GZ: Moeder (Luna) van mijn PRE

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

GZ: Moeder (Luna) van mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:45

Ik ben op zoek naar de moeder van mijn PRE.

Ik heb bijna 3 jaar terug mijn paard gekocht. Helaas zat er geen stamboom papieren bij, maar een KNHS paspoort. De gene van wie ik hem heb gekocht was in het bezit van de vader van mijn paard. Al die gegevens heb ik dus. Met de gegevens van de vader kan ik een cruzado papier aanvragen voor mijn paard. Maar dat zou ik wel erg zonde vinden aan gezien het een raszuivere PRE is. De gene van wie ik mijn paard heb gekocht kon mij vrij weinig vertellen over zijn moeder.

De gene die in het bezit was van de moeder van mijn paard en tevens fokker van mijn paard,heeft dat paard ongeveer 5 jaar geleden verkocht ( onbekend waar naar toe). De merie stond toen der tijd in Friesland. De naam van de fokker staat in het paspoort van mijn paard (alleen via PB)
De merie is op 17-04-2006 bevallen van mijn paard.

De vader van mijn paard is PRE Zam.

Dit is wat ik weet van de moeder.
Naam: Luna (Weet niet of dat ook haar stamboek naam is)
Leeftijd: Onbekend
Kleur: Schimmel ( op de foto`s waar mijn paard er nog als veulen naast loopt) Donkere manen, aanzet van de staart tot iets boven de sprong donker en de rest wit. Alleen op de achterhand nog wat appels, en de bene iets donker, veder helemaal wit.
Afkomst: geimporteerd uit spanje. Tijdens verkoop stond ze in Friesland.

Is er iemand die hier op aanslaat en deze merie in zijn bezit heeft of weet waar de merrie is?
Ik hoor het graag, het zou leuk wezen als ik als nog een vol papier kan krijgen mij mijn paard.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:05

Hoi hier kan je naar alle Luna's zoeken die er in het stamboek opgenomen zijn maar als je geen romeins cijfer weet dan wordt het wel lastig zoeken, maar het is te doen als je even tijd hebt.
Als je dan een Luna geopend hebt kan je onderin zien of ze nakomelingen heeft en als jouw paard opgenomen is in het stamboek dan zou je de vader Zam ook in de stamboom moeten zien staan.
Even puzzelen maar wel leuk

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... olPRE.aspx

zazaza

Re: GZ: Moeder (Luna) van mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:26

de stamboek naam van Zam is Redondo..... dat zoekt makkelijker ;)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 23:27

Faya_barock schreef:
Hoi hier kan je naar alle Luna's zoeken die er in het stamboek opgenomen zijn maar als je geen romeins cijfer weet dan wordt het wel lastig zoeken, maar het is te doen als je even tijd hebt.
Als je dan een Luna geopend hebt kan je onderin zien of ze nakomelingen heeft en als jouw paard opgenomen is in het stamboek dan zou je de vader Zam ook in de stamboom moeten zien staan.
Even puzzelen maar wel leuk

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... olPRE.aspx

Bedankt voor je reactie. Helaas is is mijn paard dus niet opgenomen in het stamboek, hij heeft een KNHS paspoort. Om die reden zoek ik dus ook naar zijn moeder zodat hij als nog opgenomen kan worden.

Ik ga ff kijken op de site naar alle luna's, maar ben bang dat ik daar niet veel wijzer wordt. Gezien mijn paard er niet bij zal staan als nakomeling.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:32

Ik denk trouwens dat het niet heel veel helpt als je de moeder wel vindt.... je zult met DNA dan moeten aantonen dat zij echt de moeder is..... veel gedoe dus :(

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 23:38

zazaza schreef:

Die naam komt me wel bekend voor, maar is Redondo niet die bruine hengst die ze heeft? Want hij staat gewoon onder de naam zam in het stamboek, volgens mij staat de naam van M. Galliard er bij.

Ff kijken hoor...... Volgens mij is dit het levensnr. van Zam 190101002007713 geboortedatum is 08/05/1992. Zijn moeder is Yumbo V en zijn vader is Zambra IV.
Of heb ik nou het verkeerde paard voor me?

Als ik de moeder vind dan is het volgens mij een kwestie van bloed afnemen, en dan gaat het stamboek kijken of het DNA overeen komt met beide ouders. Teminste dat is wat het stamboek me verteld heeft.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:41

Het kan ook een papierloze moeder zijn (of cruzadopapier) waardoor je paard geen PRE papier kan krijgen.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:51

flappie2 schreef:
zazaza schreef:

Die naam komt me wel bekend voor, maar is Redondo niet die bruine hengst die ze heeft? Want hij staat gewoon onder de naam zam in het stamboek, volgens mij staat de naam van M. Galliard er bij.

Ff kijken hoor...... Volgens mij is dit het levensnr. van Zam 190101002007713 geboortedatum is 08/05/1992. Zijn moeder is Yumbo V en zijn vader is Zambra IV.

