Rijden in de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Rijden in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:15

Hallo,
Rijden jullie als er sneeuw ligt? Is dit wel veilig of kun je dan beter je paard op stal laten staan?
Alvast bedankt

secricible

Re: Rijden in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:17

woh, het is nog zomer, haha.

Rijden in de sneeuw kan volgens mij wel, mits je paard geen ijzers onder heeft en je geen scherpe wendingen rijdt. Zelf zou ik alleen stapritjes maken maar met een rustig paard moet een drafje ook wel kunnen. Goed opletten waar je rijdt i.v.m. ijs onder de sneeuw!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:23

Mijn paard staat sowieso 24/7 buiten, ook als er sneeuw ligt.
Hij staat dan wel op speciaal sneeuwbeslag, er worden ringen tussen de ijzers en de hoef geslagen die ervoor zorgen dat de sneeuw niet gaat klonteren onder het ijzer.
Als ik ga rijden (wat ik vorig jaar regelmatig gedaan heb in de sneeuw) draai ik er nog hele kleine stiftjes met widiapuntjes in, voor extra grip. En op goede paden (die ik ook ken van zonder sneeuw) hebben we wel gedraafd en zelfs ook wel stukken gegalopeerd.

Dan krijg je zulke plaatjes: http://94.100.121.247/1187500001-118755 ... _Sjic.jpeg

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:25

Mooie foto hoor in de sneeuw!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:26

Als je alleen maar buitenrijd doe je dat ook met sneeuw :) nu was ik gezegend met een 24/7 trekpaard hebben wij hele brede bermen en kleigrond, word bij ons dus niet superglad omdat het ervoor behoorlijk omgeploegd is in de regen. Hebben regelmatig in dikke sneeuw gegaloppeerd. Alleen met smeltend sneeuw ben ik een stuk voorzichtiger en op steen.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:30

Haha ja het is nog zomer, maar hier op texel weinig van meegekregen haha zit al helemaal in de herfst sfeer.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:37

ik heb wel in de sneeuw gereden vorig jaar, stap en rustige draf maar dat laatste enkel op paden waarvan ik weet dat ze goed en vlak zijn. paard staat 24/7 buiten zonder ijzers en was dus wel gewend de hele dag op sneeuw te lopen.
je moet wel goed op de ondergrond letten, een dun laagje sneeuw op een keihard bevroren ongelijke ondergrond daar kan je niet fatsoenlijk op rijden, op een dikke laag sneeuw op goeie ondergrond wel. sneeuw die helemaal platgestampt is kan weer erg glad worden dus ook dat is uitkijken. rijden met beleid dus maar op zich kan het best.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:37

Ja, natuurlijk kun je rijden in de sneeuw. Let wel op de staat van de ondergrond. Als er auto's op rijden kan die bijvoorbeeld heel glad zijn om dat eerdere sneeuwlagen plat zijn gereden. Ook als er een nieuw pak sneeuw op gevallen is. De buitenbak is meestal te ongelijk omdat het vaak eerst modder is voordat het gaat vriezen. Maar als de bak goed vlak is zijn er geen problemen. Hier bij ons in het bos zijn er wat zandvlaktes. Dat is al snel mooi droog. Hierdoor was de toplaag nog zacht toen de sneeuw viel. Omdat daar ook geen verker komt konden we daar afgelopen winter zelfs nog galoperen door de sneeuw!

Mijn paard heeft geen ijzers. Heeft je paard wel ijzers dan zul je een aantal voorzorgsmaatregelen (eerder beschreven) moeten nemen om uitglijden tegen te gaan.

Paar sfeerplaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:34

Malenka schreef:
Ja, natuurlijk kun je rijden in de sneeuw. Let wel op de staat van de ondergrond. Als er auto's op rijden kan die bijvoorbeeld heel glad zijn om dat eerdere sneeuwlagen plat zijn gereden. Ook als er een nieuw pak sneeuw op gevallen is. De buitenbak is meestal te ongelijk omdat het vaak eerst modder is voordat het gaat vriezen. Maar als de bak goed vlak is zijn er geen problemen. Hier bij ons in het bos zijn er wat zandvlaktes. Dat is al snel mooi droog. Hierdoor was de toplaag nog zacht toen de sneeuw viel. Omdat daar ook geen verker komt konden we daar afgelopen winter zelfs nog galoperen door de sneeuw!

