Gedragsverandering : dominantieprobleem ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frenchie155

Gedragsverandering : dominantieprobleem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:07

Hallo,
Mijn eerste posting op dit forum....
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar wil graag nog bevestigd worden.

We hebben een Welsh B pony (merrie) die sinds april in ons bezit is. Ze is van mijn 9-jarige dochter.
Op stal is ze eigenlijk vanaf het begin 'licht sacherijnig'. Af en toe oren in de nek etc. Verder niks, maar gewoon geen knuffelpony.
Ik dacht dat het misschien een te druk punt was waar ze stond (hoekbox op een manege waar veel mensen & pony's passeerden). Nu staat ze in een soort aparte stal, lekker rustig met een ponyruin naast haar.
Overdag staan ze met een groep van zo'n 8 pony's in de wei en alles gaat vanaf het begin prima.

In de wei is ze prima benaderbaar en lief. Als we naar haar toegaan en ze staat met de groep, komt ze ook direct naar ons toelopen.
Vandaag kwam ik en gaf haar een snackje (in haar box). Alles goed en aardig. Maar toen ze het op had, gingen de oren naar achteren en tot mijn grote schrik, stapte ze op een gegeven moment naar voren en dreigde me te bijten.
Ik heb haar onmiddellijk een tik gegeven en mijn stem verhefd. Ben bij haar in de box gaan staan en dan doet ze niks (maar wel steeds oren in haar nek). Er is verder geen enkele dreiging dat ze zou trappen dus het gaat alleen om bijten.

Mijn dochter ging later bij haar en die doet ze (vooralsnog) niks. Mijn dochter is te klein en komt nog niet boven de boxdeur uit dus zij doet haar ding alleen IN de box. Ik ben dan ook niet direct bang dat ze uithaalt naar haar maar ik ben er wel van geschrokken.
Gisteren schijnt ze ook een ouder meisje gebeten te hebben (waarbij ik gisteren nog dacht : het zal wel loslopen, toen mij dat verteld werd).

Onder het zadel is ze super. Mijn dochter is een goed team met haar aan het worden, ondanks dat ze nog wat groot voor haar is.
Ook als we haar buiten vastzetten om te poetsen & op te zadelen, is er geen enkel probleem met niemand.

Is dit dan toch een dominantieprobleem ?
En zo ja, als ik daaraan ga werken (grondwerk doen heb ik al gelezen), lost dat dan haar gedrag naar anderen ook op ?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties

tamary

Re: Gedragsverandering : dominantieprobleem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:11

Aangezien ze op een manege staat : zijn er geen andere mensen/kinderen die haar voeren en dit gedrag uitlokken?

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:13

Nee, ik kan het natuurlijk niet uitsluiten want ik ben er niet 24/7 maar ze staat nu helemaal apart in een stal met aparte ingang, doodlopend en maar 2 boxen. Daar komen normaalgesproken geen mensen. Ik kan me dat dan ook niet voorstellen.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:36

misschien is dit een oplossing.

ga even voor de box staan of maak hem even open en neem een beetje voer mee

als de pony "lief"doet krijgt hij brokjes. en doet hij ze oren in ze nek , jammerdan maar dan geen brokjes.

maar natuurlijk moet hij dan wel gewoon krachtvoer blijven krijgen enzo. maar op dat moment krijg hij geen snoepje.

succes

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:57

Hoi Lisa
Dank voor je reactie.
Ik denk echter niet dat dat de oplossing is. Ze is gewoon sacherijnig als je even voor haar box staat. Met of zonder snack.
Ik zou graag willen weten wat deze plotselinge verergering in 'agressief gedrag' heeft veroorzaakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:11

