mijn dochter wil wedstrijden gaan rijden in nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenHanne

mijn dochter wil wedstrijden gaan rijden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 17:27

hallo, ik zit met een groot probleem, namelijk dat mijn dochter wedstrijden wil gaan rijden in Nederland (dressuur). Het zit zo eigenlijk, ze rijdt bij LRV te Lint (Belgie) en ze is in april 2012 16 jaar geworden. Dit is dus het laatste jaar dat ze bij de ponys mag rijden in Belgie, en in principe ging haar D pony verkocht worden en gingen we een paard kopen voor haar. En dit is nu het probleem, dat ze haar pony niet wil verkopen en daarom in Nederland verder wedstrijden doen omdat daar naar het schijnt je tot 18 jaar bij de ponys mag rijden. Weet hier iemand op het forum daar raad mee wat ik moet doen, want persoonlijk vind ik dit niet zo'n goed idee om in nederland te gaan rijden, hier in Belgie zijn ook genoeg wedstrijden te rijden maar hier in Belgie is het maar tot 16 jaar bij de ponys. Kan er iemand de voor en de nadelen zeggen als we toch zouden beslissen om in Nederland wedstrijden te gaan rijden en ook wat dit dan allemaal zou kosten.
Bokkertjes ik heb jullie raad dringend nodig dus aub help mij hierin

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:29

Als het qua afstand kan waarom niet?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:30

als je in nederland 18 bent met een pony, moet je tussen de paarden starten.
Dit zou inhouden dat als ze niet te groot voor haar pony word, ze in nederland wedstrijden kan blijven starten zolang ze zelf wilt.
Qua prijzen enzo kan ik je niet helpen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:31

Voordelen: kan inderdaad door blijven rijden tot 18 op pony's (daarna ook nog hoor, maar dan wel tussen de paarden)

Nadelen: kost meer tijd, meer geld (benzine etc) en meer geregel lijkt mij.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:31

Dat klopt je kan hier gewoon nog 1 jaar tussen de pony's rijden..
Maar waarom start ze niet gewoon '' tussen de paarden'' dat is ook nog een optie!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:32

vuurneon schreef:
Voordelen: kan inderdaad door blijven rijden tot 18 op pony's (daarna ook nog hoor, maar dan wel tussen de paarden)

Nadelen: kost meer tijd, meer geld (benzine etc) en meer geregel lijkt mij.

Dit is mooi samengevat.
Je dochter heeft volgens mij ook een topic over dit onderwerp geopend. Verhaal klinkt me wel heel bekend in de oren. :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:35

nikilover schreef:
als je in nederland 18 bent met een pony, moet je tussen de paarden starten.
Dit zou inhouden dat als ze niet te groot voor haar pony word, ze in nederland wedstrijden kan blijven starten zolang ze zelf wilt.
Qua prijzen enzo kan ik je niet helpen..

Inderdaad dat is zo'n goede regel vind ik zelf. Ik ben 19 en heel erg klein en heb een d-pony. Wil dus ook starten maar even off topic.

Ik zou het gewoon doen als je er geld voor hebt. Je hoeft toch niet door heel nederland je kan toch ook binnen 1 provincie mee doen?

amsterdam_30

Re: mijn dochter wil wedstrijden gaan rijden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:38

En gewoon vanaf haar 16e tussen de paarden starten in Belgie?? Mag dat niet dan?
Lijkt mij veel tijd, moeite en geld schelen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:41

Mocht je in Nederland willen starten is het het makkelijkst als je lid wordt van een vereniging hier, dan kan je via hun een startkaart aanvragen etc. Kosten registratie PAARD ( pony iets goedkoper), startkaart en setje coupons zijn ongeveer 100 euro. Komt dus je lidmaatschap van de vereniging nog bij, maar als je zonder les lid wordt kan dit al voor minder dan 50 euro volgens mij. Meer informatie kan je waarschijnlijk wel vinden op www.knhs.nl
Succes er mee!!! Groetjes!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:43

Starten met een pony mag volgens mij niet bij de paarden ;)
tenzij met haflingers/grote pony's die duidelijk geen pony meer zijn (+ 1.48 denk k)

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:48

tja als het gewoon kan waarom niet :(:)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:05

__Astrid schreef:
Starten met een pony mag volgens mij niet bij de paarden ;)
tenzij met haflingers/grote pony's die duidelijk geen pony meer zijn (+ 1.48 denk k)

In Belgie niet?
In Nederland mag je gewoon met je pony tussen de paarden, wat voor pony je ook hebt.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:43

ja idd, hier mag het volgens mij niet! :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:45

Dat zou oneerlijk zijn!! Als je dus niet te groot wordt voor je pony dan zou je dus je pony moeten verkopen als je wedstrijden wilt rijden terwijl het nog wel past?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:48

Toch wel :) Je mag bij de LRV nog 1 jaar met je pony tussen de paarden starten als je geen paard ter beschikking hebt. Ik rij zowel bij de LRV als in Nederland. Ik kan het wel aanraden voor je dochter om in Nederland te starten. In dat geval moet ze zich wel bij een vereniging aansluiten en dat kost aanzienlijk meer geld als in Belgie. Ook moet je voor elke wedstrijd apart nog startgeld betalen, wat bij de LRv niet het geval is.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:04

Jep, inderdaad. ;)
Vandaar de grote (sport)pony handel in België (althans, vind ik)
Nathaliefje: van dat éne jaar wist ik niks, maar is alsnog minder als 2 jaar he...

