Rustdagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Rustdagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:09

Ik weet niet of het hier goed staat, maar vroeg met af hoe jullie hier over denken.

Er zijn mensen die hun paard elke dag beweging geven, en er zijn mensen die rustdagen inplannen.
Ik vind vooral afwisseling heel erg belangrijk, en daar kan een rustdag bij horen! Maar zijn rustdagen echt nodig? (ik heb het niet over relatief jonge of oude paarden oid. Ga uit van paarden met een goede conditie) Als je een uur traint heeft je paard de overige 23 u. van de dag al 'rust'. Het kan natuurlijk ook voor de ruiter fijn zijn afentoe een dag niet te trainen.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden, en waarom!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:25

Ik geef mijn paarden standaard 1 of 2 dagen per week "rust", dan ben ik er wel maar dan loop ik met ze aan de hand of ik tut wat met ze.
Omdat ik denk (is mijn bescheiden mening :D ) dat mijn paarden dat fijn vinden.
Want soms zijn de trainingen best zwaar voor ze, zo kunnen ze ff bijkomen!

En die 23 uur per dag rust is ook helemaal waar! Maar ik vind 7 dagen per week rijden/longeren best veel , en dus de afwisseling van niks doen is prima voor mijn paarden!

Juliettex

Re: Rustdagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:49

nou mijn paarden hebben iedere zondag 'rust'
maar het probleem is ik heb een vriendin die wil haar paard vaker rust geven.
maar dan wil ik gewoon met haar gaan rijden en dingen doen
en dan is zij nouja zegmaar betweterig. en flipt ze helemaal dat ik mn paard dan ook met rust moet laten.
maar ik kan niet tegen haar intimiderende woorden.
dus dan staat mijn paard wel vaak stil ? maar 1 á 2 dagen is wel goed.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:53

Ik heb altijd geleerd dat rust meer voor de ruiter dan voor het paard is. Iedere dag vol aan de dressuurtraining is natuurlijk niet goed. Maar wanneer je genoeg afwisseling in het werk aanbiedt en de intensiviteit van de training elke dag anders is, kan een gezond paard best iedere dag een uurtje wat doen. Mijn vierjarige hoeft natuurlijk maar een paar keer per week, mijn zevenjarige deed vrijwel iedere dag iets.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:53

juul_hellion schreef:
nou mijn paarden hebben iedere zondag 'rust'
maar het probleem is ik heb een vriendin die wil haar paard vaker rust geven.
maar dan wil ik gewoon met haar gaan rijden en dingen doen
en dan is zij nouja zegmaar betweterig. en flipt ze helemaal dat ik mn paard dan ook met rust moet laten.
maar ik kan niet tegen haar intimiderende woorden.
dus dan staat mijn paard wel vaak stil ? maar 1 á 2 dagen is wel goed.

Je kan toch ook zonder je vriendin gaan rijden? :+

Mijn paard staat nu volledig op rust, haar laatste dagen..
Maar ik vind 1 a 2 dagen rust in de week wel nodig, 7 dagen per week rijden is ook niks aan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:54

Ik denk dat het veel van paard tot paard afhangt.
Ik heb met mijn zwarte altijd problemen als ik hem een dag laat "niksen", dus ik leef nu op het ritme van 2x per week privéles, 3x per week zelf trainen, 1x buitenrit en 1x longeren. Wijk er soms weleens vanaf maar meestal ziet zijn week er zo ongeveer uit. Bij het zelf trainen kan het wel eens zijn dat ik er een dag maar een kwartiertje op zit (bv na een wedstrijddag) en enkel even losrijd.
Ik ben helemaal niet tegen rustdagen, maar bij mijn paard is het niet zo'n succes... Wel krijgt hij na het zomerseizoen en na het winterseizoen twee weken "vakantie" in het land (mooie momenten om inentingen in orde te maken en zadel weg te brengen om op te vullen ;-))

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:54

Het is maar net hoe het uitkomt per week qua les, wedstrijden, weer, school, werk maar over het algemeen krijgt m'n paard wel 1x per week een dagje vrij of even 10 min aan de longe zodat de overtollige energie eruit kan.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:57

ma: trainen
di: rust
wo: trainen
do: trainen
vr: les
za: rust of buitenrit
zo: wedstrijd of buitenrit
Za/zo 1 van beide in ieder geval rust

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:57

Ligt maar net aan het paard denk ik, of ie het aan kan, of het nodig is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:59

Een rustdag is afhankelijk van het paard. Sommige paarden hebben het gewoon nodig om ook af en toe een dag niks te doen, zelfs als ze de rest van de 24 uur buiten in de wei staan.

