KNHS: individueel lid: voor en nadelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

KNHS: individueel lid: voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:14

Omdat ik me aan het inlezen ben op het gebied van wedstrijd rijden (voor mijn dochtertje, in de toekomst) heb ik op de site van de KNHS het een en ander opgezocht.
Nu zie ik dat je individueel lid kan worden en bij een vereniging. De vereniging bij ons heeft als eis dat je 3 dagdelen per jaar mee moet helpen met evenementen. Ik vind dochter daar te jong voor (ze is nu 6,5) :D dus dat zal dan op de ouders neerkomen. Maar wij zien nu al in dat ons dat niet gaat lukken met al onze andere verplichtingen. Ik heb daar al navraag gedaan of ze als individueel lid wel mee zou mogen doen aan wedstrijden (bijv bixie) (nog geen antwoord op)

Maar waar ik op de site van KNHS niet uitkom: Wat zijn nu de voor of nadelen van een individueel lidmaatschap van de KNHS? Of is er geen verschil (qua wedstrijden rijden)?

Dochter heeft prive-les op onze stal en dus NIET via een manege of vereniging. Zij is ook niet in bezit van een ruiterbewijs/paspoort (hoe noem je dat ding, waar je de F-proefjes in kan doen). Buiten lid worden van de plaatselijke vereniging (wat dus geen optie is), zie ik individueel lidmaatschap als enige optie om te mogen starten. Klopt dat?

Talishe

Re: KNHS: individueel lid: voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:15

Je kan ook gewoon bij een andere vereniging lid worden. Je bent vrij om te kiezen bij welke vereniging je lid wordt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:16

Vaak kan je die beurten ook afkopen :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:17

Ik ben niet-rijdend lid.
Betaal je minder, hoef je niet naar de lessen of andere verplichtingen, kan je wel wedstrijden rijden. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:17

MOET je dan lid worden van een vereniging (om te kunnen starten bij KNHS)?

Ik weet in de omgeving geen andere vereniging (Maarssen/Utrecht) en ik heb eigenlijk geen zin om een hoog bedrag te betalen, terwijl ik verder van bijv lessen of wat dan ook geen gebruik maak bij die vereniging.

Danielle: Deze vereniging heeft ook 3 soorten lidmaatschappen, maar welke je ook kiest: ELK lid is verplicht om die 3 dagdelen te doen. IK heb dat ook in de email nagevraagd, dus ik ben benieuwd of dat ook anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:19

@Zilfstar: Het ligt er een beetje aan wat die dagdelen 'werk' inhouden toch?
Er waren bij ons ook wel ponyleden van 8 en 10 die op een wedstrijddag een halve dag gingen couponlopen (ophalen bij de auto's, inleveren bij rekenkamer). Die meiden hadden er de grootste lol in, dus ik denk niet dat je dochter als ze in de toekomst lid wordt niks kan doen :) Tenzij meehelpen bij jullie standaard betekend dat je bardienst moet draaien ofzo, dat wordt lastiger :+

En anders wat Talishe zegt, kies een andere vereniging uit :) Enige waar je misschien wel op wil letten dan is dat je selecties rijd voor de kring/regio van je vereniging. Stel je woont in groningen maar bent lid in limburg, dan moet je ook in limburg selecties rijden voor de limburgse kampioenschappen. Niet echt handig als je dochter grote wedstrijdambities heeft. Een vereniging een beetje in de buurt is wat dat betreft wel handiger :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:20

Zilfstar schreef:
Danielle: Deze vereniging heeft ook 3 soorten lidmaatschappen, maar welke je ook kiest: ELK lid is verplicht om die 3 dagdelen te doen. IK heb dat ook in de email nagevraagd, dus ik ben benieuwd of dat ook anders kan.

En een andere vereniging?
Want bij niet-rijdend lid maakt het ook niet uit als de vereniging wat verder zit, je hoeft er toch niet of bijna niet heen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:21

Vind dit toch wel volwassenen werk of in elk geval niet voor onder de 10...

Van onze leden verwachten wij dat iedereen 3x per jaar een dagdeel komt helpen op een evenement. Deze hulp kan zijn in de vorm van parkeerwacht, ringmeester, helpen achter de bar, schrijven bij de jury, hulp in het parcours, etc.

Maar nogmaals MOET je dan lid zijn van een vereniging? Waar is dan die individuele lidmaatschap bij KNHS voor?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:22

Je moet inderdaad lid zijn van een RV als je wedstrijden wilt rijden.