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:08

__Astrid schreef:
Jep, inderdaad. ;)
Vandaar de grote (sport)pony handel in België (althans, vind ik)
Nathaliefje: van dat éne jaar wist ik niks, maar is alsnog minder als 2 jaar he...

Het is inderdaad niet veel.. Word ook amper gebruik gemaakt van die regel.. Van ons gewest weet ik maar 1 ruiter die met een pony start tussen de paarden :D

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:12

amsterdam_30 schreef:
Dat zou oneerlijk zijn!! Als je dus niet te groot wordt voor je pony dan zou je dus je pony moeten verkopen als je wedstrijden wilt rijden terwijl het nog wel past?

Belgie kent ook geen E-pony's. Alles groter dan 1,48m wordt als paard beschouwd. Dus in een groot aantal gevallen is de 16-jarige wel toe aan een maatje groter. Een E-pony van 1,50m zou met een 12-jarige dus niet tussen de pony's mogen starten, maar meteen tussen de grote paarden.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:20

startgeld in nederland moet je gemiddeld 10 euro per start rekenen... is vrij prijzig ja.....

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:09

Ze mag in Nederland nog best lang bij de pony's rijden, het jaar dat je 18 word mag je nog helemaal uitrijden. Daarna kun je idd bij de paarden gaan starten met de pony. Het is dus niet voor 1 jaar zoals iemand zegt.
In Nederland starten is misschien wel leuk. Hier zijn de jury's nl veel beter geregeld, hier moet je een diploma halen voordat je mag jureren, dus krijg je een veel eerlijker beeld van wat je kan.
Bij de pony's start je meestal voor ong. 7,50.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:00

In belgie kan je bij de VLP(VOR dus voor antwerpen) ook gewoon met je pony tussen de paarden starten.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:26

Hyposjuhhh schreef:
Ze mag in Nederland nog best lang bij de pony's rijden, het jaar dat je 18 word mag je nog helemaal uitrijden. Daarna kun je idd bij de paarden gaan starten met de pony. Het is dus niet voor 1 jaar zoals iemand zegt.
In Nederland starten is misschien wel leuk. Hier zijn de jury's nl veel beter geregeld, hier moet je een diploma halen voordat je mag jureren, dus krijg je een veel eerlijker beeld van wat je kan.
Bij de pony's start je meestal voor ong. 7,50.

In BELGIE mag je maar 1 jaar met een pony tussen de paarden starten, in Nederland zolang je wilt.

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:14

bedankt allemaal voor jullie reacties.
maar weet nu helemaal niet meer wat ik moet doen.
het probleem is dat mijn dochter haar pony niet wil verkopen omdat ze er zo'n goede band mee heeft, en er in het verleden al wel wat problemen zijn geweest, jonge pony gekocht, geen juiste begeleiding, ze was toen 12 jaar, pony alleen moeten opleren, en zo van alles. Dus haar ponycarrière is een stuk in het water gevallen door al deze problemen, en nu wil ze bewijzen dat deze pony veel meer kan dan hetgeen ze nu doet bij LRV namelijk dressuur DL1. De pony heeft heel wat meer in zijn mars, hij kan heel wat meer, en nu begint ze dit er allemaal uit te krijgen en nu is haar ponycarrière voorbij. Begrijp wel dat dit voor mijn dochter frustrerend is, plus dat we de pony al reeds te koop hebben gezet maar nog zo goed als geen reacties en zeker niet als we de prijs noemen. Vind echt dat de ponymarkt op zijn gat ligt, en daarmee ook mijn vraag of jullie dit ook al meegemaakt hebben dat het zo lang duurt om een goede pony te verkopen. Kunnen jullie mij daar ook tips voor geven, heb hem te koop gezet op Kapaza, 2dehands, onlinertjes, sportpaarden en ook op elk tornooi waar we geweest zijn en dus geen reacties. Zou de pony beter verkopen in Nederland denken jullie?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:20

Dat ligt eraan wat je voor een D pony vraagt.....
Wat is de afstamming, leeftijd en niveau?
Dat zijn allemaal dingen waar ik juist wel of niet voor wil betalen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:31

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.

-Of je verkoopt de pony.
- Of ze start haar pony bij de paarden in belgie.
- Of ze start haar pony bij de pony's in Nederland (tm haar 18e)

Het lijkt me dat jullie daar een beslissing over maken, maar ik lees dat je liever de pony verkoopt. En of dit prijs/kwaliteit in verhouding is etc dat kunnen wij hier niet beoordelen. Een vriendin van me zit in de ponyhandel en merkt geen problemen dat de handel op zn gat ligt. Maar alles is naar verhouding.