Veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:34

Hoi,
Ik wil ooit een veulen gaan kopen. Maar dat duurt nog wel een paar jaartjes. Maar dan wil ik er wel voor zorgen dat ik er van alles te weten kan komen over het gedrag van veulens en hoe je ze het best kunt opvoeden ect.
Ik ben een meisje van bijna 14 en ik rij nu bijna 6 jaar dressuur. ik heb nu al een grote D pony van 20. Ik had haar toen ze 18 was.
Ik denk dat ik er nog maximaal 3 jaar mee verder als ik geluk heb. Dan ben ik er denk ik wel te groot voor. Maar dan wil ik als mijn volgens paard een veulen kopen.
Ik weet dat veel van jullie zeggen van doe het nou niet het is heel veel werk enz. En je kunt hem zo verpesten enz. Maar daarom wil ik dus er alles over te weten komen.
Dus ik heb een paar vragen:
1. Kent er iemand hier een boek waar je alles over het gedrag van paarden en veulens te weten kunt komen en hoe je er mee om moet gaan?
2. Ik ga het boek: Het veulen-tipboek kopen om te lezen en leren wat ik nou met mijn veulen zou moeten doen. Heeft iemand deze? Zo ja? Wat is je mening erover?
3. Voor degenen die zelf veulens kopen en opvoeden, wat hebben jullie gedaan om je voor te bereiden? Boeken gelezen, op internet dingen opgezocht, wat anders?
4. Wat zal ik moeten zoeken in een veulen? Ik weet dat die heel ief moet zijn en dat veulens jou vaak uitkiezen. Maar qua ouders wat ze moeten hebben? Ik wil geen heel duur veulen maar wel eentje waar ik dingen mee zuo kunnen bereiken.
5. Tips voor mij waar ik aan zou moeten denken en wat ik zou moeten doen voor en tijdens dat ik een veulen heb.
6. Nog iets anders om even te melden?

Alvast bedankt ;) Ik ben heel goed voor paarden en wordt niet snel boos. Ik gebruik nooit geweld en dus ook niet meteen met de zweep gaan slaan!!! Ik gebruik mijn lichaamstaal en mijn stem om mijn paard iets te laten doen. Maar bij het rijden gebruik ik ook mijn hulpen maar dan wel goed!

-Xxx

rienne

Re: Veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:38

Goed dat je er al zo mee bezig bent. Maar vergeet niet als je pas over 3 jaar een veule koopt dat het dan nog 3 jaar duurt voordat je erop kan rijden!

Wat wil je doen, dressuur, springen of sgw? Of recreatie? Je moet kijken naar het paard zelf een paard met goede ouders en stamboek wil niet altijd zeggen dat het paard zelf ook goed is. En zeker als je een veulen koopt zie je dat niet.

Met een veulen zelf kun je wandelen, poetsen en wat tutten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:44

Ja ik weet dat ik niet op een veulen kan rijden.
Nu ben ik een dressuur amazone mar ik spring ook wel af en toe. Ik doe ook wel buitenritjes.
Mijn pony die ik nu heb is ene kruising tussen een Arabier en een Kwpn'ner.
Ik wil gewoon het veulen opvoeden en inrijden naar mijn smaak. Maar het gaat er bij mij niet alleen om het rijden maar op een goede band met mijn paard te maken. Gewoon z'n hele leven samen zijn.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:55

Oke, Het moet echt een paard zijn? Of mag het ook een barokke pony zijn? Dan zijn Welsh cobs veelzijdige pony's. Of anders een kwpn'er

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:57

Uhmmm, nou mijn pony die ik nu heb heeft een stokmaat van 1.48 meter. Als ik pas over 6 jaar erop kan dan denk ik dat het een paard moet zijn. Een neit te grote natuurlijk want ik wordt niet echt super lang maar ook niet heel klein. Gewoon een gemiddeld lengste paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:50

Ik heb een flinke tijd rondgelopen op een hobbyfokkerij voordat ik mijn veulen kocht. Daar heb ik veel geleerd. Is er bij jou in de buurt niet iemand met een veulen (of meer) waar je eens mag meekijken en leren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:30

Als je een veulen koopt, realiseer je dan dat er heel veel geld in gaat zitten voordat je veulen zo oud is dat je er op kunt gaan rijden.
Je kunt tegen die tijd het beste een driejarige kopen, al dan niet ingereden. Dan loop je iig het risico niet dat er in de drie jaar van de opfok van alles kan gebeuren waardoor je veulen nooit bereden kan worden, of in het ergste geval het niet overleefd.

