Hooi veregend, wie nog meer pech

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Hooi veregend, wie nog meer pech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 10:32

Pff zomer, nou die naam is het dit jaar absoluut niet waard.
Voorjaar te droog om goed te hooien, nu te nat.

We hooien elka jaar bij mn schoonvader, waar ik mooi mn baaltjes kan opslaan voor de winter.
Nu hadden we tot vorige week nogsteeds geen hooi binnen gehaald ivm het weer.

Donderdag heeft de boer die altijd bij ons hooit, toch besloten te hooien en ja hoor
donderdag is die bui eroverheen geweest, vrijdag droog.... 3x per dag schudden.... zaterdag droog... 3x per dag schudden.... nog 1 dag droog en we hadden het binnen kunnen halen, vanmorgen werd ik wakker van de regen....

Waardeloos... ik ben er bang voor maar dit is echt waardeloos... vochtig in de schuur leggen kan ook niet, wil geen broei en brand of schimmel.... hou mn hart vast of het nog bruikbaar is...

Wie heeft nogmeer die pech dat het hooi dit weekend op het land lag en nu dus regen heeft gehad.
persoonlijk had ik het er nog op laten staan, wachtend op beter weer maar alle boeren hier zijn gaan hooien afgelopen dagen....
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 21-08-11 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Re: Hooi veregend, wie nog meer pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:35

Inkuilen in grote balen ook een optie?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 10:38

kunnen we niet kwijt die grote rollen en voert niet snel genoeg, heb maar twee shets.
waarvan eentje gevoelig voor hoefbevangen dus wil eigenlijk geen kuil voeren.

Denk wel dat mn schoonpa het laat doen als er verder niets meer mee te beginnen is, maar dan zal ik ergens anders mn voorraad hooi moeten inkopen dit jaar

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:40

hier in enschede ook het geval! vanmorgen begon het te regenen!! zullen de boeren niet blij mee zijn

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:24

Hier in Groningen ligt er ook volop op het land, het is hier nog droog en buienradar geeft wisselende beelden, dus ook duimen draaien dat het goed gaat.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:21

Hier opnieuw regen gehad met onweer, zover het eruit ziet de laatste regen tot dinsdag, hopen op veel zon morgen, een flinke bries, flink schudden en dan inpakken en binnen halen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:26

Ik weet hoe je je voelt :(
Hier is vanmorgen een bui van een half uur gevallen (wij hadden het woensdagmiddag gemaaid), maar er is maar heel weinig gevallen. Vanmiddag viel bij mij thuis regen, maar op ons weiland 2 km verderop (waar dus gehooid is) vielen slechts druppels. We hebben het toch laten persen. Er zitten een paar balen bij die wat nat zijn die leggen we apart. En voor de rest heeft de boer die het gemaaid heeft zijn wagens beschikbaar gesteld. Daar ligt nu alles op onder zeill en morgen halen we het zeil eraf zodat het nog aan de lucht kan drogen. Dan halen we het woensdag naar binnen. Tja je moet wat....ideaal is het niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:28

Wij hebben het nog niet gemaaid, maar het ziet er niet uit dat lange gras. De mensen langs de wei zien het ook graag snel gemaaid worden. Ik wacht nog een week op mooier weer en anders maar niet meer hooien. Het is voor ons de eerste keer dat we het willen hooien, dus het is eigenlijk meer een experiment, anders koop ik gewoon wel weer balen.

Hier in de omgeving is veel trouwens gisteravond nog gewikkeld.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:29

Deedee idd ideaal is anders maar je moet idd iets.... weggooien is ook niets en in plastic ook in jouw gevaal geen optie.
Tis ook nooit goed he haha, dan te droog en dan te nat
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 21-08-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:30

capopjekop schreef:
Wij hebben het nog niet gemaaid, maar het ziet er niet uit dat lange gras. De mensen langs de wei zien het ook graag snel gemaaid worden. Ik wacht nog een week op mooier weer en anders maar niet meer hooien. Het is voor ons de eerste keer dat we het willen hooien, dus het is eigenlijk meer een experiment, anders koop ik gewoon wel weer balen.

Hier in de omgeving is veel trouwens gisteravond nog gewikkeld.

