Hoe een paard 'leren' spelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Hoe een paard 'leren' spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:42

Als veulentje is mijn bijrijd haflinger al erg 'serieus' geweest, en ze heeft nooit echt leren spelen. Kun je dit aan een paard aanleren? Ik heb nu een fitnessbal waar we mee oefenen om beetje te voetballen en soms snapt ze het een beetje en gaat ze er fanatiek op af, en daarna ontwijkt ze bal liever...
Als ze het doet vind ze het wel onwijs leuk alleen weet ze soms gewoon niet wat ze er mee aan moet.

Iemand nog tips of ideetjes?

boku

Re: Hoe een paard 'leren' spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:06

ik zou proberen wat rare spullen in de weide te leggen.
sommige paarden vinden het zodanig boeiend dat ze er mee gaan rondlopen.
zowiezo doen wij dat vaak met onze veulentjes.
we hebben nu 2 veulies, een jaarling, en een tweejaarse samen met een volwassen paard op de weide.
ze worden goed opgevoed door het volwassen paard, maar spelen wel erg veel met elkaar en ook met de gekke spullen die we ze soms geven.
misschien is het ook een idee om er een jong paard bij op de weide te zetten als dat een mogelijkheid is? misschien wordt je haffie dan wat speelser?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:08

boku schreef:
ik zou proberen wat rare spullen in de weide te leggen.
sommige paarden vinden het zodanig boeiend dat ze er mee gaan rondlopen.
zowiezo doen wij dat vaak met onze veulentjes.
we hebben nu 2 veulies, een jaarling, en een tweejaarse samen met een volwassen paard op de weide.
ze worden goed opgevoed door het volwassen paard, maar spelen wel erg veel met elkaar en ook met de gekke spullen die we ze soms geven.
misschien is het ook een idee om er een jong paard bij op de weide te zetten als dat een mogelijkheid is? misschien wordt je haffie dan wat speelser?

Goed idee ik geloof dat er wel al zo'n kleine speel gooi bal ligt maar weet het niet zeker, ze hebben een enorm groot weiland waar ze bijna altijd op staan dus valt niet echt op en straks ligt die bal in de sloot haha. En ze staat daar met haar dochter die is nu 2 jaar en een afstammeling van Gribaldi maar die is veelste schrikkerig :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:20

Waarom vind je dat erg? Ieder heeft zijn karakter en voorkeuren. Misschien is jouw paard wel gewoon heel gelukkig als ze niet speelt.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:22

Omdat ik zie dat áls ze speelt, ze dat echt onwijs leuk vind. Maar ze lijkt de bedoeling niet zo te snappen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:24

Zoek eens wat op over 'chase the tiger'.

Staat het paard wel samen met soortgenoten? Hangt namelijk ook helemaal van het type paard af. De een speelt de hele dag door, de ander speelt misschien eens in de week.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:29

Heb jou site vanmiddag toevallig proberen op te zoeken, maar computer gaf een error aan. Heb inderdaad wel eens over chase the tiger gehoord en ga er meer over zoeken dan. En ja ze staat met haar dochter van 2, ander paard jaar of 2 en nog een ouder paard. Die jonkies zijn erg speels, oudere paard is heel kalm.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:30

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:01

Ik bewonder jou topics wel eens vaker, dat doe je erg mooi! Kun je het niet even aan Alegra leren? :') Ik werk trouwens liever niet met voedsel beloningen, kan ik daar een alternatief voor vinden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:23

Haha, bedankt voor het compliment! :D
Waar woon je? :)) Het is niet zo moeilijk te leren hoor.
Reageerd ze goed op stembeloningen of heeft ze een speciaal plekje waar je haar lekker kunt kriebelen, dan kun je dat ook gebruiken ipv voedsel!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:27

Ze heeft manen exceem dus een kriebel daar vind ze nooit mis haha. Enne ik woon vlakbij Alkmaar, toevallig jij ook? *D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:35

Haha, nee dat is een beeeetje uit de buurt. :+
Maar dat kun je inderdaad dan wel gebruiken. :))

Hoe je het aanleert is als volgt, je houdt een plastic zakje (of iets anders wat je wilt gebruiken maar een plastic zakje is het meest gebruikelijke) voor je paard zijn neus. Als ze hem aanraakt beloon je meteen uitgebreid met je stem (Goedzoooooo jaaaaaa!!!) en een kriebel.

Als je paard dit doorheeft ga je de plastic zak in de lucht houden, en op de grond. En dan steeds een stukje verder zodat je paard steeds meer moeite moet doen om hem aan te raken. Ook dit weer uitgebreid belonen elke keer.

Dan stop je en ga je de volgende dag weer verder, heeft het paard tijd om het te verwerken.

De volgende dag begin je weer met het plastic zakje in de lucht en op de grond te houden. Vervolgens kun je hem aan een longeerzweep binden (het plastic zakje dus. :+) en dan een stukje over de grond slepen. Al doet je paard maar 1 stap en raakt ze hem aan, meteen uitgebreid belonen met stem en een kriebel.

En dan steeds een stapje verder door je paard steeds iets verder en harder te laten lopen.
Je kunt belonen als je paard het zakje steeds met de neus aanraakt maar ook als ze hem met haar hoeven aanraakt, dat doet Menno ook. ([GVL-ITP] Menno @ Chase the Tiger!)

Zo... Beetje duidelijk? :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:48

Heel duidelijk, ze loopt nu nog niet helemaal lekker, maar dinsdag ben ik er weer en ga dat als eerste oefenen!

Enorm bedankt voor de duidelijke en goede uitleg!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:48

Graag gedaan, laat maar weten hoe het ging! :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:38

Dat ga ik zeker doen! Ze is trouwens wel de dominantste, dus echt een 'prooi' voelt ze zich niet maar we gaan kijken hoe het uitpakt :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 00:23

Ik ga morgen pas weer heen, ze heeft nog een dik been, dus helaas kan er niet veel gedaan worden, morgen rondje buiten aan de hand stappen maar dan kan ik de 'basis' en misschien de ho aanleren :D