Ervaring met blind paard verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Ervaring met blind paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 19:56

Ik heb een 6 jarige merrie, die pas onder het zadel is, superbraaf, de basis is al goed bevestigd. Nu mist ze haar linkeroog.
Zijn er mensen die me kunnen vertellen of ze extra problemen hebben ondervonden met het verkeersmak maken van hun blinde paard?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:58

Zelke

Re: Ervaring met blind paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 20:07

mijn merrie heeft dus enkel 6 jaar lang op de wei gestaan bij de fokker, kende dus helemaal totdat ze bij mij kwam, en is dus ook niet verkeersmak, ze ziet met haar linkeroog helemaal niks, misschien wat schimmen of schaduwen. paard gaat hier prima mee om, en red zijn eigen prima hiermee. maar zijn er mensen die gewoon buiten rijden met hun blinde paard of lopen die tegen (terugkerende) problemen aan?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:13

een kennis van mij heeft een blind paard...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:14

sefanja schreef:
een kennis van mij heeft een blind paard...

Lekker nuttige reactie. :roll:

Ik zou eerst wat schriktrainingen in de bak doen en kijken hoe het paard daarop reageerd..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:15

Bij mijn paard is op oudere leeftijd een oog verwijderd. Niet helemaal te vergelijken. Maar hij is net zo braaf gebleven als daarvoor toen hij aan twee kanten zicht had, dus geen belemmering of handicap. Dit terwijl hij geneigd was te vluchten in situaties die hij niet vertrouwde, dus het was geen stoicijns paard.

Ik had het gevoel dat helemaal blind aan een kant hem meer rust gaf, dan toen zijn oog ontstoken was en hij gedeeltelijk nog wat kon zien. Misschien omdat hij dan wel iets zag, maar het te vaag was??

Ik heb niks bijzonders gedaan, gewoon hetzelfde als wat je anders ook zou doen. Paard vertrouwd op wat jij uit straalt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:16

Ik vond het juist ideaal. Veel enge dingen zien ze gewoon niet. Die van mij is nagenoeg bomproof geweest al die jaren. Nu ze ouder begint te worden merk je dat haar goede oog achteruit gaat en schrikt ze iets meer.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 20:18

dit kan juist gevaarlijk zijn, dingen die ze niet ziet, kan ze niet plaatsen en zien ze niet aankomen.
in de rijbak verschiet ze nergens niet van.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:20

Dat is dan echt van het paard afhankelijk hoor. Tweet is in die 12 jaar dat ik haar heb nog nooit geschrokken van iets. Pas nu begint het af en toe.

Gewoon een braaf paard mee naar buiten nemen en gaan.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:24

Paard vertrouwd zeker als jezelf rust uitstraald .
ik heb 19 jaar lang een halfblind paard gehad ,hij was vanaf jaarling zijn zicht kwijt geraakt aan zijn rechteroog en hij is superverkeersmak geworden ,met auto's geen probleem als ze langs zijn blinde kant gingen maar met zwaarverkeer draaide ik hem altijd met zijn zicht naar de trekker toe zodat hij het kon zien ,zo ook met fietsers ,die zijn vaak geruisloos en zo kon hij zich rotschrikken als ze langs hem schoten en hij het niet zag ,eigenlijk ben ik al die jaren als ik op hem reed zijn rechteroog geweest ,b.v helpen met uitstekende takken ontwijken in het bos .
In de bak en op concoursen vond hij langskomende paarden heel bedreigend en reed ik altijd eerst een tijd zo dat hij alles goed kon waarnemen en de ruimte opzoeken zodat hij niet een beklemmend gevoel kreeg .

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:34

Zelke schreef:
dit kan juist gevaarlijk zijn, dingen die ze niet ziet, kan ze niet plaatsen en zien ze niet aankomen.
in de rijbak verschiet ze nergens niet van.
Kan wel, maar hoeft dus niet ;)
Dat bedoel ik een beetje dat je zelf niet eerder problemen moet zien/maken dan je paard, dat voelen ze meteen. Natuurlijk wel goed dat je er vooraf even over nadenkt, maar bij elk paard is het altijd afwachten hoe het in het verkeer gaat en de ruiter met vertrouwen is dan een belangrijke steun.

Soms liet ik hem wel zo met zijn hoofd draaien zodat hij kon zien dat er iets langs ging komen, maar dat ging eigenlijk vanzelfsprekend zonder verdere poespas.

Voorzichtig uitbouwen en eventueel met een ander braaf paard erbij.

