Nukkig kijken bij draven aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Nukkig kijken bij draven aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:03

Goededag, alvast bedankt voor het lezen en misschien ook voor het meedenken aan een oplossing.

Een klein stukje historie over het paardje.

Grace is een nu 2 jarige tinkermerrie die als jaarling bij mij kwam en weinig mee gedaan is.
Na trainen kunnen we nu netjes stappen aan de hand en op een afstandje lopen. Alleen is mevrouw het er totaal niet mee eens met draven aan de hand in een afgesloten ruimte als een bak of in de wei (we hebben een stuk wei waarin gewerkt wordt en geen bak) dit uit zich in naar je handen happen (dit is nu opgelost want bijten is een no go dus een flinke uitbrander. Alleen kijkt ze nu nog zeer nukkig.

Dit gedrag heeft ze niet als je buiten met haar gaat lopen en een stuk draven dan loopt te lekker met haar oortjes erop naast je mee. Los in de weide draaft ze ook gewoon rustig haar rondjes.

Nu is dit opzich niet zo erg maar we nemen haar dit jaar weer mee naar de keuring om zich ook op vreemd terrein te leren gedragen en dan zou het leuk zijn als ze ook vrolijk kijkt tijdens het lopen.

Met lopen hebben we al diverse dingen geprobeerd:
* lange lijn zodat ze vrij kan lopen naast je
* korte lijn zodat ze steun heeft
* met een drijver erachter die haar een klein beetje activer houdt.
* ze is ook nagekeken door de dieren arts en kan niets vinden waardoor ze buiten wel loopt en in een bak/wei niet

Veder weet ik niet wat we kunnen veranderen aan het lopen in een bak terwijl het buiten waar we meestal aan een loslijntje lopen het wel altijd netjes gaat ze wordt dan alleen wel eens wat te enthousiast of baasje heeft zo weinig conditie dat ze het tempo niet zo lang kan volhouden :o

Hier een foto dat ze het wel kan (is keuring vorig jaar waar ze zich ernstig misdroeg)
Afbeelding

en los
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... G_2591.jpg

en een filmpje van vandaag. (zet je geluid uit mijn ma loopt heerlijk te beppen), ze kijkt hier ook wel stukje vrolijk maar dat is dus een zeldzaamheid.
http://www.youtube.com/watch?v=VSJ0CWrv ... tube_gdata

Hopelijk weet iemand een oplossing of moet ik het maar accepteren dat ze zo doet en ben ik het paard te vermenselijke?

Alvast bedankt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:13

Kyra hier doet dat ook. Ik kan haar ook zonder verbinding met mij mee laten draven, dan doet ze het net zo. Ook rondjes op mij heen (los in de bak, op de volte om mij heen blijven doet ze zelf) doet ze het ook. Buiten inderdaad niet, waarom niet? Daar valt zoveel te zien en anders te beleven, dan is haar aandacht een stuk minder bij het draven. Ik heb het idee dat het bij Kyra gewoon concentratie is. En wie weet is ze wat stijf, maar ik heb geen blokkades in de rug gevonden en verder doet ze alles. Dus voor nu doe ik daar niks aan, als ze volgend jaar aan het werk moet merk ik snel genoeg of ze ergens last van heeft of dat het echt pure concentratie is.

(En ja, inmiddels heb ik mezelf aan geleerd wat minder te klikken met mn tong :+ )
Laatst bijgewerkt door Caily op 24-08-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Nukkig kijken bij draven aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:17

Ze heeft nog onvoldoende balans om in jouw tempo te draven. Haar versnellen is een balansprobleem, doordat jij haar op dat moment terugneemt laat je haar iets doen wat voor haar eigenlijk nog TE moeilijk is. Je ziet het ook doordat ze dan niet tactmatig loopt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:19

@ Caira, is dat op het filmpje van Kyra ook? Misschien dat het dan buiten niet is doordat ze daar allebei rechtuit lopen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:24

whaahhaa nee Lot, bij jou is het een mengeling van op jou letten en bedenken of ze zich aan jouw gezag gaat ontrekken. Zoals ze ook prachtig demonstreert met die laatste bok.

Geef haar zelf de verantwoording om te blijven draven, dus geef pas een aanwijzing of commando als je haar iets anders wilt laten doen of als ze uit zichzelf iets anders gaat doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:29

Zo'n vermoeden had ik al. Heb wel vaker zulke probleempjes met haar :o
Eigen schuld, ik moet vaker en geconcentreerder met haar bezig zijn, maar inmiddels zijn we alweer een half jaar verder en gaat het een stuk beter. Heb ook geleerd dat ik maar beter wel een longeerzweep in de hand kan nemen, dan heb ik net iets meer gezag (doe er verder niks mee hoor!).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 08:35

caira -> jij zegt dus eigenlijk wat langzamer laten lopen dan moet het beter gaan. Dit is haar eigen tempo waar ze in loop (behalve het stukje dat ze te hard gaat). Dan kan ze beter haar benen kwijt en zal ze het minder lastig vinden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:37

Nee, jij gaat juist te langzaam voor haar balans. Ze heeft nog niet de controle over haar achterhand dat ze in een laag verzameld tempo kan draven, vandaar ook dat ze gaat versnellen om haar balans terug te vinden. Ze vindt het gewoonweg enorm moeilijk.

En ze kan het op keuring wel omdat voorbrengers nou eenmaal veel harder lopen ;)