lijstje voor in mijn kast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wicky_fonske

lijstje voor in mijn kast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 21:59

hey iedereen,

ik ben van plan om een lijst in mijn kastje op stal te hangen,
voor als er iets gebeurd en wat ik dan moet doen

bv Koliek het paard in beweging houden komt door iets fout of teveel geten te hebbe
niet laten eten...

zo heb ik al Koliek en snijwonde maar ik mis nog veel !!

weten jullie nog dingen ( en ook wat ik er allemaal voor nodig heb)

alvast bedankt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:53

Als ik jou was zou ik een simpel boekje kopen over EHBO bij paarden en zeker het telefoonnummer van verschillende dierenartsen in je kast hangen ( of in je telefoon zetten).
Bij de ene soort koliek moet je bv. lopen met je paard, maar bij de andere soort weer niet, dus dat is best lastig.
Handig is om een thermometer in je kast te hebben en te weten hoe je je paard moet temperaturen. Dit kan je goed oefenen, zodat je paard er niet gek van op kijkt als je het doet. Als je dat een week lang iedere dag op dezelfde tijd doet en de temperatuur steeds opschrijft, weet je ook wat de normale temperatuur is van je paard.
Ditzelfde kan je ook met de hartslag doen, in zo'n boekje staat ook wel uitgelegd waar je die kunt voelen.
Verder kijk je gewoon iedere keer als je je paard ziet hoe hij zich voelt, hoe zijn ogen eruit zien, hoe zijn vacht eruit ziet, of hij net zo fijn met je meeloopt als anders en daar zie je ook al veel aan.
Mijn EHBO-kast bestaat eigenlijk voornamelijk uit een thermometer en betadinescrub, als er echt meer nodig is bel ik een dierenarts, of het kan wachten tot de volgende dag, zodat ik tijd heb om iets te halen.

amyz

Re: lijstje voor in mijn kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:00

Ik denk dat bovenstaande een heel goed advies is :j Verder.. Als je een lijstje wil... Schrijf daar dan op ''bij twijfel da bellen'' :D

Wat ik wel doe is een schriftje bijhouden. Daar schrijf ik, met datum, opvallende dingen in op. Bijv een naar wondje (doe t natuurlijk niet voor ieder plekje en dingetje, dan is dat schriftje snel vol :+ ) zodat ik kan bijhouden hoe zich dat ontwikkelt, of wanneer hij ineens vreemd liep en hoe hij zich verder gedroeg. Bij bepaalde dingen zou je dan bijvoorbeeld ook temp erbij kunnen zetten, zo kun je de ontwikkeling van bepaalde symptomen goed in de smiezen houden :) Heb voorheen wel eens gehad dat ie een rare bult had, maar hoe-lang-zat-ie-dr-nou-al?? Nu schrijf ik dat soort dingen dus op, kan ik het precies zien :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:36

Dat is ook een goed advies, ik gebruik daar inderdaad een agenda voor, waar ik ook in zet wat we gedaan hebben die dag en hoe het ging met bv. rijden. Waar ik op gewezen ben met lessen, even kort. Wanneer ze weer een wormenkuur moet, wanneer ze die gehad heeft, wanneer ze geënt is en wanneer de volgende moet, twee weken van te voren alvast een aankondiging in de agenda en je vergeet het dan niet.

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:05

ja jullie hebben wel gelijk... zal maar eens een boekje aanschaffen en een lijst met dierenartsen in de buurt en de hoefsmidt enz maken
bedankt voor het advies!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:37

Je hebt (nog?) geen eigen da begrijp ik? Is wel prettig hoor, om dat geregeld te hebben... Dan is alle info over je paard voor handen en kan je da makkelijker een inschatting maken van wat er aan de hand zou kunnen zijn. Da en smid waren bij mij geregeld voordat ik mn pony ophaalde iig, als er dan wat gebeurt kan je gelijk bellen en weten zij over welk paard het gaat en waar ze heen moeten :)

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:57

ja maar mijn paardje komt uit Nederland en ik woon in Belgie dus ik heb er nu eentje maar ben ik niet zo tevreden over ...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:54

Ik schrijf inderdaad ook alles op qua wondjes, onregelmatig lopen of iets dat met rijden is gebeurd wat normaal niet op die manier gaat. Zo kan je indien nodig je DA precies vertellen hoe of wat (ik heb al wel eens een reactie van een DA gehad dat het geweldig was dat ik precies wist te vertellen wanneer er wat gebeurd was.)