Maar wat is er mis met het doen van wat vrijwilligerswerk voor je RV? Zonder vrijwilligerswerk houdt het al snel op met wedstrijden rijden, zonder al die vrijwilligers is het simpelweg niet mogelijk.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je daar zelf ook een steentje aan bijdraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:23

Kijk anders eens op http://www.paardensportutrecht.nl/pagina/home
Daar staan per kring alle verenigingen genoemd :)

Voor zover ik weet moet je lid zijn van een vereniging ja, van individueel lidmaatschap heb ik nog nooit gehoord. Anders bel je de KNHS even op?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:24

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:25

Net wat KarinvdM zegt. Wat is er mis bij wat vrijwilligerswerk. En bij de hele jonge ponyleden worden hier dan vaak de ouders gevraagd om een keer mee te helpen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:29

KarinvdM schreef:
Je moet inderdaad lid zijn van een RV als je wedstrijden wilt rijden.

Maar wat is er mis met het doen van wat vrijwilligerswerk voor je RV? Zonder vrijwilligerswerk houdt het al snel op met wedstrijden rijden, zonder al die vrijwilligers is het simpelweg niet mogelijk.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je daar zelf ook een steentje aan bijdraagt.

Ja, dat weet ik... Omdat we ook al vrijwilligerswerk doen voor: kerk, turnvereniging (man is lid bestuur), school (lid ouderscomm en allerlei andere activiteiten), Reddingsbrigade (bewakingen doen, les geven, comm varend redden)..... Onze agenda staat al aardig vol en dan komen de wedstrijden van dochter (dus gewoon haar begeleiden bedoel ik) OOK nog eens bij. Wij zijn dus niet vies van handen uit de mouwen steken. Maar dan graag op vrijwillige basis en niet als plicht. Bij turnen stellen ze het bijv OOK zeer op prijs als mensen mee willen helpen, maar het is geen eis bij het lidmaatschap. Dat vind ik toch prettiger.

Talishe: dank voor de link.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:32

Je moet lid zijn van een vereniging als je wedstrijden wilt gaan rijden. Er zijn meer dan genoeg verenigingen waar je alleen als startkaart-lid lid kunt worden en dus verder niets hoeft te doen. Die verenigingen zijn vaak ook niet zo duur (denk aan rond de 40-50 euro max per jaar).

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:36

Zilfstar schreef:
Vind dit toch wel volwassenen werk of in elk geval niet voor onder de 10...

Van onze leden verwachten wij dat iedereen 3x per jaar een dagdeel komt helpen op een evenement. Deze hulp kan zijn in de vorm van parkeerwacht, ringmeester, helpen achter de bar, schrijven bij de jury, hulp in het parcours, etc.

Maar nogmaals MOET je dan lid zijn van een vereniging? Waar is dan die individuele lidmaatschap bij KNHS voor?

Ik gebruik mijn individuele lidmaatschap alleen voor het feit dat ik elk jaar naar de KNHS instructieweken ga, en je
daarvoor verplicht KNHS lid moet zijn.
Voor de rest kun je als individueel lid ook meerijden in impuls rubrieken, en dus starten zonder startkaart op bepaalde concoursen.
Als je écht wedstrijden wil gaan doen met wp en al, dan moet je wel bij een vereniging zitten.
Daarnaast krijg je als individueel lid ook nog korting op knhs-dingen bij de Divoza, en soms korting op bepaalde cursussen etc.

Citaat:
Impulsrubrieken
Als KNHS-lid mag je ook deelnemen aan de verschillende Impulsrubrieken. Deze proeven in de disciplines springen, dressuur en mennen hebben een niveau onder de klasse B en zijn uitermate geschikt voor ruiters/menners die vrijblijvend kennis willen maken met de wedstrijdsport. Om mee te doen aan Impulsrubrieken heb je geen startkaart nodig en hoef je ook niet lid te zijn van een vereniging. Je moet wel lid zijn van de KNHS en dat kan ook met een individeel lidmaatschap.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:53

Nou, ik heb wat emails uitgestrooid richting KNHS (had toch nog wat andere vraagjes ook) en de 2 verenigingen hier in de buurt.
Dank iedereen voor de info tot zover!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:07

Voor de bixierubrieken heb je trouwens genoeg aan een individueel lidmaatschap bij de KNHS. Als jullie dus eerst van plan zijn bixie te gaan starten kun je het vereniging zoeken nog even uitstellen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:23

Voor de bixies hoef je alleen KNHS lid te worden en dan is de bixie stempelkaart gratis (normaal is hij gratis als je via een vereniging lid ben bij de KNHS of FNRS).
Ben je nog geen 20 euro per jaar kwijt en kan jij en je dochter rustig aan het wedstrijd rijden proeven. En dan kan je altijd nog kijken of je ergens lid word.
http://www.knhs.nl/bixiestartkaart.asp

Ik ben zelf (voor het mennen) startkaarthoudend lid. Betaal (dacht ik) ong 50 euro per jaar aan een vereniging om via hun lid te zijn. Verder geen verplichtingen. Heb echt niets met ze te maken, startkaarten aanvragen doe ik direct bij de KNHS en coupons ook.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:38

Dennis schreef:
Voor de bixies hoef je alleen KNHS lid te worden en dan is de bixie stempelkaart gratis (normaal is hij gratis als je via een vereniging lid ben bij de KNHS of FNRS).
Ben je nog geen 20 euro per jaar kwijt en kan jij en je dochter rustig aan het wedstrijd rijden proeven. En dan kan je altijd nog kijken of je ergens lid word.