Een veulen kun je het beste inscharen, paardjes voeden elkaar op. Je kunt een veulen vanaf de grond wat manieren bijbrengen, wijken voor druk, pasje naar voren, naar achteren en opzij. Voetjes geven, vaststaan, eventueel de trailer op.

Boeken over het opvoeden van veulens zijn er genoeg. Ik kan je het boek van John Lyons, bringing up baby adviseren. Helaas alleen in het Engels, of eventueel in het Duits te krijgen.

http://www.amazon.com/John-Lyons-Bringi ... 1929164122

En wat ik persoonlijk een erg leuk filmpje vindt, die laat zien waar je een jong veulen al allemaal kennis mee kunt laten maken, dan kun je ook je even verdiepen in de methode van Pat Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi ... 6D277BB510

http://www.youtube.com/watch?v=BrTLm6wE ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=r3Wm1O5wGXw

http://www.youtube.com/watch?v=_8I98-bKSOo

Waar je je ook in kunt verdiepen is de imprinting methode van Dr. Miller. Als je de gelegenheid hebt om bij de geboorte van het veulen erbij te zijn, kun je de imprinting methode toepassen. De imprinting is ook later in het leven van een paard in te halen, alleen zijn ze dan sterker en moet je meer knokken. Ik ben er zelf niet zo voorstander van om over een pasgeboren veulen heen te gaan voordat hij staat en kennis heeft gemaakt met zijn moeder. De eerste paar uur moet je ze met rust laten. Imprinting is ook later nog in te halen. In de USA, waar je er een paar 100 hebt lopen kun je die in hun jeugd niet allemaal de aandacht geven die ze nodig hebben, en dan is imprinting misschien wel handig. In Nederland zie ik daar de noodzaak echter niet van in.
Als je imprinting doet, weet dan wat je doet, want je kunt het heel goed verkeerd doen en dan heb je een veulen dat verpest is voor de rest van zijn leven.

http://www.youtube.com/watch?v=-RX9X5B1dmQ

http://www.robertmmiller.com/imprint-training.html

http://www.youtube.com/watch?v=y3-qSr5k4_0

http://www.youtube.com/watch?v=CcOUT9KGaB4&

en zijn boek:

http://www.amazon.com/Imprint-Training- ... 1585746665

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:22

@troi
Waar mijn pony staat, die stal is een kleine fokkerij, pension stal en africhtingsstal. Elk jaar komt er 1 veulen bij. Maar ik denk niet dat ik daar dingen ga leren. Maar ik kan het opzoeken waar ik allemaal kan kijken.

@Cassidy
Heel erg bedankt voor alle tips en links voor info. Het is nog niet zeker dat ik een veulen ga kopen. Want ik ben half Amerikaans en er is een groot kans dat ik naar de VS ga verhuizen voor mijn studie. Dus als ik klaar ben met de middelbare school. En dat is over 5 jaar. Maar als ik naar Amerika verhuis dan wil ik eigenlijk wel een veulen kopen of zoals jij had voorgesteld een jong paardje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:52

In Amerika heb je een probleem. Er zijn heel veel paarden maar de afstanden naar mensen die je les kunnen geven en je goed kunnen adviseren zijn heel groot. Vergis je niet in het opleiden van een veulen of een paard, ook het inrijden wordt maar al te vaak gigantisch onderschat.

In Amerika zijn er een heleboel goed gereden paarden voor een schappelijke prijs te koop. Maar ook daar is het houden van paarden niet gratis, en met de kosten voor hooi, dat in de tijd van droogte gigantisch op kan lopen, is onderhoud soms een serieus probleem.

Als je naar Amerika gaat, ga je dan eens verdiepen in Clinton Anderson, Craig Cameron, Chris Cox, en andere vooraanstaande NH-ers. Ze geven regelmatig demonstraties, en komen vast een keertje bij jou in de buurt.

En als het kopen van een veulen of een paard pas over 5 jaar aan de orde is, dan heb je alle tijd om je in te lezen. En tegen die tijd zijn er vast wel andere trainers die ineens opkomen en je veel bij kunnen brengen.