Ja verkeerde paard. Zam is een witte....

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:44

[/quote]

[/quote]

Ja verkeerde paard. Zam is een witte....[/quote]

Er staat bij color: Torda dat is volgens mij roodschimmel of niet?
Dat zou toch best kunnen dat hij als roodschimmel is geboren en later hele maal wit is geworden
Mijn PRE is ook een roodschimmel maar wordt uiteindelijk ook helemaal wit.

Het paard Zam dat ik hier boven omschrijf staat wel op de naam van M. Galliard. Of heeft ze nog een hengst met de naam Zam?
Als ik zoek op Redondo dan kom ik geen paard tegen dat op haar naam staat.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:54

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:14

aaah dit probleem heb ik ook soort gelijk....
Mijn Spaanse PRE Hengst (en nog 2 hengsten en 2 merries) is met zijn vorige eigenaar naar Nederland gekomen, maar die goede man is weer terug naar Spanje vertrokken, doordat hij een spierziekte had..
En heeft de paardjes dus op de manege achter gelaten waar ze gestald stonden..
Maar nu..
Heb ik mijn binkje een jaar geleden in bezit gekregen, en idd ook met een knhs paspoort, Aangezien ze die moeten hebben om in Nederland te blijven..
Er werd me verteld dat de Spaanse papieren verdwenen waren..en waarschijnlijk die vorige eigenaar ze nog in bezit zou hebben..
Maar ik kan die goede man niet vinden, dus beetje zonde..
De bloedlijnen en familie banden zijn schijnbaar wel bekend in de kring die de goede man konden, maar zonder feitelijke papieren heb je nog niets...
Niet dat ik perse alle papieren in handen zou willen hebben, maar was wel leuker geweest..

Want mijn paardje is er voor mij geen cent minder of meer waard door..en zou m ook voor geen goud meer willen missen..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:23

Zapata als het goed is is die van jouw in Spanje gechipt en dan kan je in de database van het PRE stamboek kijken of hij er in staat.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:04

Ja dat vertelde mij laatst ook al iemand..enig idee welke site of ik daarvoor moet hebben?
Of waar ik precies terecht kan voor de juiste informatie?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:06

Zapata schreef:
Niet dat ik perse alle papieren in handen zou willen hebben, maar was wel leuker geweest..

Want mijn paardje is er voor mij geen cent minder of meer waard door..en zou m ook voor geen goud meer willen missen..

Mijn paard is mij ook geen cent minder of meer waard. Maar het zou wel heel leuk zijn om de juiste papiertjes erbij te kunnen krijgen indd.

Daarom waag ik een poging, want niet geschoten is altijd mis. En anders vraag ik een cruzado certificaat aan.

In een van de berichten hier boven staat de link. Je kan het chip nummer intikken en dan kijken of je paard naar voren komt.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:36

flappie2 schreef:
Zapata schreef:

Mijn paard is mij ook geen cent minder of meer waard. Maar het zou wel heel leuk zijn om de juiste papiertjes erbij te kunnen krijgen indd.

Daarom waag ik een poging, want niet geschoten is altijd mis. En anders vraag ik een cruzado certificaat aan.

In een van de berichten hier boven staat de link. Je kan het chip nummer intikken en dan kijken of je paard naar voren komt.

Hee ja dat ga ik zeker doen!!
Heb zelf echt werkelijk geen benul hoe dat allemaal in zn werk gaat dat aanvragen van allerlei papieren..
Maar inderdaad..altijd leuk..haha

Maar nu staat er ook een levensnummer/ (stamboeknummer) in... enig idee wat ik daarmee kan of miss mee kan opvragen of nakijken??

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:42

Is zapata zijn echte naam? Zo ja, met welk cijfer er achter?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:39

Ja Zapata is zijn echte naam, staat zo ook in zn paspoort..
Maar hoezo welk cijfer???? Ben miss maar een groentje qua dat..

Heb ook eens een berichtje gestuurd naar PRE Stamboek Nederland...
zou t wel leuk vinden om wat meer achtergrond info en miss de bijhorende papieren te kunnen krijgen..

Ga zowiso dit jaar nog naar Andalusië op vakantie om de nodige info en kennis te verschaffen, aangezien meneer van alles kan ( heeft in Spanje alleen aan lange teugel gelopen), maar ik niet weet hoe en met welke commando's precies..(een aantal ken ik dr wel, maar dat zijn slechte de standaard)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:18

Vul in de link Zapata in bij Nombre en klik op het vergrootglas, dan krijg je alle Zapata's die er zijn bij het PRE stamboek (zijn er niet zoveel) Controleer je chip met hun en je weet of je een stamboek Zapata hebt. http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... olPRE.aspx

Als een naam meer dan 1 x voorkomt in het stamboek krijg je er een cijfer achter, vroeger eerst een gewone en als ze APTO werden dan werd he teen romeinse, nu is het standaard ee nromeins.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:55

BKR > OV