hoe moet ik te werk gaan met 2 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jassy659

hoe moet ik te werk gaan met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:12

hallo

ik zit met eeen probleem

ik heb pas geleden een 2 jarige gekocht...
in oktober word hij 2,5 maar nu is het zo

hij is tot zijn 2de nooit in de hande van mensen geweest bijna
nu gaat het volgende al heel goed halster om en mee wandelen
poetsen en overal aaien ook de benen enzo

hij was het alleemaal nog niet gewend dus we zijn al heel ver
maar waar we tegen lopen is dat voetjes geven een probleem blijft
hij geeft ze wel mee te kort om uit te krabben....
ik probeer nu dus om hem op te tillen en vast te houden....... dan neer zetten enzo vooort en dan steeds een beetje langer
nu kan hij al best lang zijn voetjes van voor geven maar zodra ik met die hoeven krabber begin slaat hij met zijn achterbeen naar voor........

ook bij de smit is een drama

hoe begin ik dus leren uitkrabben en ook van achter voetjes geven zonder te slaan

het is wel een paardje van 173 dus een trap komt serieus aan

alle tips zijn welkom

Anoniem

Re: hoe moet ik te werk gaan met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:03

Ik snap serieus niet waarom je zo'n jong paard heb gekocht als je er helemaal geen ervaring mee hebt. Het is geen hamster die je opvoedt. Is er niemand in je omgeving die je hiermee kan helpen?

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:07

Mijn net 2 jarige ventje heb k voetjes leren geven door heel kort (lees: 3 seconde) zn voetje omhoog te tillen. Ik begin altijd links voor, en eindig rechts achter (hierdoor geeft hij nu met uitkrabben vanzelf al zijn voetje <3 ). Toen dit goed ging, hield ik zn voetjes steeds langer omhoog en nu gaat het super. Vergeet alleen niet dat de voorvoetjes omhoog houden voor een jong paardje lastig kan zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:10

geen 2 jarige kopen als je geen ervaring hebt? Dit vind ik altijd een mooie reactie.. Ervaring krijg je toch door het te doen? Iedereen moet het leren..

Maar ts, ik denk wel dat get verstandig is om aan het werk te gaan met je jonge paard samen met iemand die veel jonge paarden gewend is.. Die kan jou dan precies laten zien hoe en wanneer je moet ingrijpen om het op te lossen.. Succes..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:15

nine1987 schreef:
geen 2 jarige kopen als je geen ervaring hebt? Dit vind ik altijd een mooie reactie.. Ervaring krijg je toch door het te doen? Iedereen moet het leren..

Maar ts, ik denk wel dat get verstandig is om aan het werk te gaan met je jonge paard samen met iemand die veel jonge paarden gewend is.. Die kan jou dan precies laten zien hoe en wanneer je moet ingrijpen om het op te lossen.. Succes..

je gaat toch ook geen wiskunde uit VWO 6 aan een brugklasleerling geven onder het mom: ervaring krijg je door het te doen.. je moet een basis hebben (in het voorbeeld klas 1 tot en met 5 voor je naar klas 6 kunt..) en jonge paarden zijn wat mij betreft klas 6... je moet een jong dier stabilibiteit en eerlijkheid kunnen bieden om een goed paard te krijgen.. oefenen zijn andere paarden geschikter voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:15

nine1987 schreef:

Ik heb er niks tegen als mensen een jong paard kopen en dan begeleiding om hun heen hebben maar ik heb het vermoeden dat t in dit geval niet zo is...

Als ik dan een tip kan geven, paarden vinden het vaak sowieso lastig om het achterbeen te geven. Probeer het been goed stevig vast te pakken zodat het paard enigzins wat steun heeft aan jou. Ook loslaten rustig doen, probeer het been te begeleiden. Probeer de hoef stevig vast te pakken en die omhoog te drukken, dan kunnen ze minder kracht zetten.

