Belangrijk in klasse B? Graag Tips!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wobbus

Belangrijk in klasse B? Graag Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:39

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met starten in klasse B. Ik ben een ruiter die de wedstrijden voor de lol doet dus 1x per maand is veel.

Nou merk ik dat ik toch tegen een aantal dingen aan loop op wedstrijd en ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben?

Mijn merrie (15jr) loopt thuis (na 2 jaar flink oefenen) erg fijn, nagefelijk en aan het been, zodra ik ga losrijden op wedstrijd loopt ze ook erg fijn, maar als ik de ring in kom, gaat er iets fout?
Misschien komt het omdat ik een beetje zenuwachtig ben? Misschien omdat ik niet elke dag oefen? Misschien niet lang genoeg losgereden?

Vorig jaar ging ze soms bokken in galop of had ik de gehele proef verzet, dit is nu al een heel stuk beter, elke keer is er wel iets anders.

Of een hele proef zonder impuls, voor het oog vielen we bijna in slaap.
Of erg gespannen tijdens een proef, resultaat: Hoofd omhoog en naar beneden, staart zwiepen.
Of verzet in de overgangen, tegen de hand en hoofd om hoog.

Nu weet ik niet zo goed wat het belangrijkste is om te laten zien in mijn geval? Of misschien hebben jullie tips?
Als ik thuis dus de proef oefen en flink door rij, loopt ze wel fijn. Op wedstrijd dus niet.

Gr Wobbus

Dit was een filmpje van afgelopen maandag, voor de eerste keer dat we in een binnenbak reden.
Zelf zie ik dat we impuls verlies hebben en ik met te lange teugel rij (vandaar onrust in haar hoofd?)
En ik maak een foutje in de proef :o
Tips zijn hartstikke wekom!

http://www.youtube.com/watch?v=3AXo6lPL-tw

Iris82

Re: Belangrijk in klasse B? Graag Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:48

Is het niets eens mogelijk om jezelf een aantal keer te filmen en deze filmpjes ofwel op Bokt te bespreken ofwel met je eigen instructeur? Juist omdat ik je niet 'kan zien', vind ik het lastig om gericht advies te geven.

De drie situaties die je schetst zijn natuurlijk alle drie niet wenselijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:50

Probeer tijdens je proef te blijven rijden. Dus niet achter de feiten aan te lopen. Als je impulsverlies voelt dan rijd je meer naar voren. Als ze onrustig met het hoofd is, probeer je haar nageeflijker te rijden etc etc.

Tact is ook erg belangrijk in de B. Elke pas hetzelfde. Steeds hetzelfde ritme en tempo. Duidelijk je overgangen rijden en vooral vloeiend.
Je mag je teugels idd korter nemen en probeer haar constanter en stiller in de aanleuning te krijgen. dan komt het vast wel goed in de B hoor.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:57

Het ziet er al heel aardig uit.
Zoals Suzanne zegt, zelfde ritme en tempo, niet gaan overhaasten.
Mbt het hoofd gooien, lijkt dit uit spanning te komen icm een wat vaste hand van jou.
Teugels zouden korter mogen, maar dan moet je meer van achter erbij gaan rijden (hij is namelijk erg op de voorhand gebouwd) dus zal dit moeilijk vinden, dus zal het hoofdschudden niet beter worden.
Enige wat je kan doen is lichte verbinding, en zachtjes met je hand spelen. Vaak voel je het wel aankomen als hij hoofd omhoog gaat doen, probeer dat voor te zijn door te spelen en een tik te laten inbuigen (wat amper zichtbaar is voor omstanders)

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:02

Iris82 schreef:
Is het niets eens mogelijk om jezelf een aantal keer te filmen en deze filmpjes ofwel op Bokt te bespreken ofwel met je eigen instructeur? Juist omdat ik je niet 'kan zien', vind ik het lastig om gericht advies te geven.

De drie situaties die je schetst zijn natuurlijk alle drie niet wenselijk.

Filmpje staat er nu bij! :)

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:17

Alvast bedankt voor de tips, ik heb vanavond wedstrijd, ben erg benieuwd hoe het zal gaan!
Nog meer tips?

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:42

Wob, ik vind jullie echt al enorm vooruit gegaan! Super, goed bezig dus!

In de proef ben je wellicht wat te afwachtend... Teugels korter zodat je een goede verbinding kan houden met haar en pcies voelt wanneer zij in staking komt, door lichte druk te houden kun je dat voorkomen. Blijf in de proef haar steeds een stapje voor in je hoofd, zodat je ook geen impuls hoeft te verliezen. Ga vooral niet zitten en wachten, maar durf te blijven rijden! Komt echt wel goed!

