Drachtige/zogende merrie en dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Drachtige/zogende merrie en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:14

Ik heb een merrie drachtig voor volgend voorjaar, begin april. Met als gevolg dat ze in de winter hoogdrachtig zal zijn.
Normaal gezien draagt mijn merrie in de winter een deken.
Ze is dit jaar toe aan een nieuw winterdeken en ik vroeg mij af of ik daarbij rekening zou moeten houden met haar dracht?
Gaat zo'n deken niet trekken en schuren op bepaalde plekken als haar buik erg dik wordt. En wat zou dan een fijne deken zijn qua pasvorm om dit te vermijden?
Ook bestaat de kans dat ze nog steeds een deken draagt tegen de tijd dat ze moet bevallen. (afhankelijk van het weer)
Zijn er dan dingen waar ik rekening mee moet houden.
Zou haar veulen bijvoorbeeld in die bilkoorden of singels verstrikt kunnen raken?

Ik hoor dus graag jullie ervaringen mbt dekens en drachtige merries. ;)

uiltje001

Re: Drachtige/zogende merrie en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:20

Mijn drachtige merries
krijgen geen dekens op in de winter. Wanneer ze een veulen hebben al helemaal niet! Ik vind het risico dat het veulen zich ophangt te groot. Zou niet de eerste zijn, en jammer genoeg ook niet de laatste.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:21

Mijn paard heeft nooit problemen gehad dat dekens slecht pastten tijdens de dracht, en zij heeft een veulen eind maart gehad. Als je van de winter niet fanatiek gaat rijden zou ik er overigens niet voor kiezen haar onder dikke dekens te zetten (tenzij ze te weinig vacht aanmaakt om zichzelf warm te houden). Ik bedacht me eind januari dat het veulen ook weleens eerder zou kunnen komen, en ben dus toen al gaan afbouwen. Toen het even een paar dagen zonnig en wat warmer was dunnere deken erop, half februari met wat mooie dagen de zomerdeken erop, en half maart alles af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:23

Als je haar niet gaat rijden aan het einde van de dracht zou ik haar gewoon lekker in haar wintervacht laten staan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:29

Als het veulen pas in april verwacht wordt, kun je eind februari af gaan bouwen met dekens. Toen ik een drachtige merrie reed, deed ik haar maar 1 winterdeken op en niet te dik. Eind februari kreeg ze een tussendeken op, en halverwege maart een zomerdekentje. En dan helemaal af. Een deken met een veulen erbij vind ik gevaarlijk..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:30

Mijn merrie heeft nooit echt een dikke wintervacht en zonder deken valt ze doorgaans behoorlijk af in de winter.
Daar valt dan bijna niet tegenop te voeren. Als ze nu ook nog eens drachtig is, vermoed ik dat dat al helemaal een probleem kan worden?
En als ze dan nat wordt en er staat wat wind, haal ik haar ook altijd verkleumd en bibberend van het land.
Dus ik vrees dat ik niet aan het gebruik van een deken ga ontkomen.
Ik wacht altijd zo lang mogelijk om haar af te dekken om haar wintervacht zoveel mogelijk de kans te geven om zich te ontwikkelen maar zodra de temperaturen onder het vriespunt duiken en ik merk dat ze het koud krijgt, wil ik haar dat toch echt niet ontzeggen. En dan kan je het daarna ook niet zomaar afnemen.

Wat ik mij trouwens ook afvraag.
Hoe zit het met vliegen/eczeem-dekens en veulens?
(Merrie loopt in de zomer ook afgedekt. :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:37

Dan zou ik inderdaad ook een deken opgooien. Een maatje groter misschien?

Als een paard duidelijk eczeem heeft, wordt er doorgaans niet mee gefokt lijkt me.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:44

Mindim schreef:
Als een paard duidelijk eczeem heeft, wordt er doorgaans niet mee gefokt lijkt me.

Deze wel ;)
(Maar das een andere discussie, die al genoeg gevoerd is. Het is bij dit paard een weloverwogen beslissing en paard is momenteel ook jeukvrij.)

