Shetlander en rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Shetlander en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:35

Hallo

Sinds een tijdje hebben we een leuke gecastreerde Shetland pony van 3 jaar op de kinderboerderij.
Hij is al goed gewend en we willen hem eigenlijk gaan leren om kinderen op zijn rug te laten zitten.

Omdat het toch nog een hele tijd gaat duren voordat we echt kinderen op zijn rug laten zitten (i.v.m. veiligheid) willen we hem alvast gaan 'trainen'. We gaan niet met zadels of hoofdstellen werken maar gewoon met een dekje en een halster.

Alleen hoe pak je dit het beste aan? Ik heb zelf wel paardrij ervaring en heb vroeger wel eens op shetlanders gereden maar ik denk dat ik nu veel te zwaar ben om op zijn rug te gaan zitten. Aangezien ik nu 19 jaar ben en 55 kg. weeg.

Heeft iemand tips of ervaring hiermee hoe we dit het beste aanpakken?

Ik hoor het graag :)

Laptopmuis

Re: Shetlander en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:52

Oeps, volgens mij heb ik het in het verkeerde forum geplaatst :o

SanneRb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:32

ik zou een vriendin die wat minder zwaar is en wel ponyrij ervaring heeft vragen of indd gewoon zelf 1xtje doen het is helemaal niet zielig want ik ben nu 13 en heb ook wel shetjes gereden. (ook toen ik 55 kg was )

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:23

Je kan ze zelf denk ik wel inrijden,
maar als je echt eraan twijfelt kan je een lichter persoon zoeken met rijervaring ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:27

Zoek iemand die ervaring heeft met het zadelmak maken....dus inrijden van een paard/pony!
Veel mensen denken...het is maar een `Shetlander die is zo klein die kunnen we vast wel aan... en dan gaat het vaak fout!
Een paard is een paard, of je nu een Shet moet beleren of een KWPN er van 1.70, dat maakt eigenlijk niets uit!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:41

Hmm... moeilijk.

De ene zegt dat ik er best op kan zitten, de andere zegt dat ik een beetje te zwaar voor hem ben. Het is een redelijk stevig Shetlander.

Ik heb zelf 8 jaar paard rij ervaring, van shetlander tot groot paard. Maar ik heb nog nooit een paard ingereden. Wel heb ik ervaring met paarden die erg koppig waren en vaak bokte tijdens de rijlessen.

Het gaat er eigenlijk niet om dat hij weet wat stap, draf en galop is. Het is eigenlijk gewoon de bedoeling dat kinderen erop kunnen zitten terwijl hij gewoon naast ons stapt.

In die tijd dat ik paard reed bij een manege was daar ook een Shetland pony. Het was echt een koppig dier dat niet echt luisterde. Ooit was het eens zo erg dat hij zich ging rollen in de bak terwijl er nog een kind op zijn rug zat. Toen dat gebeurde ging de instructrice er zelf op en pakte ze hem eens goed aan door hem voltes te laten galopperen. Die instructrice was in de 50 jaar en woog stukke meer als mij.

We gaan nog eens goed nadenken hoe we het gaan aanpakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:44

Ik zou een iets lichter iemand erop laten rijden.

Succes!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:53

Niet zelf op gaan zitten hoor.
Zoek een lichter iemand die ook kan rijden en ervaring heeft met jonge pony's

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:34

Ja.. maar zo snel vind je niet iemand haha.
Het is natuurlijk onze verantwoordelijkheid als er iemand op gaat zitten.
We gaan het misschien maar eens met stro pop proberen. Kijk hoe hij reageert.

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:53

Ik zou vast beginnen met een halster om doen. En dan aan de hand stappen en af en toe eens draven. Wanneer die harder wil, straf je hem af. Want hij mag je nooit voorbij lopen. Daarna als het goed gaat zal ik er een dekje opleggen en een zadeltje. Ik zou de zadel lekker los laten zitten en dus niet te strak aansingelen. Dan kan hij alvast aan het gevoel wennen. Gewoon lekker aan de hand blijven lopen. Daarna zal ik iemand nemen die wat kleiner is en gewoon op een shetlander kan zitten. Jij blijft er naast lopen zodat hij afleiding heeft en niet elke keer denkt aan het kind op zijn rug. Als dat eenmaal goed gaat is het blijven herhalen en herhalen.
Persoonlijk zou ik zelf maar beginnen met een uurtje en niet elke dag. :)
succes!