Cap toch niet veilig genoeg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikee43

Cap toch niet veilig genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:47

Sorry ik weet niet waar ik dit moet plaatsen, dus anders verplaats maar :) !

Laatst hoorde ik dat een cap toch niet helemaal veilig is.
Het ging er namelijk om dat iemand was overleden omdat ze
was gevallen op de stoeprand en de cap is in haar hoofd
gedrongen. dankzij de cap is zij ter plekke overleden.

Ik ben hier van geschrokken en hoor ze wel meer verhalen.

Wat denken jullie hier nou van? Cap wel of niet.. Veilig of niet..?

Barst los!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:49

Tja, ze zeggen dan wel dat ze door de cap is overleden, maar ik wil niet weten hoe haar hoofd eruit had gezien als ze zonder cap tegen de stoeprand was geknald....

Denk dat een cap toch veel veiliger is.
Misschien dat het wel eens mis gaat MET cap, maar het zou veeeel vaker mis gaan als iemand ZONDER cap zou vallen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:49

Tja, t is maar net hoe je valt natuurlijk en of je cap goed past.
Maar geen cap levert meer gevaar op dan wel een cap.

Met je blote hoofd op de stoeprand vallen kan net zo goed dodelijk aflopen (denk persoonlijk dat die ruiter ook zonder cap was overleden... kennisje van mijn ouders is destijds ook zo overleden: viel van de fiets, maar precies met hoofd op stoeprand. Direct overleden. Of een helm zin had gehad? dat durf ik natuurlijk nooit te zeggen.), maar met een cap heb je toch wat meer kans om te overleven.

(overigens gaat mijn vriend ook altijd met helm op mountainbiken, want t zijn meestal eenzijdige ongevallen en dan kan een helm zeer zinvol zijn omdat zijn snelheid niet extreem hoog is. T is beter om een boom tegen je helm aan te hebben dan direct tegen je hoofd...)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-08-11 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Maaikee43

Re: Cap toch niet veilig genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:51

Ja zo dacht ik ook.. Ligt er aan hoe je valt. Maar ik was vooral benieuwd hoe de bokkers er over denken!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:53

Ik denk ook dat je meer kans hebt dat de cap je wel beschermt, dan dat hij schade aanricht, hoewel ik me ook voor kan stellen dat de cap soms juist problemen kan opleveren (met die "zonneklep" bijv. :P )

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:53

Een autogordel red levens, helaas zijn er daar ook uitzonderingen op die de regel bevestige. Dus alles is relatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:27

WD-V => HAR

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:29

me vader zegt altijd kheb liever dat je met een integraal helm rijd... en als ik erover na denk , zou dit misschien ookwel beter zijn.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:42

En natuurlijk de vraag of de cap goed zat, je kan hem dragen maar als je bandjes te los zitten etc ...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:32

HAR--RUI

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:25

Met je blote hoofd op een stoeprand vallen, lijkt me ook niet bevordelijk voor de schedel, vooral omdat je dan hoogstwaarschijnlijk op je slaap op de stoeprand terecht komt en je slaap is het meest zwakke deel van het hoofd.

Daarnaast moet je inderdaad zorgen voor een goed passende cap, waarbij een niet goed passende cap inderdaad voor meer ellende kan zorgen dan een niet goed passende cap.
En dat betekent dus ook echt, passen per hoofd, niet klakkeloos op internet bestellen :n
En als die past, zorgen dat alle bandjes op de juiste stand zijn afgesteld, de cap moet bovenop je hoofd zitten en niet op het achterhoofd, zoals ik ook veel mensen zie rondrijden.
Ik ben er van overtuigd dat een goed passende cap op de juiste manier gedragen, meer bescherming biedt, dan dat die kwaad kan.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel, alleen vind ik niet dat op 1 uitzondering je maar meteen het hele gebruik van een cap in twijfel moet gaan trekken.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:28

