Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Houd je hoofd erbij, kijk naar de signalen en wees hem voor... Als je in de bak wandelt, gaat ie dan ook klieren? Zo ja, laat m die pets dan maar krijgen... Kan er ook niet veel misgaan als ie uit zn plaat gaat. Die van mij heeft wel eens een blauwe maandag bedacht dat steigeren errug hengst-achtig is, heb toen uren door de bak gewandeld en zodra ik m zag verzamelen (jij hebt jouwe ook al een tijdje dus die ken je ook door en door) pets. Hij heeft t ook nooit meer in zn hoofd gehaald
fjordnina schreef:Sinds ik met touwhlster en leadrope loop ken ik dit probleem eigenlijk niet meer. Als je paard je voorbij dreigt te gaan is het een kwestie van zwaaien met het uiteinde van de leadrope voor zijn neus. Daardoor maak je het paard verantwoordelijk voor zijn keuze. Hij kan kiezen om erachter te blijven en dan gebeurt er niks, of hij kan kiezen om erin/erdoor te lopen en dan krijgt hij vanzelf een pets mee van het rondzwaaiende touw. Na 1 of 2 keer weten ze het en zullen ze vrijwel altijd kiezen voor erachter blijven.
. Veel grondwerk gaan doen is de oplossing, train je paard als een hondje wat moet volgen en hou zo zn aandacht bij jou en niet bij de wei. Vooral niet vergeten uitgebreid te belonen als ie bij je blijft, je moet het wel leuk maken om met je mee te gaan, anders is hij zo weer vertrokken! My_Chimanga schreef:Ik luiste, Ik luister...
Ik ben mijn 5-jarige dame aan het beleren maar ze is echt tot ze bij mij kwam (nu bijna 4 maand geleden) 'het veulentje van de stal' geweest. Ze heeft altijd mogen doen wat ze wilde en alles werd schattig gevonden. Nu is ze zich er van bewust dat je als klein mensje vrij weinig te vertellen hebt als zij links wil en ik rechts! Het is idd geen valsigheid denk ik. Bij de jouwe ook niet denk ik. Maar ze willen gewoon stoeien, hun plaats bepalen en een beetje uitdagen! Het kan grappig zijn, maar als je iets van ze gedaan wilt krijgen is het erg frustrerend als ze zo gaan etteren!
De jouwe doet dus ook niet constant dwars?

Akke_sSpring schreef:Ik heb ook een tijd gewandeld met touwhalster, werkte bij ons helaas niet echt super (had dit wel graag gewild) Het zwaaien met de leadrope voor de neus werkt bij ons ook goed, neem van mij aan dat je het zwiepende uiteinde echt niet tegen je neus of hoofd wil hebben.
Ik heb mijn paard ook beleerd met behulp van clickertraining. Ze bedelt niet omdat ik altijd op verschillende momenten beloon en daar heel consequent in ben. Ze let nu wel heel goed op mij en als er een situatie ontstaat waarbij ze normaliter was gaan springen en ze loopt nu netjes in stap mee en houdt halt op commando dan wordt hierop geclickerd. En niet alleen de moeilijke dingen clicker ik, soms ook gewoon het netjes geven van alle voeten of het moeiteloos indoen van het bit. (deze dingen gingen niet soepel in het verleden maar inmiddels vlekkeloos)