Paard is veranderd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeTi

Paard is veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:33

Ik heb 3 jaar geleden een paard gekocht. Een merrie van 13 jaar, nu wordt ze 16 jaar.
Haar achtergrond weet ik niet.
Ze stond in het begin alleen, met een paar koeien. Ik kon er mee gaan wandelen, rijden zonder problemen, ik kon er mee op de weide of land rijden. Ik kon er mee springen.
Het was een heel braaf paard. Maar na een jaar hebben we er nog een paardje bij. Dan zijn de problemen begonnen..
Ze werd plots een heel ander paard.
Als ik haar uit de weide haal begint ze te krijsen en te roepen naar het ander paard en begint ze sneller te lopen. Ze wil heeltijd bij het ander paard zijn.
ook is ze moeilijker te berijden. ze maakt zich sterker door haar hoofd op te spannen en naar beneden te drukken, ze wil heeltijd lopen en galloperen.
we kunnen niet meer gaan wandelen want als we uit het zicht verdwijnen begint ze dit ook te doen en te steigeren.
ze heeft me er al eens afgesmeten als ik op het land rechtover rijdde, gevolg een ingedeukte wervel met een barst erin.
ze is dan vlug alleen naar huis gerend. een gevaarlijke situatie, daarom rij ik nooit meer ergens anders.
Ik heb 6 maanden niet meer mogen rijden. Ik probeer haar nu te longeren zonder dat ze het ander paard ziet en dit begint al redelijk te gaan. Met mij in de buurt lukt het al redelijk, rijden is nog wat moeilijk. Maar als ik weg ga begint ze weer dom te doen.
Als ik haar eerst in de stal steek zonder dat het ander paard er is, begint ze zot te worden, te roepen, tegen de deur slaan, heen en weer lopen, te zweten. Je kan er onmogelijk bij. Als het ander paard komt is ze weer rustig. Als we het ander paard eerst binnensteken, dan loopt ze als een gek door de weide.
Ze gedraagt zich als een hengst. Ook kan ik niet op verplaatsing gaan.
ze loopt wel gemakkelijk de trailer in, maar eenmaal we in de manege, is ze super nat van te zweten. Ik kan haar daar ook niet berijden met andere paarden in de buurt.

Wat zou het probleem hier zijn en wat moet ik doen?

Anoniem

Re: Paard is veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:38

mm...
misschien zoals je nu al doet, het met stapjes doen?

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:45

zeer vreemd... Kan je alsnog wat te weten komen over haar achtergrond?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:59

Vreemd? Vind dit niet meer als normaal kuddegedrag.

Ze stond eerst alleen en nu alleen met het nieuwe paardje? Die wilt dus écht niet meer alleen zijn!
Zie het een beetje als verlatingsangst bij een hond. Als die al begint te blaffen als je in een andere kamer bent, laat je die toch ook geen 2 uur alleen?
Doe gewoon eerst veel met het andere paard in zicht. Of als je even in de bak wilt werken, zet je het paard even daar in de buurt. En verplaats je het paard elke keer een stukje verder van de bak af.

Dit is geen 'dom' gedrag van een paard, maar natuurlijk kuddegedrag. Je moet haar laten zien dat ze heus weer terugkomt en ze niet dood gaat zonder haar nieuwe maatje omdat ze jou op dat moment heeft. En dat doe je dus stapje voor stapje zodat je paard het aankan.

Succes!

NienkeTi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 23:11

Ja dat snap ik wel, dat ze niet meer alleen wil zijn. En ben nu al een jaar bezig met haar zo te trainen. Sommige dagen gaat het heel goed en andere dagen heel slecht. Heb dat ook in het begin gedaan, ander paardje in de kleine weide ernaast geplaatst. en dan was er geen probleem. Maar ben nu aan het proberen om van verdere afstand te rijden. Ik vroeg me gewoon af wanneer dit uiteindelijk zal ophouden omdat dit al zo lang duurt. Kan ik echt niets meer doen.. Heeft ze dan zo'n angst om haar maatje niet meer te zien, zweten en rondlopen enzo,.. dat vind ik echt jammer voor haar. Is er dan misschien iets gebeurd in het verleden dat ze plots werd gescheiden van haar maatje(s).. jammer dat ik niets weet over haar achtergrond. Het is anders zo'n lieverd. Vind het jammer dat ze ook zo gestressd is als ik ergens anders ga rijden, ook al zijn er andere paarden in de buurt.. Ik bedoel niet dat het dom is, of dat het paard dom is, het is gewoon wat lastig..
Kvroeg me af als er nog mensen zijn waar hun paard ook zo'n gedrag vertoond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:32

Die mensen zullen er vast en zeker zijn =)

Hoe reageer jij op de momenten dat ze zich zo opfokt?

NienkeTi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:09

Als ik haar aan het longeren ben, probeer ik haar de aandacht te trekken. Ze wou vroeger altijd eerst galloperen en soms steigeren aan de longe, dus heb ik haar geleerd om eerst te laten stappen, dan draven, dan stappen enz.. en dan pas galloperen. En rustig te maken. Als ze zelf naar me toe wil komen weet ik dat ze gekalmeerd is, dan doe ik soms nog wat grondoefeningen, en kan ik haar borstelen. Soms kan ik haar ook al direct borstelen. Ik mag wel niet weggaan, anders begint ze terug te roepen. Als ik dan terug kom verwelkomt ze me met een luide hinik :)
Als ze alleen in de stal zit kan ik nog niets met haar doen, alleen soms na het werken is ze wel rustig. Gelukkig kan ze in de zomer veel buiten blijven.
Nu nog het rijden, dat lukt al redelijk. Sommige dagen minder, andere beter.