2jarige pony, wat er mee doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

2jarige pony, wat er mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:45

Hoi,
een vriendin van mij heeft nu 2 pony's waarvan een jaarling en een twenter,
met de jaarling doet ze niet heel veel en de ander is ze nu aan het leren mennen.

nu mijn vraag: wat kan je allemaal met een 1jarige en 2jarige doen, want volgens haar mag je ze pas longeren als ze 5 a 6 zijn en vrij springen ook dan pas, en verder mag je ze met 2,5 al inrijden enzo..

dan komt er ook nog bij dat zij zelf niet zo (lees: echt niet!!) slank is, en het 2 welshjes zijn..

wat vinden julie??

groetjes!

amyz

Re: 2jarige pony, wat er mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:48

:? Klinkt alsof jouw vriendin maar wat roept... Met 5 jaar pas longeren maar wel met 2,5 inrijden :?

Mijn 2,5-jarige leert langzaamaan wat werken inhoudt (beetje los door de bak laten huppelen met longeerzweep, 3x tuigje op gehad) maar daar gaat geen zadel op voor ie 3 is :n

Welshjes heb je in een flink aantal maten, dus dat vind ik moeilijk te zeggen.. Als t past, dan past t. Maar met 2,5 moet ze er gewoon niet op gaan zitten, al is ze piepklein en vederlicht :n

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:49

Met 2,5 inrijden? Nee, laat eerst maar lekker uitgroeien. Het ligt er ook aan per paard, sommige zijn met 3 echt al toe aan het werk & anderen zijn nog echt jonkies.

Ik krijg met een paar dagen zelf een 2 jarige en ik ben vooral van plan:
Poetservaring (heeft ze zo goed als niet), voetjes optillen, netjes mee leren lopen aan het touw, stilstaan op commando, alvast wat wandelen langs de weg. (vooral een band opbouwen)
Dus de basis er goed in krijgen, de rest komt later wel. Alles rustig aan & niet alles tegelijk ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 23-08-11 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:49

Oei :n Dat klinkt niet zo goed.
Ik denk dat inrijden toch echt op zn vroegst op zijn 3de kan en volgens mij is het ook niet handig om daarvoor het dier al te leren mennen. Hoe wil ze haar pony inrijden op 2,5 als de pony pas met 5 mag longeren?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:52

daarom.. ik snap dus niet wat ze wil, maar naar mij luisterd ze niet..

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:19

ik heb ook 2 welshjes, 1 daarvan nu ook twenter. Toen ze jaarling was heb ik haar maar zo laten gaan, maar nu op haar 2e jaar longeer ik haar, en probeer ik haar te poetsen en een beetje wandelen enzo. Ik rij haar pas in wanneer ze 3 is, maar in mijn geval kan ik het beste nu wel met de pony gaan oefenen en trainen, omdat ze nogal pittig is zeg maar.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:16

Ik doe met mijn 2 jarige ventje alleen maar wandelen (Hij is hierdoor al helemaal bomproof in het verkeer), lekker poetsen, maar meer nog echt niet!!

..En als iemand bij hem op zn ruggetje probeert te gaan zitten met 2,5 jaar, schop ik m er zo vanaf!! -:(-

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:20

Bij ons lopen ze lekker in de wei, dag en nacht, winter en zomer. Verder komen ze in de hand als de DA of Smid komt of als we hen van weide verzetten (soms te voet, soms met de trailer)
En soms poetsen we ze :j