Wie organiseerd nog meer zelf ruiterkampen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Wie organiseerd nog meer zelf ruiterkampen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:07

Volgende zomer willen wij voor het eerst een ruiterkamp organiseren, nu zou het leuk zijn tips en trucs, do's en don'ts uit te wisselen met andere organisatoren. In mijn topic over de prijs van het kamp kreeg ik al veel handige wistjedatjes, en een hoop pb's. Maar ik dacht: ik breng het centraal.
Het gaat dus om mensen die zelf kampen organiseren, bijvoorbeeld rijverenigingen die met hun club ergens heen gaan etc.
Heb je nog informatie die je wilt delen: bring it on ;-)

wonderworst_

Re: Wie organiseerd nog meer zelf ruiterkampen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:15

het ligt er een beetje aan wat voor kamp je gaat organiseren, iets waarbij de kinderen ook erg veel over het paard zelf leren (een soort instructie week) of een echt pony kamp met vooral veel 'lol met je knol' en natuurlijk of de kinderen wel of niet bij jullie zullen slapen.
in beide gevallen is het handig om voor jezelf een goed uitgewerkte planning te hebben voor elke dag. elke dagplanning moet sowieso uit meerdere plannen bestaan (back-up plan) waardoor je ook met slechte weersomstandigheden elke dag goed en leuk kunt vullen.

bij een instructie week is de week natuurlijk makkelijk in te delen, omdat je wilt dat de kinderen hier erg veel leren. hier kan je de dagen dus onder verdelen in de verschillende disciplines van de ruitersport, harnachement, gezondheid en verzorging enzovoorts..

bij een 'lol met je knol' kamp moet je natuurlijk elke dat goed plannen dus rekening houden met slecht weer. vaak vinden de kinderen het wel fijn om ook 1 uurtje vrije tijd te hebben om dan gezellig even te kletsen en lol te hebben met vriendjes en vriendinnetjes (alleen met mooi weer anders is het ook niet leuk). erg leuk is het dan om sochtend een progamma te hebben met de paarden (poest wedstrijd, verkleeddag enz. waarbij er niet word gereden of er weinig inspanning van de paarden gevraagd wordt), daarna spelletjes en activiteiten zonder paard en daarna een progamma waarbij er gereden/gesprongen of buitenrit word gemaakt met de paarden.
zo hebben de paarden ook voldoende rust en hou je de kids lekker bezig. afhankelijk of je wel of niet blijft slapen met de kinderen is er dan nog een avondprogamma met speur-/griezeltochten, bonte avond, kampvuur met liedjes en marshmellows.

bij slecht weer moet je dus ook voldoende spelletjes hebben die je in een binnenbak(indien aanwezig anders hooischuur of dergelijke) kunt doen. hierbij zijn alle huis tuin en keuken schoolspelletjes vaak al genoeg, bij een ponykamp waar ik laatst toevallig even langs liep waren ze bijvoorbeeld ook een aantal spelletjes van minute toe win it aan het doen. ik kan nu wel uren doorgaan maar dit is wat je ook meestal op spelletjes dag op een manege doet.
afhankelijk van het progamma maak je dus ook de paklijst wat de kinderen mee moeten nemen ( extra droge kleren, rijkleren, verkleedspullen enz)