Ik ben zelf (voor het mennen) startkaarthoudend lid. Betaal (dacht ik) ong 50 euro per jaar aan een vereniging om via hun lid te zijn. Verder geen verplichtingen. Heb echt niets met ze te maken, startkaarten aanvragen doe ik direct bij de KNHS en coupons ook.

Zo'n vereniging heb ik nu idd ook gevonden.
Maar toch snap ik iets nog niet helemaal. Met het individuele lidmaatschap betaal je 15,90 per jaar.
Dan kan ik gratis een bixiekaart aanvragen voor dochter.
Maar kan ze NIET meedoen aan wedstrijden en ook GEEN startkaart aanvragen

Met een lidmaatschap bij de vereniging betaal ik € 30 voor het lidmaatschap zelf
En als ik via hun lid wordt van de KNHS kost dat 43,50 extra (terwijl de standaardafdracht 15,90 is volgens KNHS :wow: )
En dan kan ik startkaarten aanvragen e.d. via de vereniging.

Ik kan ook aanvinken dat ik al KNHS lid ben.
Maar als dat een individueel lidmaatschap is, kan ik toch geen startkaarten aanvragen?

Snap er soms niks van :D
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 16-08-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:40

Je kunt ook lid worden van een andere rijvereniging waar ze dit niet hebben
Ben niet verplicht om lid te worden van een club in de buurt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:41

linda212 schreef:
Je kunt ook lid worden van een andere rijvereniging waar ze dit niet hebben
Ben niet verplicht om lid te worden van een club in de buurt

Ja, maar deze organiseert wel leuke onderlinge wedstrijden voor kinderen en is lekker in de buurt. Dus dat is wel weer leuk :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:42

Je kan op die manier alleen bixie wedstrijden starten (als ze op een FNRS manege rijden, ruiter of koetsiersbewijs hebben ben je al lid van de KNHS en is het helemaal gratis).
Bixie stempelkaart is persoons gebonden en de uitslagen worden niet geregistreerd bij de KNHS.

Om B te starten zal je wel een startkaart aan moeten vragen en moet je lid zijn van een vereniging.
Startkaart is combinatie gebonden, deze resultaten worden wel geregistreerd.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:50

hier in de omgeving hebben ze een administratieve rijvereniging, 25 euro per jaar, eenmalig 12.50 aanmeld kosten bij KNHS. verder betaal je alleen de startkaart en coupons natuurlijk.
geen verplichtingen helemaal niets. nu vind ik het niet zo erg ergens mee te helpen op CC maar vaak is de contributie hoger dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:55

Zilfstar schreef:
Dennis schreef:

Zo'n vereniging heb ik nu idd ook gevonden.
Maar toch snap ik iets nog niet helemaal. Met het individuele lidmaatschap betaal je 15,90 per jaar.
Dan kan ik gratis een bixiekaart aanvragen voor dochter.
Maar kan ze NIET meedoen aan wedstrijden en ook GEEN startkaart aanvragen

Met een lidmaatschap bij de vereniging betaal ik € 30 voor het lidmaatschap zelf
En als ik via hun lid wordt van de KNHS kost dat 43,50 extra (terwijl de standaardafdracht 15,90 is volgens KNHS :wow: )
En dan kan ik startkaarten aanvragen e.d. via de vereniging.

Ik kan ook aanvinken dat ik al KNHS lid ben.
Maar als dat een individueel lidmaatschap is, kan ik toch geen startkaarten aanvragen?

Snap er soms niks van :D

Je vergeet hier andere dingen, je hebt namelijk niet alleen je KNHS afdracht, maar ook bijvoorbeeld een (verplicht) abbonement op de paard&sport van rond de 30 euro per jaar.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:01

AH! :)* Dank je! Daar had ik idd niet bij stil gestaan. Leuk he dat verplichte abbo #) Heeft een kind van 7 echt iets aan...

Ik weet nu in elk geval al heel wat meer :D Nu eerst maar eens afwachten hoe het gaat lopen, ook met evt een pony ooit. En dan eens kijken wat ze wil en wat er hier georganiseerd wordt in de buurt (ga niet met 7 a 8 jarige en pown meteen 3 uur op sleeptouw voor een eerste wedstrijdje...)