Die indruk had ik dus ook LovingTweety, dat juist het vager zien meer schrikreactie gaf, dan geen zicht.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:05

mijn paard heeft dat soms ook last van ja een beklemmend gevoel, als er paarden in de bak langsrijden, kon ze in het begin niet plaatsen, nu na 1x is het geen probleem meer, en moet je uitkijken want rijdt ze je nog omver, haha.
ik wil ook niet eerder problemen maken of zien, maar vantevoren hier wel een beetje op bedacht zijn.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:10

Ik heb meerdere keren in meer dan 30 jaar tijd te maken gehad met eenzijdig blinde jonge paarden en het verkeersmak maken.
Zolang je gewoon blijft paardrijden en er zelf niet spastisch over doet gaat het proces niet anders dan bij paarden die niet blind zijn is mijn ervaring.
Ik deed (en doe) het altijd zo (ongeacht of het paard blind is of niet):
Eerst de meest rustige momenten op de weg uitzoeken (zondagochtend half 8, of tijdens een voetbalfinale of zo.. :+ ) en dan een ervaren verkeersmak paard mee. Daarna op wat drukkere momenten met ervaren paard mee.
eerste keer alleen weer op een rustig moment en dat weer uitbouwen.

Geen onderscheid gemerkt tussen paarden met twee ogen of paarden met één oog in de manier waarop het lukte.

Het enige is dat de paarden soms hun hoofd kantelen als ze iets beter willen zien (maar de paarden die dat deden, deden dat in de bak ook, dus dat was dan niet nieuw).

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:13

dank je wel hyperion! in de bak kantelt mijn paard haar hoofd ook haast niet en mocht ze buiten iets willen zien, mag ze gewoon eventjes haar hoofd draaien dat ze ook weet dat het goed is. dit lijkt me toch de beste oplossing.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:26

Loopt hij recht? Belangrijk voor straks onder het zadel,degene die wij op stal hadden hebben we eerst een paar x met oogkleppen mee naar buiten genomen om bitwijs te maken (een aan de lange lijnen erachter,2 man met touw aan het halster).Omdat hij keurig recht liep hebben we dit al snel achterwege gelaten.

Is het linker- of rechter oog blind,die van ons was rechts blind.Voordeel is dat hij je ziet,nadeel is verkeer aan de andere zijde.
In princiepe beleer je ze net als een paard wat volledig kan zien,begin op zondagmorgen.Gegarandeerd rustig ;) Als er iets spannends is geef hem dan de gelegenheid om zijn goede oog die kant op te draaien maar zorg dat hij niet ertussenuit kan piepen.Leer hem goed op de stem...
Ga je druk verkeer in,neem dan(zeker in het begin) een buffer mee.Een zeer rustige en betrouwbare maat,deze kun je tussen het blinde paard en het "gevaar" manouvreren.

Paardje waar ik het over heb was een kruising volbloed x welch x arabier en deze hebben we met veel geduld zo mak gekregen dat hij zonder problemen door het industriegebied kon.Uiteindelijk zelfs alleen...tussen zwaar vrachtverkeer,bouwterreinen en druk trein/metro station.

Geduld en vertrouwen en zeker mensen die je goed kunnen helpen zijn enorm belangrijk.Natuurlijk ook een bufferpaard,je kunt bijna niet zonder.

Verder wat Hyperion zegt...gewoon rijden en houd in gedachte dat hij af en toe wil zien wat er aan zijn blinde zijde gebeurd.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:33

mijn paard reageert heel goed op stem, dat geluk heb ik daarmee kan ik haar heel goed op me gemak stellen. we gaan dit gewoon stapje voor stapje proberen, en niks forceren en overhaasten. het is tenslotte ook niet zo dat ermee buiten mee MOET gereden kunnen worden, als het kan is het altijd leuk natuurlijk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:16

Rustig aan is prima...persoonlijk vind ik buitenrijden een "must" hoor.Goed voor paard z'n bovenkamer en plezier voor beide ;)

Succes hoor.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:46

hier is het nogal lastig buitenrijden, aangezien we echt een heel stuk over een weg moeten die best druk kan zijn. van de week nog eens een sprongetje maken met haar en het pad naar achteren eens afwandelen kijken hoe dat gaat voor de 2e keer. en dan rustig aan naar buiten proberen.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:19

Eerst tussen de lange lijnen gezadeld over straat wandelen.
Ervaring ;) Heb 2 blinde paarden.
Als je wat wilt weten PB me maar.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:10

Zelke schreef:
hier is het nogal lastig buitenrijden, aangezien we echt een heel stuk over een weg moeten die best druk kan zijn. van de week nog eens een sprongetje maken met haar en het pad naar achteren eens afwandelen kijken hoe dat gaat voor de 2e keer. en dan rustig aan naar buiten proberen.

Dan kun je het beste de eerste keer gaan op zondagochtend 6.00 uur. Bijna geen verkeer...alleen de dingen die je op de weg tegen komt, zoals verkeersborden, strepen etc.. En dit steeds verder uitbouwen naar latere tijdstippen met meer verkeer. Zo doe ik het altijd, ongeacht of een paard blind is of niet. Werkt prima!

En niet in het oogstseizoen, als er veel landbouwvoertuigen bezig zijn en op de weg af en aan rijden. Tenzij je uitwijkmogelijkheden hebt om even een op een akker in te steken, zodat je ze op een afstandje kunt laten passeren.