hekel aan neusriem ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

breggel1982

hekel aan neusriem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 10:22

hoi ik heb een 3 jarige avs hengst die sinds kort onder het zadel is
ik maak eigenlijk alleen buitenritjes met hem , maar er zijn nog al wat bos
kabouters te vinden in dat bos bij ons dus dacht het vrouwtje we gaan er
samen heen om te laten zien dat het daar leuk is en niet eng

ik neem hem dan mee aan een hoofdstel met bitje het probleem is nu
dat hij zijn mond zo ver open doet een soort van geeuw dat ik soms denk dat
hij zijn hele neusriem kapot trekt wat is dit voor soort gedrag ik heb de neusriem
echt heel los zitten ( ga hem niet de hele bek dichtknijpen met een aansnoer neusriem,
had ik ook al als advies gekeregen dan doet hij het idd niet )

paard is pas nog bij ta geweest en is na gekeken door de da

heeft iemand een optie wat dit kan zijn ?

kleinvosje

Re: hekel aan neusriem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:23

Het kan zijn dat hij gewoon nog wat moeite heeft met het bit in zijn mond, dat hij nog moet wennen. Misschien is het te dik/groot?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:35

Moeilijk, ten eerste een neusriem hoort niet te los te zitten. Die 2 vingers ertussen geldt niet voor niets, dat wil niet meteen zeggen dat je hem zijn mond dichtbindt.

Geeuwt hij ook zo zonder hoofdstel? Zo niet, dan zit daar inderdaad de oorzaak. Hij heeft het bit nog niet goed geaccepteerd? Of misschien het past inderdaad niet goed. Als het bit erin ligt en hij heeft zijn mond dicht. Wat zie je dan op de lagen als je de lip optrekt? Is de hele ruimte tussen boven en onderkaak gevult? Dan is het bit te dik. Wat voor bit heb je? Bij een watertrens of een bit waarbij het scharnierpunt wat uitgesleten is kunnen er velletjes tussen komen. Is dat in orde, probeerd hij dan niet gewoon zijn tong over het bit te gooien? Omdat je al aangeeft dat het eng is in het bos. Is er verder sprake van vluchtachtig gedrag? Of zit jijzelf misschien te veel aan het bit?
Laatst bijgewerkt door Morganya op 19-08-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:37

De oorzaak lijkt me niet in de neusriem te zitten, maar in het bit.
Je paard is ook nog veel te jong om nu al een bit in te hebben. Hij is volop aan 't wisselen en daardoor is zijn gehele mond en kaakgebied erg gevoelig. Waarschijnlijk heeft hij ook z'n wolfskiesjes nog en misschien zijn de hengstentanden ook al aan 't doorkomen, iets wat op zich al erg pijnlijk is.

Waarom ga je niet gewoon met een (touw)halster wandelen?

breggel1982

Re: hekel aan neusriem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:26

ten eerste ik vind een paard met 3,5 jaar niet te jong om een bit in te hebben, en zijn wolfskiesje is 3 weken geleden getrokken dus daar kan het niet aan liggen
hij doet het tijdens het rijden niet alleen als ik met hem wandel
ik vind het een beetje onverantwoordelijk om met een 3 jarige hengst aan een touwhalster te gaan wandelen morganya ik zal je advies opvolgen en een kijken of het misschien te groot is
het is een dubbelgebroken kk bitje dus die zijn volgens mij wel lekker zacht

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:58

Ook een halster omdoen? Kun je daaraan leiden maar heb je altijd het bit nog mocht het misgaan.

Paard vindt het duidelijk onprettig om zo met het bit geleid te worden. (Wat ik me goed voor kan stellen, druk andere kant op 'prikt' het bit ook op andere plekken in de mond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:44

breggel1982 schreef:
zijn wolfskiesje is 3 weken geleden getrokken dus daar kan het niet aan liggen

Hoe gevoelig is bij jou de plek en het omliggende gebied van die plek in je mond wanneer bij jou een kies is getrokken?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 19:19

ik ben ta ass een wond van een getrokken kies en vooral een klein wolfskiesje is na een week genezen