problemen in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

problemen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:26

Quinoa (mijn 7 jarige mérens ruin) staat sinds een jaar op een andere pensionstalling omdat de faciliteiten daar beter waren. Voorheen stond hij samen met mijn oude andalusier en een kwpn merrie, dit ging altijd probleemloos en super.
In het begin van de nieuwe pensionstalling was er een grote ruin die duidelijk de baas was, Quinoa had daar ook veel respect voor en de groep was stabiel.
De grote ruin is inmiddels weg en er is voor quinoa geen duidelijke baas meer (lijkt het). Het zijn allemaal merrie in zijn kudde en ik denk dat hij knettergek wordt van het constante hengtige gedrag.
Wat nou het euvel is, is dat quinoa een trapgraag paard is geworden die zo andere paarden in elkaar mept, naast zijn stal stond het altijd leeg maar nu is daar een andere pony in gekomen, hij heeft gewoon die hele wand aan gort gemept.
Nu staat hij bij de shetlanders in en dat gaat probleemloos, ik denk eerlijk gezegd dat hij daar niet veel concurrentie in ziet......
Voorheen was het juist een paard die je overal bij in kon doen en ik kon naast iedereen rijden zonder problemen. Ik herken mijn paard zo helemaal niet meer

Wat is wijsheid

Ik ga straks kijken naar een andere pensionstalling met alleen maar ruinen en een vaste groep paarden, die worden absoluut niet gewisseld, zou dat een oplossing kunnen zijn?
Ik wil natuurlijk ook niet op mijn geweten hebben dat een paard geblesseerd raakt door zijn wangedrag.

Overigens hebben ik en de pension houders geen problemen in de omgang met hem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:35

Wij hebben de kudde maar anders ingedeeld:
Mijn pony's ware aard kwam in de kudde ineens naar boven: hij is extreem dominant en dat viel voor die tijd niet op omdat hij maar met 1 veulen stond en dus sowieso de baas was. Maar in de kudde ging hij in de aanval en veroverde de leiderschapspositie. De kudde was stabiel, maar geen mens kon meer de kudde naderen zonder longeerzweep. Dus hij is apart gezet met 1 ander paard en dat ging gelukkig wel beter, maar echt vriendelijk was hij nog niet... de andere paarden waren toch nog te dichtbij.
Gelukkig stond hij op een een tijdelijke plek en hij staat nu al járen met 1 vaste en zeer onderdanige pony samen, gaat geweldig. Ja, hij is de baas en hij staat altijd vooraan, maar hij valt niemand meer aan. T is nu gewoon een vriendelijk dier geworden en weer rust in de tent.
Dus ik zou zeker kijken naar een andere manier, want dit werkt blijkbaar niet optimaal. Of zorgen dat hij tussen 2 zeer onderdanige paarden in komt de staan zodat het niet meer nodig is om te vechten voor de positie.

Die van mij kan dus alleen samen staan met 1 zeer onderdanig paard. Dus toen hij op cursus ging voor 3 week heeft hij alleen gestaan nadat hij een pony hard had aangevallen die niet onderdanig was....
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-08-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmy81

Re: problemen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:37

Waarom laat je hem niet gewoon bij de shetlanders in staan dan als dat probleemloos gaat?
Is dan toch prima lijkt mij, hij blij, jij blij, de shetlanders blij en de pensionhouders blij :)

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:39

Carmy81 schreef:
Waarom laat je hem niet gewoon bij de shetlanders in staan dan als dat probleemloos gaat?
Is dan toch prima lijkt mij, hij blij, jij blij, de shetlanders blij en de pensionhouders blij :)

Ja dat is dan inderdaad niet zo'n probleem, maar op stal staat hij naast een ander paard, en welk paard je er ook neer zet hij accepteert het eigenlijk niet en gaat dus meppen. Hij staat al in een stal op een hoek zodat hij aan één kant een ander paard heeft.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:42

Ach zo... hmmmm lastig. Maar in de stal kan ie een ander paard geen kwaad doen toch? Ik denk niet dat dit met een andere pensionstal opgelost is namelijk. Hebben ze contact met elkaar door een luikje met trailies of niet? In de stal bedoel ik....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:44