Mijn paard heeft geen ijzers. Heeft je paard wel ijzers dan zul je een aantal voorzorgsmaatregelen (eerder beschreven) moeten nemen om uitglijden tegen te gaan.

Paar sfeerplaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Prachtig die sneeuwfoto's

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:36

Tuurlijk, heerlijk!! Maar nu nog even niet......

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:11

Haha, jij bent al ver vooruit aan het denken. Ik zou nu toch eindelijk wel eens een ritje in de zon willen maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:31

Michellette schreef:
Tuurlijk, heerlijk!! Maar nu nog even niet......

:') :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:17

Ik rijd ook wel in de sneeuw. Met sneeuwbeslag en op kleine 0,5 cm stoten met wideapunten tegen het glijden.
Werkt prima.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:23

Ik smeer altijd vaseline onder de hoeven (mijn paard heeft geen ijzers) om te voorkomen dat de sneeuw blijft plakken. Paard is nog nooit uitgegleden.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:44

Afbeelding

Wel altijd een rot gevoel bij het afstappen :P alsof je enkels en tenen afbreken....

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:46

Als ze op ijzers staan niet, en als ze er niet opstaan zou ik ze eerst aan de hand laten wennen.
Wst wel weer zo is, is dat je niet an zien wat zich onder de sneeuw bevind, er kan zomaar een greppel dichgesneeuwd zijn, of er kan zelfs ijzel onder liggen..

Ik zou alleen in de sneeuw naar buiten gaan als je niet intensief gaat racen, en de route nog een beetje kent.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:54

Afbeelding

Ijzerloos, met een paard wat wel gewend was ook op de weide gehele dagen in de sneeuw te lopen, met een beetje balans heel goed mogelijk. Ook op hoger tempo en zelfs over aangevroren, ietwat 'verijzelde' sneeuw. Paard gaf wel aan wat hij mogelijk achtte of niet.
Pas zoals gezegd wel op met greppels, konijnenholen, etc. deze zijn natuurlijk niet meer zichtbaar....

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:57

Mijn paard staat in de winter overdag in een kudde op de paddock, ze heeft voorijzers, als t sneeuwt heeft ze vrij, maar als het alleen vriest en er geen sneeuw licht is onze bak gevlakt, dan kun je gewoon rijden !

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:03

Ik zat er ook al over na te denken. Wanneer is de ondergrond goed gelijk, en wanneer is het risico op zwikken te groot... dat is wel heel lastig als er een dikke laag sneeuw over ligt.. er kan zomaar een kuil in de grond zitten. Dan zit je mooi met de gebakken peren..

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:03

Ik heb ook gewoon gereden met sneeuw. Paard stond zonder ijzers en het wilde prima. Wel op paden die ik ken ivm greppels, kuilen etc.

Afbeelding

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:14

dat kan gewoon hoor alleen met ijzers glijden ze sneller uit..
dus het kan wel gewoon

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:34

Je kan gewoon rijden in de sneeuw. Zelfs met ijzers! Dan moet je groene zeep onder zijn hoeven smeren en een krabber mee nemen. Zelf heb ik nog nooit gereden in de sneeuw maar dat gaat ongetwijfeld gebeuren!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:36

wahaha het is nog ''zomer''
Nee als er sneeuw ligt dan ga ik niet rijden, ook omdat het zo koud is en omdat ik dat risico niet wil nemen dat ze bijv. kan uitglijden. maar in de winter staan ze wel buiten hoor ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:39

Wij rijden ook altijd in de sneeuw, zolang het nog geen ijs is geworden.
Je moet wel voorzichtig blijven. Ik ben eens met me paard uitgegleden, gelukkig niks aan overgehouden.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:12

Ik heb zelf ook gereden in de sneeeuw, zonder hoefijzers, en mijn pony vond het toch wel heel leuk... Wel mijn pony goed ingepakt, en een hoevenkrabber meegenomen, want dat sneeuw blijft heel erg plakken!