Hoop voor je dat je nog kan hooien en anders voor a drie euro wat kan inslaan.
Prijzen zullen weer gaan stijgen en met zelf hooien kan je een hoop besparen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:30

Idd. Weggooien kan ik het altijd nog ik zie nu wel wat er van komt. Vind het wel fijn dat het morgen nog aan de lucht drogen kan. Wij hebben dit jaar echt een geweldig meedenkende boer gevonden dat moet ik zeggen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:31

Yep, 1e snee is verregend bij mij... maar gelukkig is het uiteindelijk na een ruime week regen wel droog in het pak gekomen: geen schimmel gelukkig :)
Wel minder voedingswaarde maarre dat is niet zo erg voor de paarden; daar krijgen ze sowieso nog krachtvoer bij.

Wij hebben nu gewacht met met maaien, ons weiland is sowieso nog vrij nat helaas... maar het kan gelukkig nog wel even doorgroeien :) Dus dat is op zich niet zo heel erg :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:32

Bij ons zit een baaltje weidehooi al op 4 euro. Maar het scheelt dat ik mijn graszaadhooi al binnen heb, dat voer ik het meeste en daar heb ik genoeg van voor het komende jaar. Het scheelt hier dat we nog nooit gehooit hebben en dus al van de hooikosten uitgaan. Lijkt me een domper als je straks hooi moet bijkopen als je normaal altijd genoeg van eigen land hebt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:34

kan je niet laten balen in grote balen en die verkopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:35

Nou... ik heb sowieso nooit genoeg van alleen eigen land helaas. Alhoewel... het moet in theorie lukken als de zomers nou een keer meezitten hahaha want vorig jaar was het helemaal erg: een kwart was gaan schimmelen en dat terwijl er ook nog veel minder pakken afkwamen dan het jaar ervoor :=
Maar goed: goede hoop op nog een keer hooien, hoe minder ik moet kopen des te beter natuurlijk ;) (en pas dan ga ik ook inkopen, anders past het niet meer in de stal want stro moet ook nog naar binnen :=)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:37

Preccies, op bijkopen zit ik ook niet te wachten en dan maar afwachten van welk land het komt...
Idd nu heeft het hooi drie flinke buien gehad, voor de suikers goed. Dus nu goed drogen en mrgn binnenhalen dan ben ik ook weer happy haha

Bedoeling is niet om het te verkopen maar voor eigen gebruik, wellicht dat het wel de enige optie is als het niet droog te krijgen is om in plastic te zetten en te verkopen. Heb alleen ik weinig aan want inkomsten zijn voor mn schoonpa en kan nu voor leuk prijsje van hem overkopen, als ik bij een ander moet kopen ben ik ruim een euro per baal duurder uit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:44

Ik droom nog steeds van een goede nazomer hahaha, nou ja: een droge week is ook goed :P; ben niet zo heeeel veeleisend hahaha.

(en dan het liefst over een week of 2/3 dan is het echt mooi lang en inpakwaardig :P)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:55

Wij waarschijnlijk geluk,schoonpa net gesproken en weinig regen gehad, als het morgen overdag droog blijft kunnen we het savonds binnen halen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:01

Ah top! :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:30

ja wij hadden hier ook geen geluk... gelukkig konden we het eergisteravond binnen halen. Al heeft één van ons daarbij wel d'r elleboog gebroken dus al met al alleen maar pech.... Het hooi (kuilgras eigenlijk) wat van ons land af komt gaat naar de koeien. Hooi wat we opgehaald hadden kwam van ander land af.
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 21-08-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:31

oohww wat is er gebeurt dan?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:35

Die flapdrol stapt met twee benen tegelijk uit de auto (hoge nissan), het asfalt was net verhoogd dus een flinke afstand met weg/berm. Nouja ze verstapt zich en land zo op d'r elleboog. Nu is hij gebroken en er is een stuk af. Dus morgen wordt ze geopereerd, daarna 6 weken in het gips. Dus echt niet best want ze kan niks meer en ze hielp altijd heel veel op de boerderij (van haar vader) en ze heeft er ook 6 paarden staan. Dus dat is nu mijn taak haha

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:37

ohw ohw ohw, domme pech dus. super balen en voorlopig wel zoet dus.
maar gelukkig hebben jullie het al wel binnen, voor ons is het nog hopen hihi :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:58

ja, nou succes idd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:38

Ik durfde het niet te laten maaien en hier is donderdag veel water gevallen, maar daarna tot nu alleen zateravond een paar druppen. Ik had het dus beter wel kunnen laten maaien.

Je hebt tegenwoordig ook steeds meer wikkelaars voor kleine pakjes of kleine tot medium ronde balen.
duurder in verhouding dan grote balen, maar als je maar weinig voert hoef je minder weg te gooien en kun je ook natter spul persen en wikkelen en goed houden.