Je kunt best iedere dag trainen, als er maar wel een afwisseling is in hoe zwaar dat werk is. Iedere dag voluit trainen is vragen om problemen. Spieren moeten zich kunnen herstellen, en dat kan niet met iedere dag een zware training.

carlijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:04

als ik mijn paardje Rafal, in hart en nieren een wilde Konik, een dag alleen in de wei laat, komt hij er ten eerste niet uit, ten tweede, de dag daarop ben ik geheid dood. natuurlijk, af en toe laat ik hem het erg rustig aan doen, en als hij er echt geen zin in heeft laat ik hem af en toe zijn gang gaan, maar over het algemeen elke dag wel een uurtje minimaal aan 't bewegen. mijn arabier heeft wel af en toe een ontspandagje nodig, omdat ze er anders niet meer tegenaan komt.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:09

hangt er van af hoe hij zich voelt. ik heb wat een zorgenkindje. als hij zich wat slomer of zwakker gedraagd dan laat ik hem staan. maar soms voelt ie zich helemaal fit en dan rijd ik ook rustig elke dag. ik probeer zo ie zo 2 x in de week rust te geven . maar zoals nu, geef ik hem een week rust. kan hij heerlijk grazen :D

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 15:11

Leuk om te lezen! Het is ook echt per paard verschillend.. Als je je paard 7 dagen per week zelf doet is een rustdag echt heel fijn natuurlijk. Als je een bijrijder/verzorger hebt en het past bij je paard om iedere dag iets te doen (longeren, rijden, buitenrijden etc.) kan het ook iedere dag denk ik..!

carlijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:14

MelisXFeikje schreef:
hangt er van af hoe hij zich voelt. ik heb wat een zorgenkindje. als hij zich wat slomer of zwakker gedraagd dan laat ik hem staan. maar soms voelt ie zich helemaal fit en dan rijd ik ook rustig elke dag. ik probeer zo ie zo 2 x in de week rust te geven . maar zoals nu, geef ik hem een week rust. kan hij heerlijk grazen :D

ik geef ze ook weleens, heel af en toe, een weekje rust, alleen Rafal moet ik de eerste dag soms wel 2 uur longeren (met 5 minuten rust, voor mezelf), want hij is een keer over het hek van de bak gesprongen, mij erafgeworpen, en het bos in geracet. aangezien ik een paard ben verloren die aangereden is toen hij blind de weg overstak, wilde ik dat echt voorkomen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:17

Ik ben gewend om mijn paarden altijd 2 rustdagen in de week te geven. Maar ik merk bij mijn huidige merrie dat een rustdag haar weinig goed doet. De dag na de rustdag heb ik m'n handen vol aan d'r. Daarom longeer ik haar 2 dagen in de week kort, of laat ik haar vrijspringen.
Het is per paard verschillend.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:34

Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je paard 24/7 buiten staat of bijv. de hele dag op stal.
Een paard staat liever niet al te lang stil, dus als die 's avonds naar binnen gaat, vind ie het vast wel fijn als ie weer even kan bewegen.

Maar ik zou dan inderdaad niet elke dag vol trainen, dan kunnen de spieren ook niet rusten om te herstellen.

Een paard wat 24/7 buiten staat met weidegenoten, vind het denk ik minder een probleem om een dagje 'niks' te doen. Als het paard wil bewegen kan die dat immers zelf doen.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:07

ik gaf mezelf altijd 2 vrije dagen in de week en daarmee ook mn paard! Vond het zelf ook lekker om eens niet te rijden. En zeker als ze 24/7 op de wei staan vind ik dat geen probleem voor haar. Afwisseling is natuurlijk voor iedereen leuker, voor paard en jezelf, t moet tenslotte toch leuk blijven, je hobby??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:13

elke dag rijden vind ik juist niet goed, variatie vind ik erg belangrijk. maar helaas zeggen mensen vaak 'mijn paard heeft een rustdag' maar bedoelen ze eigenlijk 'ik hoef vandaag niet naar stal' lees: 'paard staat dus de hele dag op stal zich te vervelen'. Op sommige stallen gaan de paarden bv op zondag niet naar buiten en op andere helemaal niet, of je moet het zelf regelen. een rustdag.. ik weet niet wie er blijer mee is, het baasje of het paard..

een rustdag voor mijn paard betekent dat ze niet volle bak hoeft te werken, maar mesten, borstelen, lekker stappen en wei/paddock hoort daar in mijn ogen dus wel bij. ik vind niet dat een rustdag betekent dat je maar thuis kan blijven. (mits je op een stal staat waar het all in is, zoals weidegang, mesten etc, dan vind ik het minder erg om eens een dagje weg te blijven, als het paard maar de stal uit kan en niet in zn eigen stront hoef te staan)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:53

carlijn22 schreef:
MelisXFeikje schreef:

ik geef ze ook weleens, heel af en toe, een weekje rust, alleen Rafal moet ik de eerste dag soms wel 2 uur longeren (met 5 minuten rust, voor mezelf), want hij is een keer over het hek van de bak gesprongen, mij erafgeworpen, en het bos in geracet. aangezien ik een paard ben verloren die aangereden is toen hij blind de weg overstak, wilde ik dat echt voorkomen.