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:33

whahaha vin d die reactie ook erg raar

ik heb ervaring zat maar de voorgrond speelt hier ook erg mee
waardoor we dus even niet meer weten hoe we moeten verder gaan

graag niet oordelen als je van niks weet

ben opzoek naar nuttige tips

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:24

Een paard leert door positieve bekrachtiging. Wanneer je paard iets laat zien wat goed is geef je hem een snoepje (iets wat hij lekker vindt). Bijvoorbeeld Wanneer hij zijn voetje even op tilt geef je hem een snoepje zodat hij weet dat dat de gewenste reactie is. Hierbij moet je wel opletten dat je hem alleen een snoepje geeft als hij het gewenste gedrag laat zien. Dit kun je dan steeds verder uitbreiden. Lukt het zelf niet probeer dan zsm professionele hulp in de schakelen. Succes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:27

Over vraag niet,ik heb ook een 2 jarige waar niks mee gedaan was.Begin met 1 ding tegelijk, gaat dat goed dan het volgende.Maar doe het niet te vaak want dan gaan ze echt tegen stribbelen.Voetjes geven deed ik met halster touw, dan zweeft het been en voel je zelf die enorme kracht niet.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:28

met snoepjes werken raad ik af, krijg je op den duur problemen mee (tenzij je heel strikt bent met grenzen aanhouden, wat ik niet vermoed)

Geduld is het sleutelwoord.
Maar je zegt dus dat als je de hoevenkrabber pakt hij gaat trappen? dan neem ik aan dat je de hoef loslaat en het 'trucje' van het paard dus werkt.... (geeft je iets te denken)
Ik ga niet alles voorkauwen aangezien dit een leerproces is maar denk er eens overna (en anders..pb!)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:31

Uitkrabben gaat het beste met een 2e persoon er bij, de 1 krabt uit en de ander staat voor het paard, praat en beloont heel veel.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:45

mijn shet veulen die is ook nooit in handen geweest heb hem nu 3 maanden hij is voor mij niet meer bang.
leer nu ook voetjes begin links voor en stop bij recht voor.
voor doet die goed even vasthouden en weer los en dat doe ik achter ook, maar asl die probeert te shoppen hou ik zijn voet vast tot die rustig is en dan zet ik hem neer en belong ik hem met een snoepje...
weet dat een paard van 1.70 wel lastiger is ,
ik zou elke dag oefenen en de tijd ervoor nemen.
dan kan hij jouw ook vertrouwen...en geef die zijn been sneller
succes

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:08

ik beloon niet met snoep
ik beloon met de stem en een kloptjes op de hals

ik laat niet los als hij slaat maar op een geve moment gaat hij leunen en valt bijna dan laat ik idd los want ik met mij 55 kilo en hij met zijn 700-800 kilo is niet te doen

en hij slaat met zijn achterbeen naar voren alleen als er een krabber aan te pas komt

ik doe ook geen andere oefening te gelijk ik doe alles op het gemak
en ook niet elke dag maar 4 x in de week over verschillende dagen

ik denk dat ik voornamelijk meer gedult moet hebben en rustig moet werke het komt van zelf wel zeker ?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:11

1.73 en 2 jaar oud? Heel flink paard al :o Maar ik ga mee met de adviezen die hierboven gegeven zijn, je zou echt meer ervaring moeten hebben voordat je aan zo'n paard begint..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:46

gekvanfleur schreef:
nine1987 schreef:

je gaat toch ook geen wiskunde uit VWO 6 aan een brugklasleerling geven onder het mom: ervaring krijg je door het te doen.. je moet een basis hebben (in het voorbeeld klas 1 tot en met 5 voor je naar klas 6 kunt..) en jonge paarden zijn wat mij betreft klas 6... je moet een jong dier stabilibiteit en eerlijkheid kunnen bieden om een goed paard te krijgen.. oefenen zijn andere paarden geschikter voor.

en wanneer ben je daar wel klaar voor? Je moet er toch ooit mee beginnen..
Ik heb een tijd terug ook een veulen gekocht na pas 2 jaar een eigen paard te hebben gehad.. En die was ook nog eens ouder (19 jaar) Ging super..
Hij is nu 2 en is een leuk paard..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:02

Heel veel tekst maar ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb dit geschreven vanuit mijn eigen ervaring.

allereerst, 2 jarigen zijn ras echte etterbakken.. die van mij in ieder geval wel.. Ik heb franco als 1 jarige hengst gekocht, een lief beestje maar erg weinig in handen geweest. hooguit met halster geoefend, vermoed ik.