Oh, en nog een aantal leuke filmpjes, de meneer op deze film werkt volgens de methode Clinton Anderson

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

Alle filmpjes even doornemen die op dit kanaal staan, ze zijn allemaal zeer de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-11 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:55

Het boek "van veulen tot volwassen paard" is een boek dat je tips geeft over de opvoeding van een veulen en een jong paard.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:56

Ik weet niet waar je woont, maar ik krijg straks 3 veulens op stal en heb ook nog een jaarling en twenter lopen, maar ja als je aan de andere kant van Nederland woont heb je er niets aan;)

Edit: boek van esplendido heb ik ook. Vind ik ook de moeite waard. Naast het boek from my hands to yours van Monty Roberts.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:43

@Cassidy

Ik weet het niet zeker. Want ik wordt vee-arts en ik wil in Urtrecht gaan studeren. maar omdat veel mensen dierenarts willen worden is er dan weinig kans dat ik er in kom. Maar ik ga m'n best doen.
Ik ga zo alle filmpjes bekijken die je hebt opgeschreven. Heel erg bedankt :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:38

Mocht je er in Utrecht niet tussen komen is er ook nog een mogelijkheid om het in Belgie te proberen. Je hoeft niet meteen de grote plas over....

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:54

Ja ik wist dat er een in belgie is maar hebben ze daar niet een accent ofzo? Ik weet niet hoe dicht bij die school is bij Nl want als het dich tbij de grens is dan valt het accent wel mee maar verder dan denk ik niet dat ik het wel zou kunnen verstaan of wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:57

Dat ga jij kunnen verstaan hoor, dat accent, daar wen je wel aan...en sommige woorden kun je afleiden.
Gewoon proberen, al ga je een weekje naar Belgie op vakantie, dan krijg je een indruk.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:45

Oke :)
Oke, uhmmm ja er is dus niks zeker over waar ik ga studeren maar ik heb dus eigenlijk nog een vraag:
Wat zal ik moeten zoeken in een veulen qua vaardigheden. Het hoeft van mij geen internationale sportpaard te zijn maar wel eentje die kan: Dressuren, Springen, Buitenritjes en het aankan om af en toe van die dingen doen bijvoorbeeld crossen en bijvoorbeeld op het strand rijden enz. Gewoon een paardje die alles aankan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:28

Een veulen is een belofte. Je kunt er niets van zeggen waar zijn sterke kanten gaan liggen. Je kunt gaan kijken naar bouw (en van tevoren inschatten hoe een veulen gaat uitgroeien is ook voor degenen die er vaker mee te maken hebben gehad af en toe puur giswerk) en naar gangen, maar of je een werkwillig character gaat krijgen, is niet te voorspellen.

Een veulen kan te klein blijven. Koop je een springgefokt paard, heb je ook kans dat hij zijn benen breekt als hij een hindernis ziet en meer geschikt blijkt voor de dressuur. Hij kan wat gaan mankeren waardoor je er misschien nooit op zult kunnen rijden, of hij kan overlijden. Een kennis van me heeft laatst nog een tweejarige verloren aan verslagen droes. Een ander veulen had bij het spelen in de wei zijn nek gebroken.

En dan nog even een rekensommetje. Een veulen opfokken kost geld, veel geld. Voor minder dan dat je op het eind hebt betaald heb je een volwassen en ingereden, jong paard.

Ik heb twee veulens gefokt. De oudste is inmiddels 10 en die heb ik nog steeds. Ze heeft mij tot op haar derde levens jaar in het totaal ongeveer 20.000 Euro gekost, en die kosten bestaan uit opfok, smid, inentingen, da kosten, medicijnen, verzekering. Ze is ziek geweest en was niet voor ziektekosten verzekerd. Het bedrag om haar in te laten rijden is inbegrepen.
En ga nu eens kijken wat voor paarden, ingereden en wel, je voor 20.000 Euro kunt kopen