Ik denk dat er beter gezegd kan worden dat ze ondanks de cap op dr hoofd overleden is

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:33

Ik wil niet weten hoe haar hoofd was geweest als ze zonder cap tegen de stoeprand was geknald. Dan ben je ook op slag dood.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:38

Als ze met een impact op de stoeprand is gekomen die de cap doet verbrijzelen, wil ik niet bedenken hoe het eruit zou hebben gezien als de schedel die functie had overgenomen :x Over de klep aan de voorkant is wel wat te zeggen, daarom zijn de helmen op de renbaan bijvoorbeeld zonder zo'n ding: bij een val kan dat losschieten of juist de nek breken doordat het hoofd door de klep naar achter wordt geslagen.

ik vind dit echter nog altijd geen goed argument om de verplichting tot capgebruik af te schaffen.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:46

Een cap verlengt de impacttijd waardoor de stoot (en dus de schade) minder groot is.
Pure fysica ..
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen schade kan zijn want je knalt nog altijd ergens tegen he..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:00

De meeste moderne caps hebben tegenwoordig een klep aan de voorzijde, die zo 'los' is bevestigd, datie zal omklappen of afbreken als je op de voorkant van je hoofd (en dus cap) terecht komt.
Juist om dat soort nekletsel te voorkomen.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:26

ik rijd pertinent niet zonder cap, zelfs niet bij het rustigste paard van de wereld, er kan altijd wel iets fout gaan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:01

er zijn altijd mensen die om wat voor reden ook zonder cap(of autogordel :P ) rijden omdat er ooit eens een ongeluk is geweest waarbij het een rol heeft gespeeld in het overlijden.
er wordt dan even voor het gemak 'vergeten' dat het in veel meer gevallen je leven kan redden en/of schade kan beperken.

met andere woorden,het is een 'mooi' excuus.

het is ieder zn eigen keus,maar gebruik dan niet zulke slappe smoesjes

tientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:30

Is natuurlijk ook een kwestie van statistiek. Misschien dat het wel eens is voorgekomen dat iemand erger gewond is geraakt door de cap maar ik denk dat dat te verwaarlozen is in vergelijking met de keren dat mensen behoed zijn voor verwondingen dankzij de cap. Ik rij nooit zonder cap.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:10

Altijd een cap opdoen. Is het allerveiligst. Er kan altijd wat gebeuren, maar dan beter met een cap op.

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:13

Ik ben in ieder geval blij dat ik altijd een cap op heb. Heb nog nooit wat overgehouden aan een val *afkloppen*, maar wel echt een paar keer op mijn zij gevallen en doorgeklapt op mijn hoofd. Op die momenten had ik echt zoiets van: gelukkig heb ik een cap op. Ik ben 1 keer per ongeluk zonder cap opgestapt, toen ik het doorhad ben ik ook weer binnen 2 sec. van het paard afgesprongen :D

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:21

Ben ook een grote voorstanders van een cap. Heb ooit iemand van het paard zien vallen tegen de bakrand aan. Ze wist niet meer wie ze was en waar. Wist zelfs niet meet hoe ze de bak uit moest komen naar de kantine. Wil niet weten wat er gebeurd was als ze geen cap op had.

Rij zelf altijd met cap. Zelfs op de braafste pony. Laat andere maar lachen dan. Tis mijn hoofd.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:05

Ik ben ook al een keer flink gevallen met mijn cap op. Mijn cap was doormidden, ik was zelf alleen een beetje duizelig. Wil niet weten wat er gebeurd was als ik die cap niet op gehad had.
Ik denk dat de ruiter uit de OP ook dood was geweest zonder cap..

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:22

ik rij ook altijd met cap op
ik denk dat de ruiter zonder cap op ook was overleden
maar dit soort discussies heb je ook vaak met autogordels

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:24

Een cap heeft mijn leven gered, dus ik doe 'm lekker op !
En als het mijn dag is, tjah dan doe je daar ook weinig aan..