Kleurprobleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anja_Joost

Kleurprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:24

Sinds kort ben ik met mijn bijrijdpaard Joost begonnen met het rijden van officiele dressuurwedstrijden.
Joost staat op zijn papieren (en dus ook op mijn startkaart) te boek als 'zwart'.
Nu staat hij sinds een jaartje op een andere stal, waar hij het grootste gedeelte van de dag lekker geniet op de weide :D
Heerlijk voor hem, maar hij is erg verkleurd!
Op zijn vorige stal kwam hij nauwelijks buiten en bleef dan ook echt mooi zwart.
Moet er wel bij vermelden dat hij afgelopen voorjaar slecht door zijn wintervacht kwam.

Paard loopt ook wedstrijden voor de wagen en hier hebben we nog nooit commentaar op zijn kleur gehad, maar kreeg laatst van een dressuurjury de opmerking dat ik het KWPN moest vragen om hem als zwart-bruin op papier te zetten.

Even ter illustratie:

Paard voor:
Afbeelding

Paard nu:
Afbeelding

En ja, het gaat echt om hetzelfde paard :j

Wat denken jullie: is Joost zwart of zwart-bruin?
Een zwart paard heeft toch vaak wel iets een bruine gloed over zijn vacht?
Zal ik hier meer problemen mee krijgen?

Sorry voor de grote foto's, krijg ze niet kleiner..

Laura_x_

Re: Kleurprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:27

Ik vind de 2e foto echt bruin ;) Ik zou toch voor zwart-bruin gaan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:28

zwarte paarden hebben inderdaad wel eens een bruinige gloed, maar bij de onderste foto is het echt geen gloed meer te noemen.
Het zou kunnen dat juryleden denken dat er met een ander paard wordt gestart. Denk dat ik het wel aan zou laten passen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:58

Ik kan je paard op de onderste foto inderdaad echt geen zwart meer noemen..

Kan dat dan echt zulke problemen geven? Ik rijd namelijk een panterbonte appaloosa. Zo staat ze ook op papier, maar met het aanvragen van mijn startkaart heeft die persoon er platenbont van gemaakt.. Kan ik dat ook nog ergens laten veranderen?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:07

merel90 schreef:
Kan dat dan echt zulke problemen geven? Ik rijd namelijk een panterbonte appaloosa. Zo staat ze ook op papier, maar met het aanvragen van mijn startkaart heeft die persoon er platenbont van gemaakt.. Kan ik dat ook nog ergens laten veranderen?

Ik zou er wel voor zorgen dat er op zijn papieren en de startkaart dezelfde kleur vermeld staat.
Anders kan er inderdaad verwarring ontstaan. Kun je denk ik vrij gemakkelijk aan laten passen door het Knhs, zij hebben immers de foute kleur overgenomen van zijn papieren.

Kan er inderdaad een telefoontje aan wagen richting het KWPN, maar ben bang dat een wijziging van zijn stamboek flink in de papieren gaat lopen.
Gelukkig start ik de volgende wedstrijd pas in oktober, dan zal hij zijn verbleekte zomervacht inmiddels wel kwijt zijn :D

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:57

Ik zou het NIET laten veranderen als ik jou was!!
Mijn paard heeft precies hetzelfde als die van jou.
Hij is officieel zwart maar kwam ook slecht door z'n zomervacht heen en is toen uiteindelijk (door de felle zon van afgelopen voorjaar) heel bruin geworden.
Nu staat hij met vliegendeken op de wei en wordt hij alsmaar zwarter en zwarter.
De kans is dus groot dat die van jou komende winter weer steeds donkerder gaat worden!

Even 2 voorbeeld foto's.
Zo hoort ie:
Afbeelding
En zo was ie 1,5 maand geleden:
Afbeelding
En zo is ie nu weer:
Afbeelding

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:11

Tjá,

Ik zou als ik jou was even nakijken of het inderdaad mogelijk is de kleur van je paard op de startkaart te laten veranderen in zwart/bruin. Heb ook een paard gehad die net zoals jouw paard net een toverbal was, haha! Je weet nooit wanneer de jury moeilijk gaat doen en het zou sonde zijn als je niet zou mogen starten omdat de kleur van je paard niet goed vermeld staat in de papieren.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:23

Hihi wat grappig, je paardje is een toverbal.
Ineens 5 tinten lichter paard geworden.
Ik zou dit paard ook zeker ''bruin'' noemen en niet zwart

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:38

Je hebt een hartstikke zwart paard hoor :j . Zwarten kunnen in de zomer veel lichter verkleuren dan donkerbruine en zwartbruine paarden. Dit is echt een typische zo'n zwartverkleuring met die gele ondertoon die lichter wordt dan een bruine vacht. En gebruik je toevallig ook een vliegenspray met citronella? Want hierdoor kan de vacht al helemaal blonderen, ik spuit dat daarom juist extra in de manen van mijn vosje om die lichter te maken :))

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:38

Ik zou het niet laten veranderen hoor! In de winter heb je waarschijnlijk weer een gitzwart paard en krijg je daarop weer commentaar!