Maar er zijn toch genoeg gebieden waar je ook niet eczeem-paarden bijna niet onbedekt buiten kan laten ivm dazen en ander vliegend gespuis? Dan denk ik aan de Veluwe of bosgebieden etc... Hoe regelen de mensen in die streken het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:52

Met een veulen aan de voet zou mams hier de vliegen maar op de ouderwetse manier moeten afweren, moet veulen immers ook. Een eczeemdeken met een veulen aan de voet, vind ik persoonlijk echt veel te gevaarlijk en moeders zonder zetten is kwelling.

De discussie is idd vaak gevoerd, maar ik kan zo een beslissing niet begrijpen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:55

Je kunt prima een deken op doen hoor als het veulen begin april komt! Wij bouwen tegen het einde van de dracht het deken langzaam aan af. Als de merrie begin april uitgeteld is werken wij zo: Begin maart gaat er een dun zomer/regendekentje op en eind maart (week of 2 voor de uitgetelde datum) halen we het deken definitief af. Een deken op, terwijl het veulen erbij loopt zou ik je niet aanraden. Daar zitten teveel risico's aan, al gaat het vaak ook goed.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:08

En de mensen die wel met winterdekens werken ondervinden geen problemen qua pasvorm?
Ik hoef er geen rekening mee te houden bij de aanschaf van een deken?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:58

Mijn merrie is 5 maart 2012 uitgeteld en kan in de winter ook niet zonder deken, ze staat nu al regelmatig met de haren omhoog te bibberen als er een drup regen valt. Ze maakt ook amper wintervacht aan. Ze zal in de winter hoogdrachtig zijn en heb voor haar een deken die 1 maat groter is dan normaal. Aan het eind van de dracht haal ik in ieder geval de bilkoorden eraf en tijdens bevalling alles eraf. Daarna ligt er een beetje aan hoe het gaat, aangezien het in maart nog goed kan sneeuwen. Ik ga haar wel minder dik in de dekens proberen te houden als andere winters, zodat het afbouwen ook makkelijker zal gaan.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:49

mijn drachtige merrie krijgt geen deken op, ze moet eind maart veulenen, dit omwille van de veiligheid van het veulen en de onhandigheid. plus dat je er de laatste maanden toch niet echt meer mee kan rijden. lekker wintervachtje laten kweken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 20:09

Ik zou haar ook graag zonder deken houden, maar dat zit er toch echt niet in.
Ik heb haar zelfs gisteren al bibberend uit haar paddock moeten gaan 'redden'. Omdat ze het te koud had met die wind en regenvlagen.
En zo extreem koud, was het nou ook nog niet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:29

En wat te doen met een merrie die nu nog een veulen aan de voet heeft lopen?

Veulen gaat er half november af. Normaal gesproken heb ik mijn merrie al onder dek staan, maar ik weet niet wat ik nu moet doen.
Ze staat overdag buiten en 's nachts binnen. Als het de hele dag regent, staat ze binnen (of kortere tijd buiten). Als ze wel de regendeken op kan hebben, laat ik haar wel buiten staan. Maar ja, dan staat m'n veulentje er zo bloot bij. Moet ze natuurlijk tegen kunnen, straks in de opfok staat ze ook hele tijd buiten, maar dan heeft ze wel een schuil mogelijkheid. En die heb ik niet in de wei. 's Nachts gaan ze altijd wel naar binnen. (voor het donker naar binnen).

Ik ben ook weer bezig met de merrie op te pakken om te gaan rijden, dus een beetje dun in het haar is wel fijn :+

Iemand tips?

Pearlgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:13

Ja kan het deken voor een korte periode opleggen natuurlijk. kleine 2 maandjes voor ze moet bevallen zou ik dan stilaan beginnen afdoen. x

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:30

ik heb mijn zogende merrie van de week de deken opgedaan. Phoebe vond het eerst maar vreemd, maar nu niet meer. Ze drinkt gewoon onder de deken door.