig in de buurt:

http://www.youtube.com/watch?v=QCIoXWTqEZ0

vanaf 5.40 minuten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:01

Als je paard hangerig wordt als je hem vastbindt, zou je ook even wat aandacht kunnen besteden aan het vaststaan.

Er is een haak te koop die voorkomt dat je paard zich ophangt. Daar zijn twee versies van, de Tie Ring en de Safe Clip.

Uitleg hoe deze werken vind je hier:

Cassidy schreef:
Hier een filmpje over de safe clip en de blocker/aussie tie ring.

Bij mij op stal hebben we de Aussie Tie ring, werkt heel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

En de Aussie Tie ring

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:49

@Cassidy: Zou dit ook kunnen werken bij een 2.5 jarige die enorm met zijn achterbenen trapt wanneer je zijn benen op wil tillen om ze uit te krabben.
Als ik zijn benen gewoon aai reageert hij verder niet, hij begint met trappen wanneer ik ze op wil tillen.

Hoor graag van je!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:52

Hoe is hij bij de hoefsmid? De mijne had er ook een houtje van geen hoeven te geven, maar sinds ze bij de hoefsmid is geweest en dus wel moest (zij zijn dat wel gewend) doet ze dat sindsdien ook al 2 jaar braaf bij mij. :D sterker nog, ze geeft ze uit zichzelf al aan, een hele transformatie :P

Ik moet er wel bij zeggen dat ze voor mij vrijwel nooit een been op hoefde te tillen en dr leven vrolijk in de wei spendeerde

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:59

Bij mijn paard had ik het zelfde probleem.gekocht als een driejarige,maar was nog niks geleerd.Als de man een keer de hoeven wilde doen.rende hij een paard keer over het erf.Ruana mijn paard kende dus geen voetjes tillen.
Ik moest er toch aan beginnen,en heb de eerste weken dankbaar gebruik gemaakt van haar sokjes.want tillen ging niet,dan kreeg je een trap naar je toe.enkel met veel belonen,laten voelen wat je gaat doen en waar je bent en veel belonen met praten,heeft mijn paard er toe bewogen mee te werken en netjes haar voorvoeten te tillen.pas sinds een week of 2 tilt ze ook haar achterbenen op,zonder dat ik aan haar sokken moet trekken.het is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen opbouwen.
Misschien werkt het ook om te tillen en enkel even een borsteltje er onder door te vegen.meteen weer neer zetten en uitbundig belonen.(hoeft niet eens eens met een snoepje,maar woordelijk kan ook)

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:03

je kunt met je duim in de kootholte drukke, dat vinden ze niet zo fijn en geven ze soms wel voetje geef hem dan erna wel een snoepje. Je kunt ook met jou gewicht tegen het paard aan drukken dan moet hij ook zijn voetje wel geven krap hem dan niet te lang uit en geef een snoepje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:14

Roweentje89 schreef:
@Cassidy: Zou dit ook kunnen werken bij een 2.5 jarige die enorm met zijn achterbenen trapt wanneer je zijn benen op wil tillen om ze uit te krabben.
Als ik zijn benen gewoon aai reageert hij verder niet, hij begint met trappen wanneer ik ze op wil tillen.

Hoor graag van je!

Ja dat werkt. Het is juist de meest ideale methode omdat je met je hoofd uit de buurt blijft van eventueel trappende achterbenen. Blijf bij het optillen van de achterbenen met het touw wel op schouderhoogte staan.

Bella_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:29

Ik kreeg vroeger ook nooit een voet opgetild.
maar dat lag aan mij kwam ik later achter.
De enige manieren die ik ken is tegen de schouder aanduwen en een beetje aan de sokken trekken.

Maargoed, genoeg advies van andere. :D
Ik hoop dat het je lukt.