Ik ben alseerste begonnen met poetsten, omdat hij niet lang kon stil staan heb ik een paar halen met een zachte borstel geborsteld. dit deed ik iedere dag, hij vond poetsten helemaal niet fijn. als ik nu met een borstel er aan kom lopen, komt hij al naar mij toe.
Op een gegeven moment had hij wat meer geduld gekregen (heeft halfjaar geduurd) en kon ik rond de tien minuten borstelen, het is natuurlijk belangrijk dat je ten alle tijden rustig blijft.
Franco kon ook nooit stilstaan, ik heb hem nog nooit afgestraft omdat hij heel erg stond te dribbelen. ik heb alleen maar met een zachte stem hem gerust gesteld. nu kan ik hem uren poetsten, hij blijft wel stilstaan(ik heb hem alleen maar beloond als hij stilstond, niet met lekkers maar met een vriendelijke hoge stem. dieren reageren heel erg op hoge stemmen, vinden ze veel leuker om te horen en luisteren daarom beter. als je met lage stem praat lijkt het voor de dieren net dat ze iets fout hebben gedaan terwijl jij als baasje het zo niet bedoelde)

ik heb hem ook nooit vast staan, iedere keer dat ik hem vast zet gaan hij expres achteruit lopen en laat zich hangen totdat hij omvalt. in de trailer kan ik hem wel vast zetten en op vreemd terrein ook, alleen op de manege (waar mijn pony's staan) heb ik hem lekker los staan. Anders haalt hij rare dingen uit, franco blijft als hij los staat net zo lang stil staan totdat ik zeg dat hij mag gaan lopen.
Vanaf dat hij 1 jaar is ben ik met zijn voorvoetjes bezig om op te tillen en uit te krabben, in het begin kon ik niet eens aan zijn benen zitten. hij trok ze direct omhoog en sloeg met de voorbenen, ik heb een hele lange tijd alleen maar zijn benen aangeraakt totdat hij ze liet staan. als hij ze laat staan beloon ik hem met een hoge stem. daarna probeerde ik zijn voorvoetje op te tillen, hij vond het natuurlijk heel erg raar dat ik hem beet had maar blijven belonen werkt heel erg goed.
Ik heb de voetjes steeds maar een paar seconden beet, begin bij 3 seconden en bouw het op naar uiteindelijk 10 seconden. toen ik zijn voetje voor lange tijd beet kon houden ben ik met een hoeven krabber zachtjes gaan tikken tegen zijn zool, hij trok direct zijn hoef uit mijn handen. ik heb hem ook direct weer op gepakt en ben weer verder gegaan. nadat hij er aan gewend was ben ik de hoeven gaan uitbrabben. eerst alleen de voorhoeven totdat hij dat heel normaal vond, daarna ben ik met zijn achterhoeven begonnen.
ik heb hetzelfde gedaan als met zijn achterhoeven.
het heeft tijd gekost maar het is met gelukt na twee jaar dat ik alles kan maken en doen bij hem zonder dat hij er van schrikt. ik kan hem uren lang poetsten, opzadelen en afzadelen. hoofdstel in en weer uit, longeren, balkjes lopen aan de hand, hij schrikt niet meer van plastic, kleden en andere dingen. harde geluiden doet hem niet veel meer, zoals klappen in je handen, te entausiast zijn, schreeuwen, gillen en ga maar door.
ik kan kleden en andere dingen over hem heen gooien, als ik een borstel op zijn rug heb laten liggen en die valt eraf schrikt hij er niet meer van.
Hij is nu 3 jaar en kent eigenlijk alles al, ik ben er iedere dag mee bezig. omdat hij nog jong is tut ik er lekker mee om, invlechten, poetsen, manen en staart uitkammen, wassen. voor de rest 3 a 4 keer in de week longeren, niet langer dan een kwartier. het moet wel leuk blijven.
als 1 en 2 jarige heb ik hem in de zomer lekker in het land gehad, hem lekker laten lopen, groeien en sterker worden.
toen hij als 2 jarige weer het land uit kwam ben ik weer lekker aan het tutten geslagen, hij kent alles nog en blijft rustig stil staan. toen hij net 2 was geworden heb ik er een hoefsmid bij laten komen om zijn voetjes te laten bekappen (ik weet dat het laat is maar voor de veiligheid voor de hoefsmid heb ik franco niet laten bekappen) het was de eerste keer dat hij bekapt werd en hij bleef net zo lang stil staan tot dat de hoefsmid klaar was met zijn hoeven. franco heeft niet 1 keer getrapt of gedribbeld, hij heeft ook geen praam om gehad. zolang je rustig blijft, kan echt alles je lukken.