Succes vanavond!

xx

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:56

Bedankt voor de tips, ik heb met veel meer lef en impuls gereden en zowaar mijn eerste winstpunt binnen! :-)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:31

Gefeliciteerd met je winstpunt! Super! Ik heb het filmpje bekeken en ik vind het rijden er best al netjes uitzien. Ik zie wel wat veel spanning (zwiepende staart en inderdaad ook het hoofd omhoog gooien). De teugels mogen ook wat korter, je hebt ze nu net iets te lang voor een fijne aanleuning. Misschien dat dit ook een oorzaak is van het gooien met het hoofd. Heb je al eens geprobeerd om elke x (dus consequent) als je paard het hoofd omhoog gooit flink been te geven? Verder mag er inderdaad wat meer pit in, het ziet er nu netjes uit, maar wel wat braaf. Het rijden met lef heeft je nu al een winstpunt opgeleverd, dus ga zeker zo door! Succes, op naar de volgende winstpunt :)

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:58

Niceee schreef:
Gefeliciteerd met je winstpunt! Super! Ik heb het filmpje bekeken en ik vind het rijden er best al netjes uitzien. Ik zie wel wat veel spanning (zwiepende staart en inderdaad ook het hoofd omhoog gooien). De teugels mogen ook wat korter, je hebt ze nu net iets te lang voor een fijne aanleuning. Misschien dat dit ook een oorzaak is van het gooien met het hoofd. Heb je al eens geprobeerd om elke x (dus consequent) als je paard het hoofd omhoog gooit flink been te geven? Verder mag er inderdaad wat meer pit in, het ziet er nu netjes uit, maar wel wat braaf. Het rijden met lef heeft je nu al een winstpunt opgeleverd, dus ga zeker zo door! Succes, op naar de volgende winstpunt :)

Bedankt! Ik heb de teugels al een stuk korter gepakt en idd met meer lef gereden, dit pakte dus goed uit! :-)

Die zwiepende staart, geen idee hoe ik die rustig krijg, heb ik ook met trainingen etc.

Tijdens training geef ik consequent been als ze haar hoofd omhoog doet, dit doe ik echter pas sinds een paar weekjes, het helpt denk ik wel, hoewel ik dus in mijn proef niet consequent been geef. Ga het proberen!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:34

Het verschil tussen het losrijden en de proef valt me wel op dat je paard in het losrijden wat rustiger is met haar hoofd. Misschien zit er ook wel een stukje onbewuste spanning in jou omdat je op dat moment moet presteren. Het paard voelt dat precies aan natuurlijk en begint nog meer te klieren. Ik weet niet of dit helpt en of het wat is maar het oogt mij ook een beetje klierderij van je paard. Ik heb ooit eens in mijn ponytijd een proef gereden waarbij ik zelfs 112 punten (in de 156 pnt was winstpunttijd) heb gereden maar voor mijn gevoel wel een topresultaat heb neer gezet. Die pony begon ook altijd tijdens de proef te klieren (voornamelijk met aangalloperen), kwam dus waarschijnlijk door mijn eigen spanning en ik heb dus toen de proef gewoon de proef gelaten en steeds weer opnieuw aangesprongen totdat die het net zo als thuis deed. Volgens mij was de pony helemaal overdondert want heb daarna nooit meer last gehad met het rijden van een proef. Maar je moet natuurlijk daar wel de kans voor krijgen van een jury.

Edit, en net wat iemand al zei, het ziet er wel leuk uit maar braafjes. Het "knalt" niet, maar dat vond ik in de proef dan wel weer beter als met het losrijden. Trouwens super dat het zo goed is gegaan met je nieuwe aanpak en proficiat met je winstpunt

anoukorion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:17

Ik zou zeggen, veel wedstrijden gaan rijden! Dan went je paard aan de situatie ' wedstrijd' en zal het steeds meer aan gaan voelen als gewoon trainen zoals thuis. En voor jezelf ook beter, omdat je minder gespannen wordt, omdat het normaal wordt.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:50

Hoi,
Die van mij doet dat ook. Vooral ook met het hoofd schudden, en zwiepen met haar staart. Werd mij geadviseerd om goed van uit mijn been naar mijn hand te blijven rijden. Op de momenten dat ze met haar hoofd schudt de druk op de teugels houden, en zodra ze weer nagevelijk loopt ontspannen. Maar vooral blijven rijden, en niet afwachten wat er gaat gebeuren. Zitten toch wel goeie stukjes hoor bij je filmpje! Ondertussen al meer winstpunten erbij gekregen? Ik heb 5 november mijn eerste B proef, ben zeer benieuwd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:00

Nog niet voorbij zien komen: valeriaandruppels innemen tegen de stress. Paar dagen van te voren mee beginnen, na het eten en voor het slapen gaan. Misschien is het het placebo effect, maar werkt bij mij wonderen.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:33

Misschien heb je hier wat aan:
Mijn merrie deed ook zo zodra we de ring in kwamen, toen heb eens een proef uit mijn hoofd gereden omdat ik dan voor mijn gevoel meer trainingsgevoel bleef houden en ja hoor toen reed ik wel winstpunten en paard bleef gewoon lopen (dit heb ik alleen binnen gedaan overigens omdat buiten sowieso iedereen doorelkaar schreeuwt) Dit klinkt heel eng waarschijnlijk en denk je straks vergeet ik de proef in de ring maar eigenlijk gaat het vanzelf. In de training bedenk je ook van te voren wat je wilt gaan doen en dat is nu ook zo maar dan met een bepaalde volgorde. Ik ben met haar Z dressuur geworden

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:44

Ik vind het er allereerst heel netjes uitzien! complimenten. Wat mijn advies zou zijn is: wees niet bang in je proef 'eraan te blijven rijden' niet bang wezen voor wat men er van zal vinden of dat je je proef wellichht verpest.. Dus gewoon eraan blijven rijden zou mijn tip zijn. Succes! :D