Help! pony heeft geen respect !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Help! pony heeft geen respect !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 20:46

Hoi,
Mijn haflinger heeft totaal geen respect voor mij. ik heb haar al ongeveer 4 á 5 jaar. Rijden gaat goed, poetsen gaat goed. maa rop het moment dat ze geen touw heeft gaat ze eten aan het gras en trappen naar mij. Ik poetste haar eerder altijd buiten. aan een paaltje zet ik haar vast. maar ze heeft pas geleden het touw losgetrokken, dus helemaal kapot :Y) en is daarna gaan rennen en naar mij gaan trappen. gelukkig heeft ze me niet geraakt. dit gebeurde toen ze ziek was en dus niet aan het werk mocht.

ik kan ook niet zonder bit in met haar lopen. dan gaat ze ook trekken en trappen.
wie o wie kan mij helpen. aan de hand van bijvoorbeeld een werkschema ofzo.

groetjes.

Anoniem

Re: Help! pony heeft geen respect !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:51

Streng zijn, wil je iets niet, kort en krachtig reageren. Als ze gaat trekken probeer dan niet te gaan hangen of terug te trekken maar geef een korte ruk aan het touw. Maar sta op je strepen en wees duidelijk en consequent. En alleen je stem verheffen is niet genoeg, een goede tik (niet of het hoofd) of schop mag dan best een keer, als je dat gewoon 1 keer bondig en kort doet en niet gaan lopen schreeuwen of je gaat lopen uitleven op je paard.

Grenzen stellen dus.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:24

RT-P -> OPG

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:18

Ik ken ook een pony die dat deed. Als ie naar je trapt moet je in een keer door lopen en loop dus zo snel mogelijk naar zijn schoft toe waar hij je niet kan trappen. E omdat hij ziek was had ie waarschijnlijk veel meer energie dus dan zal hij sneller geneigd zijn dat te doen dan normaal denk ik dan. En als ie t toch doet geef je hem een klap met het halster touw

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:34

Misschien is het tijd dat je wat aandacht gaat besteden aan grondwerk?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:33

Ik ga mee met de tips hierboven:

Wees kort en bondig, trek je grens, gaat je pony over de grens heen, dan zal hij de consequenties merken. Door stemverheffing, al dan niet door een tik of desnoods een schop.
En ga veel grondwerken, dat doet echt wonderen als je het goed doet.

Ik had een soortgelijk probleem met trappen op bij mijn verzorgpony, dominant kreng is die. Die heeft een paar keer een schop moeten hebben, we hebben veel gegrondwerkt, en nu gaat het steeds beter.

bredla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:37

consequent zijn.
In alles
Misschien wel goed als een instructeur je hierbij helpt want vaak denk je dat je consequent bent en moet je eigenlijk nog strenger/ duidelijker zijn

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:24

Ik ga weer bij het begin beginnen.. Grondwerken..

Straks maar naar de bibliotheek wat boeken halen..

Mijn instructrice zei dat Cindy neit echt een pony was waar je in de wei naast kan stan. maar zelf weet ik dat de wei Cindy's eigen terrein is en daar doe ik dus ook niet veel.
Ook zei ze dat het idd kwam dat ze trapte door te veel energie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:41

Heel goed dat je er zo mee bezig bent!

Eigen terrein of niet, jij bent de baas, en ook al heeft ze te veel energie, trappen mag gewoon niet. Punt.
Als je haar dat een paar keer duidelijk maakt, komt het wel goed.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:46

oke bedankt voor jullie reacties..