Dus dan ga je echt een uur longeren, dan 5 min. pauze en wéér een uur longeren?
Wat een belasting voor de benen van je paard :wow:
Dat is niet echt een goed idee in mijn ogen.

JWSIDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:55

Ik rijd me paard 5 keer in de week en 1 dag longeren en 1 krijgt hij vrij of we gaan een grote buitenrit maken :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:57

Mijn paard heeft 3 dagen rust in de week (soms 4 dagen rust), hij is jong. Ook als hij ouder is wil ik hem om de dag gaan rijden dus na elke rij of longeerdag een rustdag. Ik vind dit goed voor de spieren/pezen, maar ook voor het koppie.... een rustdag betekend de hele dag in zijn vaste groep op de weide. Ik ga wel elke dag langs ik heb ook nog een paard op pensioen daar staan en die krijgt op de rustdag van het jonkie wat langer aandacht... Zo verdeel ik het tussen beiden. Merk dat mijn paard erg veel plezier houd in het werk op deze manier.

Ik las dat iemand hier twee uur zijn paard aan het longeren is, is dat echt waar :?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:02

Ik zie nu iedereen op zondag rust?
Ik zou dat juist mooi niet doen, want dan zijn er geen lessen en is de bak vrij :P
Ik zou als ik rust geef op zaterdag rust geven denk ik, maar tja rust roest zeggen ze.
Snoopy gaf ik zowat nooit rust een dagje in de maand, maar dat komt omdat als zijn spieren verzwakten hij zowat niet meer kon staan, klinkt erger dan het was (!)
Planning: :)
Maandag, vrijheids dressuur en een half uurtje onder het zadel.
Dinsdag, in de bak losgooien, wel een beetje opjagen anders ging meneer liever staan slapen
Woensdag, uur dressuur rijden onder het zadel, zodat hij soepel bleef
Donderdag, meestal naar buiten, maar met slecht weer gewoon een uurtje vrij rijden in de bak
Vrijdag, longeren een half uurtje en afspuiten met shampoo, ja dat deed ik elke week, zijn zomereczeem had een rare vorm, zonder dat weekelijkse bad vielen alle haren uit :P Vraag me niet waarom x3
Zaterdag, met de baas en mij mennen door het bos.
Zondag, een uurtje vrij rijden in de bak

En dat was zo ongeveer onze weekplanning, natuurlijk veranderde het wel en de dagen kloppen misschien niet helemaal, maar hij is hiermee wel mooi 21 jaar geworden met zijn ziekte. :)
Ik ben trots op hem. :j

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:05

Ik probeer iedere dag te rijden. Als het regent ofzo gaat het niet. Maar je hebt gelijkt, een paard zijn is een gemakkelijk leven.

Ik moet wel zeggen dat die van mij ook wel is een dagje geen zin heeft. Maar dan rijd ik hem maar licht , of ga ik de bossen in. Wat hij graag doet.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:18

Ik doe dagelijks iets met mn pony,maar probeer daar wel zo veel mogelijk afwisseling in te brengen. Laatst merkte ik dat hij het werk in de bak ff zat was en toen ben ik meer buiten gaan rijden en heb ik het wat rustiger aan gedaan. Nu ie op t land staat kan het ook makkelijk. In de winter wordt het lastiger, dan moet hij elke dag beweging hebben anders wordt ie vervelend :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:24

Mijne heeft minimaal 1 rustdag per week.
Dit is haar schema (van een Oldenburger X Selle Français van 15)
ma: 3 kwartier
di: anderhalf uur
wo: 3 kwartier tot 1 uur
do: anderhalf uur
vr: 3 kwartier tot 1 uur
za: Rust
zo: anderhalf uur.
De keren dat er anderhalf uur staat,zit ik erop,ik rijd dressuurmatig en intensief.
Rust is denk ik ook voor de ruiter,ik doe momenteel 3 paarden,en anders red ik het ook niet :+

In de winter heeft ze vaker rust,omdat ik alleen een buitenbak heb en met sneeuw en erge vorst niet kan rijden.