Het kan natuurlijk zijn dat ze niet zo'n stalpony is en dus in een stal niet zo blij is. Welshes zijn natuurlijk toch best sobere ponies die heel goed buiten kunnen wonen (met schuilstal). Hoe was dat bij de vorige eigenaren? Stond ze daar ook het halve etmaal op stal of liep ze 24/7 buiten?
Heel goed dat je al een rustiger plekje op stal hebt geregeld voor haar en ook je reactie op haar dreiggedrag was in mijn ogen correct, bijten is zeker niet akkoord en mag duidelijk gecorrigeerd worden.
Maar ik vraag me dus af of ze misschien niet beter af is in een buitengroep, vooral ook omdat je aangeeft dat ze in de wei heel fijn in de omgang is. Geen idee of je daar mogelijkheden voor hebt, maar misschien iets om uit te proberen.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 23:47

Dank je voor je reactie Waratje.
Bij de vorige eigenaar stond ze zelfs langer per dag op stal, dat vind ik ook zo gek. Ze stond daar maar een paar uur per dag in het land met 1 andere pony. Hier staat ze in een groep maar dat gaat prima. In de zomer staan ze de hele nacht buiten (> 12 uur) dus ze heeft wat dat betreft alle mogelijkheden. 24/7 buiten is niet mogelijk.
Wat me gewoon verbaast, is dat het dus "ineens" erger is geworden. Nogmaals ze was altijd licht sacherijnig (én niet in de box maar alleen als je haar vanaf buiten de (aan de bovenkant open) box, benadert), maar echt uitvallen was totaal niet ter sprake.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:33

Ik zou eerst eens stoppen met snacks geven, kijken of haar gedrag verandert en dan verder gaan zoeken. Sommige paarden kunnen echt heel vervelend worden wanneer ze middels snacks/snoepjes bijgevoerd worden, en al helemaal uit de hand.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:16

Onmiddellijk stoppen met voeren uit de hand. Hoe leuk ook om iets te geven, maar veel paarden worden daar bijterig van. En Bordje op de deur: niet voeren! zodat andere mensen dat ook niet gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:01

Het kan stress/frustratie zijn. Het is een onnatuurlijke situatie voor een pony/paard om in een hokkie te staan, dus kan hij gedrag gaan vertonen waaruit dit blijkt.
Waarom is 24/7 buiten niet mogelijk?

Ook kan de oorzaak liggen bij treitergedrag, zoals door deze verschrikkelijke meid :( :

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:15

ik zou ook zeker stoppen met snoepjes of voer geven uit je hand
mijn haf kan ook heel chagarijnig zijn op stal en zijn oren plat in zijn nek leggen <al heeft hij nog nooit wat gedaan>,maar ik stoor en reageer daar niet op ,ik ga hem ook nooit aaien op stal omdat hij dit niet fijn vind ,maar zo gauw hij buiten zijn stal staat is het over en kan ik hem lekker borstelen en opzadelen
maar onder het zadel is het een super braaf hafje met oortjes naar voren

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:33

Wij hadden vroeger ooit een paard op stal die vertoonde al een tijd ook het gedrag uit het filmpje zonder dat hij getreiterd werd, gewoon naar willekeurige mensen die voorbij liepen. Paard liet weinig tot geen problemen of raar gedrag merken wanneer hij aan het werk was. Tot het moment dat ze foto's lieten maken n.a.v. zwelling die maar niet wegging. De stumper bleek verschrikkelijke artrose te hebben wat al een hele tijd speelde en moet gewoon continu erge pijn gehad hebben volgens DA. Voor mij was het toen duidelijk waarom hij altijd met zn oren in zijn nek stond happen naar mensen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:55

Paard is van stal verandert, kan dat er niks mee te maken hebben? Dat ze opnieuw haar plek moet bevestigen? "MIJN STAL!!, HAP"

Ik zou er niet al teveel aandacht aan besteden. Gewoon doen alsof je het niet ziet en als ze je daadwerkelijk bijt natuurlijk wel een tik verkopen en daarna weer vriendelijk glimlachen (zodat je zelf niet met je oren naar achteren blijft staan). Vaak is het gewoon dreigen, als je er dan veel aandacht aan besteed wordt het echt bijten.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:29

Dank voor alle reacties. Ik denk dat niet voeren uit de hand dé oplossing is. Vanmorgen kwam ik op stal zonder snack en alles was prima. Geen oren in de nek, helemaal niks. Top dit forum;) ! Bedankt hoor !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:33

Graag gedaan!