Deze zomer was ik met mijn 3 jarige naar de keuring geweest, in haar veulenboek stond bruin...maar toch is ze zo zwart als wat! Dus dat is inmiddels wel aangepast!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:41

Ik heb een apaloosa die te boek staat als appelschimmel !? Ik verander er niets aan misschien als ik heel lang wacht wordt hij op een dan nog eens een appelschimmel.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 08:42

Bedankt voor alle antwoorden, hier kan ik wat mee :j

@RenskeG: Deze paardjes hebben inderdaad dezelfde vachtkleur! Je begint bij Joost nu ook al een zwarte ondervacht te zien, dus deze verharing komt hij waarschijnlijk wel goed door en is hij weer zwart. Een vliegendeken is helaas geen optie. Meneer heeft een masterclass dekens-slopen gevolgd :o

@Adamootje: Als ik zijn kleur op de startkaart wijzig ben ik bang dat ik problemen krijg met zijn papieren. De kleur van het paard komt dan immers niet meer overeen. Of zal dat meevallen?

@IcePrincess: Ik gebruik wel veeeel dazenspray (die met die asbak-lucht). Eigenlijk geen idee of daar citronella in zit :? Zal wel een hoop verkaren natuurlijk!

Thanx voor de tips!
Ben niet zo blij met deze toverbal :# Heb m liever 'gewoon' zwart :j

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:42

Ik heb het ook met mijn paard. en inderdaad nu die een vliegendeken op heeft is hij ook weer veel zwarter

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:01

Anja_Joost schreef:
merel90 schreef:

Ik zou er wel voor zorgen dat er op zijn papieren en de startkaart dezelfde kleur vermeld staat.
Anders kan er inderdaad verwarring ontstaan. Kun je denk ik vrij gemakkelijk aan laten passen door het Knhs, zij hebben immers de foute kleur overgenomen van zijn papieren.

Kan er inderdaad een telefoontje aan wagen richting het KWPN, maar ben bang dat een wijziging van zijn stamboek flink in de papieren gaat lopen.
Gelukkig start ik de volgende wedstrijd pas in oktober, dan zal hij zijn verbleekte zomervacht inmiddels wel kwijt zijn :D

Kan indd problemen geven bij mijn paard stond vroeger in zijn paspoort dat die vos was, was foutje want hij zou een schimmel worden
uiteindelijk is er een nieuw paspoort moeten komen omdat er problemen van werden gemaakt nu is het; schimmel vosgeboren ;)

voor ts; ik zou indd voor zwart/bruin gaan ik vind hem nu eerder bruin dan zwart zelfs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:09

weetje wat ook kan helpen? na het rijden(zomer) het zweet afsponzen met water, ik had iets gehoord dat als je paard zweet en als ze dat laat zitten dat het dan bruiner word

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:29

@Queelens: Was die verandering veel gedoe of viel dat mee?

Afspuiten na het rijden doen we eigenlijk altijd al, maar thanx voor de tip!

Moet wel zeggen dat hij nu echt weer een zwarte ondervacht heeft.
Over een aantal weken zal zijn bruine vachtje waarschijnlijk weer zijn verdwenen en heb ik een heel winter om te bedenken hoe ik hem volgend voorjaar/zomer zwart ga houden :D

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:59

Als er nog maar 1 jury er wat van heeft gezegd en jij al ziet dat hij een zwartere vacht terugkrijgt zou ik het niet gaan veranderen. Heb er verder niet veel verstand van qua jury's die er moeilijk over kunnen doen, maar als hij later weer zwart wordt, rij jij de winter weer met de 'verkeerde' kleur. :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:46

Anja_Joost schreef:
@Queelens: Was die verandering veel gedoe of viel dat mee?

Goede vraag we hebben dit zelf niet gedaan maar de vorige eigenaresse nog.
Mijn ervaring is met de kwpn (weet niet of je paspoort daar vandaan komt?) dat het vrij vlot en snel gaat als je, je paspoort opstuurt met een briefje erbij waarin je duidelijk aangeeft wat de bedoeling is wat er veranderd moet worden. Vantevoren wel even telefonisch contact opnemen.

Paltley schreef:
Als er nog maar 1 jury er wat van heeft gezegd en jij al ziet dat hij een zwartere vacht terugkrijgt zou ik het niet gaan veranderen. Heb er verder niet veel verstand van qua jury's die er moeilijk over kunnen doen, maar als hij later weer zwart wordt, rij jij de winter weer met de 'verkeerde' kleur. :)

Als je op het paspoort zwart/bruin laat noteren kan ze ook gewoon in de winter starten zonder dat jury's een vraagteken boven hun hoofd krijgen