Wat betreft de rassen heb je legio keuze. Ik was vroeger helemaal verliefd op Arabisch volbloed, ben uiteindelijk in aanraking gekomen met Quarter Horses en zou niet snel meer voor een Arabier gaan. Ook binnen de Quarter Horses heb je de allrounders zitten die jij graag wilt hebben, maar ik denk dat je dan ook even naar je budget moet kijken en wat je bereid bent uit te geven voor een goed veulen.
Ik vind het alleen maar goed dat je je nu al voorbereid op iets wat misschien over 5 jaar gaat gebeuren. Alleen kan er in die 5 jaar een heleboel veranderen......zelfs dat je tegen die tijd beslist om helemaal niets meer met paarden te maken te willen hebben.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 17:38

Dus is het dan beter om een paard te kopen die 2 of 3 is dan een veulen?
En over het betalen om iemand hem in te laten rijden, dat is iets wat ik zelf zou willen doen. Ik kan heel goed met paarden omgaan en ik heb veel geduld dus ik weet dat ik het zelf zou kunnen maar met wat hulp erbij dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:40

En ik denk dat je het inrijden van paarden onderschat. Ik zou liever iemand betalen om het goed uit te voeren, en zo de basis en de verdere toekomst van het paardje te garanderen, mocht ik op een gegeven moment toch besluiten om hem te verkopen. Een paard kan 20 jaar oud worden, of nog ouder, en jij kunt niet voorspellen of jij die 20 jaar hem kunt blijven houden.

Ik zou je willen adviseren om volgend topic even door te lezen:

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

En met name de reactie van Jasmijn78 op pagina 4.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-08-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:44

Vergeet niet dat het paard misschien gewoon in de opfok moet voor 3 jaar ;)

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:43

hmm moeilijk hoor. Ik zie dat je het echt wil goed doen, maar het is een hele opgave...
...en duur ;-)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:35

Ik sluit me aan bij de auteur van die topic. Want bij mij op stal wordt een 3 jarige door de stalknecht gelongeerd en dan met zadel. Een vriendin van mij mocht op z'n rug leunen en erop zitten. En nu mag een meisje van 14 erop rijden en hij is nog steeeds 3 en nog maar een paar maanden bezig met longeren en nu kan ze al los rijden.
Oke, ik kan wel iemand betalen om het te doen maar ik wil het zelf ook doen of wel gewoon helpen. Want ik wil zelf een paard trainen vandaar dat ik een veulen wilde. Als ik een paard zou willen die al kon rijden dan heb ik die al.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:04

Een veulen waar je nog een paar jaar geld in kunt stoppen voordat je er wat mee doen, of een groene driejarige, scheelt drie jaar opfokkosten. Als je pertinent je eigen paard in wilt rijden, scheelt je dat al iig een hoop wachttijd, en je hebt het risico ook niet dat je drie jaar lang op een paard hebt gepast die nou uiteindelijk net niet dat blijkt te zijn wat je had verwacht.

En zadelmak maken is het probleem doorgaans niet, of je moet echt een paard tegenkomen die niets wil weten van zadel, of ruitergewicht. Het is het doorrijden, het knopjes op je paard zetten, het uitleggen wat je van hem verwacht, dat heel moeilijk is. Dingen kun je een paard maar een keer aanleren. De goede dingen aanleren gaat net zo snel als de verkeerde dingen aanleren. Maar het verkeerde afleren, is heel erg moeilijk, duurt lang en is in sommige gevallen onmogelijk.

Geef je paard de best mogelijke basis mee. Laat hem inrijden en doorrijden door een professional, en zet je eigen ego even in de kast. De uitdagingen op rijgebied komen heus wel als je een tijd met hem bezig bent.

Voordeel van een ingereden paard is ook dat je kunt voelen hoe zijn bewegingen zijn. Bij een volwassen paard kunt je beter voorspellen wat zijn character is, hoe groot hij uiteindelijk wordt, en of je met hem door een deur kunt.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:22

ik zou als ik jou was, gewoon gaan rondkijken in een boekenwinkel of in de bibliotheek. Het duurt nog een tijdje voordat je ze hebt natuurlijk. Wel heel goed dat je er zo goed mee bezig bent. Succes!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:39

Ik denk dat ik een paard van 2/3 jaar ga kopen. Een mevrouw bij ons op stal heeft dat ook gedaan en ze is een super paardje. Wat nu dus ook handig is, is dat je het karakter en het gedrag beter kunt weten en je kunt al beter voorspellen hoe die het gaat doen.