Kun je geen ander paard naast hem zetten? Dat er even wordt gewisseld met een betere combinatie?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:47

Ja door middel van tralies, hij heeft zijn hak al kapot getrapt tot bloedens toe. Het is niet dagelijks hoor maar af en toe gaat het dan weer "mis". Ik vind het zo maf, een jaar geleden was er echt niks aan het handje (andere stalling andere paarden) en nu is het een monster. De pensionhouder heeft overigens wel gezegd hier totaal geen problemen mee te hebben en gewoon weer bij de kleintjes in kan straks.
Met rijden heeft die van mij ook wel is losse beentjes sinds hij daar staat, ik voel het niet aan komen en hij mept de andere paarden helemaal verrot, tuurlijk grijp ik wel in maar ik ben altijd te laat omdat ik het niet voel/zie aankomen.
Hoe kan het toch dat er zo'n gedragsverandering is ontstaan.........

Moet wel zeggen dat hij voor mij echt super is en we hebben ook wel de nodige strijd gehad in het verleden maar de verdeling onder ons is zeer duidelijk.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:48

vuurneon schreef:
Kun je geen ander paard naast hem zetten? Dat er even wordt gewisseld met een betere combinatie?

We geprobeerd, maar er is niet echt een beter combinatie, hij heeft blijkbaar een grote persoonlijke ruimte en duld eigenlijk geen enkel paard naast hem.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:50

Misschien toch een slechte klik in de kudde. Wat overigens wel vervelend is, omdat ie dus zo verandert is. Hoe lang sta je al in deze nieuwe pensionstal? Misschien moet de rangorde nog goed uitgevochten worden ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:50

Pfoe en een plek in de hoek dan? Dan heeft ie maar aan 1 zijde een paard.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:51

vuurneon schreef:
Pfoe en een plek in de hoek dan? Dan heeft ie maar aan 1 zijde een paard.

Is al, dat zei ze net al :) Staat al in de hoek

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:53

Carmy81 schreef:
Misschien toch een slechte klik in de kudde. Wat overigens wel vervelend is, omdat ie dus zo verandert is. Hoe lang sta je al in deze nieuwe pensionstal? Misschien moet de rangorde nog goed uitgevochten worden ofzo?

Nou ja dat idee heb ik zelf ook een beetje, verhuizen naar een ander pension is zeker een optie, maar de vraag is of gaat helpen. Heb wel een leuke stal gevonden met alleen ruinen en kleine groepjes paarden.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:57

Daar kom je maar op 1 manier achter denk ik. En dat is proberen :)
Zo is ook niet leuk in ieder geval, dus give it a shot !!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:57

Och ja ik zie het :=
Misschien toch een kijken bij een andere pensionstal, bij mij zit er een volledige betonnen wand tussen, ze kunnen elkaar dus alleen buitenom zien. Maar dat is voor mijn pony wel zo rustig ;)

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:59

Carmy81 schreef:
Daar kom je maar op 1 manier achter denk ik. En dat is proberen :)
Zo is ook niet leuk in ieder geval, dus give it a shot !!

Ja, denk toch wel dat ik dat ga doen, het wordt zo alleen maar van kwaad tot erger denk ik en heeft naar zijn idee succes met zijn gedrag. In zijn evt. nieuwe stal heeft hij ook een deurtje waar hij naar buiten kan kijken, dus ook minder frustratie hoop ik. Uiteraard staan ze overdag gewoon buiten.
Kreeg net van mijn huidige stal houder te horen dat ze het zooooo jammer zouden vinden als ik weg ging, maarja ik heb toch niet echt het idee dat mijn paard zo gelukkig is, krijg toch wel een beetje een schuldgevoel richting mijn stalhouder..... |(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:11

Is er geen mogelijkheid om hem 24/7 met de shetties in de wei te zetten?

Want als hij op die nieuwe pensionstal een raampje heeft, denk ik niet dat het paard naast hem ook z'n raampje mag gebruiken...

