Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:11

Toen we eergisteren op stal aan het bepspreken waren dat mijn haflinger en verschillende andere al behoorlijk in de wintervacht komen riep een van mijn stalgenootjes......: Scheren, ik heb de mijne vorig jaar ook de eerste keer al begin september geschoren!

Nu vroeg ik me dus af wanneer hier de meeste beginnen?

Ik had vorig jaar alleen de hals weg, hij was toen een tijdje uit de running door zadelproblemen en een onsteking waardoor ik niet veel reed, maar deze winter wil ik dus verder scheren, in de koude periode niet geheel maar jachtmodel ofzo.
Is het dan verstandig om hem een keer helemaal te scheren, en dan de 2'de keer alleen jachtmodel??
En wanneer dan.........koudbloedjes krijgen snel meer vacht zo de mijne dus ook, daardoor gaat hij snel zweten en gaat de energie eruit dat wil ik dus voorkomen.

lemanthia

Re: Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:19

mijne begint nu ookal wintervacht aan het maken, probeer pas begin november te scheren.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:20

Ik heb afgelopen zaterdag al de hals geschoren, de haren waren eigenlijk nog te kort maar er is toch wat afgekomen.
Zondag had ik endurance wedstrijd en het zou heel warm worden vandaar dat ik al geschoren heb.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:22

ik begin pas in de winter te scheren als ze helemaal naar binne komen te staan. En dan scheer ik echter alleen de oude als ik er mee ga rijden. Anders staat ze gelijk in het zweet. En dan scheer ik enkel de onderkant van haar nek en een leuk motiefje op haar bil. Dat ze toch niet helemaal haar haartjes kwijt is. En na de winter scheer ik haar helemaal aangezien ze op haar ouderdom echter niet al haar winter haar kwijt geraakt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:25

Ik probeer het altijd te rekken tot oktober. Het ene jaar wil dat beter dan het andere. Mijn paarden zitten nu gelukkig nog heel dun in het haar.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:28

normaal gesproken als ik 2 x scheer, was dat begin okt en begin dec,
afgelopen winter 1 x gedaan, maar dat was echt rekken naar nov,

zelf heb ik veel klanten die al eind sept willen maar dan zit je toch vaak aan 2 x scheren vast

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:32

Ik wil eind oktober/begin november gaan scheren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:32

ik begin redelijk vroeg met afdekken en ik probeer dan altijd te wachten tot november wanneer de rui zo goed als door is en ik ondertussen gek wordt van het wachten tot ze opgedroogd zijn...
Maar ik hoef maar 1x te scheren en kan mijn paard bij een zonnige lentedag terug enkele uren zonder deken zetten.

Als er echt teveel conditieverlies is, zou ik in september een streepmodel (kan je makkelijker zelf) doen en dan pas half november volledig, jacht of dekenmodel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:07

Bedankt voor de vele reacties!
Veel verschillende meningen dus, als ik scheer scheer ikzelf ;) heb de apperatuur en kan het alleen doen.

Doordat het een haflinger is heeft hij het veels te warm als ik te vroeg begin met indekken, er zijn enkele warmbloedjes op stal die al geregeld onder de deken staan, maar dat is met mijne echt not done ;) dus daarmee moet ik echt wachten tot het kouder word.
Als je zou scheren word dat een ander verhaal natuurlijk.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:45

Ik zou het ook zo doen. In september helemaal en van de winter dan het jachtmodel. Dan heeft hij al wat langere haartjes zodat het niet te koud zal zijn maar is het ook niet zo dik.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:49

Ik scheer mijn haf meestal ook vroeg eind september begin oktober, dan hoef ik maar 1x te scheren en heeft die van de winter toch wat meer haartjes voor de koude dagen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:47

Is er inmiddels al iemand die van plan is om te gaan scheren?
Ik overweeg toch om het over een week of 2 te doen en dan regendeken op.......maar wacht even op iets stabie;ler weer.
Hij heeft nu nog redelijk haar, wel beduidend langer als de warmbloedpaardjes maar ik vind het moeilijk om in te schatten wanneer ik moet gaan scheren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:54

Die van mij heeft ook al haar (nog geen volledige wintervacht, maar hij wordt al weer mooi rood :+ ) Ik scheer op zijn vroegst half oktober, dan is de wintervacht ook wel redelijk uitgegroeid, anders blijf ik bezig. En nu verhaart hij flink en dat scheert voor geen meter vind ik zelf := Bovendien gaan ze bij ons half oktober meestal naar binnen, dat is ook wat makkelijker met dekens vind ik dan als ze op de wei staan. Als hij binnen staat dan kan je sneller/makkelijker een deken wisselen dan als hij ergens op het land zwerft :+ Als ze op de wei staan heb je nooit de juiste deken om: te warm, te koud, niet waterdicht (ben ik altijd bang voor).

Meestal scheer ik 2x per winter: oktober en begin januari.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:55

die van mij begint ook aardig in zijn wintervacht te komen, maar wil het nog even rekken. wanneer het er niet meer uitziet en hij ontzettend nat word haal ik er een scheerapparaat overheen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:56

Ik scheer ook pas begin november, dan kan ik met 1x scheren de hele winter door :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:57

Normaal doe ik het begin november want dan gaan ze weer naar binnen. Dit jaar doe ik het waarschijnlijk half oktober omdat ik dan een fotoshoot heb. :D Ik scheer net zoals blijheid ook maar 1 keer.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:15

meestal scheer ik in oktober :) en meestal ook maar 1x, daarna krijgt ze meteen der zomervacht ipv nog een wintervacht :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:38

Ik scheer ook in oktober. Ik scheer ook maar 1x.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:47

Mijn haflinger is afgelopen week geschoren zat al echt in een teddyvacht dus hoppa alles er af :D

regendekentje op en klaar, de welsh cob heb ik nog niet geschoren die zit nog in een mooi dunne vacht maar heeft al wel met koud weer een regendeken op i.v.m. kort willen houden van de vacht

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:59

Augustus de 1e keer dit jaar, en vandaag voor de 2e keer :)
Zal nog wel 3 keer moeten dit jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:10

ik scheer meestal 1x eind nov, of als ze echt veel haar heeft en er last van heeft eerder...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:15

Ik scheer meestal in november. Maar ik weet nog niet of ik ze dit jaar allemaal ga scheren.
Waarschijnlijk Amor en Zafier 1x en mischien Melody, Valentijn heel mischien.
Valentijn en Amor zitten trouwens nu al wel al in een behoorlijke vacht.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:07

Vorig jaar heb ik eind september geschoren en toen in dec nog een keer.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:14

mijn pony begon ook al weer aardig een wintervachtje aan te maken dus denk dat ze in oktober al geschoren word en later in het jaar nog een keer :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:24

maf hoeveel verschil erop zit. Mijn merrie verliest al haren, maar heeft nog steeds zomervacht, 2 weide genootjes hebben echt een superdunne en korte vacht en m'n 3-jarige verliest haar en voelt al donzig aan en de pony van een vriendin had al een volledige wintervacht (nu geschoren) om van ons oudje nog maar te zwijgen...

Ik hoop toch nog te kunnen wachten tot eind okotber of zelfs half november voor m'n EV. De 3jarig gaat volgende maand terug 24/7 de weide op...