het is gewoon een kwestie van geduld en veel belonen, en straffen op het juiste moment met je stem. het paard moet wel weten wat hij fout heeft gedaan, anders gaat hij je wantrouwen. en dat is nou net niet de bedoeling.. en ieder paard/pony heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing, natuurlijk moet je die leren kennen en geef het paard ook de tijd om jou te leren kennen. als je te snel wilt met dingen kan er vanalles mis gaan. en bij een jong paard moet je wel weten wat je doet. ik ben zelf begonnen met een elf jarig merrie, vorig jaar in 2010 zou ze 16 worden maar ik heb met die hevige sneeuw val haar in moeten laten slapen want ze had erg veel pijn. maar goed, van arashah (de merrie) heb ik erg veel geleerd omdat ze haar eigen gebruiksaanwijzing had. het was echt een dame en wou ook zo behandeld worden, als ze iets niet wou zocht ik uit waarom ze het niet wou. ik kende haar na 1,5 jaar door en door. had ze een bit in en zadel op haar rug, sloeg ze op hol. reed ik alleen met een halstouwtje, bleef ze bij me. ik kon iedere dag weer lekker stappen door het dorp heen.

heel veel oefenen en geduld hebben en zeker weten heel veel belonen, ze leren niet in 1 dag. bij franco heeft het ook een half jaar geduurd voordat ik zijn hoeven normaal kon optillen, zonder dat hij begon te slaan en schoppen.

ik wens je heel veel succes en heel veel plezier met jou twee jarige! En zorg dat je in het begin met zijn tweeen bent, scheelt je een hoop romp slomp. en het is veiliger.
Ik heb het altijd alleen gedaan, maar dat is omdat ik een eigenwijze ben en heel erg koppig.
Maar met het op hem gaan zitten en longeren ben ik wel zo verstandig om hulp erbij te vragen van iemand die veel van het beleren van paarden afweet.
(ik heb een A-pony opnieuw beleerd, omdat ze gewoon verpest was voor en door kinderen. Daarbij heb ik haar voor de kar beleerd, en mijn eigen kleine pony heb ik ook zelf voor de kar beleerd). ik beleer franco op dit moment en straks in de winter laat ik hem lekker staan, en nadat hij 4 is geworden ga ik uiteindelijk beslissen wat ik ga doen. nog een half jaar het land in? of doorrijden? Maar dat is voor de toekomst.

Heel veel plezier en succes! ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes, Arashah

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:00

idd @stillangel het is een serieuze grote jonge voor zijn leeftijd

@nine je hebt gelijk je moet ergens mee beginne dit is voor mij ook niet het eerste jonge paard
maar wel de eerste die zo erg lastig is

@ arashah
ik doe het ook zo met de stem belonen
en x op x het zelfde maar hij wil hier mee niet mee werken de rest wel hij is gek op andere dingen
behalve die hoeven
buiten die kleine dingen die we doen loop hij met nog 4 paarden van ons lkkr te sukkelen in de wei
en doe we niks met hem
bij de hoefsmid weten ze nu dat hij gevaarlijk word en geven hem dan verdoving
ik wil hem gewoon leren dat het niet eng of erg is en ga nu zo door als ik het doe en raad van hier mee krijg en ga geduldig wachten en wachten en oefenen en proberen tot we bij ons doel zijn

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:22

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt ts.Het paard wat ik nu heb,(eigenlijk pony,maar daar hebben we het nu niet over)had na de verhuizing vanaf de fokker ,enkel op het land gestaan bij andere paarden.toen ik haar kocht kende ze dus geen voetjes tillen.Nu is het diertje geen licht paardje (fors postuur)dus ja even voetjes tillen ging niet makkelijk en als ik het al voor elkaar kreeg voor,ging ze meteen hangen en al het gewicht kwam dus op mijn schouders.niks gedaan ook al ben ik zelf ook geen ranke,700 kg aan je schouders is teveel.