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:16

Nee 24/7 de wei op is geen optie voor de pensionhouder, ook wordt mijn paard dan erg onrustig als de rest binnen staat en hij niet. Bij de nieuwe stalling zit er een betonnen wand tussen de stallen, dus ik hoop dat dat afdoende is. Er zit bij de andere (nieuwe) stalling ook een paard met een soort natuurlijk overwicht, het is een erg rustige kudde.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:46

Om even te reageren op je vraag, of het een oplossing kan zijn hem bij een groep te zetten met uitsluitend ruinen; dat kan, maar hoeft niet. Het is vaak wel wat rustiger in een ruinengroep.

Als ik even kijk naar de groep waar mijn ruin in staat heerst ook een duidelijke rangorde, waar een zeer dominante ruin nu baas is. Gelukkig heeft mijn paard (voorheen de baas in de groep en dus ook redelijk dominant) dit min of meer geaccepteerd en blijft uit de buurt van de leider. Maar als deze 2 wel bij elkaar in de buurt komen is het gegarandeerd ruzie, slaan en bokken naar elkaar. Dus het is denk ik wel van belang dat er in de ruinengroep die jij op het oog hebt niet hele dominante paarden staan. Maar goed, zoals al meer gezegd, daar kom je alleen achter door het te proberen! ;)

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:15

Mijn paard is vandaag verhuisd naar een andere stalling. Hij staat nu samen met een Fell pony en een Fries ruin. Dit gaat echt helemaal goed, het was even snuffelen en klaar.
Ben blij dan ik verhuisd ben.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:56

Ik heb ook een soort gelijk probleem. Mijn ruin ( die afgelopen november is gecastreerd ) stond sinds deze zomer in de kudde op de stal waar ik sta. Hij was in de rustige groep ruinen gezet omdat we allemaal dachten dat hij ook rustig was, omdat ie zo ontzettend lieve goedzak is. Dit bleek het tegenovergestelde, hij heeft enorm hengstengedrag en was samen met 1 ander paard het leiderschap aan het uitvechten. De volgende dag is hij in de dominante ruinen groep gezet, hier stonden wat oudere en grotere paarden in die duidelijk lieten merken dat hij nooit de baas kon worden. In deze groep was het allemaal prima, hij wist z'n plek en er waren geen vechtpartijen meer.
Echter gingen er een aantal uit die groep verhuizen waardoor de groep uit elkaar viel en mijn paard weer ging proberen om de baas te worden, waardoor er weer vechtpartijen ontstonden. Uiteindelijk zijn ze dus uit elkaar gehaald en staat mijn paard apart in z'n eentje in de wei. Hij is 4 jaar en ik vind dat hij in de groep moet staan, maar hij slaat echt het licht uit de ogen. Hij word wel terug geschopt en hard ook maar hij leert het niet, hij schiet er als een echte hengst zo weer op af.. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, hij kan niet tussen de andere ruinen, merries is ook geen goed idee daar voelt hij zich teveel man voor..

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:58

Jee wat vervelend zeg. In de groep waar mijn paard nu staat is een 4 jarige ruin die echt een natuurlijk leider is, dit is gewoon zo duidelijk dat die van mij zijn plek accepteert. Er is alleen wat orenspel voor nodig en die van mij gaat uit de weg. Maarja je moet wel zo'n kudde kunnen vinden waar de stalling dan ook nog naar wens is. Bij de vorige stalling stond mijn paardje samen met een pittige shet, dit ging ook prima, maar vond het toch geen optie omdat hij in de stal wel erg aan het slaan was naar zijn buurvrouw.
Ik ben erg blij dat ik ben gewisseld van kudde, zo zie je maar weer dat je toch best een sociaal paard kan hebben met de goede kudde formatie.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:11

jaa precies! maar zoals je zegt idd, probeer dat maar eens te vinden met de juiste formatie paarden en dan ook de accomodatie wat je zoekt ..

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:19

Nou dat is zeker lastig, een goede stalling vinden valt vaak al niet mee.

Vanmorgen had ik even gereden, wilde mijn paard in de weide zetten en toen zag het er zo uit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe schattig is dat, ik had zijn halstertouw nog niet eens af of ze moesten al knuffelen.

Trouwens, die met de lange manen en groen halster is van mij ;-)

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:21

Hee hoi,
dat oogt gezellig! Vind het jammer dat jullie weg zijn maar zo te zien heeft hij zijn plekje al gevonden..
Groetjes