Dit moest anders.ik ben begonnen met enkel haar benen aan te raken,te wrijven en begon met de voetjes te lichten door aan haar sokken te pakken.ook niet het beste maar ja dan kon ik ze voor tenmiste doen.Tegelijk met het pakken zei ik voetje en klikte met mijn tong.na ongeveer 2 weken begon ze mee te tillen waardoor ik voor geen sokken meer hoefde te pakken.heerlijk want jij wordt ook niet graag aan je haren getrokken.
achter wilde niet echt gemakkelijk,daar komt bij,dat door onbewuste verwaarlozing van de benen,door de oud eigenaar,dat er veel korsten op het been zitten.daar heeft ze best veel last van,dus als je de sokken pakt dan voelt ze die korsten trekken.op dezelfde manier als de voorbenen ben ik begonnen met de achterbenen.Nu na een 5 maanden ben ik sinds gister eindelijk een beetje in staat haar achterbenen op te tillen en ze zo te krabben.het gaat nog niet met genoegen en ze probeert nog steeds weg te trekken,maar als ze eenmaal doorheeft dat ik niet snel loslaat heeft ze zoiets van nou ja dan hou ik maar op.
zo zie je maar,het is ook een kwestie van tijd.Ik hoop over een maand of 2 dat ik ook geen strijd meer heb met de achterbenen.
en inderdaad belonen als ze eenmaal je je gang laat gaan.Ik doe dat met een klopje op haar lichaam en goed zo te zeggen.
overigens heb ik nu ook een veulentje van haar,en daar ben ik nu ook mee bezig de beentjes te geven.Misschien vroeg maar dan zijn de problemen misschien te voorkomen voor de nieuwe eigenaar.

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:54

jah je begrijpt mij
ik zal wel zien hoe het gaat over een paar weken

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:02

gekvanfleur schreef:
nine1987 schreef:

Weer een domme bokt reactie! Als je het nooit doet of probeert zal je het niet leren.. Ooit moet toch een eerste keer zijn?
En zij heeft besloten nu een jong paardje te kopen.
Misschien kan je haar beter nuttig tips geven, dan haar vertellen dat ze geen jong dier moet kopen

@ ts.. Kijk eens of die al schrikachtig is van de hoevenkrabber gewoon bij hem, zonder dat je hem uitkrabt/hoeft op tilt.. Misschien kan je hem eerste zo vertrouwen geven ermee.

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 09:20

bedankt voor je reactie ik vond het ook al een rare opmerking maar goed

ik probeer hem ook het te laten vertrouwen
ik zeg dan voetje en en zeg wat ik ga doen op een gerustellende manier
en dat daar doet hij niet lastig om maar op het moment dat hij de zool raakt is het prijs

dus nu doek zonder krabber gewoon proberen te drukke
maar ik moet vol houden en in hem vertrouwen dat het gaat lukken

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:20

Ik heb ook een jong veulen gekocht dat alles nog moet leren, er staan nuttige reacties tussen !

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:49

ts misschien eerst proberen de voetjes aan te geraken met een borstel.dat doe ik nu met de kleine ook.Voor vindt ze al helemaal niet zo erg meer.achter wel maar ja ze is nog maar 7 weekjes oud..
gewoon proberen,zal je zien dat ie dat na een paar weekjes al wat minder gevoelig doet

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:50

Nou jassy ik denk dat het wel goed gaat komen met je paard. De meeste jonge paarden doen moeilijk met voetjes geven als dit niet dagelijks gedaan wordt omdat ze b.v. altijd in het land staan of om een andere reden.
Ik heb o.a. een twee jarige hengst die ook lastig is met zijn achterbenen ik ga als ze eenmaal gewent zijn om voetjes te geven veeg ik een paar keer met een platte hand over de hoef zool als ze dit gewent zijn dan kan je een zachte borstel gebruiken en als ze dat gewent zijn rustig een keer een hoeven krabber.
Wat belangrijk is is dat je geduld hebt en veel herhalen maar dat doe volgens mij wel.
succes

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:08

en als je een keer een terug slag hebt,is dat niet zo erg hoor.ik ben ook voorstander ervan om vanaf het prille begin voetjes te leren geven,maar een tweejarige kan je dat nog wel leren hoor.t zou denk ik anders zijn als het paard al 18 was of zo.
heb nu met mijn 3 jarige ook even weerstand.maar ze laat t steeds beter weer toe.belangrijk is:iedere dag voetjes pakken,dan wordt het normaal voor ze en hoort het in het dagenlijkse ritueel.